Course - Bra märke?

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Skinnet är behandlat med något så skinnolja eller fett tränger inte in så att det går inte att göra stövlarna vattentåliga.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Är troligen inte skinn utan syntetläder.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Är troligen inte skinn utan syntetläder.

Klippt från xlmoto. Ta texten med en pall salt. PU-Nöt-läder?
Minns inte vad jag betalade. Inte mycket. Det är väl ständig nedsatt pris på dessa stövlar.

----------------------

En riktigt prisvärd och stabil stövel från Course! Tillverkad utav riktigt PU-Nöt-läder bra kvalitet samt syntetmaterial, med ett vattenavvisande membran som andas och släpper ut fukten, precis som t.ex. Gore-Tex-membran. Stålskenor i sulan och starka vadderade skydd för fotknölarna tar hand om säkerheten, med aramidförstärkning vid växelpedalen och en YKK-dragkedja som borgar för god hållbarhet. En stövel vi verkligen kan rekommendera för alla typer av pendling och långresor! -Vattenavvisande med membran som andas -Tillverkad i riktigt PU-läder samt syntet-tyg -Stål-inlägg i sula och vadderade skydd för fotknölar -Aramidförstärkning mot slitage från växelpetaren -Reflexpaneler vid hälpartiet -Utbytbar anatomisk fotsula -YKK Dragkedja

--------

Wiki

PU-läder är ett läderliknande material som är helt artificiellt eller semi-artificiellt. I det första fallet rör det sig om plast av typen polyuretan helt utan animaliska produkter.[1][2][3] I det andra fallet är det djurhud (läder) som är bunden till polyuretan, också kallat "bycast läder", "bundet läder" eller "splittläder".[4][5]

PU-läder har vunnit popularitet eftersom det har ett utseende snarlikt äkta läder till betydligt lägre kostnad. Ett exempel är att förkläden kan tillverkas i PU-läder.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har sett tre av xlmotos allväderställ efter krascher i mopedhastighet, och när de kanat mot asfalten var det stora hål i tyget.
De är dessutom lika vattenavvisande som en disktrasa.

Lägger man ett par tusen till så får man en utgående modell av mer namnkunniga märkens ställ, de är bättre på i princip alla upptänkliga sätt.

Hur det är med skinnställen vet jag inte.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Skulle vara kul om någon från XLmoto läser denna tråd och har något att tillägga i detta ämnet. Tveksamt då det helt klart (med någon undantag) ser ut som att deras "Course" håller genomgående urdålig kvalitet och det finns kanske inte så mycket att säga.
OM någon svarar ...snälla hänvisa inte till att där finns garanti eller något liknande (skit)snack,eller "vi har många nöjda kunder" för det ser man redan tydligt i denna tråd att dom missnöjda måste vara betydligt fler. :va
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har sådana här som hållit ihop bra ca 1000 mil. Bekväma, och inga sömmar som gått upp än. Hur dom hanterar en marksyning låter jag dock vara osagt.

p95579.jpg
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Attans, jag som hade tänkt spana på en sån jacka att ha som regn- och förstärkningsjacka utanpå skinnstället :huvet
Det funkar ju. Skinnstället är ju ditt primära skydd.
 

Dannster

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati
Har provat XL motos tygbyxor och Alpinestars jacka i ca 100. Fastnade under motorcykeln å gled en bra bit. Jackärmen bara remsor, djupt skrapsår, byxor gick hål men inget mer.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Vi har ett Course Two Seasons ställ i familjen kan man säga och det är grundligt testat av min son som gled fram på rygg i 80-90 km/h efter att bromsat omkull på sin 125:a i regn. Jag måste säga att det både höll och skyddade fantastiskt.
Hjälmen spräckte han i bakhuvudet så den fick vi byta. Han samlade i alla fall ihop alla blinkers och backspeglar och så åkte han hem.

Den här veckan har han och jag varit på Gran Canaria och åkt mc men han har blivit för lång så jag har använt det hela veckan.

På minussidan så andas det inte vidare bra.
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
XL-MOTO pushar sitt egna varumärke Course?

Inte så konstigt.

Konstigt blir det däremot när man tänker på att ett enda märke skulle vara duktiga på så många olika saker:
Hjälmar och strumpor, supermotardkläder och örn-Tshirts


Screenshot_20191127-130947_Samsung Internet.jpg

Det går liksom inte ihop. Det kan finnas bra produkter under varumärket "Course".
Men, är "Course" ett bra varumärke? Inte, säger jag - och hittar man en produkt under paraplyet "Course" som man gillar och trivs med kan man ge sig fan på att dom bytt leverantör tills nästa gång man skall handla och allt känns skit.

Halvarsons gör byxor jag trivs med, men deras jackor funkar sämre på mig.
Rukkas byxor är jävligt bleka, man överdelarna sitter som en smäck.
Jag lackade på Alpinestar när dom tvingade fram ett namnbyte för Oxtar och har kört TCX sedan dess på fötterna.
Först av rent trots, men dom funkar utmärkt och håller prima.

