Färjor eller bron från Sverige till Tyskland och nedåt

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Sitter och kollar kartan inför nästa Europatripp. Vilken är er favoritväg och varför? Jag utgår från Stockholm men kanske åker via Kalmar och Kristianstad ner eller Göteborg, Varberg och Halmstad.
Förr åkte vi Helsingborg-Helsingör och Rödby-Puttgarden. Det fanns ingen bro!
I våras åkte jag Öresundsbron och Stora Bält-bron vidare till Hamburg.
På hemvägen åkte jag från Berlin genom Polen och sedan färjan Gdansk-Nynäshamn.

Ganska dyrt att åka broarna och det är en omväg men jag skulle den vägen. Att sova på färjan och vakna i Nynäshamn var guld. Rekommenderas även om jag inte vill åka den vägen ner nästa gång. Färjan hem gick 18 och man var framme kl 12.

Färjorna från Trelleborg till Sassniz t ex är rätt billiga jämfört med broavgift och Rödby-Puttgarden plus soppa. Såg att färjan gick kl 8 och man är framme kl 12. Lite tidigt för mig om man ska vara där en timme innan. Zzzzzzz zzzz...
Trelleborg-Rostock är ungefär samma.
Swinoujscie?

Tänkte mig till Paris snarare är mot Wien men närmaste eller snabbaste vägen från färjelägen spelar inte någon roll. Inte bråttom.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Trelleborg -- Rostock funkar bra. Framme typ 0630 på morgonen. I Alperna vid 18 på kvällen :tummenupp
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Innan åkte jag oftast Sassnitz, lämnade hemmet vid fem och landsteg vid tolv... men nu åker båten betydligt saktare så man är inte där förrän ett eller halv två... och då kan man nästan lika gärna ta Trelleborg-Rostock.
Och då gärna nattbåt med hytt så är det bara att gasa redan från morgonen, särskilt för er mer norrifrån.
Bält passar om man skall västerut, man slipper ju vänta på båt då.
Har även åkt Gdynia, billig dagresa men seg...
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Från Gbg tycker jag inte att det är så stor skillnad på att åka över bron eller Helsingborg-Helsingör, ganska bra med en liten fikapaus på båten, gå på toa mm. så jag väljer oftast Helsingborg-Helsingör.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Vi åker ett flertal gånger per år, åker alltid Finnlines Malmö Travemunde nattfärja. Sparar 35 mil körning samt får sova vilket ändå måste göras. Boka 20 dagar innan så får du 35 % rabatt. Skåpbil med fyra personer samt hytt ToR nattfärjor brukar bli ca 2500-3000kr.
Har nog kollat de flesta andra alternativen men det blir inte billigare i slutändan. Sen kan jag även jobba den dagen som det ska åkas innan 55 mil ska köras till Malmö då färjan går vid tiotiden.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Vi åker ett flertal gånger per år, åker alltid Finnlines Malmö Travemunde nattfärja. Sparar 35 mil körning samt får sova vilket ändå måste göras. Boka 20 dagar innan så får du 35 % rabatt. Skåpbil med fyra personer samt hytt ToR nattfärjor brukar bli ca 2500-3000kr.
Har nog kollat de flesta andra alternativen men det blir inte billigare i slutändan. Sen kan jag även jobba den dagen som det ska åkas innan 55 mil ska köras till Malmö då färjan går vid tiotiden.

Helt enig!
Finnlines Malmö - Travemünde är ofta mitt förstahandsval.
Trist färja, dålig mat osv. men det finns absolut ett värde i att slippa trassla ner till Trelleborg utan istället åka från norra hamnen i Malmö!
Ett tips: Slopa frukosten på båten, stanna till på ett trevligt tyskt bageri istället. Billigare och trivsammare.

Färjan är en "ren lastbilsfärja" så den som förväntar sig standard enligt finlandsbåtarna blir besviken.
Men som ren transport fungerar det bra. Välstädade hytter, lugnt och tyst.

