Färjor eller bron från Sverige till Tyskland och nedåt

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Sen finns ju alltid möjligheten att ta färjan från Göteborg till Kiel, om man kommer från Stockholm är det en skön start på en Europaresa. Man sover på båten och vaknar utvilad i Kiel, som är en bra utgångspunkt för vidare transporter söderut. Det är Stena Line som trafikerar den linjen, med bil och hytt på båten kostar resan ca 2500kr om jag minns rätt.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kan också rekommendera färjan Göteborg-Kiel. Nu beror det ju mycket på hur ens resrutt och tidplanering ser ut i övrigt, men själv har jag utgått från att jag troligen ändå behöver övernatta någonstans mellan Tyskland och Göteborg (70 mil motorväg i sträck på nakenhoj är lite väl långt för mig). Även om färjan kan verka dyr blir den ändå prisvärd om man jämför med alternativkostnaden för att köra genom Danmark, inklusive broar/färjor, övernattning, bensin och däckslitage. Färjeturen blir dessutom en trevlig del av semestern.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Hade jag haft planer på att köra hela vägen ner till Alperna så hade nog färjan från Göteborg till Kiel varit första alternativet även om jag fått köra en bit norrut för att komma till den..
Förra året skickade jag hojen med lastbil till Italien och sen flyg ner och sen körde jag hem och på hemvägen valde jag Rostock-Trelleborg för att slippa lite mil genom Danmark och priset var galet billigt..

Detta året blev det Över bron både ner och hem då jag skulle passa Tåget i Hamburg för vidare färd till Alperna och då passade inte båten från GBG.

Nu till sommaren har jag inte bestämt än men lutar åt lastbil/flyg ner och kanske Tåget hem och då blir det nog Bron igen för att slippa planera för mycket och ha tider att passa där också. (eller kanske flyg ToR).
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Föredrar Göteborg-Kiel. Visserligen dyrare än att köra genom Danmark.
Hur kul är 20 mil motorväg i Danmark:zpy
Bensin färjor och en extra övernattning i Norra Tyskland jämnar ut prisskillnaden.
Tips; på Kielfärjan så finns matservering lite undanskymt, serverar goda Vallenbergare:tummenupp
Deras buffé är inte värd pengarna.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hade jag haft planer på att köra hela vägen ner till Alperna så hade nog färjan från Göteborg till Kiel varit första alternativet även om jag fått köra en bit norrut för att komma till den..
Förra året skickade jag hojen med lastbil till Italien och sen flyg ner och sen körde jag hem och på hemvägen valde jag Rostock-Trelleborg för att slippa lite mil genom Danmark och priset var galet billigt..

Detta året blev det Över bron både ner och hem då jag skulle passa Tåget i Hamburg för vidare färd till Alperna och då passade inte båten från GBG.

Nu till sommaren har jag inte bestämt än men lutar åt lastbil/flyg ner och kanske Tåget hem och då blir det nog Bron igen för att slippa planera för mycket och ha tider att passa där också. (eller kanske flyg ToR).

Jag har funderat många gånger på att skicka ner hojen med lastbil och köra hem.
Tycker du att det funkade bra? Något man behöver tänka på?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hade jag haft planer på att köra hela vägen ner till Alperna så hade nog färjan från Göteborg till Kiel varit första alternativet även om jag fått köra en bit norrut för att komma till den..
Förra året skickade jag hojen med lastbil till Italien och sen flyg ner och sen körde jag hem och på hemvägen valde jag Rostock-Trelleborg för att slippa lite mil genom Danmark och priset var galet billigt..

Detta året blev det Över bron både ner och hem då jag skulle passa Tåget i Hamburg för vidare färd till Alperna och då passade inte båten från GBG.

Nu till sommaren har jag inte bestämt än men lutar åt lastbil/flyg ner och kanske Tåget hem och då blir det nog Bron igen för att slippa planera för mycket och ha tider att passa där också. (eller kanske flyg ToR).

Intressant! Hur mycket kostade hojfrakten och flyget? Och vart skickade du hojen?
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Jag har funderat många gånger på att skicka ner hojen med lastbil och köra hem.
Tycker du att det funkade bra? Något man behöver tänka på?

