Vad är rätt i tvättstugan?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Somliga skulle mena att det är ett tydligt tecken på bristande duglighet att sitta framför datorn och hänga på ett internetforum på kvällen. Ut och spring! Skriv en bok! Älska med en kvinna (eller man ifall du är lagd åt det hållet)! Bygg ett hus!

:fakta

Har gjort allt det där. Kom nyss hem från gymmet. Hata slackers är jag ALLTID med på! (Eller inte hata, snarare se till att de slutar vara slackers är mer min grej)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag får erkänna att jag inte läste tråden från början bara rubriken. Ursäkta om det blev lite fel :gnissla
Men kände att jag behövde få ur mig mitt förakt mot slackers:crash

Spelar väl ingen roll om man kommer lite sent till sin bokade tid i tvättstugan, så länge man är klar innan sin bokade tid är slut så borde det väl spela noll roll.
Köpte egen tvättmaskin och torktumlare direkt när jag flyttade till lägenhet första gången för att slippa behöva passa tider, men en bokad tid är en bokad tid oavsett om man kommer lite sent tycker jag.
 

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
Spelar väl ingen roll om man kommer lite sent till sin bokade tid i tvättstugan, så länge man är klar innan sin bokade tid är slut så borde det väl spela noll roll.
Köpte egen tvättmaskin och torktumlare direkt när jag flyttade till lägenhet första gången för att slippa behöva passa tider, men en bokad tid är en bokad tid oavsett om man kommer lite sent tycker jag.

Suck.......näe det spelar ingen roll så länge bostadsföreningen inte har en regel som säger att det är fritt fram att ta tiden efter tex 30 min om personen inte dykt upp.

Anledningen till att det brukar finnas sådana regler är just för att folk inte ska kunna boka upp sig på tider som de sedan skiter i att tvätta på.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Suck.......näe det spelar ingen roll så länge bostadsföreningen inte har en regel som säger att det är fritt fram att ta tiden efter tex 30 min om personen inte dykt upp.

Anledningen till att det brukar finnas sådana regler är just för att folk inte ska kunna boka upp sig på tider som de sedan skiter i att tvätta på.

Problemet med såna system är att alla inte har möjlighet att hinna hem till den tid man "måste" börja. Hade så när jag bodde i en folksilo.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Där jag bott med delad tvättstuga har det varit ok att ta tvättmaskinen om den som bokat inte satt igång sin tvätt 15min efter utsatt tid.

Tycker jag är en bra regel så att tvättider faktiskt blir nyttjade. Det är så jäkla mycket folk som okynnesbokar och sen skiter i sin bokade tid.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Problemet med såna system är att alla inte har möjlighet att hinna hem till den tid man "måste" börja. Hade så när jag bodde i en folksilo.

Förvisso sant. Men samtidigt så blir följden om man inte har sådana regler att det finns en hel del som bokar upp tvättider "utifall" och sedan inte utnyttjar dom.
Om det är en högt belagd tvättstuga pga att många boende inte har en egen tvättmaskin så kan det vara ett stort problem då det leder till att det blir svårt att få tag på tvättider.
Är det en tvättstuga där många har egna tvättmaskiner så är det kanske inte alls något stort problem.

Men generellt så är det ett problem att folk bokar upp tvättider som dom aldrig utnyttjar om man inte har regler att tiden släpps om du inte påbörjat tvättning inom 30 minuter.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Skall man ha bokning där tiden släpps efter en kvart, timme eller liknande så krävs ett flertal pass per dag.
Dvs inte bara förmiddag och eftermiddag tex.
Kör man 8-14 och 14-20 blir det ju omöjligt för normalt förvärvsarbetande hyresgäst att tvätta alls.
...för då kanske man kommer hem vid halv fem... och att då ideligen mötas av en gående maskin på "sin" tid lär trötta ut vem som.
Och att alltid och endast kunna tvätta om helger funkar ju inte, det kanske bor mer än fyra i huset som jobbar... tex.
Nä, det vanligaste och bästa är att bokad tid gäller och överlåtes ej.

Har man fler bokningsbara tider per dag, tex 8-12, 12-16 och 16-20 så kan det gå men oftast funkar längre men färre pass bättre.

Detta med att folk bokar massa tider, tex alla torsdagar en hel månad i förväg kringgås med elektroniskt bokningssystem där endast en tid i taget kan bokas.
Dessa system har också ett max-antal på tvättar per månad.
Jag brukar sätta det till sex tillfällen, det kan låta tight men dels anpassar sig folk och dels beror det ju på kapaciteten i tvättstugan.
Klarar man köra två 95-tvättar i timmen så ger ju det lite perspektiv på flödet (att jämföra med en tvättmaskin för hemmet där det ju tar över tre timmar för en normal 60-tvätt)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Inte i den miljö som beskrivs i trådstarten.

Du menar att det inte är ett problem om folk bokar upp tvättider och sedan inte använder dom med resultat att någon annan inte kan hitta en tvättid???

Att den miljö som är i trådstarten inte har någon regel som släpper tvättiden om man inte börjar tvätta inom en viss tid är en sak. Det betyder inte att det inte finns något problem relaterat till att folk bokar tider som dom inte använder.

Det TS råkat ut för är förmodligen scenariot som finns i många tvättstugor att man släpps in i tvättstugan upp till en timme in på efterföljande tvättpass för att man ska kunna torka. Dvs du har en bokning av tvättstugan 13-17 och kan tvätta då men du släpps in i tvättstugan fram till 18 för att du ska kunna låta tvätten torka lite längre eftersom den som har tvättiden från kl 17 i alla fall inte har någon blöt tvätt att torka förrän en omgång maskiner gått klart.
I TS fall så har då förmodligen den personen valt att köra nya maskiner med tvätt på den tiden vilket då inte är tillåtet. Det är ju också ett problem.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Du menar att det inte är ett problem om folk bokar upp tvättider och sedan inte använder dom med resultat att någon annan inte kan hitta en tvättid???
Din fråga är av typen ”Du menar att det inte är ett problem att man blir blöt ifall det regnar?” – svaret beror på omständigheter och vem man frågar.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Din fråga är av typen ”Du menar att det inte är ett problem att man blir blöt ifall det regnar?” – svaret beror på omständigheter och vem man frågar.

Det är väl klart att det i viss mån beror på hur hårt utnyttjad tvättstugan är. Är det i en mer nybyggd brf där dom installerat tvättmasking och torktumlare i alla lägenheter så är utnyttjandegraden på tvättstugan så låg att det inte är något problem alls. Men i merparten av alla gemensamma tvättstugor så är nog utnyttjandegraden rätt hög och då är det ett problem med okynnesbokade tvättider.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top