Ankomst Travemünde vid 8-tiden på morgonen, utsövd, nyduschad och redo för en ny dag, det har onekligen ett värde.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Glöm maten på färjan på tysklandslinjen, den är usel. Vi brukar äta frukosten för att inte behöva stanna på vägen de första timmarna. Varje gång så kommer vi överens om att det var sista gången.

Förövrigt så har Finnlines svart fredag idag med 50% rabatt, bokade just resan till Finlands GP nästa år. Blir ändå ganska dyrt men maten är fri på Finlandslinjerna så där sparas det en slant. I mitt fall som reser med familj en rejäl slant jämfört med Viking eller Silja. Maten brukar vara bättre på denna linje.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Tack för alla tips! Bra alternativ till bron. Jag har inget datum spikat så det beror lite på vädret i maj/juni.
 
Gick med
15 Mar 2015
Ort
Karlskoga
Hoj
2015 BMW S1000R
De gånger jag åkt har jag tagit 18:45-båten från Göteborg, middagsbuffé kl 19, frukostbuffé innan landstigning i Kiel på morgonen. Har funkat kanon.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Håller med! Riktigt smidigt och bekvämt

Verkligen! Har gjort det de senaste 4 åren. Inte billigast, men en riktigt bra och lite lyxig start på semesterresan. Rullar av färjan i Kiel strax innan 10, mätt och belåten efter en underbar frukost. Hem brukar jag ta Rostock - Trelleborg. Seg och lite tråkig, men väldigt billig. Lite "fel" tid om man har en bit att åka i Sverige. För mig som bor i Göteborg funkar det perfekt då jag är hemma vid midnatt.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Jag tycker att semestern börjar när man rullar på båten, det hör lixom till. Trelleborg-Travemunde är bra om man ska på det hållet. Avgår 22:00 och man rullar av båten 07:30. Härligt att sitta och njuta en stund i baren när båten lämnar hamnen. Att köra över bron ger mig inte samma feeling. Äter inte frukost på båten, bättre att ta det lugnt på morgonen och äta utmed vägen. På vägen hem är det inte så noga. Då väljer jag det smidigaste sättet. Låter inte heller priset styra min färdväg för mycket. Kör den rutten jag vill och betalar vad det kostar :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har ju 150 mil enkel väg genom Sverige(Boden till Helsingborg), så jag varvar beroende på humör. Hänt att jag varit ner i sydeuropa, varit hemma ett par veckor och sen åkt ner en sväng till.

Min favorit snabbast väg är Helsingborg- Helsingör-Rödby-Puttgarden. Brukar då köra ner till ca Jönköping dag 1. Min favorit om jag är sen i starten från Boden, så blir det dag 2 färjan Karlskrona-Gdynia. "Bäst färja för pengarna"

Tillbakavägen hänger lite på vilken tid man hamnar i norra tyskland. Sova måste man ju så Kiel-Göteborg har det blivit nångång.
Sassnitzfärjan har jag tagit nångång, men då med moped(kostnad som cykel).
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag tycker att semestern börjar när man rullar på båten, det hör lixom till. Trelleborg-Travemunde är bra om man ska på det hållet. Avgår 22:00 och man rullar av båten 07:30. Härligt att sitta och njuta en stund i baren när båten lämnar hamnen. Att köra över bron ger mig inte samma feeling. Äter inte frukost på båten, bättre att ta det lugnt på morgonen och äta utmed vägen. På vägen hem är det inte så noga. Då väljer jag det smidigaste sättet. Låter inte heller priset styra min färdväg för mycket. Kör den rutten jag vill och betalar vad det kostar :)

Visst är det så, båten är det verkliga språnget ut i Europa! :tummenupp

Det är då det börjar på riktigt, det man längtat efter de senaste 49 veckorna. Parkera hojen, gå upp och köpa en glass och kolla in under vilket bord man ska övernatta. Va - sova under ett bord?! Exakt, jag körde uteliggar-stilen, på det sättet var ju halva transporten ned till Alperna betald.
Att sen rulla ut och lägga några timmar på Autobahn inför återseendet med Österrike är ren glädje, det är en del i "Paketet semester" som jag inte vill byta bort. :)
 

