Nybörjarhoj som inte är nybörjarhoj eg..

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Hm, tänkte ta A-kortet nu i vår och tänkte då skaffa mig en första hoj..
frågan är åter om 600cc e för mycket som första hoj (strypt till 25kw då)?

Vore ju drömmen att ha en GSXR 600 till sommaren,.. :yoparty finns ju inga snygga och trevliga hojjar under 600, känner inte för någon aprilia 125RS när jag nu ska ta A-kortet och däremellan finns ju bara skoters, motard och halv touring - alla lika fula och tråkiga. :(

När man ändå om något år med stor säkerhet vill ha just den där GSXR 600, varför inte köpa den direkt, när det kostar ungefär lika mycket som alla andra hojjar, dock 'lite' mer lättkörda?

Om ni nu inte hittar något jäkla bra alternativ till 600, är det någon skillnad på hur lättkörda de är så att säga. Vet att GSXR 600 och R6 är nog av det starkaste laget och borde säkert inte ha en sån som första hoj, men vilken skulle ni rekommendera (om det finns någon skillnad) några andra av 600a hojjarna tycker ni vore något att ha som nybörjare?

Dilemma :( :confused: :4skrika :gråta
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
250 rs

kan ju lova dig att du blir inte besviken på en Aprilia RS 250.

Den går helt okej, om du tycker om att KÖRA hoj.

Lovar dig !
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
bra försäkring också som går att lösa själv !!!!!!

Inga essar med föräldrarna
 

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
cool_lilja skrev:
bra försäkring också som går att lösa själv !!!!!!

Inga essar med föräldrarna

Mm, men då har en polare tipsat att en trimmad 125 RS e bättre val, då man kan försäkra den ännu billigare och går lika bra :confused:

Och som sagt har man ingen lust att köpa Lätt MC, när man tar mellan kort... isf. kunde jag lika gärna köpt den för 3-4 år sen och haft kul som fan.
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
ööö

ööö, va.......skojar du med mig eller.................................

det är ju fan 100cc till, 15nM till........250:in har ca: 70hK orginal.......lovar dig att 250;in går bätter, har du eller din polare kört en överhuvudtaget.............



Och den e inte hemst dyr att försäkar heller, jag betalr 700 månaden.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Villee skrev:
Mm, men då har en polare tipsat att en trimmad 125 RS e bättre val, då man kan försäkra den ännu billigare och går lika bra :confused:

Och som sagt har man ingen lust att köpa Lätt MC, när man tar mellan kort... isf. kunde jag lika gärna köpt den för 3-4 år sen och haft kul som fan.


Ett tipps e o köpa en "svag hoj" utan kåpor..
Varför? :va
3 anledningar
1: billig i försäkring
2: blir inte lika tråkig strypt
3 om du ska övningsköra med en kåp hoj o råkar lägga den under något moment så kan du räkna 5 siffrigt för o få den Som ny igen..
Men själv så kör ajg cbr 600 87 (strypt) och följer inte alls de jag sagt men som sagt så får jag sota för de i försäkringspremie..

Men köp något du gillar eller köp något o lek tills den lägger av :dummer
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Villee. Du är 18. Det heter A-begränsad :p

Köp en 600.a om du har råd med det. Smakar det så kostar det.
Har du kört något innan eller?

Jag började med en strypt 400:a
Funkade och funkar fortfarande jättebra. Likabra att börja smått och arbeta sig uppåt. Är själv sugen på en CBR600F om dem är något vettigt att ha.
Men som sagt, det kostar och som 18 åring har man inte alltför mycket pengar tyvärr.

Säg till om du behöver hjälp med övningskörningen. Kan inte vara handledare men kan försöka hjälpa ändå.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Skulle jag köpa en ny hoj idag oavsett ålder hade jajg köp antingen en ZX-6RR eller en ZX-10R.

Kan inte bestämma mig :va
Tror nog det hade blitt en tia... jo, det hade det nog.

Tycker du kan göra likadant. Märke spelar ingen roll... men köp flång nytt så slipper du byta upp dig sen :)

750RR
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
En sporthoj är helt handikappad jämfört med tex en supermotard när man är nybörjare och ska försöka sig på låghastighetskörning ;). Det är iaf vad jag upplevde från början.
Köp hellre en kåplös, så blir det inte så hiskeligt dyrt ifall du lägger omkull den heller, tex en Hornet? Lättare att hantera oxo. Sen är en effektsvagare hoj "från början" trevligare när du stryper den änn en effektstark som tex R6/ZX6.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Ähhh, snackar vi seriösa summor om du inte är miljonär så hade jag/rekommenderar jag dig att köpa typ;

Suzuki GS500E
Honda CB500
Kawasaki ER5

Eller nån åt det hållet.... Har själv styrt GS500 från 77 som förstahoj... sedan krocka jag en CB400N från 82.... nu har jag köpt mig en FZR600....

