Hur funkar en AK BKK hos SMC?

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Funderar på att gå AK BKK nästa år men det står ingenstans om hur upplägget är så någon här kanske vet tänkte jag.

När börjar kurserna? Svårt att svara på jag vet, men är det 9 eller 7?
Går alla steg samma dag?
Är en kurs en eller två dagar?

Iom att jag bor i Sthlm så är det lite drygt att åka till någon av banorna (utom Arlanda test track). Hur är Arlanda jämfört med Gelleråsen t.ex? Jag kommer antagligen åka hoj till kursen och då kanske det är bättre att åka dagen innan (kanske det är ändå)

/R
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag kan dela mitt upplägg när jag kursar och hur schemat brukar se ut i stora drag.

Åker hemifrån sen eftermiddag dagen innan. Upprättar förläggning i depån (Har ett släp som jag slaggar i.), käkar middag, kollar av hoj och utr, lyssnar på nån podd eller netflixar, därefter somnar jag.

Kursdagen vaknar jag vid 06 och käkar frukost. Inskrivningen brukar öppna 07, så då hänger jag vanligtvis på låset.

Vid 0720 är det samling/förarmöte/gruppindelning.

Mellan samlingen och första passet besiktigar man hojar, kränger på sig utrustning, glömmer att pissa innan, pissar, kränger på sig stället igen, röker/snusar vid behov och pratar litet i gruppen med instruktören.

Vid 09 eller straxt därefter beroende på vilken grupp man kör i går man ut på banan första passet.

Under dagen kör man 6-7st 20-minuterspass med lunchrast.

Vid 18 eller något tidigare är kursen klar. Då samlar jag ihop all materiel och åker hemåt. Stannar vanligtvis i Arboga eller E-tuna och käkar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är ett steg per kurs, en kurs per dag, så ska du gå steg 1-4 så är det 4 dagar som gäller.

Jag har testat både att ta hojen till Sviestad ToR över dagen, hoj till Gelleråsen dagen innan och hem direkt efter kursen, och racebussen dagen innan heldagar, hem samma dag, eller ToR om det är en kvällsträning. Visst, det funkar att kliva på hojen 05:30 och gasa flitigt på E4 ner till Linköping, men det är ju inte så jävla skoj.

På ett vis är olycksrisken lite högre när en massa människor ska trängas ihop på en liten yta och träna på saker dom inte är bra på, det är ju därför man tränar liksom, och även om DU inte gör fel, så kan någon annan dutta till dig så att du går i backen, och det kan ju räcka med att ett broms eller kopplingsgrepp ryker så blir det ganska tufft att köra hem. Är du dessutom ingen van banräv så kommer du att vara hyggligt trött och mör i kroppen efter en dag på banan, och då är det skönare, och säkrare, att sitta i en bil, kunna äta och dricka på vägen, lyssna på musik och ha vanliga kläder på sig.

Gelleråsen, eller Sviestad som är lite närmare i Linköping, är bättre banor än Arlanda, och säkrare om dom inte har byggt om Arlanda?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När börjar kurserna? Svårt att svara på jag vet, men är det 9 eller 7?

Runt 7 brukar det vara inskrivning, den får man inte missa. Sedan är det förarmöte. Det få rman inte missa. Sedan har man försnack i sin grupp och sedan ger man sig ut och kör.

Går alla steg samma dag?
Alla steg körs samma dag, men du kan bara som delatagare vara med på ett steg på en dag.


Är en kurs en eller två dagar?
Ja.
Det finns enstaka dagar, och flerdagars.
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Vi i Eskilstuna hoppas ju att GTR Gröndal Track Resort på Gröndals motorsportanläggning ska få klart på första etappen i år.
Den kommer då att bli runt 2000 meter ich. och får då chansen att bli kallad STOR bana :banana
Då blir det lite närmare från Sthm. att ta sig till en storbana. :tummenupp
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Har gjort steg ett. Inte min grej upptäckte jag.
Övertejpade speglar och hastighetsmätare kör jag inte med ute i trafik.
Samt att en del ska leka rejsputtar
Men gamla hundar kan inte sitta vad jag hört:huvet
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
När börjar kurserna? Svårt att svara på jag vet, men är det 9 eller 7?
De kurser jag har gått har haft inskrivning vid 7.

