Nybörjarhoj som inte är nybörjarhoj eg..

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Mm! A-begränsat (du behöver inte påminna)

Bikerbitch skrev:
Villee. Du är 18. Det heter A-begränsad :p

Köp en 600.a om du har råd med det. Smakar det så kostar det.
Har du kört något innan eller?

Jag började med en strypt 400:a
Funkade och funkar fortfarande jättebra. Likabra att börja smått och arbeta sig uppåt. Är själv sugen på en CBR600F om dem är något vettigt att ha.
Men som sagt, det kostar och som 18 åring har man inte alltför mycket pengar tyvärr.

Säg till om du behöver hjälp med övningskörningen. Kan inte vara handledare men kan försöka hjälpa ändå.

Frågan är bara hur smått man ska börja med.. pengar till en 600 går säkert att skrapa ihop, det som stör e försäkringen och eventuella kåpor man kommer skrapa.

All tänkbar hjälp kommer nog behövas med övningskörning,.. om du har tid och lust så får du gärna lära mig grunderna på nån p-plats (då behöver man nog inga papper från VV).
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Villee skrev:
(då behöver man nog inga papper från VV).

Ska du köra en centimeter med ett fordon du inte har körkort till får du spärrtid i 2 år.
Min kompis var asnervös inför sin uppkörning så dagen innan stack han ut på parkeringen o backade ut bilen för att träna parkeringar. Vad han inte såg var polispappa som stod runt hörnet och frågade om hans körkort av en slump.

Han fick inte ta sitt körkort förrens han blev 22.
Kan säga att han blev lite lissen med.

750RR
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Nej jag hänger inte på TKD forumet, men blir väl informerad av gamla TKD vänner. Får se om jag hinner upp. Lycka till i tävlingen, skicka gärna ett PM hur det har gått. :tummenupp

Mvh//ZS

Ps Okej då du var 1 år när jag började :lol

maverick_750rr skrev:
Det är ingen stor tävling.
Du hänger ju på tkdforumet så du kan ju inte missat inbjudan väl?

Jag föddes 81 och tävlar i -63 om jag hinner gå ner. Annars blir det väl -67
Har hunnit med 1 månad nu och haft uppehåll i 5 år, siktar på guldet klart :tummenupp

Detta är klubben: http://hem.passagen.se/hwang-je/

Hade vatt skoj om du kommit dit.

750RR
 

GSXR_FREDDA

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
KTM 640 SM-06
jag körde gsxr

Jag övningskörde privat på min GSXR600,det är lite svårare med garagevändningen och dyligt,men det blir dock lättare sen när man sätter sig på körskolornas hojar som brukar vara väldigt lätthanterliga.
Det är iallafall min uppfattning.
PS.Min Hoj kan vara till salu!!
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Zilversurfer skrev:
Nej jag hänger inte på TKD forumet, men blir väl informerad av gamla TKD vänner. Får se om jag hinner upp. Lycka till i tävlingen, skicka gärna ett PM hur det har gått. :tummenupp

Mvh//ZS

Ps Okej då du var 1 år när jag började :lol

Men?
Vem e d då som e silversurfer här?? :va
http://www.tkdforum.se/viewtopic.php?t=491

Trodde seriöst att det var du....
Hörs sen

750RR
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Ingen aning vem det är, men jag stavar med Z. Vill du komma ner och gäst träna så säg till så kan vi sparras lite :huvet, jag har inte kört på länge så en gubbe som jag kan du väl inte säga nej till :p


Mvh//ZS

maverick_750rr skrev:
Men?
Vem e d då som e silversurfer här?? :va
http://www.tkdforum.se/viewtopic.php?t=491

Trodde seriöst att det var du....
Hörs sen

750RR
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Zilversurfer skrev:
Ingen aning vem det är, men jag stavar med Z. Vill du komma ner och gäst träna så säg till så kan vi sparras lite :huvet, jag har inte kört på länge så en gubbe som jag kan du väl inte säga nej till :p


Mvh//ZS
Så säger du bara för att få spöa den stackarn :hihi
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Zilversurfer skrev:
Ingen aning vem det är, men jag stavar med Z. Vill du komma ner och gäst träna så säg till så kan vi sparras lite :huvet, jag har inte kört på länge så en gubbe som jag kan du väl inte säga nej till :p


Mvh//ZS

En slampa som jag kan heller inte säga nej.
Tränar ni i december lovar jag att jag kommer ner då vi får lämna vår lokal till en julföreställning:tummenupp

750RR
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
maverick_750rr skrev:
KLart man ska köra. En orimlig premie ska ju inte hindra en. Det e ju tramsigt.

Kostar en trafikförsäkring 23lax och en hel/hel 48lax så tecknar man inte det.
Självrisken ligger ju på 8tusen, iaf för mig och trillar jag i knäcker fotpinnen kan jag inte använda försäkringen ändå.
KAN, kan man ju om man sparkar sönder mer på hojen men då förlorar man ju 1 skadefritt år dessutom.

Hur man än vänder på det får man betala det själv till sist.
Varför försäkra?
Man behöver inte köra som en sinnesrubbad i trafiken heller. Det kan man göra på banan där försäkringen ändå inte gäller.

750RR

Öhhh... :va
Ska vi kanske skippa trafikreglerna me....? Om alla tänkte som du skulle Sverige snart vara laglöst land! :kocko
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
PacMan skrev:
Öhhh... :va
Ska vi kanske skippa trafikreglerna me....? Om alla tänkte som du skulle Sverige snart vara laglöst land! :kocko

Eller om vi håller oss till försäkringarna så kanske premien skulle bli individuellt om alla hade kört oförsäkrat. Då hade jag inte haft 48tusen i helförsäkring.