Liljas RS250 funkar bra den med faktiskt!!!!!......

men visst, som alla andra säger, gör som du vill... Det gör du ändå =)....

Men tänk på försäkringen.... inga jävla skenförs. bara för att du vill ha en GSXR600.... har man itne råd med hojen skaffar man den inte..... TYCKER JAG!

lycka till

:hej
 

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
Lär dig köra körskolans hoj, det kostar inget om krashar den. Sen köper du en gsxr 600 när du är klar med kortet. Vill du ha den och du har råd, köp den! :tummenupp
 

Mago

I am Sofa King
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Kavasaki ZX-7R -97 *såld*
Hagster skrev:
Lär dig köra körskolans hoj, det kostar inget om krashar den. Sen köper du en gsxr 600 när du är klar med kortet. Vill du ha den och du har råd, köp den! :tummenupp

Word! :fakta
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
hållundan skrev:
.... har man itne råd med hojen skaffar man den inte..... TYCKER JAG!

:hej

Klart att man inte ska skaffa sig hojen om amn inte har råd - för då måste man stjäla den ju.
Men får man en trafikförsäkringspremie på 23tusen så märker man att bolaget är sinnesrubbade och kör iaf eftersom motiveringen till 23tusen inte finns....

750RR
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
maverick_750rr skrev:
Klart att man inte ska skaffa sig hojen om amn inte har råd - för då måste man stjäla den ju.
Men får man en trafikförsäkringspremie på 23tusen så märker man att bolaget är sinnesrubbade och kör iaf eftersom motiveringen till 23tusen inte finns....

750RR
I det fallet är det inte försäkringsbolaget som är rubbat. Premien avspeglar risken. Anser dom att du är en risk värd 23k så sätter dom den prislappen. Om du sedan kör oförsäkrat kan man fråga sej om man ska köra öht.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Nr:18 skrev:
I det fallet är det inte försäkringsbolaget som är rubbat. Premien avspeglar risken. Anser dom att du är en risk värd 23k så sätter dom den prislappen. Om du sedan kör oförsäkrat kan man fråga sej om man ska köra öht.

KLart man ska köra. En orimlig premie ska ju inte hindra en. Det e ju tramsigt.

Kostar en trafikförsäkring 23lax och en hel/hel 48lax så tecknar man inte det.
Självrisken ligger ju på 8tusen, iaf för mig och trillar jag i knäcker fotpinnen kan jag inte använda försäkringen ändå.
KAN, kan man ju om man sparkar sönder mer på hojen men då förlorar man ju 1 skadefritt år dessutom.

Hur man än vänder på det får man betala det själv till sist.
Varför försäkra?
Man behöver inte köra som en sinnesrubbad i trafiken heller. Det kan man göra på banan där försäkringen ändå inte gäller.

750RR
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Nr:18 skrev:
För att lagen kräver trafikförsäkring? Hört talas om det?

Jadå :)

Men jag tänker ju inte betala hojen IGEN efter 2-3 år.
hade jag tecknat en helförsäkring på anabolakawan hade jag köpt den "igen" efter 2 år.
Det är ju inte mitt fel att folk fuskar eller trillar.

750RR
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
nr 1. Kör man en hoj oförsäkrad så har man inte "många hemma"
nr 2. Tycker man att det är ok att köra oförsäkrad har man två celler och bägge är osams.
nr 3. kan man inte ens stava till sina egna intresse Taekwondo, så borde din instruktör gå ett par ronder med dig.

Ordet Tae kwon do är uppbyggt av tre ord: TAE, KWON, och DO.TAE betyder fot ,KWON hand,DO betyder det mentala och fysiska sättet att utöva något. ...

Mvh//ZS

maverick_750rr skrev:
Jadå :)

Men jag tänker ju inte betala hojen IGEN efter 2-3 år.
hade jag tecknat en helförsäkring på anabolakawan hade jag köpt den "igen" efter 2 år.
Det är ju inte mitt fel att folk fuskar eller trillar.

750RR
 

rsnisse

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Norrland
Hoj
gsx600r -01
köpte en gsxr 600 -01 då jag fick mitt A-kort=)...yoshimura, svart kåpglas mm=)...den är 25 kw i papperna!!...råder dig till att köpa en sån!!
//nils
 

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Östergötland
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
några andra av 600a hojjarna tycker ni vore något att ha som nybörjare?

Jag började med en Gsx600F -88 (till salu btw), skitbra första hoj & billig försäkring & man gråter inte blod om man skulle råka lägga den! + billig i inköp!!
Visst ligger den "bara" på Ca:85-häst, men det räcker i början!
Sen när man har lärt sig att köra, då är det dags att byta upp sig till något större/värre/starkare...


Lycka till med kortet!!!!!
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    136.3 KB · Visningar: 176
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top