Själva frakten funkar kanonbra och flyget ner blir billigt, strax över tusenlappen... Jag lämnade hojen i Göteborg och det var några hundra dyrare än att lämna i Växjö. Man lastar själv hojen på "pallen" som är avsedd för ändamålet och spänner fast hoj tillsammans med packning. Sen bara åka hem och vänta på flygets avgång o när man har avtalat tid att hämta ut hojen (som i mitt fall Verona) står den o väntar precis som man lämnade den.. Kan inte bli mycket smidigare.. Värt att veta är att man lämnar in motorcykel ca 2 veckor innan man vill hämta ut den så då är man utan båge den tiden...

Jag går i funderingarna om jag ska frakta ToR denna gången eller ta tåg hem från Lörrach för att det passar bättre med min rutt och platser jag vill köra eller helt enkelt köra hem igen... Får fundera ett tag till... :tungan
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Intressant! Hur mycket kostade hojfrakten och flyget? Och vart skickade du hojen?

Frakt från Göteborg 5000. (från Växjö 4375kr om jag minns rätt)
Flyg från ca 1100kr..
Taxi från Verona till Affi om man nu väljer att skicka dit, ca 500kr.

Nu var detta min resa 2018 men priser finns på Karlsson speditions hemsida.20180710_134642_resized_20191207_120431495.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Frakt från Göteborg 5000. (från Växjö 4375kr om jag minns rätt)
Flyg från ca 1100kr..
Taxi från Verona till Affi om man nu väljer att skicka dit, ca 500kr.

Nu var detta min resa 2018 men priser finns på Karlsson speditions hemsida.View attachment 451743

Okej ja, har man pengarna och kanske begränsat med tid så är det såklart ett smidigt alternativ. Men en snåljåp som mig får nog fortsätta leta sovplats under borden på Rostock-färjan... :hihi
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Okej ja, har man pengarna och kanske begränsat med tid så är det såklart ett smidigt alternativ. Men en snåljåp som mig får nog fortsätta leta sovplats under borden på Rostock-färjan... :hihi

Just tiden brukar vara det stora problemet för min del.. många platser man vill köra och för lite tid att göra det... Räknar man på det så kostar det att köra med, soppa, båtbiljetter och hotellnätter (Om man nu är bekväm av sig som jag) så sticker det snabbt iväg... men visst blir det lite billigare att köra hela vägen genom Tyskland själv.. :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Just tiden brukar vara det stora problemet för min del.. många platser man vill köra och för lite tid att göra det... Räknar man på det så kostar det att köra med, soppa, båtbiljetter och hotellnätter (Om man nu är bekväm av sig som jag) så sticker det snabbt iväg... men visst blir det lite billigare att köra hela vägen genom Tyskland själv.. :)

Helt rätt, det blir inte gratis bara för att man kör ner själv. :tummenupp
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Sicket krångel -Ett alternativ är ju att köra på mc-semester.. ;)

Jag gjorde precis samma sak som ”bordsvatten” och kan också rekommendera det. Vi hade bara tid att vara borta i ca två veckor och fördelen att börja hojresan i södra änden var att vi kunde ta mer tid på oss på vägen hem. Men alla är såklart olika och vill man hellre streckköra för att hinna ner och hem igen på samma tid så är det väl upp till var och en.

Jag skickade även hojen med samma bolag och kan också rekommendera dem. Väldigt serviceinriktade och även om det strulade med flyget på vägen ner så att vi kom till terminalen i Affi efter stängning så väntade personalen kvar tills vi dök upp för att vi skulle få ut våra hojar.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har kört lite olika alternativ genom åren.

Två sista resorna ner till Sydeuropa blev det Öresundsbron eller färja mellan Helsingborg - Helsingör till Danmark för vidare färd via Rödby- Puttgarden. Första av dem körde jag hela vägen ner. Hamnade vid Garda sjön vid midnatt. Den andra bokade jag biltåget från Hamburg- München. Man slipper köra ca 80 mil och kan sova de timmarna. Med motorcykel hade jag alla dagar i veckan bokat biltåget och besparat mig från Autobahn körning. Även med bil har det sina fördelar. Biltåget har några destinationer München, Verona eller Lörrach. Man får vara ute i tid under semestertiderna. Jag hade tänkt ta mig ända till Verona men det var fullbokat. Likaså på vägen hem så det blev lite alpvägar bl a via Stelvio (rätt överskattat) efter alla andra vägar som jag körde under resans gång.

