Funderingar kring belysning på veteranhoj.

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Håller på att mixtra lite med min BSA A65 1970. I nuläget håller jag på att försöka fundera ut vilken belysning jag skall ha på hojen.

Hojen i fråga är ett hopplock av olika BSA A65-årsmodeller så originalrenovering finns inte på kartan. Tanken är att det skall bli lite scramblerstuk på den.

Men nu till min fråga; Behöver det vara E-märkning på belysningen? Eller kan jag köra på vilka lampor jag vill?

Mvh
Christian
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag vet inte säkert men eftersom din hoj är äldre än E-märkningen så kan jag inte tänka mig att det kan krävas.

I vilket fall som helst så behöver din hoj bara ha en godkänd besiktning under de närmaste två åren före 20 maj 2018 för att vara besiktningsbefriad. Se här: https://www.transportstyrelsen.se/s...ningsregler-20-maj-2018/mc-40-ar-eller-aldre/

Efter det så kan du göra litet vad du vill så länge det inte är helt galet så att Haffa Batong kommer och lägger sig i.

Mvh,
Ingvar
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Som jag misstänkte! Detta är ju mycket trevligt, då öppnas det ju upp oceaner av möjligheter!

Besiktningsfriheten kände jag till. Pratade med en besiktningsingenjör ang att den inte har blinkers var monterat på den original. Då sa de att det enklaste var att besiktade den utan och sedan gjorde vad f*n jag ville!
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Reflex bak kan man tejpa fast provisoriskt vid besiktningen om du nu måste ha reflex bak på den när du besiktar.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om du ändå inte gör den helt original, kan det vara ide att inte köra med origalets british prefocus lampa. H4 eller LED kan va en lysande ide.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om du ändå inte gör den helt original, kan det vara ide att inte köra med origalets british prefocus lampa. H4 eller LED kan va en lysande ide.

Jag skulle välja H4 vid besiktningen. Bara för att spara tid.
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Ja, det är nog lämpligt att uppdatera systemet lite. Jag har tänkt mig led på blinkers och baklampa sedan H4 fram.

Vad det gäller systemet infört av "Mannen som uppfann mörkret" så kommer allt bytas ut till -jord med hjälp av ett M-unit system.

Sedan funderar jag lite på det här med stenskottskydd. Har tänkt att använda något liknande dessa Lampa 1
Lampa 2
Men läste lite i tidigare länkat dokument, och undrar lite över hur hårda de är på besikningen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, det är nog lämpligt att uppdatera systemet lite. Jag har tänkt mig led på blinkers och baklampa sedan H4 fram.

Vad det gäller systemet infört av "Mannen som uppfann mörkret" så kommer allt bytas ut till -jord med hjälp av ett M-unit system.

Sedan funderar jag lite på det här med stenskottskydd. Har tänkt att använda något liknande dessa Lampa 1
Lampa 2
Men läste lite i tidigare länkat dokument, och undrar lite över hur hårda de är på besikningen.

Stenskottsskydd är väl enklast montera efter besiktning ?
Hur ser vägarna ut där du bor. Har inte fått ett stenskott på hoj sedan jag började köra igen 2009 och det har blivit 6500 hojmil.
Lustigt nog upplever jag stor risk för stenskott på bil !
Stor träffyta jämfört med hojstrålkastare ?
Kass glas i framrutan på bilar ?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Är inte övertygad om att ett sånt lampskydd skulle skydda mot stenskott.
Kan inte heller se vilken nytta en M-unit skulle ha på en A65. Så vitt jag kan förstå ersätter den egentligen en säkring och ett blinkrelä. Vad som däremot kan vara bra är att byta till en modernare spänningsregulator och ett bättre tändsystem t.ex Pazon, Boyer eller Tri-Spark.
Ett par länkar till såna jag handlar av.
http://www.aoservices.co.uk/
http://www.norbsa02.freeuk.com/
Egentligen finns ingen anledning till att byta till minusjord om man inte sätter dit grejor som kräver minusjord. Däremot går det inte att hitta zenerdioden för plusjord längre. Men byter man till en modern regulator/rectifier kan man koppla vilket som.
 
Last edited:

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Du behöver inga blinkers om den är av 1970-års modell.
Och bromsljuset behöver bara tändas av ett av bromsreglagen.

Ja, det är nog lämpligt att uppdatera systemet lite. Jag har tänkt mig led på blinkers och baklampa sedan H4 fram.

Vad det gäller systemet infört av "Mannen som uppfann mörkret" så kommer allt bytas ut till -jord med hjälp av ett M-unit system.

Sedan funderar jag lite på det här med stenskottskydd. Har tänkt att använda något liknande dessa Lampa 1
Lampa 2
Men läste lite i tidigare länkat dokument, och undrar lite över hur hårda de är på besikningen.
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Det är inte skyddet i sig jag är ute efter utan mest en utseende grej. Tycker det är fränt!

Vad det gäller m-uniten så är det två anledningar till att jag vill använda den. Anledning ett är att hojen saknar elsystem helt och hållet. Och hade ändå tänkt sätta blinkers på den. Tror det är bra att ha.

Anledning två är att jag helt enkelt skulle vilja använda den i ett projekt i "förkovringssyfte"
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Nackdelen är troligen att du inte har kvar möjligheten att starta den med tomt batteri. Men det kräver att en 2MC finns. Min personliga uppfattning är att du bara krånglar till det.
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Hur menar du? På vilket vis skulle det påverka själva motorelektroniken om jag kör belysning/tuta mm via M-unit? Det finns en estetisk tanke i detta då jag kan använda en M-button för att minska mängden kablar och även använda motorgadgets små reglage. Har mailat med revival bikes och de sa att jag kunde köra tändning och belysning separat. Men jag misstänker att det är ngt jag inte förstår här. Är nybörjare på dessa engelska hojar, så förklara gärna om jag gjort en tankevurpa.

Tändningen kör jag via en Boyer och en HD dubbelspole (enligt instruktion från Britbike.com).
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Jag är inte ute efter att racka ner på dig, utan försöker bara vara hjälpsam.
Mitt förslag är att du ritar upp ett kopplingsschema på hur du tänkt dig det hela. Knepet med det är att göra det så att man ser hur dom olika enheterna sitter på hojen. Om man nu vill minimera antalet kablar.
Sen kan du jämföra med ett elschema till en Norton som jag skissade på för ett halvår sen.
650SS electrical v2.jpg
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Tar det absolut inte som nerklankning (ber om ursäkt om jag framstog som stött). Jag har ritat upp ett nytt och byggt ett "tillfälligt" på hojen för utcheckningssyfte. Biter kanske mig själv i arslet genom att köpa en M-unit. Är som sagt helt ny på engelska hojar så jag har mycket att lära. När det kommer till elektronik så är jag inte tappad så tanken på att bygga ett system skrämmer mig inte (Jobbar med automation på en industri). Mest att är lite prylgalning och gillade tanken med m.uniten. Men kanske skall spara det till ett kommande honda-projekt.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Jämfört med en modern hoj är elsystemet på gamla hojar betydligt enklare och lättare att jobba med. Men också mindre driftsäkra. Beroende på mer vibrationer och olja som sprids över hojen. Brytarspetsar som måste ha omvårdnad. Mekaniska regulatorer där reläkontakterna brände i hop. Att "the lord of darkness", Joseph Lucas hatades berodde delvis på att dom flesta motorcyklisters elkunnande stannade vid att kunna byta en gödlampa eller tändstiftet. Men moderna elsystem har också problem. Mängden prylar ger fler möjliga fel. Att bygga ihop flera instrument och indikeringslampor i en enhet gör det dyrt när man måste byta hela enheten vid ett fel.
Jag skulle vilja påstå att dom flesta som verkligen använder sina gamla engelska hojar byter ut stora delar av elsystemen mot moderna grejor. Lycka till!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top