Jag må se ut som en clown på tivoli där inte ett enda plagg matchar det andra, but frankly dear - I don't give a damn.
Allt jag kör med funkar, och framför allt - funkar tillsammans!
Det är mer än man kan säga om en del "set" från en och samma leverantör som passerat förbi.

INGEN leverantör kan hålla samma höga nivå rakt igenom ett så brett sortiment som Course erbjuder.
Jag vet inte om någon riktig tillverkare som ens försöker sig på att vara bra på allt.


TS!

Att bygga upp en garderob av MC-kläder som funkar i regn, i vårkyla, i sommarhetta - i alla de olika väderlekar man kan utsättas för under en och samma åktur tar tid och kostar pengar.

Det är ett trial and error-projekt som kan kännas tröstlöst ibland, men det är en enorm tillfredställese att gå på MC-mässan och se på kläder, men känna - "Nej, jag behöver inget. Allt på plats och funkar för nästa säsong"

Lika mycket tillfredställelse som det är ångest att stappla ut från sjukhuset med en sopsäck av sönderklippta älsklingskläder.
"Hur FAN skall jag få till en ny garderob...?" Det är inte bara att köpa nytt, långt därifrån.

Just det: "mässan"
MC-mässan har ju traditionellt varit bästa stället att få prova en uppsjö med kläder från olika tillverkare på ett och samma ställe - och inte sällan kunna göra superklipp dessutom, på bra varor. Tyvärr har det känts som mässan blivit sämre på just det sedan Lelles slutade vara ute och göra affärer, men vi får hoppas att någon tar upp manteln och börjar göra besökarna lycklig igen.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Klippt från xlmoto. Ta texten med en pall salt. PU-Nöt-läder?
Minns inte vad jag betalade. Inte mycket. Det är väl ständig nedsatt pris på dessa stövlar.

----------------------

En riktigt prisvärd och stabil stövel från Course! Tillverkad utav riktigt PU-Nöt-läder bra kvalitet samt syntetmaterial, med ett vattenavvisande membran som andas och släpper ut fukten, precis som t.ex. Gore-Tex-membran. Stålskenor i sulan och starka vadderade skydd för fotknölarna tar hand om säkerheten, med aramidförstärkning vid växelpedalen och en YKK-dragkedja som borgar för god hållbarhet. En stövel vi verkligen kan rekommendera för alla typer av pendling och långresor! -Vattenavvisande med membran som andas -Tillverkad i riktigt PU-läder samt syntet-tyg -Stål-inlägg i sula och vadderade skydd för fotknölar -Aramidförstärkning mot slitage från växelpetaren -Reflexpaneler vid hälpartiet -Utbytbar anatomisk fotsula -YKK Dragkedja

--------

Wiki

PU-läder är ett läderliknande material som är helt artificiellt eller semi-artificiellt. I det första fallet rör det sig om plast av typen polyuretan helt utan animaliska produkter.[1][2][3] I det andra fallet är det djurhud (läder) som är bunden till polyuretan, också kallat "bycast läder", "bundet läder" eller "splittläder".[4][5]

PU-läder har vunnit popularitet eftersom det har ett utseende snarlikt äkta läder till betydligt lägre kostnad. Ett exempel är att förkläden kan tillverkas i PU-läder.

Fick mail från Lelles idag. Kollade på stövlar. Man kanske skulle köpa något bättre. Raciga stövlar ser ut som slalompjäxor. Bökigt och fult. Kollar touring också. Nu verkar ju ALLA stövlar vara sydda med hud från samma plastkossa så jag lägger ner detta.
Hittade en dammodell av (nästan) samma skitstövel jag redan har. Ballare logga och högre pris.
9f22bcf593d21413fec3fd13dc68f6e6.jpg





Skickat från min iPad med Tapatalk
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag nödköpte stövlar på IoM då mina dåvarande beslöt sig för att falla i bitar.
Det blev ett par Richa som inte verkar finnas längre men påminner om Drift-modellen fast de har inte ankelvridskyddet som mina har.
Måste säga att jag är mycket nöjd med dessa som vardagsstövlar, känns lika säkra som mina TCX R-S2 Evo men till mycket lägre pris.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
X

Jag må se ut som en clown på tivoli där inte ett enda plagg matchar det andra, but frankly dear - I don't give a damn.
Allt jag kör med funkar, och framför allt - funkar tillsammans!
Det är mer än man kan säga om en del "set" från en och samma leverantör som passerat förbi.

Jag tycker det ser bra mycket clownigare ut när allt är matchat in i minsta detalj. Helst ska ställ och hjälm matcha färgerna på hojen för dagen också så ser man lite extra pajig ut. :rolleyes:
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om det:

-ser ut som skit
-kostar som skit
-luktar som skit
-känns som skit


Ja, då ÄR det troligen skit också. :mattias
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top