Vacuumförgasare och luftburk...

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej på er.
Har sprungit på en gammal CBR600 -87 Classic racer som jag tänkte skrämma upp med lite bonnatrim. Så, jag tänker försöka få dit ett fränt avgassystem och en förgasarbrygga från en CBR600 -98 som har 4 mm större förgasare. Problemet är att förgasarna från -97 inte har samma avstånd mellan cylinder 2 och 3, så jag får flytta isär dessa förgasare för att få det att passa.
Problemet blir ju då att luftburken inte passar. Hur göra? Det lär ju vara sååååååå viktigt at behålla luftburken på en vacuum-fugge. Eller?
Ni som provat, berätta!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Lär ju vara jobbigare att flytta förgasarna inbördes ( reglage reglage reglage ) än att plasta o flytta gummirör på luftburken, eller?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Lär ju vara jobbigare att flytta förgasarna inbördes ( reglage reglage reglage ) än att plasta o flytta gummirör på luftburken, eller?

Fuggarna måste nog flyttas, det är olika avstånd mellan förgasare 2 och 3....
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Såga isär luftburken på mitten , sen får du ta bort lite eller lägga till en mittremsa beroende på om du flyttar ihop eller isär fuggarna...
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
På min Bandit har det förekommit olika delning för olika årsmodeller, beroende på val av förgasare. Kan det ha förekommit på Honda möjligen också? I så fall handlar det bara om att byta insugningsgummit. Delningen i topplocken är det väl knappast någon skillnad på.

Och nej, att ersätta luftburken med något annat avråder i alla fall jag i från. CV-fuggar behöver luftburken för att få det undertryck som lyfter trottlarna. Men det är nog många som provat, med mängder av bestyckningsproblem som följd. Har du ingen möjlighet att få dit luftburken som följer med den nya bryggan?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
På min Bandit har det förekommit olika delning för olika årsmodeller, beroende på val av förgasare. Kan det ha förekommit på Honda möjligen också? I så fall handlar det bara om att byta insugningsgummit. Delningen i topplocken är det väl knappast någon skillnad på.

Och nej, att ersätta luftburken med något annat avråder i alla fall jag i från. CV-fuggar behöver luftburken för att få det undertryck som lyfter trottlarna. Men det är nog många som provat, med mängder av bestyckningsproblem som följd. Har du ingen möjlighet att få dit luftburken som följer med den nya bryggan?

Kamdrivningen bytte plats, så det blev lite ändrade mått....
 

Bifogat

  • Fuggar.jpg
    Fuggar.jpg
    125.5 KB · Visningar: 71

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Allt går.

Pilla ur Spjäll axlarna ur bryggorna o jämför dessa. Kanske kan du helt enkelt bara byta axlarna med varandra o även plåtarna som håller samman föggarna.

Jag filade ihop två 40mm mikuni till tt600 o gjorde en ny Spjäll axel av silver stål.
En liten kinesisk pelar borrmaskin o ett billig maskin skruvstycke från claes olsson o lite mäta märka o borra o fräsa spåren till Spjället i axeln.

Funkade utmärkt efter att ha breddat ramen 35mm invändigt:D
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Stirra dig inte blind på förgasarstorleken. Loosa 5 kg och du får snarlik effekt som att byta från CV34 till CV38. CV34'or kan supporta ca 130 hästar. Bygg om CV38'orna eller gjut egna insugsgummin.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Stirra dig inte blind på förgasarstorleken. Loosa 5 kg och du får snarlik effekt som att byta från CV34 till CV38. CV34'or kan supporta ca 130 hästar. Bygg om CV38'orna eller gjut egna insugsgummin.

När DU säger så är jag beredd att låta 32:eek:rna sitta kvar till förmån för dessa 36:eek:r. Men, när Rickard på RG Engineering (och vem han är behöver jag inte berätta för dig! :) ) säger att "Stora förgasare är bra!" så är jag även där beredd att lyssna!!! NU BLEV DET SVÅRT!!!!!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Warning, rant mode on.

Stora förgasare kan vara bökiga att ställa in för en liten motor. T.ex. en Bandit 1216 med CV36 kan bänkas till 150 hästar på bakhjulet på en väldigt snål dynamometer (holeshot). Det finns ju en direkt relation till mängden inströmmande luft till antalet hästkrafter på bakhjulet. Det blir som man gör. Att man kan få fyra extra hästar på topp ser ju bra ut, men resten av varvtalsområdet? Körbarhet är minst lika viktig som höga nummer i dynobänken. Att slippa växla tjänar man ca 0.1 sekund på i framåtdriv.

Har väl ingen större mängd erfarenheter kring trimning som sådan. De få ynka egentliga meriterna är att de två snabbaste ProStreet-hojarna runt 2005 körde med toppar jag filat på. Ronny & Kurt, plus mina egna.

Stora nummer på statiska flöden i en flödesbänk? Redan Bernoulli visste att luft har massa och tröghet. Sånt man kan ha roligt med när man bestämmer längd på insug och avgassystem tillsammans med kamtider.

Som exempel, min 1371cc Bandit med RS40 och ett portat/plastat topplock med ca 10% mindre insugskanaler än originalet gav detta - bara för att slippa dipparna i mellanvridet. Har smooth'at till det (öppnat ca 5%) efter dynon så förmodat nu ca 180 på bakhjulet, med 8.5:1 i kompression.

dyno-2004-05-26.jpg
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Om du har båda årgångarnas luftburkar borde det vara "enkelt" att få ihop en hybrid. Jag tror det kan bli svårt att få en hel 95 och framåt-luftburk att rymmas under 87-tanken.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Warning, rant mode on.

