Vacuumförgasare och luftburk...

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Hej på er.
Har sprungit på en gammal CBR600 -87 Classic racer som jag tänkte skrämma upp med lite bonnatrim. Så, jag tänker försöka få dit ett fränt avgassystem och en förgasarbrygga från en CBR600 -98 som har 4 mm större förgasare. Problemet är att förgasarna från -97 inte har samma avstånd mellan cylinder 2 och 3, så jag får flytta isär dessa förgasare för att få det att passa.
Problemet blir ju då att luftburken inte passar. Hur göra? Det lär ju vara sååååååå viktigt at behålla luftburken på en vacuum-fugge. Eller?
Ni som provat, berätta!

Jag har provat på min SV 650, det funkar utmärkt utan burk och CV fuggar. Man kan få ta i lite extra man bestyckar bara.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har provat på min SV 650, det funkar utmärkt utan burk och CV fuggar. Man kan få ta i lite extra man bestyckar bara.

Hmmm, ok! Bestyckning tror jag nog Rickard på RG engineering klarar av. Jag tror jag försöker få till en luftburk iaf. Just nu ska jag försöka få till insugningsgummin så 46 mm ytterdiameter på fuggen smidigt kan bli 38 mm på insuget...
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Tänker du skifta förgasarbrygga kan man ju rekommendera bänkning före och efter. Annars har du ju ingen aning alls var du hamnar med din ombyggnad.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tänker du skifta förgasarbrygga kan man ju rekommendera bänkning före och efter. Annars har du ju ingen aning alls var du hamnar med din ombyggnad.

Rickard på RG Engineering har bänkat ALLA motorcyklar! ALLA!!!!! I hela världen!!! Så han vet vad man bör få ut!:tummenupp:):fakta
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
IMG_8371.jpg1.png2.png

Jag skulle ju bredda förgasarbryggan 11 mm mellan 2an och 3an, och Se så fint jag lagt emellan brickor, förlängt choke-länkaget samt även förlängt "läppen" på gasreglaget. Funkar perfekt!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nu kommer då den delikata biten att få ihop förgasarbryggan med toppen. Svårt att hitta insugningsgummin som passar, de större gummina har 5 mm för stor diameter. Så jag tänker så här:
1. Jag skruvar dit insugningsgummina på förgasarhalsarna på förgasarna.
2. Täcker insugningsrören med gladpack. Eller folie.
3. Lägger i massa silikon i den för stora änden på gummina.
4. lirkar på förgasarbryggan på insuget och pallar upp bryggan så den sitter rätt.
5. Väntar
6. Har skitsnygga och TÄTA insugningsgummin.

Vad tror ni? :3freak
 

Bifogat

  • IMG_8376.jpg
    IMG_8376.jpg
    1.9 MB · Visningar: 19

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Använd högtemp och bensin/etanolbeständigt silikon. :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Använd högtemp och bensin/etanolbeständigt silikon. :)

Vart hittar man det för alla packningssilikon jag hittar tål inte soppa o etanol. Nu när jag bums skulle ha det till bottenpackning på en tvåtaktare fick jag lov att köpa Locktight MB 5022 men de är inte silikon de är tjärliknade massa som aldrig torkar helt.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
När DU säger så är jag beredd att låta 32:eek:rna sitta kvar till förmån för dessa 36:eek:r. Men, när Rickard på RG Engineering (och vem han är behöver jag inte berätta för dig! :) ) säger att "Stora förgasare är bra!" så är jag även där beredd att lyssna!!! NU BLEV DET SVÅRT!!!!!

Inget ont om Richard, han har även hjälpt mej med min suki. mycket duktig kille
men bara för att man monterar större förgasare o får mer effekt i bänken är inte = körbarhet.
Jag monterade 40 mm på min gs1000 (1085) o fick justerat in dom i bänk (inte Rickard) o fick fina siffror MEN den gick inte köra på banan; då det i princip bara var på fullgas den funkade. (men på rakan gick den som ett svin)
Det hade funkat på dragstripen men inte på racebanan
Så jag satte till baka mina 34or o då funkade den som vanligt
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Inget ont om Richard, han har även hjälpt mej med min suki. mycket duktig kille
men bara för att man monterar större förgasare o får mer effekt i bänken är inte = körbarhet.
Jag monterade 40 mm på min gs1000 (1085) o fick justerat in dom i bänk (inte Rickard) o fick fina siffror MEN den gick inte köra på banan; då det i princip bara var på fullgas den funkade. (men på rakan gick den som ett svin)
Det hade funkat på dragstripen men inte på racebanan
Så jag satte till baka mina 34or o då funkade den som vanligt

Japp, jag hör vad du säger. Men nu är det ju som så att 36:eek:rna har suttit på en CBR600 -98 så helt tokigt kan det inte vara. Tänker jag!:)
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Näe med dom 36orna från en annan 600 är säkert inget problem.
Var mera menad som lite alment om stora förgasare
För det var en annan dragracer som sa till mej att typ förgasare blir aldrig för stora :)
Men det kunde dom :hihi
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Näe med dom 36orna från en annan 600 är säkert inget problem.
Var mera menad som lite alment om stora förgasare
För det var en annan dragracer som sa till mej att typ förgasare blir aldrig för stora :)
Men det kunde dom :hihi

Men sa du inte att den gick dragracingfort rakt fram?:)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Inget ont om Richard, han har även hjälpt mej med min suki. mycket duktig kille
men bara för att man monterar större förgasare o får mer effekt i bänken är inte = körbarhet.
Jag monterade 40 mm på min gs1000 (1085) o fick justerat in dom i bänk (inte Rickard) o fick fina siffror MEN den gick inte köra på banan; då det i princip bara var på fullgas den funkade. (men på rakan gick den som ett svin)
Det hade funkat på dragstripen men inte på racebanan
Så jag satte till baka mina 34or o då funkade den som vanligt
Men 40or är ju 39% större än 34or, Mossbergs 36or är bara 25% större än 32orna original, troligen blev arean och strömningshastigheten helt fel när det blev så pass mycket större på din hoj. 25% är ju mer hanterbart.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Fuggar fixade! Nu ska det bara monteras, och då är ju såklart förgasargummina för stora. Så, jag behöver ha 4 st ringar svarvade. De ska då träs på existerande rör på toppen för att de större förgasarna ska passa. Inbillar mig att aluminium är fint, som jag sedan sätter fast med någon gänglåsning eller så...
Finns det någon som tycker det är kul att svarva? :) Rimlig ersättning utgår såklart!:tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_8387.JPG
    IMG_8387.JPG
    1.7 MB · Visningar: 19

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Förresten!!!!! Tror ni man skulle kunna svarva ner original-förgasargummina? Som det är nu är de 42mm ytterdiameter. Så om man fick bort 1,5 mm.... Perfekt!
 

Bifogat

  • IMG_8376.jpg
    IMG_8376.jpg
    1.9 MB · Visningar: 18
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top