MC-Mässan 2020 Göteborg

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hej och tack för påpekandet. Bilen får lasta 860/kg. Så 4 sporthojar bör ju bli bra. Är medveten om dilemmat.
Lätt att en har full tank på bilen, 15 liter soppa i varje hoj å så. Är lite osäker på det där med hur vikter räknas.
Har inget reservhjul, så domkraften kan ju åka ur, en tung jäkel!

Övervikt, finns det ett pris på det, 10kg? 50kg? 100kg? osv?
Hur gör de om det hänger ett släp på drag-kroken vid vägning. Där är ju lite vikt? Kopplar man loss?

Mvh Toyman och Blixten :)
Kör till en besiktningsstation eller en återvinningsanläggning, ofta ha de fordonsvågar som är igång hela tiden eller så kostar det en liten slant eller en påse bullar.
Har du då bara bilen så tom som den kommer att vara innan du kör in hojar o annat samt koll på bränslemängden och att du sitter i närt du väger så får du ett utmärkt grepp på bilens lastförmåga.
Beträffande släp så har jag blivit vägd med släp där de drog av 100kg från visad fordonsvikt för att kompensera för kultrycket.
Senast jag såg något om böter så skulle det ändras till % av totalvikten och inte % av tillåten lastvikt, men jag kan inte garantera att det är så. Försökte googla men hittade bara gamla uppgifter.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Om det blir hojväder (dvs inte minusgrader) så kör jag upp på fredag. Det blir en lagom tur vid sidan av motorvägen, fem timmars körning cirka. Scandic Mölndal bokat! Förmodligen kör jag själv, så vill nån SH:are mötas upp så säg till. :banana
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Om det blir hojväder (dvs inte minusgrader) så kör jag upp på fredag. Det blir en lagom tur vid sidan av motorvägen, fem timmars körning cirka. Scandic Mölndal bokat! Förmodligen kör jag själv, så vill nån SH:are mötas upp så säg till. :banana

Enligt YR kan vädret bli ca 7+ i götet fredagen så har du tur går det galant! Jag själv kommer ner fredag och går mässan lördag så funkar det kan vi ju mötas upp då det passar. :)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tänkte vara på mässan fredag från 12.00 och framåt, typ.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Enligt YR kan vädret bli ca 7+ i götet fredagen så har du tur går det galant! Jag själv kommer ner fredag och går mässan lördag så funkar det kan vi ju mötas upp då det passar. :)

Det blir fredagen på mässan för mig - kör upp på morgonen, så har jag hela eftermiddagen/kvällen på mässan. Sen hotell med bubbelbad, bastu och sömn så jag kan få en go tur hem på lördagen.

Edit - fan hoppas min fulkinaelvärmeväst hinner komma innan. Och att den fungerar. :)
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
MC-Mässan 2020. On the move

MC-Mässan 2020.

Närmar sig med stormsteg. Tur att vädret är gott. Lastning och transport i smällkall vinter eller snöslaskvarianten är jobbigt. Minns några utav dessa.

MC-Mässan nu. Blir nog vårt största projekt. Montern är 200/m2, 20*10/meter. 20/m bakvägg i glas med utsikt ner till plan 1. De 2 10/m gavlarna vitmålade! 20/m framsida, lätt avspärrad med stor öppning i mitten.

28 hojar följer med. 200 lådor memorabilia.

Onsdagsmanöver!
Flyttekipage 1, Stor paketbil (Blixten) 4 hojar + släp 2 hojar.
Flyttekipage 2, Liten paketbil, (Todden) 2 hojar + släp 4 hojar.
2 vändor med dessa ekipage.

Torsdagsmanöver.
Flyttekipage 3, stor paketbil (Blixten) 6 sj-pallar memorabilia.
Flyttekipage 2, liten paketbil (Todden) mässtillbehör + släp 4 hojar.

Vi är 14 gobbar!
3 gäng. 1 Transportgänget. 2 Hoj-gänget på mässan. 3 Memorabiliagänget.
Ålder ingen under 65 år. Äldst är 77 och jobbar fortfarande! :Bugar
12 har och kör fortfarande hoj. 5 utav oss har kört dragracing, haft tävlingslicens.
Några har ett par Jänkebilar tillgängliga!
Många varierande yrken men mer eller mindre så-kallade PETROL-heads är vi.
Utan dessa mina vänner hade vi inte lyckats med detta......
:shrules

Hämtade på lagret..... lätt fuktiga. Här snackas det inget .........
IMG_20200118_151809 (1280x960).jpg IMG_20200118_154657 (1280x960).jpg

Med vänlig hälsning. Toyman alias Tony.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Kollade utställarlistan nu.
En mängd mat, rese och smyckesmånglare men endast ett fåtal riktiga tillbehörsbutiker eller tillverkare / importörer.
Var är t ex Halvarsson, Rukka, Handelsboden, XL-moto?
Mässan känns som en besvikelse redan nu, tur man träffar trevligt folk och får lite party.

Klim är det enda så behövs :fakta
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Kollade utställarlistan nu.
En mängd mat, rese och smyckesmånglare men endast ett fåtal riktiga tillbehörsbutiker eller tillverkare / importörer.
Var är t ex Halvarsson, Rukka, Handelsboden, XL-moto?
Mässan känns som en besvikelse redan nu, tur man träffar trevligt folk och får lite party.

Detta har stått att läsa ett tag. På mässans sida!

