Bimota + Kawasaki = sant

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
För en dryg månad sedan cirkulerade det rykten att Kawasaki köpt in sig i Bimota och nu på EICMA bekräftades det. Tydligen har de köpt 49.9% av Bimota. På EICMA fick de ett hörn av Kawasakis stora monter där de ställde ut en prototyp Tesi H2 som vad det sägs ska släppas nästa vår. Inga specifikationer fanns på plats dock. Bakom den nya modellen fanns även utställd den gamla Tesi 1/D från -92, som i mitt tycke väcker mer habegär än den nya, men alla har vi ju olika smak! Kan ju hoppas på lite smäckrare modeller framöver...

DSC_4557s.JPG DSC_4561s.JPG
DSC_4552s.JPG DSC_4562s.JPG
DSC_4554s.JPG DSC_4560s.JPG
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Spontant, nja.

Dock, om det är det som krävs för att hålla varumärket bimota vid liv så är det kanske bättre än alternativet. Kanske.

Ångrar fortfarande att jag inte köpte en v-due för sisådär en 15 år sedan då jar på vippen att göra det...
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Har dom inte gett upp det där navstyrninstjafset än?! Ser ut som alla Bimota, som faen själv!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nä nu är den ju ännu fulare! En ninja som fått stryk på krogen. (Förvisso välförtjänt men ändå) Kawas design har aldrig varit nån favorit. Möjligen dammsugar-750in -92.

Skulle inte tacka nej till en SB6R, den är trevlig att titta på
 
Last edited:

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Hej Tobbe! Var du där. Mvh Tony

Japp. Jag har bott här nere i snart 12 år nu utan att besöka EICMA, så det var hög tid att åka dit.

Den av de nya hojarna som jag gillade mest var den nya CBR 1000 RRRRR :D men mitt emot den hade Honda ställt upp tre gamla superbike vinnare: RC51, RC45 och RC30... :yoparty

Fast den gamla Tesi 1/D är inte alls dum den heller, synd bara att de är så rackarns dyra. Bimota har ju gjort en hel del fina hojar fram till 2000-talet. Runt 1990 funderade jag på att köpa en DB1, så suget har funnits. Nu när de väcks upp ur dvalan i och med samarbetet med Kawasaki hoppas jag de kan ta fram nya, mer lockande, modeller än Tesi H2:an. De har väl nästan alltid levt under ekonomisk press, men nu kanske det finns mer pengar till utveckling.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Spontan tanke. Optimus Prime och en gris blev lite väl fulla på krogen och ett antal månader senare kom detta ut... Fy fan. Allt som Bimota står för syns inte i den hojen i alla fall. Som vän av italiens design (normalt) säger jag att enda lösningen är att elda upp alla bevis på att denna någonsin fick se dagens ljus.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Kawasaki äger ju inte 50%, det innebär förhoppningsvis att det kan komma in andra motorer än Kawasaki i deras chassin.
Men..... på 80-talet hade Bimota, Martin, Harris och andra en plats och ett syfte eftersom ramar, gafflar och annat hade en fantastisk utvecklingspotential på de japanska originalhojarna. Men motorerna var ok.

Bortsett från att Bimota är ett känt märke, behövs de verkligen på marknaden eller har Kawasaki köpt sig ett "showroom" för att testa lite udda idéer innan de kommer på deras dussinmärken?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För kanske 2 år sedan testade Performance Bikes en Bimota med S1000RR motor och en BMW S1000RR. Lägsta varvtiderna fick original BMWn. Trots en massa dyra komponenter hängde Bimotan inte med. Den var inte rätt inställd.
Min slutsats är att all kompetent personal har slutat eller befordrats till sin inkompetensnivå. Tragiskt.
Och min slutsats är att bara namnet finns kvar på företaget som en gång satte bra japanska motorer i bra ramar.
Och det är kanske namnet Bimota som Kawasaki köpt in sig på. Behöver inte blivit så dyrt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top