Course - Bra märke?

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
***klipp***
Men, är "Course" ett bra varumärke? Inte, säger jag - och hittar man en produkt under paraplyet "Course" som man gillar och trivs med kan man ge sig fan på att dom bytt leverantör tills nästa gång man skall handla och allt känns skit.

Lite som det här då:
Biltema. Samma artikelnummer men totalt olika produkter...
Biltema.jpg
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Om det:

-ser ut som skit
-kostar som skit
-luktar som skit
-känns som skit


Ja, då ÄR det troligen skit också. :mattias

buy quality, cry once!

:fakta :mattias

Brorsan köpte ett par mc-skor från course i somras, dom var runda i sulan (bulade utåt) och hård glatt plast så det gick inte att ha fötterna kvar på fotpinnarna.. Skickade tillbaka paret direkt. :rofl
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Precis som Biltema så tycker jag att det är superbra att det finns pris/kvalite alternativ. Alla behöver inte det värsta i märkesväg.
Det är jättebra att fler har en lättare väg in i mc-världen. Det blir ju fånigt åt andra hållet när man ser ungtuppar vid korvmojen med värsta gp-utstyrseln, men de kommer sällan längre än mojen. Har blivit en dyr trend.

Visst, är du en bombare eller banräv som vet med dig att du kommer krasha efter nästa raka, så är det givetvis bra att satsa på kvalite.
Jag har gubbkört i 37 år med bra grejor utan större problem. När nu hustrun hotar att det ska åkas bakpå, då blir det Course för henne.( 2ggr/år). :)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Course Two Seasons allvädersställ:
Storlekarna var väldigt små, fick gå upp många storlekar jämfört mot mitt Dainese skinnställ.
Detta var något som xl-moto kände till och skrev på hemsidan, men det ledde ändå till onödiga returärenden eftersom det är svårt att gissa hur många storlekar man ska gå upp.

Det släpper in regn på nolltid men håller fukt kvar på insidan.
Det är inte ventilerat alls, därför blir det snabbt svettigt.
Fuktproblemet blir värre om man tar ur fodret, eftersom fodret både andas fukt och suger upp en del regn.
Jag skulle säga att stället är som bekvämast när det är runt 15c ute.

Skydden som följer med känns i tunnaste laget. Så jag kontaktade xl-moto och bad om förslag på vilka skydd som passar till stället. Men det var inget de visste eller kunde hjälpa till med.

Själva komforten och kvaliten på ställets sömmar och dragkedjor känns helt okej. Där har jag faktiskt inget att klaga på. Det har hållt ihop bra för många kortare turer nu.

Med det sagt skulle jag köpa ett bättre ställ, även om det bara är för korta turer och utlåning. Ett ställ som åtminstone är lite mer ventilerat och vattenresistent, samt rejälare skydd.

Jag betalade 999kr, men jag vet inte hur prisvärt det är jämfört mot andra budgetalternativ.

Course Slipstream ryggsäck
Förr hette det att den var vattentät men numera står det att den är vattenresistent. Jag vet inte om jag skulle sträcka mig ens till vattenresistent, inte mer än någon annan ryggsäck tror jag. Men det är ett mindre problem, jag lägger alltid mina saker i en plastpåse, för att slippa oroa mig om min väska är tät nog.

Jag hade gärna betalat extra för att få kraftigare axelremmar och ykk-dragkedjor, men för 99kr är det en ganska trevlig.
 
Last edited:

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Köpte Course Four Seasons byxor. Varma, bekväma och hittills inte släppt igenom något vatten. Kör ca två timmar om dagen då jag pendlar. Byxorna har ca två veckor i min ägo. Västkust så vatten är alltid närvarande på vintern.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag drog omkull i möte med en buss häromåret.
Hjälmen daskade i asfalten och jag gled en bit på höger sida.
Course-jackan hade repor längs armen nedanför armbågen, och en liten revspricka i sidan vid midjan. Tycker den klarade sig riktigt bra med tanke på impacten.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag drog omkull i möte med en buss häromåret.
Hjälmen daskade i asfalten och jag gled en bit på höger sida.
Course-jackan hade repor längs armen nedanför armbågen, och en liten revspricka i sidan vid midjan. Tycker den klarade sig riktigt bra med tanke på impacten.
Oj, hur hur gick det med dig, och hojen? Var det på Bolten?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Oj, hur hur gick det med dig, och hojen? Var det på Bolten?
- Min högra sida var skapligt blåslagen och benet fick sig en smäll, annars helt okey.
Hjälmen fick förstås bytas och kevlarjeansen tog lite stryk, men jackan var fan i mig nästan intakt :bow

Det var på GSX750R:en, som jag köpte ca 2 timmar innan kraschen.
(en buss girade vänstersväng rakt över min körbana, vänstersväng)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top