Vilken A1 Ska man köpa?

Lindros

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda NSC50R 2016
Tja!

Ska nu ta A1 kort till våren och letar redan nu efter en fin hoj man kan köpa kanske redan under vintern om det är billigare då. Anyhow, har redan moppekort och har kört det i 1,5 år så är van att köra 2-hjulare med en motor.

Han spanat lite på en Honda MSX125, tycker den ser riktigt bra ut och har roliga egenskaper.

Även kikat lite på Yamaha YS125 men känner att den har en liten för tunna hjul, jag vill kunna ha lite tjockare så man kan ha lite roligare ;)

Jag kommer pendla ca 3-4 mil / dag så den ska vara lite halvt bränslesnål men inte så den drar 0,2L/milen utan ska ha bra acc men även vara lite snål ;P

Finns det något att rekommendera för en budget på 20-25000?

Lindros
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
MSX125 är kul så länge man vill ha något lite udda och inte är för storvuxen för att kunna köra den någorlunda bekvämt. Sachs MadAss 125 är en annan udda fågel som kan vara värd att fundera på för den som vill sticka ut lite.
En nackdel med båda dessa (och många andra 4-taktare) är att de inte når upp till 11kW vilket gör att de är onödigt långsamma.

Den lagliga hoj som går bäst är förmodligen en Zero S eller FXS eftersom reglerna kring effektbegränsningen gynnar elhojar. Då är du dock en bra bit utanför budget...

edit: Hade jag varit begränsad till A1 hade nog en Duke 125 legat bra till.
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Har själv varit på gränsen till nervsammanbrott sugen på en MSX125, trots att jag har lite värre maskiner i stallet - eller kanske just därför! När man vet att man kan gå och sätta sig på en skrevraket när man vill så kan jag tänka mig att 9 hest-ar är helt OK, sen att MSX:en gör att man små-fnissar bara av att titta på den är också ett stort plus!

Fundera lite på vilka vägar du kommer köra på. Jag har varit instruktör och då även tjuvlånat en Honda CBR125R ibland till mig själv. Det går helt OK men 100 knyck är liksom max marsch-fart. Ligger jag ner på en sån gör den 110, men inte om det lutar det minsta uppåt. Tappar man farten minsta lilla är det bara att tagga ner ett par steg och börja om den långsamma klättringen i hastighet uppåt igen.

MSX125 är ännu långsammare än så! Så har du mycket 2+1 väg med 100-begränsning som du kommer hamna ofta på så kanske det är värt att passa på den och skaffa nåt annat. Inbillar mig också att Duken är lite rappare (Ready to race och det där...)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Honda MXS är ascool för en vuxen människa, inte för en ungdom som kommer från moppe. Jag hade absolut kikat på Duke först av allt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ska du pendla 3 - 4 mil per dag med hojen så är Yamaha och Honda fabrikat med lite strul.
Båda fabrikaten har 3 st bland de 10 hojar med minst strul under Motorrads 5000mila tester

KTM som nämnts är roligt när det fungerar men KTM har 3 hojar bland de 10 med MEST strul under Motorrads 5000mila tester.
KTM är inte nått jag skulle föreslå till pendlingshoj.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Eftersom att alla 125or är ungefär samma vad gäller utrustningsnivån på dem, det är ändå ingen större skillnad på däck, fjädring och bromsar. Det kan vara några kw hit eller dit i motoreffekt, men det är hyfsat samma så kan utseende och användningsområde vara helt avgörande.
Varadero 125 är en såndär slitvarg som brukar gå att få tag på för en hyfsat resonabel peng. De ser inte häftiga ut, men de får jobbet gjort, och ska tydligen vara hyfsat bekväma att köra.

Ska du köra mycket motorväg eller annat liknande är kåpor bra att ha på en 125:a, för att få några km/h till ur den.
Ska du bara röja runt inne i stan passar en MSX ruggigt bra, roliga små mongomoppar som får plats lite överallt.
Och så vidare.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Toppfart: Ja, ingår
Acceleration: Ja (även som tillval)
Komfort: APsolut
Coolhetsgrad: Coolast
 

Bifogat

  • Honda Monkey.jpg
    Honda Monkey.jpg
    1 MB · Visningar: 50
  • Honda Monkey C.jpg
    Honda Monkey C.jpg
    1.2 MB · Visningar: 49

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Om jag hade varit 16 igen och precis tagit eller jobbat på A1-kortet skulle jag tänkt om hur jag såg på det och satsat på en hoj man kan köra lite överallt med och inte bara landsväg. Man lär sig mycket att köra offroad och sen är det kul som attan + att det ger variation och nya utmaningar. :tummenupp

Jag hade själv en Aprilia rs 125 och nu i efterhand hade jag kanske önskat 16åriga jag hade valt att utforska mer varierad körning. inte lätt att va ung alltid :D
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Håller klart med Ägge. Hade jag kunnat gå tillbaka i tiden så hade jag nog köpt en offroadare eller motard mm. Du kommer nog ha roligare på en sån och de gör inget om du ramlar med den... Patina :hihi:fyllisar
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top