Rekommendationer för byte av avgassystem

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Hej!

Ni får ha lite tålamod med mig om ni uppfattar att jag ställer en dum fråga. Jag har väldigt få erfarenheter av att mecka och nu tänkte jag byta avgassystem på min Hornet 600 från år 2012.

Jag har plockat bort det gamla systemet och monterat ihop det nya systemet som ser ut såhär:
https://www.m4tuning.com/en/honda-h...ectors-kit-honda-hornet-cb-600-f-71446mi.html

Det visade sig vara väldigt svårt att få rören på plats mot cylindrarna och jag undrar nu om ni tror att det är lättare att ta isär alla delar igen och först fästa de rör som ska sitta i cylindrarna och därefter försöka trycka ihop alla delar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Utan att egentligen veta specifikt för just din modell så tror jag det kan vara lättare eller rent av ett måste för att få dit avgassystemet, kan ju vara en av anledningarna till att det är delat i flera bitar. Verkar sitta ihop med fjädrar, köp en fjäderkrok på biltema https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/verktyg/fjaderkrok-mc-2000020755 om du inte redan har det underlättar otroligt mot att försöka få dit fjädrarna med tex en polygrip, vilken både kan skada fjädrarna och annat då det slinter.
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Dra inte åt allting så hårt från början utan montera delarna med lite sladdrig passning.
Börja sedan vid cylindrarna när du ska tajta till.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Börja med att montera avgasrören på avgasportarna. Tänk på om du kan använda samma skruvar som original avgasrör satt fast med eller om det går att använda 5 eller 10 mm längre skruvar för de nya plattorna som drar fast avgasrören / bussningarna runt avgasrören kommer längre ut.
För det är inte bra om antalet gängor i Aluminiumtoppen som skruvarna fäster i blir färre. Risk för sönderdragna gängor och dyrt är bara förnamnet.
När du fått avgasrören på plats i avgasportarna (men inte dragit åt skruvarna) så koppla på rörbit efter rörbit bakåt.

Eftersom mottrycket blivit lägre går motorn snålt vilket inte är bra för avgasventilerna.
Dvs du behöver tex
Power Commander V
plus
O2-eliminator som ersätter O2-sensorn och ger rätt signal till ECUn
plus
en lämplig map.

Som 1a steg kan du ladda hem en mapp som passar din hoj/avgassystem från PC hemsida till en bärbar dator och sedan installera mappen i PC V. Motorn på hojen måsta vara igång för PC V ska kunna ta emot en map.
, nästa steg är att få hojen bänkad hos en erfaren bänkare, tex Turbo Andersson #

# Alternativt till PC V tex Bazzaz eller Rapid Bike där Rapid Bike ska jobba snabbare är PC V.

Sätta in ett nytt rent standard luftfilter är inte fel. Men tänk på att ett sk "lågförlustfilter" tex K&N betyder så lite att det inte påverkar mappen som bänkningen ger.
Och ett standard luftfilter filtrerar luften bättre än sk "lågförlustfilter".

Vill man minska risken för störningar av luft från PAIR ventilen under bänkningen pluggar man slangen till Pairventilen i luftburken. Tex när man sätter i nytt luftfilter.

Lycka till.
Är man nybörjare på montera nytt avgassystem så tar det tid. Som du märker.
Det kan vara lättare få ihop rör delarna om du sätter lite fett eller aluminiumpasta på dom innan du ska trycka ihop dom.
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/aluminiumpasta-2000017188
 
Last edited:

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Och kolla så inte eventuella avgaspackningar sitter kvar i toppen.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Stort tack till alla som svarat!

Jag ska göra ett nytt försök och försöka montera på det som det är. Går det inte ska jag försöka ta loss alla delar och börja från cylidern och arbeta mig bakåt som ni föreslog.

@MrJaggu
Jag kan inte se några packningar. Kan de vara så att det sitter några ringar i som har sotat igen och som behöver tas bort med en skruvmejsel eller liknande?

Jag fick med sådana här packningarna när jag köpte avgassystemet
https://www.funbike.se/avgaspackning-40-x-32-x-4-5
De går inte att trä dem på röret så jag antar att de ska ligga mellan röret och utblåset. Stämmer det?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Stort tack till alla som svarat!

