Blocket - ny version

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
För någon vecka sen var Blocket förändrat.

Eftersom jag är gammal surgubbe var självklart allt till det sämre.
Tänkte att jag för en gångs skull kanske skulle testa lite och liksom låta det sjunka in, men nä... fortfarande skit.

Eller gör jag måhända fel?

Skriver jag tex något i sökrutan men inte får träffar och då vill utöka till "angränsande län" så vips är min sökning borta.
Likaså om jag tex råkar byta kategori, tex bland motorcyklar kan man kika bland "offroad" men känner kanske för att kika "touring"... med samma sökord.
Genast försvinner ordet och en miljard träffar kommer.

Ifall man slösurfar vill jag alltid ha så många träffar på varje sida så man kan scrolla lite slött... de flesta sidor har val för detta, tex 12, 24, 240 per sida... osv.
Blocket envisades med att bara ha 50.
Nu har idioterna ändrat det!
...till 40...:död

Ibland när man slösurfar kikar jag under "köpes".
Har man tur hittar man nån som vill köpa nåt av bråten man samlat på sig.
Nu finns inte knappen för köpes längre.... varför??

Jo, om man tex klickar in på "motorcyklar" så kommer den.
Den finns alltså under alla underrubriker.
Men... jag vet ju inte vad folk kan tänkas vilja köpa!
Innan kunde man ta "angränsande län" och scrolla i köpesannonserna, det var sällan mer än ett hundratal per månad i min del av Sverige.
Jag har blivit av med en hel del skräp på detta vis!
....och fått nåt leende ibland... när man ser nån stackare som vill köpa trasiga strumpbyxor, slitna tjejskor eller nåt fordon på privat avbetalning, dvs de hämtar nu men betalar sen... nån gång.

Att sen Blocket anställt ett gäng millennials att sköta korrektur och godkännande av annonser innan de publiceras har ju knappast gjort saken bättre alls.
Mc-avdelningen dränks av vattenskotrar, släpvagnar och elscootrar.

https://www.blocket.se/annons/skane/el_scooter_fatbike/87391576
:galen
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag provade med nya blocket katastrof, men idag tog jag för skoj skull och sökte på
suzuki gsxr (viktigt klicka på sökförslag som kommer upp !) Sorterat från billigast.
https://www.blocket.se/annonser/hel...rcyklar?cg=1140&q=suzuki gsxr&sort=price&st=s

och sökte på Yamaha yzf sorterat från dyrast med max 150000kr
för att snabbt slippa "uppenbara vinterfixarobjekt"....
https://www.blocket.se/annonser/hel...&no_atv=1&pe=16&q=yamaha yzf&sort=rprice&st=s

Och med lite klick på motorcyklar för att slippa reservdelar och sport och kryssa i rutan Ej fyrhjuling gick det OK.
Har en känsla av att de håller på och rättar buggar hela tiden.
Så jag tror nya blocket kan bli bra. I varje fall för köpa en MC.
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Förmodligen är ordet som skall in på lodrätt 9 "agil" och vågrätt 4 "utveckling", men det är spekulationer från min sida (går i korta ordalag ut på att göra något och sedan ändra det tills det funkar på riktigt, sen att man inte skall slänga ut i produktion innan det funkar skiter man i... jag är inte bitter osv)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Agilt, det är väl så man jobbar när både beställare och utvecklare inte vet vad man egentligen vill uppnå eller ens kan komma överens om trots att man hade en projektspec från början - som ingen förstod.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det hade varit bra om man kunde söka på flera mc-kategorier samtidigt, men ändå utesluta några. Folk vet ju inte vad de säljer för något. Förhoppningsvis skiljer man en sporthoj från en scooter eller fyrhjuling åtminstone.
Jaja, såvitt jag vet ska jag inte köpa något just nu.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Förmodligen är ordet som skall in på lodrätt 9 "agil" och vågrätt 4 "utveckling", men det är spekulationer från min sida (går i korta ordalag ut på att göra något och sedan ändra det tills det funkar på riktigt, sen att man inte skall slänga ut i produktion innan det funkar skiter man i... jag är inte bitter osv)

Agilt, det är väl så man jobbar när både beställare och utvecklare inte vet vad man egentligen vill uppnå eller ens kan komma överens om trots att man hade en projektspec från början - som ingen förstod.
Lägg sen på contionous delivery, mosa ut vad skit som helst, otestat för att det ska gå fort, ingen annan ska ju hinna före, så är vi ju hemma :tummenupp
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag irriterar mig nåt in i bomben. Att dom har så lågupplösta bilder. Man detalj spanar gärna på eventuella objekt. Om bilden är för kass, orkar man ju inte ta upp min eller någon annans tid o förväntningar, eller om saken är så långt borta att den skall skickas, då hopoar jag bara över det. Har både mejlat dom, i nämnt det i någon utav deras undersökningar. Men nä då. Bara för att kunna titta lite mer detaljerat. Bilderna är ju bättre på andra sälj sidor, så fattar inte vad som är problemet.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Lägg sen på contionous delivery, mosa ut vad skit som helst, otestat för att det ska gå fort, ingen annan ska ju hinna före, så är vi ju hemma :tummenupp

