Vad är rätt i tvättstugan?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Hur hade du gjort?

Du behöver tvätta ett par dunjackor och bedömer att tvättmaskinen i din lägenhet är för liten. Du bokar tvättid i tvättstugan. En vecka framåt finns en tid som passar dig: kl. 18-22. Veckan går. Du förbereder dig. Googlar hur man tvättar dunplagg. Köper rätt slags tvättmedel. Köper bollar från Jysk till torktumlaren.

Tvättkvällen kommer. Rusningstrafik och vardagsproblem gör att du blir lite sen till din bokade tvättid och kommer dit 18:45. Tvättmaskinerna går för fullt. Någon tvättar på din tvättid. På maskinernas displayer syns att de inte kommer vara klara på ett bra tag.

I den här tvättstugan finns tre tvättrum, med två maskiner och en torktumlare i varje. Morderna grejer. Även bokningstavlan är modern. Man bokar digitalt med samma nyckelrings-dongel som låser upp entré- och garagedörr för den som är behörig. Bara den som har bokat ett tvättpass kan låsa upp dörren till det tvättrummet. Den som tvättar på din tid måste alltså ha haft tiden innan och fortsatt tvätta, in på din tid.

Där står du nu...
Vad gör du?

:va :5sure
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Kan det vara så att tiden blir släppt för annan om inte maskin påbörjats inom 30 minuter från bokad starttid?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Stoppar maskinen, tömmer innehåller i en korg och ställer utanför dörren.

Helt rätt! :tummenupp
Det svenska sättet som gör att vi svenskar är så bra på social samvaro! :tummenupp :tungan

Det lite annorlunda hade varit att kolla vem som tvättar, prata vänligt med denne och komma överens om en lösning!
Jag vet, så gör man inte, det är provocerande och helt utanför kartan i svensk kultur... :rodnar

Men så är jag lite udda också... :hej
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
I vår tvättstuga kan någon annan ta över tiden om man inte har påbörjat sitt tvättpass inom 1 timme.

Det har hänt att någon har gjort ett misstag och påbörjat ett tvättpass. Det brukar lösa sig på ett bra sätt för alla parter. De tömmer själva maskinen och ber om ursäkt. God grannsämja. Ibland om det finns plats så låter man dem tvätta på samma pass.

Jag hade tagit reda på vem det var och knackat på eller väntat ut när maskinerna är klar istället för att avbryta och kasta ut tvätten. Som sagt god grannsämja och då finns det ingen anledning att försämra den.

Har man en taskig grannsämja och vill få den ännu sämre så kan man så klart slänga ut tvätten i en korg och påbörja sin tvättid.

En gång ingen gång, men efter det så gäller andra regler.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag hade tömt maskinen och lagt prylarna i en vask och om möjligt låst lokalen tills jag är klar.

Grannar är inget för mig.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Kan det vara så att tiden blir släppt för annan om inte maskin påbörjats inom 30 minuter från bokad starttid?
Relevant fråga. Men jag tror inte det. För de tre tvättrummen är låsta i grundläget och dörrlåsen öppnas bara med samma nyckelrings-dongel som bokade tiden. Försöker man med en annan så händer ingenting. Vilket ju skulle behöva innebära att tjuvtvättaren hade ställt dörren till tvättrummet öppen. Var den öppen när jag kom dit...?

:va
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
I vår tvättstuga gäller följande: Kommer du mer än 30 min efter bokad tid är det fritt fram för nästa att boka tiden med sin kod-bricka alt via internet.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Helt rätt! :tummenupp
Det svenska sättet som gör att vi svenskar är så bra på social samvaro! :tummenupp :tungan

Det lite annorlunda hade varit att kolla vem som tvättar, prata vänligt med denne och komma överens om en lösning!
Jag vet, så gör man inte, det är provocerande och helt utanför kartan i svensk kultur... :rodnar

Men så är jag lite udda också... :hej

Lögn. Det är svenskt att gå upp i lägenheten, sätta sig vid köksbordet och knyta näven i byxfickan. Du avslöjade dig själv som progressiv.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Lögn. Det är svenskt att gå upp i lägenheten, sätta sig vid köksbordet och knyta näven i byxfickan. Du avslöjade dig själv som progressiv.

Helt rätt, man skulle vilja göra saker men knyter näven i fickan... :rodnar


På sin höjd skriva ett inlägg på sociala medier att man gjort det! :tungan
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Ditt bostadsbolag bör få en känga då de kopplat in sitt system fel.
Att nån tvättar på din tid skall vara omöjligt, det är en av systemets fördelar.
Din tid började 18:00 och det innebär att föregående tid borde slutat 17:59... och detta skall systemet känna av och tvättmaskinen skall alltså spärras.
Den som tvättar vid halv sex skall alltså INTE kunna starta en tvätt som maskinen vet tar över en halvtimme osv.

Hur du rent praktiskt skulle gjort är att ta ut tvätten och tvätta själv, eller möjligen ringa störningsjouren eller vad ni nu kan tänkas ha så att de får plocka ut tvätten.
Då får hyresgästen lösa ut sin tvätt senare och får därmed en liten lärpeng och lär inte tjuvtvätta fler gånger.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Stoppar maskinen, tömmer innehåller i en korg och ställer utanför dörren.

Hade oxå gjort så, under förutsättning att de inte finns regler att man missar tiden så får någon annan ta över tiden.. Då har ju jag gjort fel å har inte rätten att slänga ut någon annans tvätt..
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top