Sverige idag..

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Mitt förslag är att öka kontrollerna av "flyktingar" och därmed säkerställa att de som utöver den fastställda flyktingkvoten verkligen flyr för sitt liv. Om inte - skicka tillbaka med vändande plan.

Vad gäller den redan existerande brottsligheten så är mitt recept att övergå till nolltolerans för många fler typer av brott, och i synnerhet våldsbrott. Genom att se mellan fingrarna för mindre kriminalitet, tänjs gränserna sakta tills det blivit som idag där Polis och räddningstjänst inte vågar sig in i områden där kriminella invandrare härskar.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Mitt förslag är att öka kontrollerna av "flyktingar" och därmed säkerställa att de som utöver den fastställda flyktingkvoten verkligen flyr för sitt liv. Om inte - skicka tillbaka med vändande plan.

Även om jag är benägen att hålla med så har jag svårt att se hur det skulle gå till. Hur skall du vid gränsen kunna säkerställa att någon verkligen har giltiga asylskäl? Det man behöver diskutera i såna fall är väl snarare att man behöver söka asyl på ambassaderna i sina hemländer eller på någon form av flyktingcenter utanför EU?

Vad gäller den redan existerande brottsligheten så är mitt recept att övergå till nolltolerans för många fler typer av brott, och i synnerhet våldsbrott. Genom att se mellan fingrarna för mindre kriminalitet, tänjs gränserna sakta tills det blivit som idag där Polis och räddningstjänst inte vågar sig in i områden där kriminella invandrare härskar.

Ja, det är rimligt, åtminstone när det handlar om lite grövre våldsbrott som begås med uppsåt, inte nödvändigtvis att man råkar hamna i slagsmål eller liknande.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
"..mannen, som är aktiv i en moské i Hässleholm, ha misshandlat sin dotter med ett kebabspett, hållit sin fru inspärrad i tio år och tvingat sina döttrar att bära slöja"

- En vacker världsbild vissa tar med sig.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Även om jag är benägen att hålla med så har jag svårt att se hur det skulle gå till. Hur skall du vid gränsen kunna säkerställa att någon verkligen har giltiga asylskäl? Det man behöver diskutera i såna fall är väl snarare att man behöver söka asyl på ambassaderna i sina hemländer eller på någon form av flyktingcenter utanför EU?



Ja, det är rimligt, åtminstone när det handlar om lite grövre våldsbrott som begås med uppsåt, inte nödvändigtvis att man råkar hamna i slagsmål eller liknande.
Man kan ju fråga, varför ska man acceptera att de som kommer från påstått svåra förhållanden och lever på vår bekostnad hamnar i slagsmål?

I flesta sammanhang när man är inbjuden någonstans så är man inte välkommen om man bråkar eller ens stökar. Varför ska Sverige vara så jävla förstående?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Raderad medlem 51742

Guest
Man kan ju fråga, varför ska man acceptera att de som kommer från påstått svåra förhållanden och lever på vår bekostnad hamnar i slagsmål?

I flesta sammanhang när man är inbjuden någonstans så är man inte välkommen om man bråkar eller ens stökar. Varför ska Sverige vara så jävla förstående?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Vad jag menar är att när det gäller t ex slagsmål behöver det inte vara lika självklart att det handlar om en kriminell person. Låt säga att en i övrigt skötsam person blir angripen av en okänd person på stan och går över gränsen för nödvärn när denne försvarar sig eller att någon får inbrott i sitt hem och misshandlar inbrottstjuven. Jag anser att det är en väldigt stor skillnad på ett sådant brott jämfört med ett som har uppsåt på ett annat sätt, t ex att man rånar och misshandlar någon oprovocerat.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad jag menar är att när det gäller t ex slagsmål behöver det inte vara lika självklart att det handlar om en kriminell person. Låt säga att en i övrigt skötsam person blir angripen av en okänd person på stan och går över gränsen för nödvärn när denne försvarar sig eller att någon får inbrott i sitt hem och misshandlar inbrottstjuven. Jag anser att det är en väldigt stor skillnad på ett sådant brott jämfört med ett som har uppsåt på ett annat sätt, t ex att man rånar och misshandlar någon oprovocerat.
Kanske lite hederlig Bill Clinton three strikes på den då?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kanske lite hederlig Bill Clinton three strikes på den då?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Mycket möjligt att det skulle kunna vara en fungerande modell. Det viktiga är att det är effektivt mot de kriminella utan att det går ut över dem som på det stora hela är skötsamma och försöker göra rätt för sig, oavsett om man är invandrare eller ej.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det här passar ganska bra under trådens rubrik även om temat är lite utanför. Och andra sidan är det väl den här sortens kvinnor som dragit Sverige dit vi står idag. Allt åt alla och först kränkt vinner.

