Material i säte

Omni

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2019
Ort
korsberga
Hoj
Kawasaki z400 ltd 1982
Hejsan, Vet inte riktigt om detta passar på detta subforum, men håller på o göra eget säte men har lite svårt o hitta info om vad för material jag ska ha i stoppningen.

Blir rätt tjockt säte då jag gör en bratstyle japbike.
Vissa videos på YT så har dem 2 olika på sätet o sen ett 3e när dem att vinylen för o få "groparna".

Så ja, vad för material skall man ha? Räcker en hård madrass från Ikea och lite polyester från en hobby butik eller vad?

Mvh
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag brukar använda "ljuddämpningsplatta" från Biltema. I dubbla lager är den helt ok.

För att få de där upphöjda rillorna i sätet måste man nog sy in tunnare skumgummi mellan dubbla lager av vinyl tex
 

Omni

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2019
Ort
korsberga
Hoj
Kawasaki z400 ltd 1982
Hej o tack för svar.
Hört att en del använt den till det, jag mer vart orolig att aluminium sidan prasslar när man sätter sig.
Såg nu i tidningen att dem hade polyetergummi, det bör ju funka imellan.
Körde du pl200 när du limmade eller kontaktlim?
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Jag använde Biltemas ljudmatta, bara att dra bort folien innan du limmar med spraylim eller multibond
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hej o tack för svar.
Hört att en del använt den till det, jag mer vart orolig att aluminium sidan prasslar när man sätter sig.
Såg nu i tidningen att dem hade polyetergummi, det bör ju funka imellan.
Körde du pl200 när du limmade eller kontaktlim?
Det finns ju sån som inte har alufolie också, Biltema har det inte längre, om det inte heter något annat nuförtiden, men det finns ju fler firmor än Biltema ;)
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
https://www.kuntze.se har en del att välja på. Köpte en bit hård neopren där, som jag höjde sadeln på min TTR med, för några år sedan.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Vanligt liggunderlag har jag använt hur många gånger som helst för att bygga upp sadel till både enduro- och landsvägscykel. Tycker ljuddämparplattorna är svårare att forma då de ofta har en uppbyggnad med 3mm klumpar i sig som är svåra att skära så de blir släta.
Lämpligast är ett tjockare liggunderlag 10-12mm i neopren från Ö&B eller stadium som man spraylimmar i lager till rätt tjocklek, grovforma sedan biten man limmat ihop med en vass,lång kniv. typ kökskniv.
Finputsa med fiberrondell i vinkelslipen försiktigt, man får liksom slipa "i luften" utan att trycka något alls mot materialet. Grovt sandpapper funkar också för att få till slutfinish.
Slutligen en 3mm skumplast från åhléns heminredningsavdelning eller tunnt vadd som spraylimmas och sist på med en fuskskinn/vinyl från tygaffären som häftas fast i sadelbotten utan att limmas.

https://www.youtube.com/watch?v=TWrNVaosbpk
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top