MC-Mässan 2020 Göteborg

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Inte för att Göteborg är en bilvänlig stad, men kollade du såväl Focus som de stora P-husen och parkeringarna i Gårda, Valhalla IP, Heden osv? Jag parkerade själv i P-huset mittemot Bergakungen och där fanns det platser såväl när jag kom vid 9 som när jag åkte vid 16.

Var i dom 2 parkeringshusen vid Liseberg o en stor parkering någonstans runt Liseberg tror jag o heden i flera omgångar.

Nu kvittar det jag skulle mest kolla på Hjälmar tänkte jag.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nyss hemkommen från mässan måste jag säga att jag är positivt överraskad. Var inte på Friends Arena förra året, men baserat på kritiken och utvärderingarna jag sett känns det som att de tagit till sig av kritiken och gjort mässan mycket bättre. Tycker detta var en av de bättre mässorna på flera år.

Trots att jag var på Milanomässan i november tyckte jag denna mässan hade ett bra urval av det mesta. Visst, det fanns inte de där exotiska inslagen, koncepthojarna och udda märkena och utbudet av tillbehörstillverkare man kunde se på Milanomässan, men å andra sidan fanns det andra väldigt trevliga inslag som t ex Toymans samlingar. Grymt jobbat med montern förresten, Toyman - förutom hojarna var ju även väggarna med replicahjälmar riktigt imponerande :tummenupp

De stora tillverkarna hade överlag stora montrar med många hojar att provsitta. Kawasaki kändes nästan som att de flyttat upp monter + hojar från Milanomässan, om vi bortser från gigantiska videoväggar och liknande.

Till och med MV Agusta hade en monter i år :kär även om de inte hade sina exklusivaste läckerbitar på plats.

På övervåningen fanns ett shoppingområde med flera handlare med ett relativt brett urval och där det fanns gott om möjligheter att prova utrustning och handla till mässpriser. Var till och med en handlare som hade en monter med flera begagnade hojar till salu. Även importörerna var på plats med ett brett urval av bl.a. hjälmar (t ex Shoei och Arai, där särskilt den senare hade ett gigantiskt urval).

Maten skall jag inte klaga på, även om det var lite dyrt, men hade inte förväntat mig något annat. En högrevsburgare smakade fint, men det fanns gott om restauranger med andra rätter att välja på också.

Skoputsare och korvkrängare var reducerade till ett minimum och fick trängas i innersta hörnet av mässan. Kändes till och med som att de höjt sig ett snäpp i nivå med lite exklusivare parmesanostar m.m.

Trevlig stämning och trevligt folk var det där också - skönt att det inte var sån hysterisk trängsel som i Milano.

Jag är nöjd! :tummenupp
 
Last edited by a moderator:

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Kommer vara där imorgon. Hur värt är det att förköpa biljett? Brukar köerna vara väldigt långa?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kommer vara där imorgon. Hur värt är det att förköpa biljett? Brukar köerna vara väldigt långa?

Idag när jag kom dit på förmiddagen var det inga köer alls, men på lördagen brukar det ju vara betydligt värre, beroende på vilken tid du kommer. Att förköpa är så enkelt, så varför ens fundera. Bara att göra, så slipper du eventuell kö.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
13 mil ned till Göteborg och 2 timmars letande efter en parkeringsplats som är ledig.. hittade ingen :mad:så 26 mil utan att vara på mässan. E väll 10 år sedan jag var i Göteborg o nu vet jag att det tar minst 10 år till nästa besök.
Tackar vet jag ensliga vägar ovan Värmland:tummenupp

Haha men driver du med mig eller?
Jag bor i Kungshöjd och tar bilen överallt i stan dagligen för jag är lat och det finns ALLTID parkeringar oavsett var man vill stå.

Det låter orimligt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Haha men driver du med mig eller?
Jag bor i Kungshöjd och tar bilen överallt i stan dagligen för jag är lat och det finns ALLTID parkeringar oavsett var man vill stå.

Det låter orimligt.

Jo min sommar gäst som bor i Göteborg sa samma o frågade även varför jag inte ringde honom för guidning..

Men hatar man städer och får tvinga sig till att åka ned var 10 år så blir det inte enklare helt klart.. att läsa tjogtals med skyltar samtidigt som dussintals fordon verkar leka stockcar rejs gör inte saken enklare att leta parkeringar.

Men jag överlever bar utan mässan allting finns ju på nätet i lugn o ro så här framför mobilen med en kopp kaffe i lugnet vid köksbordet och tiotalet rådjur på gärdena utanför..
 

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Var där igår efter arbetet. Strosade omkring och det kändes bra. Provsatt de hojar som var av intresse. Fredagen på mässan är lugn. Ingen hysteri. Bra mässa....nöjd. Sugen på att ta ut härket på vårtur nu. Trevlig helg :tummenupp
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad det gäller mässan så tyckte jag den var bra.
Gott om trevliga utställare även om man såg att vissa inte fanns där.

Personliga reflektioner:
KTM 790 Adventures originalsadel är på tok för hård för långturer.
Tenere 700 är fan lite hög.
Kawasaki ZH2 var inte så farligt anskrämlig ändå.
Varför håller generalagenterna så hårt i promotionmaterialet. Helt omöjligt att få loss någon snygg plansch på 2020 modeller att hänga i verkstan. Min senaste från Suzuki 2018 börjar bli gammal.
Vore de smarta så skulle de trycka upp en snygg väggkalender som de delade ut till besökare. Folk skulle ju ha den uppe resten av året utan problem. Hur många andra reklamprylar gör att folk varje månad tar fram och har uppe en ny reklambild resten av året.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kul att se Toymans hojar, mycket ögongodis!!!

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Håller med flera av er.
Har inte varit på mässan förr, men var hela lördagen.
Tycker att det var bra utbud, och även trevliga nyheter.
Köpte en hjälm av Touratech och ett par Rukka handskar.
Fick även träffa Toyman, och avnjuta hans fina samling.
Sedan blev det lunch, förstärkt med kaffe och en beslutswhiskey, förträffligt.
Resultatet av det blev att min reskamrat köpte en KTM 790 Adventure R, jag beställde lite tillbehör till Teneren och bokade en Himalayaresa.
Så, summerade intrycket var positivt, hängde på låset kl 9 och hade inga problem att vara där till kl 19.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Fick ett djävulskt sug på antingen köpa RSV4an (kanske factory) eller R1an. Provkörde ju R1an i höstas och den går som fan. Men har lite extra kärlek till RSV4an.

Vad skulle ni valt?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Om någon har exempel på försäkringskostnad vore det bra. Hel/hel

Hej.
Kikade på en R1 i fjol, en 2018.
Svedea ville endast trafikförsäkra den, men har bilen i IF.
Dom kunde ta hel/hel, årsförsäkring för 1325/månad.
Då bor jag i norrländska glesbygden, och är närmare döden än studenten.
Men hade trots det valt Yamahan, för att följa mitt hjärta, och för bra service på orten.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top