Escape Artist

Medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Gullspång
Hoj
GSX-R 1000 K1, Bandit 1200, CBR 1000F(såld), ZZ-R 600(såld), Jawa 638 m. sidovagn
Visst är det så, båten är det verkliga språnget ut i Europa! :tummenupp

Det är då det börjar på riktigt, det man längtat efter de senaste 49 veckorna. Parkera hojen, gå upp och köpa en glass och kolla in under vilket bord man ska övernatta. Va - sova under ett bord?! Exakt, jag körde uteliggar-stilen, på det sättet var ju halva transporten ned till Alperna betald.
Att sen rulla ut och lägga några timmar på Autobahn inför återseendet med Österrike är ren glädje, det är en del i "Paketet semester" som jag inte vill byta bort. :)

Precis!
Jag följde faktiskt DITT råd ifrån nån annan tråd här på forumet! :krama
Lät lagom äventyrligt att sova på golvet på nattfärjan och sedan smiska autobahn en hel dag för att kanske hinna skymta Alperna på kvällen!

Polaren som var med skulle dock inte sova på nått golv och hyrde en vilostol för 11 Euro som var så obekväm att han också la sig på golvet. :rofl
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Precis!
Jag följde faktiskt DITT råd ifrån nån annan tråd här på forumet! :krama
Lät lagom äventyrligt att sova på golvet på nattfärjan och sedan smiska autobahn en hel dag för att kanske hinna skymta Alperna på kvällen!

Polaren som var med skulle dock inte sova på nått golv och hyrde en vilostol för 11 Euro som var så obekväm att han också la sig på golvet. :rofl

Asch då, det var ju inte meningen att smitta andra här på SH med mitt dåliga omdöme. Ska skärpa mig i fortsättningen! :bow

Sov ni bra då, förresten?
 

Escape Artist

Medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Gullspång
Hoj
GSX-R 1000 K1, Bandit 1200, CBR 1000F(såld), ZZ-R 600(såld), Jawa 638 m. sidovagn
Asch då, det var ju inte meningen att smitta andra här på SH med mitt dåliga omdöme. Ska skärpa mig i fortsättningen! :bow

Sov ni bra då, förresten?

Vi sov så bra så!! :tummenupp

Men var allt lite avundsjuk på en mer rutinerad biker som tog med sig sovsäcken upp från bildäck och sov i underställ. :gnissla

Fast det är väl ändå lite mer badass att sova i skinnstället? :gnissla
Surt sa räven..

Men alperna. De fick vi se redan nästa kväll! :fyllisar
Och på autobahn fick jag häng av en Nismo 370z samt en bmw m2 som ville rejsa!!
Stekte båda två!
Undra om de retade sig på kastrullen och plåtmuggen som dinglade vid sidan av packningen när jag smög ifrån dem? :hihi

Nattfärjan Trelleborg-Rostock vi åkte iaf.

Var förresten även och kollade in kyrktornet i Lago di Resia som du också skrivit om tror jag? :tummenupp
Var ju smidigt att ta vägen förbi där när en skulle till Stelvio.

Edit:
Sorry för OT!
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Båt, -det blir en naturlig paus i körandet. ( mat och vila):tummenupp
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det är smidigt att åka puttgarden-rödby och Öresundsbron när man åker hem.
Men jag försöker undvika det ändå.

Sist jag åkte den vägen hem har jag för mig att jag betalade 55€ enkel väg på båten och ca250kr för bron.

Tycker båtens pris är nästan som att bli rånad
Sista resan åkte jag hem sassnitz-trelleborg har för mig att jag betalade minde för hela den resan
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
I Puttgarden bör man ju köpa kombi-biljett... dvs inklusive bro eller Helsingborgsbåt.
Lite beroende på vart man skall i Sverige så kan ju resan via bron bli längre, men å andra sidan är där ingen väntetid.
Fördelen med att åka Puttgarden hem (jag gör oftast så) är att man inte behöver boka nåt... bara rulla dit, närsom på dygnet, båtarna går hela tiden.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top