Nybörjarhoj som inte är nybörjarhoj eg..

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
jag kan tipsa om två hojar som är skitkul att börja med...
suzuki sv 650.. mycket lätt körd & billig att försäkra, så länge det svänger så blir man inte så mycket efter.
honda hornet 600.. samma som ovan med honda märke på tanken..

lycka till!!!
 

tq

åker gubbhoj
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping/Bollnäs
Hoj
r1100s
Min CBR 600 körde jag med 25kw till en början. Det blir inte så mycket drag i en strypt 600spis direkt. Kollade man på dyno-kurvan så var gick motorn lika upp till 6000rpm ungefär, men sen gav den inge mer. Många kan förmodligen intyga att en 600 inte har så mycket skjut på dom varven direkt.
Jag skulle tro att tex. en suzuki sv650 skulle funka bättre, då den har mer vrid på lägre varv.
 
Last edited:

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Falun/Varberg
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
Mavve skrev:
KLart man ska köra. En orimlig premie ska ju inte hindra en. Det e ju tramsigt.

Kostar en trafikförsäkring 23lax och en hel/hel 48lax så tecknar man inte det.
Självrisken ligger ju på 8tusen, iaf för mig och trillar jag i knäcker fotpinnen kan jag inte använda försäkringen ändå.
KAN, kan man ju om man sparkar sönder mer på hojen men då förlorar man ju 1 skadefritt år dessutom.

Hur man än vänder på det får man betala det själv till sist.
Varför försäkra?
Man behöver inte köra som en sinnesrubbad i trafiken heller. Det kan man göra på banan där försäkringen ändå inte gäller.

750RR


många här eller rättare sagt alla glömmer en dimension. Att föräkringsbolagen tar ut hemska pengar kan man konstatera, de tjänar gärna pengar och tar va de kan få. Varför man dock ändå skall köra försäkrat handlar inte om dig själv eller din egen båge. som sagt på två år har du ändå betalt den igen. Försäkringen har man ifall man skulle köra in i någon annan. Ponera att man rammar in i en bmw m5 och skrynklar två dörrar och stolpen emmelan. Detta skulle innebära att du får dels betala din hoj som ju lär vara skrot, sen tillkommer skadorna på bilen, rättegångskostnader och garanterat böter för att du inte haft lagtvungen försäkring,....ni inser att 48 tusen inte blir mkt pengar i slutändan va??

ha det alla
 

Shwan

Faster than my shadow..
Gick med
7 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Sv 650 -99
Villee skrev:
Hm, tänkte ta A-kortet nu i vår och tänkte då skaffa mig en första hoj..
frågan är åter om 600cc e för mycket som första hoj (strypt till 25kw då)?

Vore ju drömmen att ha en GSXR 600 till sommaren,.. :yoparty finns ju inga snygga och trevliga hojjar under 600, känner inte för någon aprilia 125RS när jag nu ska ta A-kortet och däremellan finns ju bara skoters, motard och halv touring - alla lika fula och tråkiga. :(

När man ändå om något år med stor säkerhet vill ha just den där GSXR 600, varför inte köpa den direkt, när det kostar ungefär lika mycket som alla andra hojjar, dock 'lite' mer lättkörda?

Om ni nu inte hittar något jäkla bra alternativ till 600, är det någon skillnad på hur lättkörda de är så att säga. Vet att GSXR 600 och R6 är nog av det starkaste laget och borde säkert inte ha en sån som första hoj, men vilken skulle ni rekommendera (om det finns någon skillnad) några andra av 600a hojjarna tycker ni vore något att ha som nybörjare?

Dilemma :( :confused: :4skrika :gråta


Om du tar A-kort innebär det att du klarar av att köra en sån hoj. Har du råd och litar på dig själv när det gäller att vara försiktig från början så är det bara att köpa. Själv började jag med en gsxr 1100 och det gick hur bra som helst. :rofl
Du måste känna efter själv, lyssna inte på nån annan :7peta
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
varför har folk börjat att lyfta typ tre år gammla trådar plöttsligt? :va
 

Hemülen1

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2007
Ort
Uttran
Hoj
CBR 900RR
hade en cbr 600f som första hoj, en lättkörd o pålitlig slitvarg, och delar finns till förbannelse för de e så vanliga... de e ba o kppa, den e snäll om man vill, men toppar 245 med medvind vilket e rätt bra för 600cc tycker ja, känner en som kör strypt sån också, och hon klarar de bra fast de e en rätt liten brud.....
Nu väntar sommaren med en fireblade! :yoparty
 

JAJ

Carpathian Forest!!!
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675
Min första hoj är en Triumph Daytona 675, och jag tycker att 600cc+ är ett utmärkt val att börja på. Lär känna hojen innan du börjar med lite mer våghalsiga grejer så kommer allt att gå fint. :D
 

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
Hmm... du vill alltså ha en lättkörd hoj med låg effekt och som är bra för nybörjare...

... en HAYABUSA TURBO!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :tummenupp
 

berne

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2019
Ort
Stora Levene
Hoj
inte något än
Håller på att ta körkort, var ute idag en å körde.
Målet är att få det till våren, men sitter nu och kikar lite på div mc, har fått en stor vill ha känsla för night rod tycker dom är riktigt läckra. Men har även hört att dom inte är så go vid längre körningar. Så tänkte bara fråga om likande hojar, vad finns det mer?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Håller på att ta körkort, var ute idag en å körde.
Målet är att få det till våren, men sitter nu och kikar lite på div mc, har fått en stor vill ha känsla för night rod tycker dom är riktigt läckra. Men har även hört att dom inte är så go vid längre körningar. Så tänkte bara fråga om likande hojar, vad finns det mer?