De tänker nytt och utanför lådan! :D

Du vill väl inte vara en bakåtsträvare och använda gammal erfarenhet? :7peta

Bättre snabbt och billigt än långsamt och dyrt! :tungan
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Förmodligen är ordet som skall in på lodrätt 9 "agil" och vågrätt 4 "utveckling", men det är spekulationer från min sida (går i korta ordalag ut på att göra något och sedan ändra det tills det funkar på riktigt, sen att man inte skall slänga ut i produktion innan det funkar skiter man i... jag är inte bitter osv)

Kruxet är att det inte lönar sig göra rätt från början. Se på Microsoft senaste gången MS släppte något som var rätt från början var 11 Juni 1991 när MS-DOS 5.0 släpptes.

Jag kan dra fler svenska exempel också ifall någon önskar....men bara ett exempel
https://www.expressen.se/ledare/iraks-forsvarsminister-ar-bara-toppen-av-isberget/
Likadant i MC-världen....
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Kruxet är att det inte lönar sig göra rätt från början. Se på Microsoft senaste gången MS släppte något som var rätt från början var 11 Juni 1991 när MS-DOS 5.0 släpptes.
Men NT4 var inte så dum. Man fick verkligen anstränga sig för att få 'blue screen of death'.

Blocket borde bli ännu sämre på att söka efter roliga motorcyklar. Alldeles för lätt att samla på sig för många.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Snacka om att Blocket skjutit sig i foten.
Inte nog med att annonsvolymen gått ner så lanserar de en kass uppdatering.
Annonsera bilar är att bli överöst med skambud från div individer.
Vanliga Svensson går hellre till bilhandlaren trots sämre pris.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kruxet är att det inte lönar sig göra rätt från början. Se på Microsoft senaste gången MS släppte något som var rätt från början var 11 Juni 1991 när MS-DOS 5.0 släpptes.

Jag kan dra fler svenska exempel också ifall någon önskar....men bara ett exempel
https://www.expressen.se/ledare/iraks-forsvarsminister-ar-bara-toppen-av-isberget/
Likadant i MC-världen....

Jag är lite knäpp i det fallet kanske men windows 7, 8 och 10 tycker jag har varit bra. Blev lite putt på windows 10 för att de tog bort stöd för irda helt så jag var tvungen att köpa ny pulsklocka men i övrigt har jag rätt få synpunkter. (xp var nog också rätt bra vad jag minns, det var ett tag sen)
Det jag iofs har synpunkter på rörande windows 10 är att maskiner startas om utan att man ger godkännande så jag har haft jobbdatorn igång för en migreringskörning som gått omkull för att datorn startades om "utanför kontorstid".
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Blockets app i ipaden funkar finfint. Sparade sökningar gör det enkelt att snabbt hålla koll på de mest intressanta annonserna. Då ser man också annonser som är ändrade till Såld eller Borttagen. Lite försmädligt när man inte ens hunnit klicka in på annonsen för att läsa och kolla på bilderna.
Man kan ju också spara enstaka annonser som man enkelt vill hitta den igen. Den går att läsa tills annonsören ändrat status till Såld eller Borttagen.
Vid den senaste uppdateringen för ca en vecka sedan kunde jag se att det fanns nya annonser i mina bevakningar. När jag försökte kolla på dom i ipaden så fick jag Blockets felmeddelande att jag verkade ha problem med min internetuppkoppling. Kollade jag via telefonen så funkade det. Efter en vecka eller så hade de rättat den buggen.

Webversionen slutade jag använda för länge sedan.

Jag har en kompis som bara kör webversionen. Han mailade blocket en massa synpunkter efter den senaste uppdateringen och fick till svar att att det är så här det ska vara nu. Han bad dem att fara åt helvete.

De verkar inte vara så mottagliga för förbättringsförslag eller restips.

Men kommer ni som ogillar webversionen att helt gå över till appen och läsplatta istället? Troligen inte. :D
Män gilla att prata om problem, kvinnor gillar att lösa dem. Eller hur var det?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Har ingen uppfattning om denna fråga men jag har i 10-12 år försökt få dem att förfina filter på eller kategorier än bilar, tex MC, båt eller vad som helst.


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Blockets app i ipaden funkar finfint. Sp....ver till appen och läsplatta istället? Troligen inte. :D
Män gilla att prata om problem, kvinnor gillar att lösa dem. Eller hur var det?

Kan du redigera eller döpa om bevakningar i appen?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top