Citat av kolumnist på en av våra kvällstidningar
Ge köttätare vegetariskt så är problemet löst

Eftersom jag inte tycker AB förtjänar klick på sån skit är hela texten här:
Enligt en artikel i Barometern den 3/2 så måste skolköket på en högstadieskola i Kalmar ibland laga åtta olika rätter på grund av elevernas specialkost.

Det här kommer väcka liv i ”vad är det för jävla TRAMS”-sällskapet, tänkte jag för mig själv. Och i någon slags jakt på självskada gav jag mig in i kommentarsfältet under artikeln på Facebook.

Det var som om någon har ringt in varenda farbror över sextionio år i Kalmar län.

”Viktigt meddelande! På en skola i Kalmar daltas det med både ungdomar och religion och löjliga livsstilsval. Detta är inte ett test, jag upprepar, läget är skarpt. Beväpna er med argument kända från förr i tiden och GE ER IN. Håll inte tillbaka, försök inte att se andras argument, ta inga fångar.”

När farbröderna var unga så fick de äta det som bjöds eller så blev man utan.

En annan farbror fick inte ens mat.

En tredje farbror fick arbeta från tre års ålder för att få ett mål mat om dagen.

Den fjärde farbrorn fick äta det som grisarna lämnade kvar i tråget men grisarna åt alltid upp allting så farbrorn fick gå ut i skogen och suga på trädens bark.

Åh farbröder och deras ”You were lucky!” och ”när vi kom hem dödade pappa oss och dansade på våra gravar.”

Skrockande farbröder i ring som tycker att det daltas med unga går aldrig ur tiden. En farbror som inte har lidit som ung, finns han ens?

När femtiotalisterna var barn fick de höra om hur deras föräldrar fick gå tre mil genom snö och is i träskor utan strumpor och kom man försent fick man ett piskrapp över stjärten för varje kilometer man hade tillryggalagt.

De där skoltraskarna finns snart inte kvar bland oss.

Femtiotalisterna kanske kan berätta om en tid då lärarna fortfarande hade rätt att slå eleverna. Min generation kanske kan berätta för barnbarnen om de där trekantiga gummigreppen som skulle tvinga skeva elever att hålla pennan rätt?

Hör ni att allt blir bättre? Inser ni att barn och ungdomar för varje generation blir bemötta mer och mer som kännande och tänkande individer? Hänsyn och förståelse. Kan någon berätta för farbröderna?

För en vecka sedan såg jag ett klipp med Ragnar, mannen som inte ville bli stor.

Han vill vara ett barn igen. Han vill bygga trampbilar, klättra i träd och skicka i väg pappersbåtar i vattenfyllda diken.

Men han vill inte vara tonåring. Han vill inte vara fjorton år och fundera över meningen med livet, känna sig ful och fel, kämpa med frigörelsen från föräldrarna, möta en värld han inte förstår, lära sig ett nytt betygsystem, säga nej till nätdroger samt vänta på hår på picken.

Ingen människa på hela planeten vill leva om sina tonår. Allt som kommer före är ljussatt solgult och varmt, allt som kommer efter är tryggare och säkrare, mer bestämt.

Så spänn av. Visa ungdomen hänsyn. Börja med att ge dem rätt mat.

För övrigt så är det störtlöjligt att servera åtta olika rätter.

Ge köttätarna plantbaserat så är halva problemet löst.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vilken synnerligen vidrig text, var det Ojsin eller Schyffert?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kanske lite hederlig Bill Clinton three strikes på den då?

Nu vet jag inte om du skojar eller menar allvar med tredje-gången-gillt. Det är nackdelen med one-liners. Att provocera fram helt absurda och desperata situationer är inget ett civilicerat samhälle ska pyssla med, lika lite som att frånta dömda personer rätten att rösta eller att låta privatisera fängelser.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nu vet jag inte om du skojar eller menar allvar med tredje-gången-gillt. Det är nackdelen med one-liners. Att provocera fram helt absurda och desperata situationer är inget ett civilicerat samhälle ska pyssla med, lika lite som att frånta dömda personer rätten att rösta eller att låta privatisera fängelser.

Om jag menar allvar med utifall light-kriminella invandrare borde utvisas senast efter tredje brottet? Ja det menar jag allvar med.