Jag vågar påstå att kan föraren hantera sin nightrod så är det en potent maskin.

Jag har jagat en kollega,s nightrod på småvägar med motarden o vill nog säga att många sporthojar får se bakljuset på nightroden så fort det blir lite mer öppen väg

På motarden fick han 20meter försprång direkt efter vartenda böj. Nightrod har ett bra drag ut på rakorna o det går bevisligen att svänga o bromsa med dessa låga lok också..

Min YZF1000R tunderace är ju fortfarande trots åldern en av dom snabbare sporthoj/sporttourer fortfarande men i starten o uppåt 150-170 är rodden precis bredvid trots lagre effekt men den har en jäkla massa vrid.

Så gillar man rödljus rejs o dyligt är den svårslagen. Yamaha V-max ar en liknande och ducati diavel 1290 är också något åt det hållet.

Suzuki intruder1800
Yamaha mt01 1700
Kawazaki,s vulcan 2000cc

Dessa kostar nog mindre och är bättre.

Mvh
 
Last edited:

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
moddlaren: låter som din väns Nightrod går riktigt bra. Kul att höra! Är det gjort något med den? Antar sedvanligt "luft och buller"?

berne: Låter som du är intresserad av s.k "power cruisers". Förutom de som nämns här ovan så finns också t.e.x:

Honda VTX 1300/1800
Kawasaki Mean Streak 1500/1600
Yamaha XV 1700 Warrior
Yamaha XV 1900

Inom HD-familjen finns flera alternativ. (Och finns inte hojen du vill ha så är det bara att modda och bygga). Någon Dyna alternativt Sportster 1200, gärna lite äldre, är en bra grund om man är ute efter acceleration och hyfsade vägegenskaper. Utseende och önskad nivå av komfort ordnar man med tillbehören.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Håller på att ta körkort, var ute idag en å körde.
Målet är att få det till våren, men sitter nu och kikar lite på div mc, har fått en stor vill ha känsla för night rod tycker dom är riktigt läckra. Men har även hört att dom inte är så go vid längre körningar. Så tänkte bara fråga om likande hojar, vad finns det mer?

En bekant har kört V-Rod på två eller tre av våra Norgeresor där vi kört 5 dagar mer eller mindre non-stop och han verkar inte haft några problem med det. Givetvis finns det hojar som är bättre lämpade, men det funkar uppenbarligen bra även med den här typen av hoj.
 

berne

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2019
Ort
Stora Levene
Hoj
inte något än
moddlaren: låter som din väns Nightrod går riktigt bra. Kul att höra! Är det gjort något med den? Antar sedvanligt "luft och buller"?

berne: Låter som du är intresserad av s.k "power cruisers". Förutom de som nämns här ovan så finns också t.e.x:

Honda VTX 1300/1800
Kawasaki Mean Streak 1500/1600
Yamaha XV 1700 Warrior
Yamaha XV 1900

Inom HD-familjen finns flera alternativ. (Och finns inte hojen du vill ha så är det bara att modda och bygga). Någon Dyna alternativt Sportster 1200, gärna lite äldre, är en bra grund om man är ute efter acceleration och hyfsade vägegenskaper. Utseende och önskad nivå av komfort ordnar man med tillbehören.

ja modda är ju kul, driver eget så mkt färger :p power cruisers var ett bra namn. ska googla lite, vem vet kankse lägger night rodd på hyllan, å hittar något ännu fräckare:D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
ja modda är ju kul, driver eget så mkt färger :p power cruisers var ett bra namn. ska googla lite, vem vet kankse lägger night rodd på hyllan, å hittar något ännu fräckare:D

Bor du i Stora Levene kan du kanske placera det suddiga fotot av min Power Cruiser under rast på väg till Karlskoga ?
 

Bifogat

  • 190912PowerCruiser.jpg
    190912PowerCruiser.jpg
    66.6 KB · Visningar: 143

berne

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2019
Ort
Stora Levene
Hoj
inte något än
Vad är det stora skillnaden mellan en V-Rod och nightrod?

Det jag läst är att längden skiljer dom åt.
Men tänker på tex kåpor, å allt runt om. Om tex köper kåpkitt från usa, om det passar med fästen osv?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad är det stora skillnaden mellan en V-Rod och nightrod?

Det jag läst är att längden skiljer dom åt.
Men tänker på tex kåpor, å allt runt om. Om tex köper kåpkitt från usa, om det passar med fästen osv?

Det jag läst här
är
att V-Rod har framflyttade kontroller, dvs som jag fattar det du sitter med raka ben fram till växelspak och fotbroms.
att Night-Rod har mittkontroller, dvs du sitter med böjda knän ner till växelspak och fotbroms.

Det givetvis väldigt bekvämt att på polerad asfalt sitta med raka ben men är asfalten inte polerad misstänker jag att man lätt får ont i ryggen. Av stötarna från vägen.
Med fotpinnar/kontroller under sadeln som på Night-Rod kan det bli jobbigt sitta med böjda knän
men det är enkelt ställa sig upp och ta smällarna från dålig väg i benen istället för ryggen.
Och problemet med att sitta med böjda knän som på mina hojar löser jag genom att ställa mig upp och köra eller vifta med fötterna utanför fotpinnarna när trafiken och vägen tillåter lite avslappning.

Så det blir att prova vad du trivs med. Själv blev jag negativ till främre kontroller efter talat med en gentleman i Fisksätra som tagit ut och putsade sin hoj. I väntan på grannen och kompisen. "Det blir kanske 100mil om året. Vi brukar köra till ett fik i Norrtälje några gånger om året och fika för längre håller inte ryggen."

Det blir att prova vad du trivs bäst med själv.

https://en.wikipedia.org/wiki/Harley-Davidson_VRSC
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top