750RR
 

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Hm,.. det är väl lagligt?

maverick_750rr skrev:
Ska du köra en centimeter med ett fordon du inte har körkort till får du spärrtid i 2 år.
Min kompis var asnervös inför sin uppkörning så dagen innan stack han ut på parkeringen o backade ut bilen för att träna parkeringar. Vad han inte såg var polispappa som stod runt hörnet och frågade om hans körkort av en slump.

Han fick inte ta sitt körkort förrens han blev 22.
Kan säga att han blev lite lissen med.

750RR

Om jag inte missminner mig är det lagligt att köra på parkeringar (inte allmänna dock) och dylikt även om man inte har körkort. Så länge det e privatområde eller nåt sånt? Och då borde det gå hitta nåt industriområde där de inte bryr sig.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Villee skrev:
Om jag inte missminner mig är det lagligt att köra på parkeringar (inte allmänna dock) och dylikt även om man inte har körkort. Så länge det e privatområde eller nåt sånt? Och då borde det gå hitta nåt industriområde där de inte bryr sig.

Privat inhägnat område får man köra på utan körkort tror jag. Jag fick t.ex. köra lastbil inne på Volvos provbana trots att jag inte har C-körkort.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Villee skrev:
Om jag inte missminner mig är det lagligt att köra på parkeringar (inte allmänna dock) och dylikt även om man inte har körkort. Så länge det e privatområde eller nåt sånt? Och då borde det gå hitta nåt industriområde där de inte bryr sig.

Det ska va privatägd mark i så fall.
Ett industriområde är inte din privata mark. De kommer bry sig.

750RR
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Du har inte funderat på SV650, SZR660 eller nån annan rolig hoj? Har visserligen inte kört nån av dem (får ju vänta tills nästa år med de) men de verkar klart roliga, och inte allför dyra.
 

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Vastrix skrev:
Du har inte funderat på SV650, SZR660 eller nån annan rolig hoj? Har visserligen inte kört nån av dem (får ju vänta tills nästa år med de) men de verkar klart roliga, och inte allför dyra.

Mm, en SV650 utan kåpa verkar väl inte för tokigt. SZR660 är en aning för ful. Sedan syftade jag väl på alla sport 6or dvs. GSX 600 CBR 600, ZX-6, R6 med mera, därutöver kan jag också tänka mig en Bandit 600 utan kåpor eller en Hornet 600... några fler jag missat. Ni kanske ser lite vilken typ jag tenderar åt iaf?
 

RoDe

[rodde]
Gick med
28 Sep 2003
Ort
S-Tälje
Hoj
EX. Yamaha R6
Ääähhhh... Köp en R6:a direkt som jag gjorde. Förr eller senare måste du vänja dig vid dom lite kraftigare hojarna. Så en R6 är en bra början tycker jag.
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Villee skrev:
Mm, en SV650 utan kåpa verkar väl inte för tokigt. SZR660 är en aning för ful. Sedan syftade jag väl på alla sport 6or dvs. GSX 600 CBR 600, ZX-6, R6 med mera, därutöver kan jag också tänka mig en Bandit 600 utan kåpor eller en Hornet 600... några fler jag missat. Ni kanske ser lite vilken typ jag tenderar åt iaf?

En Bandit tror jag är ett av de bättre alternativen av de du räknat upp. Fungerar bättre som strypt (om du nu tänker ha strypningen i), eftersom inte lika stor del av originaleffekten försvinner. Eftersom Banditen ligger i fk5 blir den inte lika besvärlig att försäkra heller. Många försäkringsbolag går på ursprungseffekt även om hojen är strypt, vilket blir extremt dyrt för en R6 med 25 kW med tanke på vad man får för pengarna. Jag vet att iallafall Bilsport&MC räknar på strypt effekt (så länge man har mellanklasskörkort), men då är kravet att hojen är i högst försäkringsklass sex, dvs en R6 går ändå inte som strypt hos dem.

Köp en naken Bandit 600 från 95-96. Snygg, går tillräckligt bra, billig att försäkra (billigare än övriga iaf), billig i inköp (35-40 kkr brukar de gå för). Då har du gott om pengar över för försäkring och utrustning (hjälm, stövlar, ryggskydd, skinnställ och handskar går på över 10 000 kr om du köper nytt, glöm inte den utgiften).

Dessutom är det ingen ren nybörjarhoj, utan även folk som har mer erfarenhet har kul med den. Jag är rätt sugen på en själv faktiskt...
 

Davve84

'En jävel på att Fega !
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Globen
Hoj
VX 800
Jag köpte en Kawasaki kle 500 den går lika bra stryp som o strypt skilnaden va att den toppade 10 blås mer ostrypt !! o den e jävligt roliga att köra o toring går ochså bra va nere en sväng till österike osv.. i oktober nu o de funkade bra så kle e ett bra val tycker jag
(fast den e inte så ball)
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
maverick_750rr skrev:
Eller om vi håller oss till försäkringarna så kanske premien skulle bli individuellt om alla hade kört oförsäkrat. Då hade jag inte haft 48tusen i helförsäkring.

750RR


Nu får nån förklara vad glassmannen menar.
Vilken premie menar han om man kör ofösäkrad?
Eller orkar ingen bry sig?
 

XXXXX

Ett hjul i taget...
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Småland
Hoj
R1100S o R1200GS
maverick_750rr skrev:
Eller om vi håller oss till försäkringarna så kanske premien skulle bli individuellt om alla hade kört oförsäkrat. Då hade jag inte haft 48tusen i helförsäkring.

750RR

Inte fan har du 48K i försäkring för lite delar i en låda.... :banana :yoparty
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top