Jag ska göra ett nytt försök och försöka montera på det som det är. Går det inte ska jag försöka ta loss alla delar och börja från cylidern och arbeta mig bakåt som ni föreslog.
Ett tips i all välmening, passade inte rören första försöket så lär dom inte passa andra, tredje eller fjärde försöket heller, du slösar bara tid och energi. Det är i princip omöjligt att montera ihop allt så att det passar på frihand, om du inte har ett avgassystem med splines eller med fyrkantrör? Dom är ju ganska ovanliga... ;)
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Ett tips i all välmening, passade inte rören första försöket så lär dom inte passa andra, tredje eller fjärde försöket heller, du slösar bara tid och energi. Det är i princip omöjligt att montera ihop allt så att det passar på frihand, om du inte har ett avgassystem med splines eller med fyrkantrör? Dom är ju ganska ovanliga... ;)

Noterat :). Jag provar att sätta dit allt bit för bit istället.
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Stort tack till alla som svarat!

Jag ska göra ett nytt försök och försöka montera på det som det är. Går det inte ska jag försöka ta loss alla delar och börja från cylidern och arbeta mig bakåt som ni föreslog.

@MrJaggu
Jag kan inte se några packningar. Kan de vara så att det sitter några ringar i som har sotat igen och som behöver tas bort med en skruvmejsel eller liknande?

Jag fick med sådana här packningarna när jag köpte avgassystemet
https://www.funbike.se/avgaspackning-40-x-32-x-4-5
De går inte att trä dem på röret så jag antar att de ska ligga mellan röret och utblåset. Stämmer det?

Packningar ska där finnas om det är rätt, så det troligaste är att när man drar åt bultarna vid montering så "smetas" packningarna ut och ser ut att bli ett med toppen.
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
# Alternativt till PC V tex Bazzaz eller Rapid Bike där Rapid Bike ska jobba snabbare är PC V.

Rapid Bike kostar hälften så mycket som PC5. Är det någon som har erfarenhet av båda, och är det någon som vet om Turbo Andersson arbetar med Rapid Bike?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Rapid Bike kostar hälften så mycket som PC5. Är det någon som har erfarenhet av båda, och är det någon som vet om Turbo Andersson arbetar med Rapid Bike?

Rapid Bike finns i tre versioner Easy, Evo, Racing ?
Vilka priser har du hittat, gärna länkar ?

Vilket pris har du fått på PC V, gärna länk.
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Vad gör man om man inte hittar en mapp till PCV? Går det att köra motorcykeln med PC:n monterad några mil utan mapp? Jag har en 600 hornet från 2012 och kan inte hitta några mappar på nätet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad gör man om man inte hittar en mapp till PCV? Går det att köra motorcykeln med PC:n monterad några mil utan mapp? Jag har en 600 hornet från 2012 och kan inte hitta några mappar på nätet.

PC V levereras med en "noll" mapp = Tune. Dvs inga förändringar jämfört med original.
Så det går utmärkt att köra hojen.
Nackdelen är att den går lite snålt. Med ett öppnare avgassystem. Vilket höjer tex avgasventiltemperaturen så det är en bra ide att ha något som bromsar tycker jag tex dB-Killer

Nu har dynojet döpt om mapparna till Tunes
Jag försökte hitta din hoj men det blev inte bättre
https://www.dynojet.com/power-commander-v-for-honda-cbr600f4i/

Längst ner på sidan hittar man Tunes
https://www.dynojet.com/tunes/16-046
Jag hade för ett nytt helsystem valt 16-046-503 (eller 16-046-504
inte så noga, nästa steg är ju bänkning)
och klickar man på Access Tunes
kommer jag hit
https://www.dynojet.com/customer/ac...cHM6Ly93d3cuZHlub2pldC5jb20vdHVuZXMvMTYtMDQ2/

och där stoppar jag men du kan ju gå vidare. Logga in osv.
Förr var det bara att dra hem en map ursäkta Tune som verkade passa någorlunda men det har dom tydligen ändrat.

Tror du behöver de andra filerna som finns tillgängliga också för att installera på din bärbara dator
Och så kopplar man ihop bärbar dator med PC V med USB kabel (tänk på att få en med rätt typ kontakt för datorn och i andra änden till PC V (till PC III är det USB-mini)
Startar datorn och startar PC V programmet på datorn. Startar hojen. Och med lite flax kan man nu se på datorn vad som händer på hojen.
Läsa på instruktionerna hemma för att spara mappen i PC V på datorn och överför sedan den hemladdade mappen från datorn till PC V.
Men som sagt, sedan ska hojen mappas / Tunas på en bänk hos en bänkare.
Tänk på att du ska ha både PC V och O2-eliminator installerade när du kommer till bänkaren.
Och en uppmaning jag fick var Hojen fulltankad med 98 Oktan.
 
Last edited:

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Tusen tack för utförligt och tydligt svar! Jag har ingen som helst kunskap om detta och jag är verkligen tacksam för att du och alla andra tar er tid att svara.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top