Att man skall få rösta så länge man sitter i fängelse är absolut inte självklart, ett privat fängelse skulle absolut kunna vara intressant, precis som vi har privat av allt annat i samhället, inkl tjänster och produkter till fängelse.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nu vet jag inte om du skojar eller menar allvar med tredje-gången-gillt. Det är nackdelen med one-liners. Att provocera fram helt absurda och desperata situationer är inget ett civilicerat samhälle ska pyssla med, lika lite som att frånta dömda personer rätten att rösta eller att låta privatisera fängelser.

Kanske brister min fantasi men jag kan inte komma på ett enda argument för att den som begått handlingar som renderat i fängelsestraff ska ha rösträtt under tiden vederbörande sitter inne. Ser det som en konsekvens av att ha ställt sig utanför, att ha tryckt på paus tills straffet är avtjänat.

Varför ska frihetsberövande omfattas av så mycket rättigheter? Motverkar inte det sjäva syftet? Det anser jag.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kanske brister min fantasi men jag kan inte komma på ett enda argument för att den som begått handlingar som renderat i fängelsestraff ska ha rösträtt under tiden vederbörande sitter inne. Ser det som en konsekvens av att ha ställt sig utanför, att ha tryckt på paus tills straffet är avtjänat.

Varför ska frihetsberövande omfattas av så mycket rättigheter? Motverkar inte det sjäva syftet? Det anser jag.
Det mest anstötliga med det är att det är genom röstning till riksdag vi tillsätter lagstiftande församling.
Just det privilegiet bör utgå.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det mest anstötliga med det är att det är genom röstning till riksdag vi tillsätter lagstiftande församling.
Just det privilegiet bör utgå.

Jag är av ståndpunkten att en människa inte skall kunna avhumaniseras, någonsin.

Citat: "Most Americans agree with her. Nearly two-thirds of respondents in a March 2018 poll by HuffPost and YouGov said that former felons should have the right to vote. Voters and lawmakers across the country have begun to roll back the laws and procedures that, according to the Sentencing Project, kept an estimated 6.1 million citizens from the ballot box in the 2016 presidential election."

Källa: https://www.nytimes.com/2019/04/11/opinion/voting-prisoners-felon-disenfranchisement.html
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kanske brister min fantasi men jag kan inte komma på ett enda argument för att den som begått handlingar som renderat i fängelsestraff ska ha rösträtt under tiden vederbörande sitter inne. Ser det som en konsekvens av att ha ställt sig utanför, att ha tryckt på paus tills straffet är avtjänat.

Varför ska frihetsberövande omfattas av så mycket rättigheter? Motverkar inte det sjäva syftet? Det anser jag.

Det är en ganska intressant fråga egentligen. Många gånger ses det som en självklarhet i ett demokratiskt samhälle att även människor som för tillfället sitter i fängelse skall få rösta, men tänker man efter lite blir det inte så väldans enkelt att hitta några bra argument för det. När man väl avtjänat sitt straff blir det förstås en annan sak.

Går ju även att vidga diskussionen till vilka det egentligen är som borde få rösta. Och innan någon nu sätter kaffet i vrångstrupen, så menar jag inte att vi skall gå över till en renodlad teknokrati (expertstyre), men det finns några problem med dagens system som är värda att diskutera.

Många gånger likställer vi demokrati med att vi får gå och rösta vart fjärde år och däremellan är vi upplysta medborgare som läser på och deltar i samhällsdebatten. I själva verket är de flesta väldigt oinsatta i de politiska frågorna, har ofta fått fakta helt om bakfoten eller bryr sig bara inte. Snarare påverkas man ofta väldigt mycket av sånt man läser och diskuterar i sina filterbubblor på sociala medier, sin bekräftelsebias osv. Det finns inte heller incitament som gör att människor har någon egentlig anledning att engagera sig och läsa på när man upplever att ens röst ändå inte gör någon skillnad.

Detta leder också till att partierna i valrörelsen bjuder över varandra med det ena populistiska förslaget efter det andra och sedan lyckas de inte omsätta valresultatet i förmåga att lösa verkliga problem och distansen till väljarna bara ökar. Tänker man på hur det politiska systemet och samhällsdebatten fungerar 2020 så känns det många gånger som en studie i funktionell dumhet.

I tråden om borgerlighetens misslyckanden länkade jag till en podcast med en professor som forskar om politik och som har ett väldigt intressant resonemang om just detta (visserligen utifrån amerikanska förhållanden) och när man hör hur illa det är ställt kan man fråga sig hur väl det demokratiska systemet egentligen fungerar i vår tid.

