Fri höjd lastbil i Europa?

bondenpaavo

Dekaltrimmare utav rang...
Gick med
2 Feb 2009
Ort
HereSneezeDuck
Hoj
HD Road Glide CVO -19 samt en CBR 1100 XX Super Blackbird -01
Så, enkel fråga. Google är inte min vän.

Fri höjd tycks vara 4 meter. :fakta

Men vad är max tillåten höjd? :va
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Same <-> Same

Sverige har en unik fri höjd om minst 4,5 meter där allt lägre måste vara skyltat - men där man tillåts köra precis hur högt som helst, under förutsättning att man kommer under.

Systemet är märkligt slappt. Den som är road kan kika på framkanten av 10 broar längs våra större vägar. Hur många är oskadda?

Ute i det kontinentala Europa gäller generellt 4 meter som högsta tillåtna höjd.

Undantag finns, men då gäller det oftast dispenser som måste sökas för kortare eller längre tid och som gäller strikt för en speciell sträcka och färdväg.

BAG / Tyska polisen bötfäller ofta och gärna för överhöjd, likaså Schweiz - och det är oavsett om det "hänt något" eller ej.

Vad sägs om SEK 15.000 i böter och fortsatt färd med fordonet förbjudet för 1(en) cm överhöjd? (Schweiz för mer än 10 år sedan)
Kostnaden för att bärga trailern ut ut landet på utdragbar trombontrailer (totalhöjd 4,70 m) gick på dubbelt så mycket, utöver böterna.

Det kan synas grinigt, men det man vill åstadkomma på vägarna är ordning och reda, och slippa saker som skador på infrastruktur, lastbilar som krypkör på vägarna för att "kolla om det går" - ofta med ytterligare folk till fots ute i trafiken som spejare, chaufförer som stannar på motorväg för att sänka trailern samt givetvis cowboys som backar tillbaka till tidigare avfart "när det inte gick".

Man vill slippa allt sådant som accepteras i U-länder. ...som Sverige.

Men visst går det.
Det går inte att räkna alla High Cube-reefers jag skickat upp längs Vogelfluglinie på vanligt rakchassie. 4,30 funkar, med vaken chaufför. (1990 - 2000 ca)
Men det är inte rätt.

Myndigheternas reaktion på den tiden låg över hela spektrat från att ignorera, över tillsägelse, böter och till "stillgelegung" med kranomlyft på plats.

Och eftersom lastade reefercontainers inte tål att kranlyftas utan 40' spridare så...

Somliga låga broar och viadukter har byggts om sedan dess, men kontrollerna har samtidigt blivit mycket hårdare. Utomlands.
Inte i Sverige.


Så, summa sumarum.

Det går att smyga med överhöjd. Även i Tyskland.
Om man vet var, när och hur.

Behöver man fråga skall man låta bli. Det är alltid föraren som är ansvarig, och konsekvenserna samt kringkostnaderna blir ggiiggaannttiisskkaa, samtidigt som inga försäkringar täcker.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men, ingen dör ju för att man skrapar i en bro lite grann ;)

Sant, och jag vet att du sitter där och myser nu när jag hugger på betet du lagt ut:

Utomlands räknar man med samhällskostnaderna för trafikstörningar, utebliven framkomlighet, minskad produktivitet och medborgarnas väntetider i onödiga köer.


Jag tänker mycket på det när flera hundra bilar står fast i timtal längs en svensk 2-1 väg där någon husbil sprättats upp mot vajerräcket och 10 pers från räddningstjänsten tvingas gå och sopa ihop resterna av en familjs drömmar, semester och allmänna pryttlar.

Totalkostnad
Nettonytta
Livscykelanalys

Omöjliga ekvationer för Trafikverket.



Tack för slagläget!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ouch!


Så får det inte vara. 4,46? Fyra dyra centimeter!

Där skulle vägen isf behöva fräsas, helt klart.
Det är bron som satt sig efter att den byggdes. Säkert någon alsfalterare som glömt fräsa ordentligt har säkert spelat roll också.
Håller man bara ut lite, fortfarande inom körfältet, så går det. Har testat det med :rofl
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...

Det är väl dock få lastbilar som lyckats fälla en hel bro?
Tragisk jäkla olycka för övrigt. Och som jag tolkar det så dom som dog körde alltså av bron mot sin egen död? Fy fan.. 40m hinner man ju inse vad som sker.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sant, och jag vet att du sitter där och myser nu när jag hugger på betet du lagt ut:

Utomlands räknar man med samhällskostnaderna för trafikstörningar, utebliven framkomlighet, minskad produktivitet och medborgarnas väntetider i onödiga köer.


Jag tänker mycket på det när flera hundra bilar står fast i timtal längs en svensk 2-1 väg där någon husbil sprättats upp mot vajerräcket och 10 pers från räddningstjänsten tvingas gå och sopa ihop resterna av en familjs drömmar, semester och allmänna pryttlar.

Totalkostnad
Nettonytta
Livscykelanalys

Omöjliga ekvationer för Trafikverket.