Stora förgasare kan vara bökiga att ställa in för en liten motor.

Jag chansar! :yopartyMest för att förgasarpaketet med 36:eek:rna ju faktiskt kommer från en Honda 600. Och.... mellanregister suger!!! RR = top end!!! :):fakta
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag chansar! :yopartyMest för att förgasarpaketet med 36:eek:rna ju faktiskt kommer från en Honda 600. Och.... mellanregister suger!!! RR = top end!!! :):fakta
"Det där är en allmän missuppfattning,
det är oftast kompressormatade motorer som inte suger" :D

Skämt å sido som slaktaren sa...
Klart du ska montera förgasarna, du har dem ju redan :tummenupp

Såg någon variant där de bytt ut gummiinsugen mot en metallfläns med rörstosar, sedan slang mellan stos o förgasare, ifall det inte går att pussla ihop några originalgummin...

Löser iofs inte huvudproblemet med luftburken...
Kanske är Mattias förslag på en hybridburk lösningen.

Det går ju att "svetsa" plast, antingen med utrustning som används av bilskadereparatörer eller med en lödkolv och lämpligt tillsatsmaterial....

https://verktygsboden.se/renoverings-reparationssatser/plastrenoveringskit

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=98&t=201501
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En fundering om detta ämne, är inte själva luftburken och dess utformningen samt av "trattarna" mellan luftburken och förgasarna och ganska känsliga för att få det hela att funka som det ska, eller är detta olika känsligt för olika modeller och förgasare? Har fått för mig att det kan räcka med att bara göra mindre ändringar på luftburken för att få problem med att trottlarna lyfter som dom ska. Tänker att man kan få problem om man tar luftburken från en förgasaruppsättning till en annan uppsättning.

På KLR 650 verkar det vara en väldigt vanlig modd att ta bort snorkeln och borra eller kapa upp luftburken för med luft och sen öka på bestyckningen lite, men på gamla CB250N verkar det vara ett tjorv om man rör i luftburken.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Stora förgasare kan vara bökiga att ställa in för en liten motor. T.ex. en Bandit 1216 med CV36 kan bänkas till 150 hästar på bakhjulet på en väldigt snål dynamometer (holeshot). Det finns ju en direkt relation till mängden inströmmande luft till antalet hästkrafter på bakhjulet. Det blir som man gör. Att man kan få fyra extra hästar på topp ser ju bra ut, men resten av varvtalsområdet? Körbarhet är minst lika viktig som höga nummer i dynobänken. Att slippa växla tjänar man ca 0.1 sekund på i framåtdriv.
Spelar inte strömningshastigheten genom förgasaren ganska stor roll för både bränslemängd, blandning och fyllnadsgrad också? Och strömningshastigheten sjunker ju om hålet är större, men visst, olika lufthastigheter kan ju ge olika vågor och olika sorters turbulens också. Visst vill man ha helt laminärt/störningsfritt flöde genom förgasaren för att få minimala störningar? Eller är turbulens bra för att förbättra blandningen? :va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att beskriva "att trimma" går nog att sammanfatta i tre ord - "det beror på". Turbulensen är bättre för miljön och bränsleekonomin eftersom det släpper ut en lägre mängd oförbrända avgaser. Att mha kamaxlars lyfthöjd, rampningshastighet och tidfönster/duration relativt vevaxelpositionen optimalt nyttja den inströmmande luftens hastighet och tröghet är ju det trimmare/tuners pysslar med. Vad man vill uppnå i slutänden påverkar ju allt man gör i motorn. T.ex. portning av topplock är ju bara ett delmoment i det stora hela, stora portar och högt flöde betyder inte alltid mer effekt.

En tvåtaktare t.ex, att "jacka kolven" innebär att man flyttar upp varvtalet för maximalt uppnått vridmoment. Om t.ex. vridet sjunker snabbare i relation till det ökade varvtalet får man ju lägre effekt, typ att köra med raka rör istället för expansionskammare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Spelar inte strömningshastigheten genom förgasaren ganska stor roll för både bränslemängd, blandning och fyllnadsgrad också? Och strömningshastigheten sjunker ju om hålet är större, men visst, olika lufthastigheter kan ju ge olika vågor och olika sorters turbulens också. Visst vill man ha helt laminärt/störningsfritt flöde genom förgasaren för att få minimala störningar? Eller är turbulens bra för att förbättra blandningen? :va

Det är turbulent flöde genom förgasaren, det finns inga laminära flöden i en motor.

Det jag tror Brink eg syftar på med turbulens är den som skapas i cylindern av insugsluftens inträde. Där är också alltid turbulens, men får man högre turbulens så får man snabbare förbränning med de fördelar det ger. De insugskanaler som däremot ger bäst fyllnad av cylindern brukar i gengäld inte ge lika hög turbulens.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Stirra dig inte blind på förgasarstorleken. Loosa 5 kg och du får snarlik effekt som att byta från CV34 till CV38. CV34'or kan supporta ca 130 hästar. Bygg om CV38'orna eller gjut egna insugsgummin.


Minska 5 kilo på hojen då...?
Bantar man föraren blir det bara Mgns Mss kvar...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top