Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda CB600F 2012
    Inlägg
    36

    Rekommendationer för byte av avgassystem

    Hej!

    Ni får ha lite tålamod med mig om ni uppfattar att jag ställer en dum fråga. Jag har väldigt få erfarenheter av att mecka och nu tänkte jag byta avgassystem på min Hornet 600 från år 2012.

    Jag har plockat bort det gamla systemet och monterat ihop det nya systemet som ser ut såhär:
    https://www.m4tuning.com/en/honda-ho...f-71446mi.html

    Det visade sig vara väldigt svårt att få rören på plats mot cylindrarna och jag undrar nu om ni tror att det är lättare att ta isär alla delar igen och först fästa de rör som ska sitta i cylindrarna och därefter försöka trycka ihop alla delar.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    1 931
    Utan att egentligen veta specifikt för just din modell så tror jag det kan vara lättare eller rent av ett måste för att få dit avgassystemet, kan ju vara en av anledningarna till att det är delat i flera bitar. Verkar sitta ihop med fjädrar, köp en fjäderkrok på biltema https://www.biltema.se/bil---mc/mc/v...-mc-2000020755 om du inte redan har det underlättar otroligt mot att försöka få dit fjädrarna med tex en polygrip, vilken både kan skada fjädrarna och annat då det slinter.

  3. #3
    ratbiker Svalanss avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Mitt i skåne.
    Hoj
    ZX9-R och FZ750
    Inlägg
    162
    Dra inte åt allting så hårt från början utan montera delarna med lite sladdrig passning.
    Börja sedan vid cylindrarna när du ska tajta till.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 422
    Börja med att montera avgasrören på avgasportarna. Tänk på om du kan använda samma skruvar som original avgasrör satt fast med eller om det går att använda 5 eller 10 mm längre skruvar för de nya plattorna som drar fast avgasrören / bussningarna runt avgasrören kommer längre ut.
    För det är inte bra om antalet gängor i Aluminiumtoppen som skruvarna fäster i blir färre. Risk för sönderdragna gängor och dyrt är bara förnamnet.
    När du fått avgasrören på plats i avgasportarna (men inte dragit åt skruvarna) så koppla på rörbit efter rörbit bakåt.

    Eftersom mottrycket blivit lägre går motorn snålt vilket inte är bra för avgasventilerna.
    Dvs du behöver tex
    Power Commander V
    plus
    O2-eliminator som ersätter O2-sensorn och ger rätt signal till ECUn
    plus
    en lämplig map.

    Som 1a steg kan du ladda hem en mapp som passar din hoj/avgassystem från PC hemsida till en bärbar dator och sedan installera mappen i PC V. Motorn på hojen måsta vara igång för PC V ska kunna ta emot en map.
    , nästa steg är att få hojen bänkad hos en erfaren bänkare, tex Turbo Andersson #

    # Alternativt till PC V tex Bazzaz eller Rapid Bike där Rapid Bike ska jobba snabbare är PC V.

    Sätta in ett nytt rent standard luftfilter är inte fel. Men tänk på att ett sk "lågförlustfilter" tex K&N betyder så lite att det inte påverkar mappen som bänkningen ger.
    Och ett standard luftfilter filtrerar luften bättre än sk "lågförlustfilter".

    Vill man minska risken för störningar av luft från PAIR ventilen under bänkningen pluggar man slangen till Pairventilen i luftburken. Tex när man sätter i nytt luftfilter.

    Lycka till.
    Är man nybörjare på montera nytt avgassystem så tar det tid. Som du märker.
    Det kan vara lättare få ihop rör delarna om du sätter lite fett eller aluminiumpasta på dom innan du ska trycka ihop dom.
    https://www.biltema.se/bilvard/smorj...sta-2000017188
    Senast redigerat av Comeback den 2019-11-25 klockan 21:18.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  5. #5
    Moriwaki Engineering MRJaggus avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Electric City
    Hoj
    HRC baby.
    Inlägg
    1 452
    Och kolla så inte eventuella avgaspackningar sitter kvar i toppen.

    Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda CB600F 2012
    Inlägg
    36
    Stort tack till alla som svarat!

    Jag ska göra ett nytt försök och försöka montera på det som det är. Går det inte ska jag försöka ta loss alla delar och börja från cylidern och arbeta mig bakåt som ni föreslog.

    @MrJaggu
    Jag kan inte se några packningar. Kan de vara så att det sitter några ringar i som har sotat igen och som behöver tas bort med en skruvmejsel eller liknande?

    Jag fick med sådana här packningarna när jag köpte avgassystemet
    https://www.funbike.se/avgaspackning-40-x-32-x-4-5
    De går inte att trä dem på röret så jag antar att de ska ligga mellan röret och utblåset. Stämmer det?

  7. #7
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 550
    Citat Ursprungligen postat av Hebbe Visa inlägg
    Stort tack till alla som svarat!

    Jag ska göra ett nytt försök och försöka montera på det som det är. Går det inte ska jag försöka ta loss alla delar och börja från cylidern och arbeta mig bakåt som ni föreslog.
    Ett tips i all välmening, passade inte rören första försöket så lär dom inte passa andra, tredje eller fjärde försöket heller, du slösar bara tid och energi. Det är i princip omöjligt att montera ihop allt så att det passar på frihand, om du inte har ett avgassystem med splines eller med fyrkantrör? Dom är ju ganska ovanliga...
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda CB600F 2012
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Ett tips i all välmening, passade inte rören första försöket så lär dom inte passa andra, tredje eller fjärde försöket heller, du slösar bara tid och energi. Det är i princip omöjligt att montera ihop allt så att det passar på frihand, om du inte har ett avgassystem med splines eller med fyrkantrör? Dom är ju ganska ovanliga...
    Noterat . Jag provar att sätta dit allt bit för bit istället.

