Honda Grom eller Duke ?

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Tja, jag kommer skaffa A1 kort snart, och måste då välja vilken hoj jag kommer vilja ha i 2 år. Grejen är att jag gillar verkligen hur en Duke 125 (vita) ser ut (från 2017 och framåt) men jag har också sett massor av Honda MSX som ser ganska roliga ut.

Jag är väldigt intresserad av båda även om de inte är så lika, fast gromen skulle vara najs med att lära sig bakhjul och att bara ha kul med, fast duken är mer professionell (typ) och mer seriös, som jag också gillar.

För moppe så hade jag en aprilia sx 50 och den älskade jag jättemycket! Sen hade jag en en moppebil också (lol) fast jag tror nt det spelar stor roll.

Vad skulle ni ha valt?

Tack!
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Jag hade absolut valt en Grom! Det finns massvis med eftermarknadsgrejer till dom. Allt från riktigt snygga framlampor till avgassystem från Arrow och LeoVince. Och allt där emellan. :)
Dom byggs i Thailand och har en av världens mest producerade motor (samma som i ikoniska Honda Super Cub). KTM gör absolut trevliga hojar, men enligt mig i det större segmentet. Dom som faktiskt tillverkas i Österrike.

I somras såg jag en kille, iklädd fullt skinnställ, som övade stunts och wheelies med en Grom. Såg ut att vara otroligt kul och lättkontollerat! :) Bara det väckte habegär hos mig, även om jag gillat Grom sedan jag först såg en hos lokala handlaren.

Men som med allt annat är det väldigt personligt vad man tycker om. Försök att få testa båda hojarna. Det är först då man tydligt känner vad man vill ha.
 

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Tänk om jag till exempel inte ville göra stunts och köra bakhjul med gromen efter jag skaffade den? Det känns som att det är det enda som groms är gjorda för. Och jag vet inte själv om jag kommer gilla att stunta eller inte.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gillar du att meka i garaget, köp KTM.
Vill du bara köra, köp Honda Groom

Men tänk på att vid bakhjulskörning finns risk motorn inte får olja och skadas oavsett KTM eller Honda .
Vanligen löser man detta genom att fylla på "för mycket olja".
Hur man gör, hur mycket extra olja som behövs för längre körning på bakhjul,
går ofta att hitta på internet på forum för just den MCn
 
Last edited:

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Gillar du att meka i garaget, köp KTM.
Vill du bara köra, köp Honda Groom

Men tänk på att vid bakhjulskörning finns risk motorn oavsett KTM eller Honda inte får olja och skadas.
Vanligen löser man detta genom att fylla på "för mycket olja".
Hur man gör, hur mycket extra olja som behövs för längre körning på bakhjul,
går ofta att hitta på internet på forum för just den MCn

Varför måste man meka mycket med KTM?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför måste man meka mycket med KTM?
Den tyska tidningen Motorrad testar motorcycklar genom att köra dem 5000mil och redovisa testresultatet.
Ju längre ner på listan dessto mer strul har det varit med hojen under dessa 5000 mil.

Bland 10 hojar i toppen bäst, minst problem, finns 3 Honda, 3 Yamaha , 1 BMW, 1 Suzuki, 1 HD, 1 Triumph, Ingen KTM.

Bland 10 hojar i botten, mest strul, i den kopia jag har från en Motorrad tidning 2017 finns 3 st KTM. Ingen Honda, Ingen Yamaha

I MotoGP toppar Honda, de 10 första platserna är Honda, Ducati, Yamaha och Suzuki, sedan på 11e plats kommer en KTM
https://www.motogp.com/en/Results+Statistics/2019/VAL/MotoGP/RAC/World+Standing

SH exempel på att äga en KTM
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?288027-Motorrenovering-KTM-Duke-790
ett annat exempel KTM1290 när de kom blev det vanligt att motorerna rasade pga dålig smörjning för oljefiltret tryckts ihop.
ORSAK KTM1290 levererades med oljefilter utan övertrycksventil.
Övertrycksventil är standard på vanliga hojars oljefilter. Övertrycksventilen släpper igenom olja ifall oljan är för kall och segflytande för att passera genom filtret tex ifall man inte låter motorn gå på tomgång några minuter medan man sätter på sig MC-kläderna innan man kör iväg.
Men KTM hade sparat in övertrycksventil. Och när motorerna rasade för det kom ingen olja genom det ihoptryckta oljefiltret, ingen garanti. Ägarna fick själva köpa ny motor.


KTM är jättekul hojar. Men dom mår bäst hos en ägare som vet hur man sköter dom och kör dom för att undvika problem.
Har du en pappa eller mamma som kör KTM, inga problem. Då har du någon som kan sköta din KTM.
Men har du inte föräldrar som kör KTM blir en KTM lätt en hoj som står still mycket i väntan på service hos någon verkstad.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Alternativet ti?l KTM är Yamaha Mt 125 eller cb 125 ( den riktiga med ABS). Honda grom är en liten MC med små skoterhjul som ger dålig komfort och låg stabilitet på landsväg.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Grommen är rätt liten. Medans mt125 etc är lite större om jag inte minns fel. Åk o känn på alla o se vilken somnpassar din storlek.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Ergonomin på Gromen är fullvuxen.
Körställningen (dvs proportionerna mellan styre-fotpinnar-sadel) är faktiskt större än på tex Kawwa ER6!
:fakta
Sedan är hjulen snodda från en skoter men det är en annan femma...


Trots att jag inte är ett KTM fan och dessutom jävig i frågan så tror jag Kåtten är ett bättre val om du tänkt köra på ”every day-basis”
 
Last edited:

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Aa jag kommer köra den till skolan varje dag som är ungefär 16 km bort, så jag kommer köra ungefär 32 km per dag.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En bekants son köpte en ny ktm 125 och dom är normalt pedantiska med allting,, precis allt som kan gå sönder på en mc gick sönder på ktm,n den var mera på verkstad än kordes. Dessutom är ktm rent pissiga på garantier krm tar nästan ingenting o aldrig på godvill.

Köp vad som helst utom en ktm 125 dom är inte mycket bättre än en kina moppe bara jäkligt mycket dyrare..

Mvh
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att hojen klarar det är nog minsta problemet, det finns ju dom som åker på långtouring med mopeder, den stora frågan är ju om föraren klarar det :hihi

Är föraren ung och körkåt så kan det nog vara lite vad fan som helst, bara hojen funkar. :hihi
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Ekonomiskt så är nog Grom det bästa alternativet. Honda Grom drar cirka 0.22 liter per mil medans Ktm drar cirka 0.28 liter per mil. Grom är troligen billigare att serva och reparera. Om ekonomi är viktigt samt om du kör mycket är det en faktor värd att tänka på.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top