Utvärderingarna från tidigare mässor talar sitt tydliga språk. Besökarna på MC Mässan vill ha fler montrar där landets största mc-handlare visar upp sina produkter. En plats där vi kan gå runt och se, känna på och prova tillbehören som är så viktiga för oss hojåkare.

I F-hallen, ovanför fordonsmontrarna, bygger vi upp en Galleria värd namnet. Med en soft inredning, rejält med provhytter och framförallt – stora möjligheter att göra riktiga mässklipp.

Bland utställarna i vår Galleria hittar du klassiska tillbehörshandlare som:
Handelsboden »
Mc-Konsult »
Bike i Trollhättan »
SMX-Sports »
Flying Eagle »
Karlssons Hjälmar »

Mvh Toyman
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
MC-MÄSSAN 2020 på Svenska Mässan i Göteborg. 24-26/1

Bodils och Tonys SuperBikeCollection model 2020....

Äntligen är vi där, imorgon onsdag kör vi några rundor med bilar och släp för att få in merparten utav samlingen, på torsdagen kör vi in memorabilia och ett par hojar till. Har lyckats engagera ett stort gäng 14 personer "del utav måndags och torsdagsfika-gänget, alla med ett stort intresse för motorsport!" och familjen i att sy ihop detta. Torsdagen kommer bli lång, spännande, utmanande och kul. Detaljlistan för vad som ska göras är lång, och vi måste organisera oss! ;-) kaos bli till ordning och reda! Sporthojar förknippas väl med för det mesta en yngre generation, ................... jag och gänget, ingen är yngre än 65.... aktiva gobbar

MC-Mässa supermix.jpg

Med vänlig hälsning Toyman alias Tony....
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Detta har stått att läsa ett tag. På mässans sida!

Bland utställarna i vår Galleria hittar du klassiska tillbehörshandlare som:
Handelsboden »
Mc-Konsult »
Bike i Trollhättan »
SMX-Sports »
Flying Eagle »
Karlssons Hjälmar »

Mvh Toyman

Jo jag har sett det, inte direkt en imponerande samling.
Var är våra nordiska tillverkare?
Var är Lelles, de hade ju alltid en rejäl monter förr.

Jag villhöver en hjälm till, hoppas det finns någon att prova.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Bodils och Tonys SuperBikeCollection model 2020....

Äntligen är vi där, imorgon onsdag kör vi några rundor med bilar och släp för att få in merparten utav samlingen, på torsdagen kör vi in memorabilia och ett par hojar till. Har lyckats engagera ett stort gäng 14 personer "del utav måndags och torsdagsfika-gänget, alla med ett stort intresse för motorsport!" och familjen i att sy ihop detta. Torsdagen kommer bli lång, spännande, utmanande och kul. Detaljlistan för vad som ska göras är lång, och vi måste organisera oss! ;-) kaos bli till ordning och reda! Sporthojar förknippas väl med för det mesta en yngre generation, ................... jag och gänget, ingen är yngre än 65.... aktiva gobbar

View attachment 452353

Med vänlig hälsning Toyman alias Tony....

Jag tycker det är härligt att se ditt engagemang. Ska bli kul att komma förbi och dregla lite över klassiska sporthojar! :) Har du något tema eller tar du med gobitar som känns rätt för tillfället?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det blir fredagen! :)

Tyvärr inte på två hjul :rodnar
Även om vädret ser likadant ut som för ett halvår sedan...
Och Värstkusten ligger närmare till än Ishavet...


20190704_123157 (2).jpg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Vädret ser ok ut så jag kör upp i morgon med hojen, räknar med att vara framme på tidiga eftermiddagen, beger mig till mässan då. Hinner jag inte med allt i morgon så tar jag mig en sväng innan jag kör hem igen på lördag. :)

Här är min rutt:

mcmassantur.jpg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Och i sista stund kom jobb emellan idag... Så jag kör inte upp idag, få se i morgon. :huvet
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
13 mil ned till Göteborg och 2 timmars letande efter en parkeringsplats som är ledig.. hittade ingen :mad:så 26 mil utan att vara på mässan. E väll 10 år sedan jag var i Göteborg o nu vet jag att det tar minst 10 år till nästa besök.
Tackar vet jag ensliga vägar ovan Värmland:tummenupp
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
13 mil ned till Göteborg och 2 timmars letande efter en parkeringsplats som är ledig.. hittade ingen :mad:så 26 mil utan att vara på mässan. E väll 10 år sedan jag var i Göteborg o nu vet jag att det tar minst 10 år till nästa besök.
Tackar vet jag ensliga vägar ovan Värmland:tummenupp

What, du gav upp och åkte hem?
 

Raderad medlem 51742

Guest
13 mil ned till Göteborg och 2 timmars letande efter en parkeringsplats som är ledig.. hittade ingen :mad:så 26 mil utan att vara på mässan. E väll 10 år sedan jag var i Göteborg o nu vet jag att det tar minst 10 år till nästa besök.
Tackar vet jag ensliga vägar ovan Värmland:tummenupp

Inte för att Göteborg är en bilvänlig stad, men kollade du såväl Focus som de stora P-husen och parkeringarna i Gårda, Valhalla IP, Heden osv? Jag parkerade själv i P-huset mittemot Bergakungen och där fanns det platser såväl när jag kom vid 9 som när jag åkte vid 16.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Det som förvånade mig mest med att köra bil i götet var att det knappt var någon trafik att tala om men det var tvärstopp och kö ändå. En del märkliga korsningar och rondeller hamnade man i. Aja framme och första ölen intagen. Måste ju få gnälla lite på baksidan :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top