Norge norrut 2020

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har harvat runt i södra delarna av Norge de senaste tre Norge-turerna. Har tänkt mig Lofoten till juli/augusti nästa år. Vill snabbt norröver, för att sedan, väl inne i Norge, fortsätta upp till Lofoten och därefter sedan följa kusten söderut, och sen vända österut till Sverige på lämpligt ställe, och sen vidare hem.

Tänkte bränna snabbaste vägen upp till Sundsvall och sen sikta på Gäddede första dan, för att vinna lite höjd och mil direkt. Ok väg från Sundsvall till Gäddede, eller ska man undvika som pesten? Och om så, bästa/trevligaste stället att korsa Sverige lite längre norröver?

Blir GS800 och Suzuki DL650, så lite grus gör inte det minsta :).

norge.jpg
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Kanske vore roligare att åka mer in i landet första delen i sverige, vägen upp mot sundsvall från stockholm är verkligen inte rolig även fast du kommer fram fortare. Men du skriver att du vill vinna tid, då kanske man måste tumma på den sträckan, det förstår jag. Men Sverige är otroligt fint även i dalarna och norr ut ;)
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Kanske vore roligare att åka mer in i landet första delen i sverige, vägen upp mot sundsvall från stockholm är verkligen inte rolig även fast du kommer fram fortare. Men du skriver att du vill vinna tid, då kanske man måste tumma på den sträckan, det förstår jag. Men Sverige är otroligt fint även i dalarna och norr ut ;)

Du har så rätt Ägge. Men här gäller det att avverka mil och latituder, och minimera tiden på svensk mark i samma veva :D. Upp till Gäddesta får bli första dagens etapp.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
https://www.google.com/maps/dir/Års...5b93b25d3c53!2m2!1d14.404916!2d67.2803556!3e0


Den vägen skall ni åka. Åka inlandet till Bodø när ni har rv17 att köra... :ajjabajja:dummer

Bodø-Moskenes färja, sedan Lofoten norrut med solen i ryggen om ni kör på dagen. Glöm för fanken inte att åka upp till Andenes och ta en valbiff på Grønnbua! I Dverberg finns nämligen ett litet privat MC-museum där man dricker kaffe och i källaren där huserar den lokala roadracingklubben.

Sedan österut via Harstad där ni kikar på Adolf-kanonen (boka besök innan, ni blir INTE besvikna!) och sedan hem via rv17 söderut ned till Junkerdal, sedan via Arjeplog-Slagnäs söderut. Vill ni köra grus går det alldeles utmärkt, zooma in kartan och lek loss söderut.

Ingen jäkla E4 om ni kan undvika.:hojsmilie


EDIT: Klart ni kan åka över vid Gäddede också, men ta då asfaltsvägen vid Stora Blåsjön istället, den är sjukt rolig!
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
https://www.google.com/maps/dir/Års...5b93b25d3c53!2m2!1d14.404916!2d67.2803556!3e0


Den vägen skall ni åka. Åka inlandet till Bodø när ni har rv17 att köra... :ajjabajja:dummer

Bodø-Moskenes färja, sedan Lofoten norrut med solen i ryggen om ni kör på dagen. Glöm för fanken inte att åka upp till Andenes och ta en valbiff på Grønnbua! I Dverberg finns nämligen ett litet privat MC-museum där man dricker kaffe och i källaren där huserar den lokala roadracingklubben.

Sedan österut via Harstad där ni kikar på Adolf-kanonen (boka besök innan, ni blir INTE besvikna!) och sedan hem via rv17 söderut ned till Junkerdal, sedan via Arjeplog-Slagnäs söderut. Vill ni köra grus går det alldeles utmärkt, zooma in kartan och lek loss söderut.

Ingen jäkla E4 om ni kan undvika.:hojsmilie


EDIT: Klart ni kan åka över vid Gäddede också, men ta då asfaltsvägen vid Stora Blåsjön istället, den är sjukt rolig!