  9. #9
    ratbiker Svalanss avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Mitt i skåne.
    Hoj
    ZX9-R och FZ750
    Inlägg
    162
    Citat Ursprungligen postat av Hebbe Visa inlägg
    Stort tack till alla som svarat!

    Jag ska göra ett nytt försök och försöka montera på det som det är. Går det inte ska jag försöka ta loss alla delar och börja från cylidern och arbeta mig bakåt som ni föreslog.

    @MrJaggu
    Jag kan inte se några packningar. Kan de vara så att det sitter några ringar i som har sotat igen och som behöver tas bort med en skruvmejsel eller liknande?

    Jag fick med sådana här packningarna när jag köpte avgassystemet
    https://www.funbike.se/avgaspackning-40-x-32-x-4-5
    De går inte att trä dem på röret så jag antar att de ska ligga mellan röret och utblåset. Stämmer det?
    Packningar ska där finnas om det är rätt, så det troligaste är att när man drar åt bultarna vid montering så "smetas" packningarna ut och ser ut att bli ett med toppen.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda CB600F 2012
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av Svalans Visa inlägg
    Packningar ska där finnas om det är rätt, så det troligaste är att när man drar åt bultarna vid montering så "smetas" packningarna ut och ser ut att bli ett med toppen.
    Tack! Jag ska titta efter dem.

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda CB600F 2012
    Inlägg
    36
    # Alternativt till PC V tex Bazzaz eller Rapid Bike där Rapid Bike ska jobba snabbare är PC V.
    Rapid Bike kostar hälften så mycket som PC5. Är det någon som har erfarenhet av båda, och är det någon som vet om Turbo Andersson arbetar med Rapid Bike?

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 422
    Citat Ursprungligen postat av Hebbe Visa inlägg
    Rapid Bike kostar hälften så mycket som PC5. Är det någon som har erfarenhet av båda, och är det någon som vet om Turbo Andersson arbetar med Rapid Bike?
    Rapid Bike finns i tre versioner Easy, Evo, Racing ?
    Vilka priser har du hittat, gärna länkar ?

    Vilket pris har du fått på PC V, gärna länk.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda CB600F 2012
    Inlägg
    36
    Vad gör man om man inte hittar en mapp till PCV? Går det att köra motorcykeln med PC:n monterad några mil utan mapp? Jag har en 600 hornet från 2012 och kan inte hitta några mappar på nätet.

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 422
    Citat Ursprungligen postat av Hebbe Visa inlägg
    Vad gör man om man inte hittar en mapp till PCV? Går det att köra motorcykeln med PC:n monterad några mil utan mapp? Jag har en 600 hornet från 2012 och kan inte hitta några mappar på nätet.
    PC V levereras med en "noll" mapp = Tune. Dvs inga förändringar jämfört med original.
    Så det går utmärkt att köra hojen.
    Nackdelen är att den går lite snålt. Med ett öppnare avgassystem. Vilket höjer tex avgasventiltemperaturen så det är en bra ide att ha något som bromsar tycker jag tex dB-Killer

    Nu har dynojet döpt om mapparna till Tunes
    Jag försökte hitta din hoj men det blev inte bättre
    https://www.dynojet.com/power-comman...nda-cbr600f4i/

    Längst ner på sidan hittar man Tunes
    https://www.dynojet.com/tunes/16-046
    Jag hade för ett nytt helsystem valt 16-046-503 (eller 16-046-504
    inte så noga, nästa steg är ju bänkning)
    och klickar man på Access Tunes
    kommer jag hit
    https://www.dynojet.com/customer/acc...uZXMvMTYtMDQ2/

    och där stoppar jag men du kan ju gå vidare. Logga in osv.
    Förr var det bara att dra hem en map ursäkta Tune som verkade passa någorlunda men det har dom tydligen ändrat.

    Tror du behöver de andra filerna som finns tillgängliga också för att installera på din bärbara dator
    Och så kopplar man ihop bärbar dator med PC V med USB kabel (tänk på att få en med rätt typ kontakt för datorn och i andra änden till PC V (till PC III är det USB-mini)
    Startar datorn och startar PC V programmet på datorn. Startar hojen. Och med lite flax kan man nu se på datorn vad som händer på hojen.
    Läsa på instruktionerna hemma för att spara mappen i PC V på datorn och överför sedan den hemladdade mappen från datorn till PC V.
    Men som sagt, sedan ska hojen mappas / Tunas på en bänk hos en bänkare.
    Tänk på att du ska ha både PC V och O2-eliminator installerade när du kommer till bänkaren.
    Och en uppmaning jag fick var Hojen fulltankad med 98 Oktan.
    Senast redigerat av Comeback den idag klockan 23:03.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Kul läsning. Fan va han fulcampade. Jag sov bara på campingar plus några få hotellnätter. Man blir sugen på att åka. Någon gång runt -82 köpte en [...]

Björn F
Vill du annonsera ovan? Klicka här