BMW F800GS som "första" hoj?

wildas

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2018
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki xf 650 freewind
Hej!
Förstår det är knepigt med denna sortens tråd men skulle tacksamt ta emot lite input.

Jag tog mitt kort i september och funderar på om BMW F800GS är en rimlig "första hoj". Jag har en Suzuki 650 Freewind nu (men har A kort) och körde Mt-07 på körskolan samt lånar ofta killens mt-07 pga choken och annat strular på min.

Vill kunna köra roadtrips på dåliga vägar men också pendla. Lär inte orka lyfta en bmw 1200 om den välter i gegga och vill ha en lättkörd hoj som också går att ta med på gruskurs. Jag är inte så intresserad av att köra jättefort utan vill snarare på äventyr. Tänk packa tältet och åka runt i Lettland.

Är 180 cm lång.

Är BMW F800GS ett rimligt val och vilka frågor är viktigast att ställa till en säljare?

Tack!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
BMW1200 GS är lättare att lyfta, smidigare att köra, har lägre tyngdpunkt och har bättre bromsar och chassi. Dessutom kortare och smalare med väskor än 800.

800GS väljer man om man absolut vill ha 21” framhjul och kunna laborera med olika utväxling för terrängbruk.


Buy quality, cry once
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Att välja cykel åt nån annan är kört, man måste prova själv.
Även "dåliga vägar" är individuellt och skall man välta i gegga är alla cyklar extremt tunga...
Med din längd hade jag dock inte varit orolig för en 1200, men du måste testa för skillnaden emellan dessa hojar är stor... kubiken är den minsta skillnaden.
1200:an har ett annat chassie än vad du troligen testat innan, bla är framhjulet upphängt på ett sätt att man "förlorar" lite av känslan av underlaget och det kan kännas konstigt.
Man liksom flyter fram, underlagets respons saknas... på gott och ont.
När det testas cyklar är det oftast mot typ likadana, det säger tyvärr inget för en novis och ibland letar man jättebrett och undrar massa...

Här är dock en udda jämförelse, men jag tycker ändå det är relevant!
Särskilt som i ett fall som ditt.


11:44 in the morning!
...bara det gör videon sevärd... :yoparty

https://www.youtube.com/watch?v=b8-e02sWf8g
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tycker absolut du ska kolla på en R1200GS eller R1250GS (ny för 2019). om du är sugen på bmw adventure avdelningen.
Provkört båda och är mycket sugen på en 1250 till nästa säsong. Du har utan tvekan tillräcklig längd för att köra den och hantera den. Det är kardan så du slipper smörja kedja. Det är en bra touringmaskin för att åka två på och långt med ordentlig packning. :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top