Vid ett par ringen resor har jag valt att ta kvälls färjan mellan Malmö- Travemünde. Kunna börja dagen utvilad och komma fram runt lunchtid till ringen. Ibland är det registrering och annat som ska göras innan. Praktisk.

Annars tycker jag alternativet att skicka ner motorcykel på pall och flyga ner verkar vettigt.

Det nöter en del att köra transporten ner och hem när man dessutom kör intensivt och mycket väl nere. Man bör ha det i åtanke. T om en vanlig bekväm personbil känns som en primitiv lådbil tillslut. Jag vill inte tänka på hur en motorcykel upplevs med regnskurar och lite kyligare väderlek efter en tripp i varmare breddgrader hemåt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För oss häruppe som har 85 mil enkel till Hammerfest och 145 mil till Malmö så är ju avståndet Öresund-Innsbruck ingenting att hänga upp sig på... Det är ju ca 10 timmar med bil om man kör rätt tid, dvs nattetid.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Har kört lite olika alternativ genom åren.

Två sista resorna ner till Sydeuropa blev det Öresundsbron eller färja mellan Helsingborg - Helsingör till Danmark för vidare färd via Rödby- Puttgarden. Första av dem körde jag...........................................

Tåget är ganskla praktiskt också och jag lutar lite åt det nästa resa med alternativt Frakt en väg och tåg en väg.. Nackdelarna är väl att behöva ta sig till Hamburg men 55 mil som jag har är inte så farligt, värre i så fall om man bor långt norrut. En annan nackdel är att tåget från Urlaubt express börjar kännas ganska gammalt och när jag åkte nu i år så var det ca 35-37 grader ombord (vid start och svalnade en aning med öppna fönster) och ingen ac.. Tåget hem från Lörrach till Hamburg med BTE var betydligt bättre med ac bl.a.. Som du säger, det är jäkligt gött att sova bort 80 mil Autobahn.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tåget är ganskla praktiskt också och jag lutar lite åt det nästa resa med alternativt Frakt en väg och tåg en väg.. Nackdelarna är väl att behöva ta sig till Hamburg men 55 mil som jag har är inte så farligt, värre i så fall om man bor långt norrut. En annan nackdel är att tåget från Urlaubt express börjar kännas ganska gammalt och när jag åkte nu i år så var det ca 35-37 grader ombord (vid start och svalnade en aning med öppna fönster) och ingen ac.. Tåget hem från Lörrach till Hamburg med BTE var betydligt bättre med ac bl.a.. Som du säger, det är jäkligt gött att sova bort 80 mil Autobahn.

Nu bor jag rätt bra till. Man kunde köra vid lunchtid och ha rätt bra marginaler att hinna med tåget från Hamburg. Fick t om en punktering och lyckades fixa det på väg till Puttgarden. Maximal otur samt maximal tur.

Jag åkte ner i början på september och tillbaka börja på oktober. Hade inga problem med temperaturen ombord. Däremot var det primitivt. Kanske inte den skönaste nattens sömn men väl värt det ändå. Alternativet köra och eventuellt ta en powernap eller motell längst autobahn hade varit ett sämre val och knappast mycket billigare. Åkte via München båda resorna.

Med motorcykel för någon tusenlapp och ett bokat flyg till hyfsad kostnad så hade det kunnat vara ett riktigt bra alternativ till att köra. Så att ta det valet ner och kanske vara mer öppen i planeringen med hemresa så verkar din idé vara bra. Se bara till att kolla datumen för avresa och tillgänglighet. Man kanske får planera rutten något.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ytterligare ett alternativ som jag själv använt mig av flera gånger är att hyra hoj på resmålet och flyga ner. Bra om man t ex vill köra i södra Spanien, inte har så många dagar på sig och vill nyttja tiden maximalt till sköna kurviga vägar.

Nackdelen är förstås att man missar själva upplevelsen av att köra ner och att man inte får köra sin egen hoj, men hittar man bara en uthyrare med vettiga hojar så behöver inte heller det vara ett problem.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top