Tack för tips. Utgår från att kurvfrekvensen är bra på rv17? Fast det blir inget Arjeplog på hemvägen, då vi ska ner till Trondheim först åtminstone, innan man för börja tänka på sin egen säng :lol.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tack för tips. Utgår från att kurvfrekvensen är bra på rv17? Fast det blir inget Arjeplog på hemvägen, då vi ska ner till Trondheim först åtminstone, innan man för börja tänka på sin egen säng :lol.

rv17 är ungefär världens kurvigaste och samtidigt vackraste väg. Det går snabbare att åka nord/sydligt genom Sverige än att följa E6 genom Norge. Därför rekommenderade jag Arjeplog-Slagnäs och sedan 45-an rakt nedåt. Inga kameror, gles trafik, bra väg. Tänker man bränna 80 mil transport gör man det hellre i 7 timmar genom Sverige än 14 timmar genom Norge. Räkna med 65 km/h i snitt på E6... smal, massor av tung trafik och husbilar. E45 ligger man lätt och snittar 120 utan att behöver vara rädd för körkortet ens.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Låter bra, guldinformation. Hade hoppats på kurvig E6 med kul körning, men massa trafik, husvagnar och skit vill man ju undvika.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Låter bra, guldinformation. Hade hoppats på kurvig E6 med kul körning, men massa trafik, husvagnar och skit vill man ju undvika.

Har du kört rv17 är E6 bajs i jämförelse... Dessutom en miljard fartkameror och norska bilister som ringer polisen och tipsar om två hojar som ligger 0,06 km/h över fartgränsen...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har du kört rv17 är E6 bajs i jämförelse... Dessutom en miljard fartkameror och norska bilister som ringer polisen och tipsar om två hojar som ligger 0,06 km/h över fartgränsen...

Så sant. Försöker undvika E-vägar i Norge.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja, det mesta är sagt när det gäller väg 17 eller E6. Kan bara säga att jag instämmer! :) Rv 17 är inte jättelång på pappret, men tar ett par dagar. Den är krokig (kul!) och har 5-6 färjor om jag minns rätt (inte lika kul).

Håller också med om att 45:an i Sverige är mycket effektivare än E6 i Norge. Av samma skäl som redan skrivits redan. Tänk på renarna, bara. Vi söderifrån är inte vana vid sådant.

Övrigt om Arjeplog, Gäddede, Blåsjön vet jag för lite om. Eftersom jag bor på västkusten så besöker jag sällan Gäddede. :) Men BrooklynS verkar koll på sina vägar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ett par dagar? Cyklar ni?

Det gäller att passa in färjorna bara, men en dag räcker om man nu inte bara skall sitta och fisa på restaurang halva dagen.

Jo dessa vägar har jag åkt några gånger. :)


Buy quality, cry once
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ha-ha... RV 17 är 65 mil, och att köra 65 mil på en dag är ju inte oöverstigligt för de flesta. (Även om många bangar för halva den sträckan.)

Men 65 mil norska småvägar inklusive sex färjor tar en stund. Jag upplevde att färjetiderna flera gånger tajmade dåligt. Vi blev sittande först 60 minuter vid ett färjeläge och sedan över 90 minuter vid ett annat. Halvkul.

Sedan skall man ju käka en hygglig lunch i någon trevlig by (de har ju bra fisk norrmännen), kika en stund på Saltstraumen (mäktigt, vi såg när strömmen vände och hela sundet kokade), ta en fika och en glass eller två. Så räkna med ett par dagar, säger jag.

Men visst, startar du 06.00 och kör i ett streck till kl 22.00 och har flyt med färjetiderna, så går det nog att dra hela turen på samma dag.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ha-ha... RV 17 är 65 mil, och att köra 65 mil på en dag är ju inte oöverstigligt för de flesta. (Även om många bangar för halva den sträckan.)

Men 65 mil norska småvägar inklusive sex färjor tar en stund. Jag upplevde att färjetiderna flera gånger tajmade dåligt. Vi blev sittande först 60 minuter vid ett färjeläge och sedan över 90 minuter vid ett annat. Halvkul.

Sedan skall man ju käka en hygglig lunch i någon trevlig by (de har ju bra fisk norrmännen), kika en stund på Saltstraumen (mäktigt, vi såg när strömmen vände och hela sundet kokade), ta en fika och en glass eller två. Så räkna med ett par dagar, säger jag.

Men visst, startar du 06.00 och kör i ett streck till kl 22.00 och har flyt med färjetiderna, så går det nog att dra hela turen på samma dag.

06.00-22.00 då kör man Åndalsnes - Hemavan via Brekstad och sedan rv17...


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top