Tack för slagläget!
Oh yes, jag sparkade av mig skorna, la upp fötterna på skrivbordet, virade in mig i en gardin och satt och smuttade på en kemisk choko-nånting från kaffeapparaten :hihi <mysmode on>

Nu är ju inte vägar samma budget som sjukvård, men BNP är ju trots allt motorn i det hela, och folk producerar inget i bilköer, och just dom resurserna som är upplåsta där hade kanske behövts för att hantera något annat, så konsekvenser blir det alldeles oavsett. Nu står det inte i wikin som Comeback länkar till ovan, men om jag inte missminner mig helt så räknade man ut att det kostade ca 500 miljoner i utebliven BNP när Lodbrok krockade med Essingebron. Jag är inte ekonom, så jag kan inte redogöra för uträkningen, men det ger ju en fingervisning om vad alla trafikolyckor runt om i Sverige kostar, trots att ingen dör.

Varsågod, du tog den snyggt på volley :)
 

KonnerByrd

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2023
Hoj
NA
Hallå! Ja som användarna skriver härinne är det inte helt lätt att veta med höjder i Sverige. Men vad jag kan säga, är att det inte är jättevanligt att de ställer till det för en, sålänge man läser skyltarna såklart, och efter ett tag vet man utantill. Jag har jobbat som chaffis i fleera år och man vänjer sig snabbt var man kan och var man inte kan åka. Beror ju såklart på vad för typ av dragbil du har. Jag körde en sådan här liten rackare: https://www.truck1eu.se/dragbilar/fran-sverige
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Men, ingen dör ju för att man skrapar i en bro lite grann ;)
Du det är inte sant, min Gammla mor och far låg bakom en kranbil som ej sänkt kranen, det resulterade i en större stålbit på ca 25 kg lossade från kranen vid crachen i viadukten, denna stål bit gick rakt genom framrutan i 80 km o skar sig genom takbalken i ovankant framrutan ochca 25 cm in i taket för att passera gubbens huvud med 5-10 cm för att landa i baksätet.

Fick hämta 2 väldigt skärrade föräldrar på vägkanten.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du det är inte sant, min Gammla mor och far låg bakom en kranbil som ej sänkt kranen, det resulterade i en större stålbit på ca 25 kg lossade från kranen vid crachen i viadukten, denna stål bit gick rakt genom framrutan i 80 km o skar sig genom takbalken i ovankant framrutan ochca 25 cm in i taket för att passera gubbens huvud med 5-10 cm för att landa i baksätet.

Fick hämta 2 väldigt skärrade föräldrar på vägkanten.
Ingen dog ju
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Same <-> Same

Sverige har en unik fri höjd om minst 4,5 meter där allt lägre måste vara skyltat - men där man tillåts köra precis hur högt som helst, under förutsättning att man kommer under.

Systemet är märkligt slappt. Den som är road kan kika på framkanten av 10 broar längs våra större vägar. Hur många är oskadda?

Ute i det kontinentala Europa gäller generellt 4 meter som högsta tillåtna höjd.

Undantag finns, men då gäller det oftast dispenser som måste sökas för kortare eller längre tid och som gäller strikt för en speciell sträcka och färdväg.

BAG / Tyska polisen bötfäller ofta och gärna för överhöjd, likaså Schweiz - och det är oavsett om det "hänt något" eller ej.

Vad sägs om SEK 15.000 i böter och fortsatt färd med fordonet förbjudet för 1(en) cm överhöjd? (Schweiz för mer än 10 år sedan)
Kostnaden för att bärga trailern ut ut landet på utdragbar trombontrailer (totalhöjd 4,70 m) gick på dubbelt så mycket, utöver böterna.

Det kan synas grinigt, men det man vill åstadkomma på vägarna är ordning och reda, och slippa saker som skador på infrastruktur, lastbilar som krypkör på vägarna för att "kolla om det går" - ofta med ytterligare folk till fots ute i trafiken som spejare, chaufförer som stannar på motorväg för att sänka trailern samt givetvis cowboys som backar tillbaka till tidigare avfart "när det inte gick".

Man vill slippa allt sådant som accepteras i U-länder. ...som Sverige.

Men visst går det.
Det går inte att räkna alla High Cube-reefers jag skickat upp längs Vogelfluglinie på vanligt rakchassie. 4,30 funkar, med vaken chaufför. (1990 - 2000 ca)
Men det är inte rätt.

Myndigheternas reaktion på den tiden låg över hela spektrat från att ignorera, över tillsägelse, böter och till "stillgelegung" med kranomlyft på plats.

Och eftersom lastade reefercontainers inte tål att kranlyftas utan 40' spridare så...

Somliga låga broar och viadukter har byggts om sedan dess, men kontrollerna har samtidigt blivit mycket hårdare. Utomlands.
Inte i Sverige.


Så, summa sumarum.

Det går att smyga med överhöjd. Även i Tyskland.
Om man vet var, när och hur.

Behöver man fråga skall man låta bli. Det är alltid föraren som är ansvarig, och konsekvenserna samt kringkostnaderna blir ggiiggaannttiisskkaa, samtidigt som inga försäkringar täcker.
1cm har man väl nästan kunnat rädda med att släppa lite luft?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag bor brevid en europaväg med flera broar på kort sträcka, det ligger ofta kvistar från optimistisk lastade timmerbilar brevid vägen..

Jag ligger aldrig tätt bakom när dom kör under, antingen byter jag fil och kör om, eller så backar jag av och släpper dom före, jag misstänker dock att dom optimistiska lasterna mestadels rullar nattetid
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top