Varför ger verkstäderna mig fel serviceschema för Hondan?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
2014 När jag köpte min Honda CBR600FS hade den gått 2400 mil och var nyservad av handlaren, denna handlare var auktoriserad att serva på Honda.

Men när jag tittade på serviceschemat hade de använt ett för CBR600RR, vilket innebar tändstiften inte bytts ut. Jag påpekade detta och fick stiften bytta utan problem.

Nu 2019 har min Honda gått 4800 mil och då lämnade jag in den på storservice till en annan auktoriserad verkstad. Denna verkstaden tog också serviceschemat för en CBR600RR.

Men då det inte är identiska servicescheman för 600fs och 600rr undrar jag hur det kommer sig att två olika auktoriserade verkstäder tar fram just 600rr-schemat.
Är det bara en slump eller finns det någon anledning?

Det är inte svårt att få fram ett serviceschema för den här hojen, så det är inte det. Står utskrivet i användarmanualen och finns en google-sökning bort.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Byter du tändstift på bilen efter 2400 mil?

Eu regler säger att tändstifts skall hålla minst 6-7000 mil mins inte exakta miltalet. Jag bytte inte stifft på 13 år och 80,000 mil på en opel omega 2,0 16valve o den gick hur bra som helst.

Nojja inte.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Byter du tändstift på bilen efter 2400 mil?

Eu regler säger att tändstifts skall hålla minst 6-7000 mil mins inte exakta miltalet. Jag bytte inte stifft på 13 år och 80,000 mil på en opel omega 2,0 16valve o den gick hur bra som helst.

Nojja inte.

Det kanske inte är nödvändigt att byta stift, men om det finns en servicemanual så borde ju en auktoriserad firma klara av att använda rätt manual.
Och om det innebär fler byten av stift så är det ju bonus för dem.

Sniglom, vad sade dem när du påpekade detta? :va
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Fråga verkstaden varför.

Nu gissar jag men det skulle kunna vara så enkelt att Honda uppdaterat serviceschemat vilket de bara meddelar auktoriserade verkstäder. Det brukar stå en not någonstans i serviceboken att informationen i den faktiskt kan uppdateras utan förvarning.

Man har gjort så på CBR600RR 2007+ där 600 mils servicen tagits bort.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Förtydligade första inlägget. Det var 2014 som jag hade hojen inne på 2400-milaservice. Allt det löste sig utan problem. Har inget strul med varken hoj eller någon firma.

Är bara nyfiken om det finns någon anledning eller om båda firmorna hade samma otur när de valde 600rr-schemat.

Sniglom, vad sade dem när du påpekade detta? :va
Hojen hade trasig bränsletrycksregulator och skulle ändå in på service.

Så när jag lämnade in den angående regulatorn, så frågade jag om stift då jag sett det i servicemanualen men inte på mitt servicekvitto.

Jag vill minnas att de svarade att de tittat på 600rr-schemat. Sen var det inget mer med det, de bytte stift samtidigt som de bytte bränsletrycksregulator.

Handlaren ville av någon anledning ge mig ett servicekvitto på delarna som bytts, istället fick jag ett brev där det i en mening att delarna var bytta. Varför man väljer att göra så kanske någon annan vet bättre.

Du missförstår. Jag nojar inte, jag är nyfiken på varför de inte tar fram scheamt för 600fs. Är det inte lite lustigt att två olika auktoriserade firmor båda väljer 600rr-schemat, när det inte är identiskt och hojen inte heter rr?

Gällande tändstiftsbytet så ser jag på det så här. Jag köpte en hoj av handlare. Handlaren säger att hojen är nyservad och att 2400-milaservicen är gjord. Då förväntar jag mig att de slitdelar som ska bytas i 2400-milaservicen faktiskt är bytta.

Hade det varit så att handlaren sa att allt utom stiften är gjort och dratt av en symbolisk summa, så hade jag självklart köpt hojen och varit nöjd ändå.

Nu jagade inte jag efter handlaren bara för stiften, utan hojen skulle ändå in på garantireparation eftersom bränsletrycksregulatorn var trasig, då passade jag på att fråga om stiften.

Och visst, det är möjligt att det hade varit okej att köra dubbelt så långt som serviceintervallet säger och att den feta körning jag gjort inte påverkat stiften något. Men varför chansa istället för att bara fråga?

Eu regler säger att tändstifts skall hålla minst 6-7000 mil mins inte exakta miltalet. Jag bytte inte stifft på 13 år och 80,000 mil på en opel omega 2,0 16valve o den gick hur bra som helst.
I mitt fall började jag få småproblem med tändningen vid 4500 mil ungefär. Hojen blev kinkig innan den blivit riktigt varm. När jag hämtade ut den från service nu så påpekade de att mina gamla stift var helsvarta.

Om det beror på att den första handlaren inte bytte stiften för mig eller om det faktiskt är så att stiften behöver bytas ofta på den här modellen låter jag vara osagt.

Byter du tändstift på bilen efter 2400 mil?
Den enda bil jag haft, Mazda Miata -92, bytte jag stift på två gånger. Första var när jag köpte den, bilen saknade servicebok och troligen de flesta servicar med, så mycket blev genomgånget. Andra gången var fem år och ett antal tusen mil senare. Bilen hade börjat misstända ibland, så jag bytte tändkablar (troligen 25 år och 20000 mil gamla) och stift samtidigt och problemet försvann.

De gamla stiften hade fått rost vid anslutningen mot tändkabeln, kanske hade jag kunnat putsa av det och kanske köra ännu längre, men det kändes bättre att ha en ren anslutning och fräscha stift till nya kablar. Ett problem mindre att oroa sig för.

Nu för tiden har jag faktiskt bara mc, inga bilar för mig.

Fråga verkstaden varför.

Nu gissar jag men det skulle kunna vara så enkelt att Honda uppdaterat serviceschemat vilket de bara meddelar auktoriserade verkstäder. Det brukar stå en not någonstans i serviceboken att informationen i den faktiskt kan uppdateras utan förvarning.

Man har gjort så på CBR600RR 2007+ där 600 mils servicen tagits bort.
Jag vill minnas att den första verkstaden sa att de tittat på 600rr-schemat som anledning till att stiften inte blev bytta. Men det kan ju vara så att 600rr-schemat var det uppdaterade schemat och mekanikern inte visste om det.

Jag frågade inte om det var schemat som kom fram när de sökte på min hoj eller om det var ett mänskligt felplock.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top