Sverige idag..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som bekant är det många som inte tar sig in i samhället trots att de är skötsamma individer. Kommer man inte in på arbetsmarknaden lär man sig inte språket och kan inte ta del av resten av samhället. Där är en av baksidorna med det fria skolvalet. De som begriper att möjligheten finns och ser vad som händer väljer att flytta sina barn. Det innebär att de andra barnen också hamnar på bakfoten som sina föräldrar och blir en fortsatt belastning.

Jag väljer att se att de flesta invandrade människor inte är brottslingar. Din naiva inställning att "de" ser ner på oss gäller för en liten del av folket. Ska de bestämma över resten?

Så om vi tar bort det fria skolvalet, samt förbjuder folk att flytta någonstans där en bättre skola erbjuds barnen så löser sig allt. För de flesta människor är skötsamma.

Att ingen tänkt på det tidigare. :va
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Som bekant är det många som inte tar sig in i samhället trots att de är skötsamma individer. Kommer man inte in på arbetsmarknaden lär man sig inte språket och kan inte ta del av resten av samhället. Där är en av baksidorna med det fria skolvalet. De som begriper att möjligheten finns och ser vad som händer väljer att flytta sina barn. Det innebär att de andra barnen också hamnar på bakfoten som sina föräldrar och blir en fortsatt belastning.

Jag väljer att se att de flesta invandrade människor inte är brottslingar. Din naiva inställning att "de" ser ner på oss gäller för en liten del av folket. Ska de bestämma över resten?

- Ett av de stora problemen, förutom att Sveriges brottsstatistik stiger åt skyarna, är att de inte VILL ha Svennejobb. Anledningen? - de tjänar bättre på kriminell verksamhet. "Samarbetet" med svenska samhället fallerar eftersom det är en enkelriktad route, nämligen från Sverige till invandraren...inte tvärtom. Jag tror precis som du att de flesta invandrare ger fan i att skjuta, spränga och våldta. Det hjälper dock inte långt med den stora massan som vällt in och fortsätter välla in. Jag känner flera yngre invandrare som är helt ok. De fungerar prima i den "svenska modellen" eftersom de själva vill bli svenska.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Så om vi tar bort det fria skolvalet, samt förbjuder folk att flytta någonstans där en bättre skola erbjuds barnen så löser sig allt. För de flesta människor är skötsamma.

Att ingen tänkt på det tidigare. :va

Skrev jag att det löser alla problem? Jag skrev inte att de inte skulle flytta utan att flytt av barn till en annan skola ger som resultat att de som är kvar klarar sig sämre. Normalt är jag för frihet, men i detta fall har det en lite väl tydlig baksida.

MickeZX7R,
"De inte vill ha svennejobb" är väl ändå en grov generalisering? Det stämmer inte med min uppfattning. Tittar jag på restauranger, äldreboenden, sjukhus och i andra serviceyrken så inte sjutton är det svenskfödd personal där. Är alla tvingade att gå dit eftersom de inte vill ha svennejobb?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
"De inte vill ha svennejobb" är väl ändå en grov generalisering? Det stämmer inte med min uppfattning. Tittar jag på restauranger, äldreboenden, sjukhus och i andra serviceyrken så inte sjutton är det svenskfödd personal där. Är alla tvingade att gå dit eftersom de inte vill ha svennejobb?

- Som vi sade tidigare, alla är inte kriminella och alla är inte aviga gentemot svenska systemet. Jag avser i den här tråden de kriminella elementen som är orsaken till problemen.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Och så har vi de svenska (?) idioterna personifierade som inte förnekar sig:

"Flera medlemmar av nazistiska Nordiska motståndsrörelsen greps i natt på Skogskyrkogården i södra Stockholm,
De misstänks för brott mot griftefriden mot judiska gravar.

Det var i natt som Stockholmspolisens regionala insatsstyrka slog till mot flera NMR-nazister, enligt Expressens uppgifter.

Nazisterna greps och misstänks för brott mot griftefriden genom att ha skändat gravar där judiska människor ligger begravda."
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Har läst nånstans att muslimer har mer problem med oss än vi med dom.
Det gäller ju inte alla.
Kanske kan det vara ett av grundproblemen.
Dom får boende. Mat. Ungarna får gå i skola mm.
Dom får en drömstart
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nog det mest osammanhängande svaret på ett problem. ”Men de flesta är inget bekymmer”.
Tack Herr Uppenbar, men nu gällde det ju vad som är problemet, inte vad som inte är problemet.

Apropå flytta skolbarn mellan olika skolor;

Man gjorde detta i USA, New York vill jag minnas, med ett gott resultat. Man flyttade skolbarn från områden med hög kriminell belastning etc till skolor med annat upptagningsområde. Finns att läsa om för den som vill fördjupa sig.
Nu betyder det inte alls att det funkar här, man har bland annat helt andra verktyg i skolan för att styra beteende och en högre grad av säkerhetstänk. Men jag ser gärna att Sverige stegar i USAs riktning på flera punkter. Exempelvis att det lönar sig att jobba, för att nämna något.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har läst nånstans att muslimer har mer problem med oss än vi med dom.
Det gäller ju inte alla.
Kanske kan det vara ett av grundproblemen.
Dom får boende. Mat. Ungarna får gå i skola mm.
Dom får en drömstart

Beakta att större delen av världen tillhör någon slags religion, varar prästerskapet vanligtvis predikar tollerans och öppenhet gentemot andra religioner. Även ateister är vanligtvis fredligt inställda till religiösa av alla det slag.

Sen har vi en religion där delar av prästerskapet predikar att kriga mot otrogna som inte är värde mer än djur. Och djur är för övrigt också dåligt respekterade av den religionen.

Vi är deras boskap, deras åsnor som gör jobbet. Att lura oss eller ta saker ifrån oss är lika rimligt som för bonden att piska åsnan, eller hänga en morot framför ögonen på den.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nog det mest osammanhängande svaret på ett problem. ”Men de flesta är inget bekymmer”.
Tack Herr Uppenbar, men nu gällde det ju vad som är problemet, inte vad som inte är problemet.

Apropå flytta skolbarn mellan olika skolor;

Man gjorde detta i USA, New York vill jag minnas, med ett gott resultat. Man flyttade skolbarn från områden med hög kriminell belastning etc till skolor med annat upptagningsområde. Finns att läsa om för den som vill fördjupa sig.
Nu betyder det inte alls att det funkar här, man har bland annat helt andra verktyg i skolan för att styra beteende och en högre grad av säkerhetstänk. Men jag ser gärna att Sverige stegar i USAs riktning på flera punkter. Exempelvis att det lönar sig att jobba, för att nämna något.

Jag ser flyktingbarnen på min ort, de anpassar sig väldigt väl eftersom de inte finns några kalifat här där de kan stänga in sig och bara träffa andra indoktrinerade. När de svenska barnen köper godis köper det samma godis utan att bry sig om att det innehåller gelatin(gris).

Bara deras föräldrar som är petiga, och jag kan iofs ha förståelse för att dom inte vill äta gris. Det finns djur som äts på sina håll i världen som inte jag skulle äta särskilt gärna. tex hund.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Läsvärd, om att göra de gängkriminella i dagens Sverige till nån slags offer. Vilket jag bestämt hävdar är falskt.
https://www.gp.se/debatt/ingenting-biter-på-de-nya-gängkriminella-1.3971165

Nej det är inte deras fel att de agerar som de gör. