Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Svensk mjukost som är fullständigt obegriplig för varje människa vid sina sinnens fulla bruk:

Mikael Ribbenvik, generaldirektör på Migrationsverket:
"Trots utvisningsbeslut blir de ofta kvar i landet på ungefär samma villkor som alla andra i samhället."
Varför kliver aldrig någon fram och försvarar den ordning de år efter år förespråkar och aktivt väljer?
Finns inte en enda moderat på detta forum?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Apropå avhumanisering.
Var är brottsoffer-perspektivet?

(Rätt svar - Ingenstans så klart)

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har inte det där mlm i vissa frågor kommit till en ändpunkt?

Hypotetiskt. Om någon anser att vi ska dela ut kasta-inte-handgranater-in-i-folkmassor-armband till folk som utför sådana handlingar så är det ett rakt nej från min sida. Det behöver inte diskuteras öht.

Ja, jag tror vi inom vissa områden har nått en ändpunkt, där diskussionen blivit så polariserad att fortsatt diskussion ter sig som meningslös. Där tror jag sociala medier spelar en viktig roll. Enda lösningen som jag ser det är att börja föra diskussioner på ett annat sätt, det handlar inte minst om mänsklig psykologi. Kanske handlar det om att ägna sig mindre åt att reagera på sådana uppenbarliga dumheter och därmed fortsätta göda konflikten utan istället börja diskutera mer av sådant som är relevant.

Det går aldrig att vinna en debatt i sociala medier över någon som till den graden har målat in sig i ett hörn som vissa har gjort. Ju mer polariserad diskussionen blir, desto högre blir kostnaden för att erkänna att man kanske haft fel i något avseende. Ingen kommer någonsin att lägga sig på rygg, vifta med den vita flaggan och erkänna att denne haft fel. Istället förstärks bara bilden (från bägge hållen) om att den man debatterar med är en idiot. Det enda som den typen av diskussioner kommer leda till är ännu högre konfliktnivå, ännu färre insikter och lösningar och/eller att vi slutar prata med varandra, där det till slut riskerar att eskalera till rena våldsamheter allt eftersom människor blir mer desperata.
 
Last edited by a moderator:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Apropå avhumanisering.
Var är brottsoffer-perspektivet?

(Rätt svar - Ingenstans så klart)

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Att en brottsling beter sig illa gör det inte rätt att behandla brottslingen lika illa. Hämnd är en dålig inledning på rehabilitering.
Många kriminella känner sig utstötta ur samhället och man löser ingenting med att bekräfta den föreställningen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Att en brottsling beter sig illa gör det inte rätt att behandla brottslingen lika illa. Hämnd är en dålig inledning på rehabilitering.
Många kriminella känner sig utstötta ur samhället och man löser ingenting med att bekräfta den föreställningen.
Det är ett av många perspektiv man kan anta, ett annat är att det är stötande för brottsoffer att se förövare behandlas allt för väl. Sedan är det en skala förstås, där jag tycker vi ligger för långt åt fel håll.



Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Raderad medlem 51742

Guest
Sedan är det en skala förstås, där jag tycker vi ligger för långt åt fel håll.

Exakt! Det som L. Mäkinen tar upp är ett perspektiv som är fullt rimligt utifrån de antaganden som det bygger på. Brottsofferperspektivet är ett annat fullt rimligt perspektiv som bygger på andra antaganden. Vad som blir orimligt blir att ensidigt anta bara ett av perspektiven, så att man hamnar fel på skalan när man ser till hur man bäst balanserar perspektiven mot varandra utifrån den faktiska verkligheten.

Vi har t ex kriminella (inte alla) som inte har något som helst intresse av att bli rehabiliterade, oavsett hur mycket mindre utstötta vi försöker få dem att känna sig och som vårt nuvarande system uppenbarligen inte klarar av att hantera. Där tror jag vi börjar närma oss det specifika problem som behöver lösas.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
...det är bristande förståelse för varandra som är den huvudsakliga roten.

- Ja det vore jättebra om gruppvåldtäktsmännen kunde förstå sitt offer lite bättre. Och så tycker jag att de som rånar och misshandlar svenska barn ska fråga först om det är okey.

Förståelse är ett begrepp som de skiter fullständigt i...eller menar du att jag ska förstå deras gärningar bättre?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Förståelse och förståelse. Varför behöver man förstå allting?
Man behöver först och främst veta vilka regler som gäller.
Jag får inte ta Pelles tablettask som han har köpt. Jag behöver förhålla mig till det och egentligen inte förstå varför jag inte får ta den.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
- Ja det vore jättebra om gruppvåldtäktsmännen kunde förstå sitt offer lite bättre. Och så tycker jag att de som rånar och misshandlar svenska barn ska fråga först om det är okey.

Förståelse är ett begrepp som de skiter fullständigt i...eller menar du att jag ska förstå deras gärningar bättre?

Du tycker inte att du tog det där ur sitt sammanhang?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är ett av många perspektiv man kan anta, ett annat är att det är stötande för brottsoffer att se förövare behandlas allt för väl. Sedan är det en skala förstås, där jag tycker vi ligger för långt åt fel håll.



Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Tyckte jag att det var rimligt att han som dödade min pappa fick sex år och var ute efter fyra? Nä, speciellt inte när jag hamnade bakom honom i kön på macken. Jag inser ändå att jag inte kan påverka det och valde att inte hämnas ytterligare.
Jag är övertygad om att de som sitter inlåsta klarar sig bättre efteråt om de inte har plågats under tiden på kåken.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Men varför tycker du det?

Man kan kika i backspegeln och se hur det såg ut för t.ex. 75 år sedan. Men även idag förvägras vissa medborgare över 18 i andra länder att rösta. Ger man sig på rösträtten är det enkelt att spinna vidare - som t.ex. USA gjort - men börjat ångra sig. Det behöver inte vara gul stjärna, sprängande NMR'are, rånande MENA eller 1%'are utan annat godtyckligt som stat/regering/despot finner lämpligt för ett ändamål just då. De under 18 har målsman.

Håll hårt i rösträtten innan någon snor den från dig!
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Du tycker inte att du tog det där ur sitt sammanhang?

- Det var i så fall avsiktligt, eftersom "förståelse" tycks landa på offen istället för gärningsmännen.

Vad är det jag ska ha förståelse för och vad är det kriminella våldsverkare ska förstå?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag är övertygad om att de som sitter inlåsta klarar sig bättre efteråt om de inte har plågats under tiden på kåken.

Beklagar det som hänt din pappa, till att börja med.

- Hur plågas fångar i svenska fängelser, menar du?
Varför tror du att i princip alla blivande interner vill sitta i svenska fängelser hellre än vilket utländskt som helst, om de får välja?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tyckte jag att det var rimligt att han som dödade min pappa fick sex år och var ute efter fyra? Nä, speciellt inte när jag hamnade bakom honom i kön på macken. Jag inser ändå att jag inte kan påverka det och valde att inte hämnas ytterligare.
Jag är övertygad om att de som sitter inlåsta klarar sig bättre efteråt om de inte har plågats under tiden på kåken.
Jag tror det gäller att hålla isär saker här, ingen har föreslagit att någon skall plågas så vitt jag vet.

Vad gäller det ytterst beklagliga i din personliga situation så reagerade du som du gjorde, en annan reagerar på ett annat sätt vilket i sig får följdeffekter.

Det finns en skala mellan tex 0 (inget straff alls) till 100 (det mest vidriga straff någon kan föreställa sig). Om det är hundra steg på den skalan så tycker jag vi flyttar oss 5-10 steg så vi hamnar på 10-15, och att bli av med rösträtt under en period är definitivt inte konstigare än att bli av med rätten att gå fritt, göra vad man vill, träffa familj och barn, vänner, osv. Det är inte konstigare än att man kan bli av med körkortet eller vapenlicens.

Kriminalvården, förlåt nytt namn KRIM Vård, har en kampanj i Stockholms lokaltrafik:
"Förändra någons liv"

Underförstått att det skall söka sig en massa influencers från Södermalm till Kriminalvården för att ägna sig åt några år av social porr. Lite som alla tredje världen resenärer som gottar sig i andras elände. Nåväl, jag tycker det vore bättre om kriminalvården var mer fokuserad på att upprätta brottsoffers tilltro till samhället samt skydda allmänheten från farliga individer Sedan kan det visst få finnas fler perspektiv, avskräckande exempel och rehabilitering lämpligtvis. Det är väl de fyra som ska samsas, men det känns som väldigt mycket rehabilitering och väldigt lite av de andra komponenterna i Sverige, som folket också vill ha det, skall man väl tillägga.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad fan är det här? En jävla akvarell?



Vänstern är så fräck att man måste beundra dem.

Sommarjobb? Ja men det blir nog bra, ordning och reda och så.
be15a190447df7cfc980650f716d662b.jpg


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Beklagar det som hänt din pappa, till att börja med.

- Hur plågas fångar i svenska fängelser, menar du?
Varför tror du att i princip alla blivande interner vill sitta i svenska fängelser hellre än vilket utländskt som helst, om de får välja?

Att bli inlåst och inte kunna röra sig fritt är ganska plågsamt bara det. Fungerar andra länders fängelser bättre än de svenska när det kommer till att återanpassa de intagna? Jag förstår att man vill hämnas, men det allra viktigaste bör vara att försöka göra situationen bättre när vanligt folk ska umgås med de utsläppta.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Att bli inlåst och inte kunna röra sig fritt är ganska plågsamt bara det. Fungerar andra länders fängelser bättre än de svenska när det kommer till att återanpassa de intagna? Jag förstår att man vill hämnas, men det allra viktigaste bör vara att försöka göra situationen bättre när vanligt folk ska umgås med de utsläppta.

Det finns minst fyra syften med att fängsla kriminella.

Möjligt att våra fängelser är effektiva med låg återfallsfrekvens, vilket jag inte har en aning om, men det finns många fler sätt att mäta effektivitet.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Ett skäl som brukar anges är avskräckande, men det är väl knappast någon som tror på längre. Så det är väl hämnd/straff och för att minska risken för brott den stund de är inlåsta. Plus någon form av försök att få interner att inse brister med livsstilen.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Mer avskräckande vore nog en högre risk för att faktiskt hållas ansvarig för sitt handlande. Om risken för att bli lagförd är lika låg som idag, så har längden på straffet troligen en begränsat avskräckande effekt.

Är det i stort sett riskfritt att köra som en dåre, spränga trappuppgångar, och råna de svagaste i samhället, ja, då får vi den verkligheten vi har idag.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top