Går alla steg samma dag?
Flera olika steg körs på samma dag, men du kan endast köra ett steg per dag.
Så medan du har paus är det andra steg ute och kör på banan.

Är en kurs en eller två dagar?
Det beror på, finns flerdagars, finns endagars.
Du kan gå flera steg på en helg eller sprida ut det mellan olika tillfällen.

Iom att jag bor i Sthlm så är det lite drygt att åka till någon av banorna (utom Arlanda test track). Hur är Arlanda jämfört med Gelleråsen t.ex? Jag kommer antagligen åka hoj till kursen och då kanske det är bättre att åka dagen innan (kanske det är ändå)
Då ingenting ligger så nära mig brukar jag köra dagen innan, bo på något närliggande hotell/vandrarhem och köra till banan på morgonen. Då har jag bättre förutsättningar att vara pigg och fräsch när jag dyker upp på morgonen.


Har gjort steg ett. Inte min grej upptäckte jag.
Övertejpade speglar och hastighetsmätare kör jag inte med ute i trafik.
Om reglerna säger att du inte behöver anpassa dig till bakomvarande förare, vad är det du tittar efter i backspeglarna?

Vad gäller hastighetsmätaren så tror inte jag du utgår 100% från den på gata heller. Så fort du behöver anpassa din hastighet nedåt handlar det om att hitta den hastighet som ger tillräckligt med marginal för att du säkert ska kunna hantera väder, underlag, sikt och vägens form framåt. Det svaret har varken hastighetsbegränsningen eller hastighetsmätaren när du är ute på gata. Särskilt inte om du kör på nya vägar.

Jag ser det som att du för en gångs skull får chansen att jobba med din känsla för marginaler, samtidigt som du kan lägga allt fokus på vägen framför dig och din körteknik, istället för att slösa tid på vad de bakom dig håller på med eller vilka siffror som står i klustret.

Att det är obekvämt att släppa sitt kontrollbehov, det förstår jag helt och fullt, för jag känner likadant. Men vi utvecklas inte och lär oss nytt genom att stanna kvar i vår komfortzon!

Jag kan så klart inte övertyga dig om att det är givande eller kul, men jag hoppas att jag kan visa någon positiv poäng, då jag själv tycker det har varit så förbaskat trevligt och lärorikt varje gång jag åkt på SMC-kurs. :kär

Samt att en del ska leka rejsputtar
Säg till instruktörerna direkt. När jag upplevt detta har det alltid gått att lösa snabbt utan några tråkiga miner.

Medtrafikanter på banan ska visa den respekt som möjliggör att du kan fokusera på dig och din teknik istället för dem.
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Grymt, tack för svaren!

/R

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har gjort steg ett. Inte min grej upptäckte jag.
Övertejpade speglar och hastighetsmätare kör jag inte med ute i trafik.
Samt att en del ska leka rejsputtar
Men gamla hundar kan inte sitta vad jag hört:huvet

Vad jag märkt så har Steg 6 minskat på mängden rejsputtar i AK BKK.

Vad gäller resten, det är bara för att se till att folk har fokus där den behövs istället. En gång i början av banåkat körde jag med backspeglar och hastighetsmätare. Mätaren tittar jag inte på så värst mycket ändå, så den gjorde mig inget. Men backspeglarna, jävlar vad de sög åt sig blicken hela tiden när något rörde sig i dem.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Grymt, tack för svaren!

/R

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Skicka mig ett pm när du bokat kurs nästa år. Ska jag på samma kurs finns det kanske plats för en hoj till i släpet.

Vad jag märkt så har Steg 6 minskat på mängden rejsputtar i AK BKK.

Vad gäller resten, det är bara för att se till att folk har fokus där den behövs istället. En gång i början av banåkat körde jag med backspeglar och hastighetsmätare. Mätaren tittar jag inte på så värst mycket ändå, så den gjorde mig inget. Men backspeglarna, jävlar vad de sög åt sig blicken hela tiden när något rörde sig i dem.

För att inte tala om hur tokigt det kan bli att försöka köra om någon med backspeglar på. Ett kikande i backspeglar kan tendera till en vinglig framfart, pga omedvetna styrimpulser.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top