Han tar upp en hel del intressanta idéer som det forskas om, exempelvis att man skulle kunna koppla rösträtten till ett kunskapstest som visar att man är någorlunda insatt i frågorna man röstar om och en mängd andra varianter.

Kanske skulle man kunna få en bättre fungerande demokrati om man tänkte lite nytt kring hur allmänna val fungerade, samtidigt som man arbetade med den kanske viktigaste delen av demokratin, att få alla människor mer intresserade och engagerade i samhällsutvecklingen på ett konstruktivt sätt - mellan valen.
 
Last edited by a moderator:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
https://www.expressen.se/ledare/missbruket-av-det-svenska-asylsystemet-fortsatter-/

"I början av detta år har Uzbekistan gått om Syrien som det främsta ursprungslandet bland asylsökande, trots att bara några enstaka procent anses ha skyddsskäl. Turistlandet Georgien var förra året det femte största ursprungslandet tätt följt av Ukraina. Inte långt efter kom länder som Albanien och Colombia.

Det är tydliga signaler om att asylsystemet används på ett sätt som det inte var tänkt. Så här ser bifallsprocenten ut för ett antal av dessa nationaliteter: Georgien (0 procent), Albanien (1 procent), Colombia (3 procent) och El Salvador (5 procent)."
 

Raderad medlem 51742

Guest
Om jag menar allvar med utifall light-kriminella invandrare borde utvisas senast efter tredje brottet? Ja det menar jag allvar med.

Om jag spånar vidare lite kring problematiken med unga gängbrottslingar tänker jag att man också måste kunna komma till rätta med just gängproblematiken på ett bättre sätt.

Det bör övervägas om även ett lindrigare brott skulle kunna ses som betydligt allvarligare om det sker i ett sammanhang av ett gäng som man vet ägnar sig åt kriminalitet.

Visserligen kan det finnas en problematik med att ha nolltolerans och hårda straff direkt i just de sammanhangen eftersom det skulle kunna leda till att personer som man faktiskt skulle kunna få att byta bana istället ser att de inte har något annat val än att fortsätta den kriminella banan.

Men om man kombinerar det med att man har tre chanser och kanske även det förslag som togs upp tidigare i tråden ang. möjligheten att flytta på vederbörande till samhällstjänst eller liknande på annan ort så skulle det kunna bli intressant.

Vid första brottet så skall samhället tydligt och omedelbart visa att personen har gått över gränsen, men samtidigt erbjuda en alternativ väg som är mer attraktiv än fortsatt brottslighet, via avhopparverksamhet eller liknande. Är det någon gång som samhället har chansen att få personen på bättre tankar så är det nu, innan det gått för långt och är för sent. För minderåriga är det nu som skola, socialtjänst m.fl. måste sätta in krutet och samarbeta. Samtidigt måste man ställa krav och vara väldigt tydlig med förväntningarna, liksom vad konsekvenserna blir om personen fortsätter på den brottsliga banan, inte minst gentemot föräldrarna (för minderåriga). Om föräldrarna inte medverkar dras bidrag m.m. in.

Vid andra brottet så flyttas personen till en helt annan miljö, förses med fotboja och får ägna sig åt samhällstjänst. Omyndiga personer placeras i en familj långt hemifrån där de får goda förutsättningar till en bra uppväxt med bra förebilder.

Vid tredje brottet är förtroendet förbrukat och då gäller utvisning, om personen inte är svensk medborgare.

Är personen myndig och begår ett allvarligare brott som ger fängelsestraff är förtroendet förbrukat redan vid första brottet.
 
Last edited by a moderator:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
https://www.instagram.com/p/B8YJWOphx1i/

Se och begrunda.
Detta filmklipp summerar med stor sannolikhet hur vi kommer minnas den svenska samhällsutvecklingen och den politiska bilden av "Sverige 2020"...
Och såväl i framtiden som nu, och förr, så kommer det finnas små enklaver av människor som skriker "så har det alltid varit" utan att förstå vilken jävligt usel attityd det är och vilken lam inställning gentemot dagens och morgondagens problem och kriminalitet det innebär.

Pontus Persson summerar en tanke väl:
"Hade detta varit vita svenskar som pissat svarta invandrare i munnen – endast för att de är svarta – då hade det kallats för ett raskrig och rasistiska attacker av media.

Nu är det bara vanliga rånare som tydligen gillar att pissa svenskar i munnen.
"

Tas detta upp av MSM nu? Njaoo, det finns någon artikel va?
Hade rapporteringen kring dessa fall varit lika ljummen om rollerna var omvända? Inte. En. Chans.
Inte. En. Jävla. Chans.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top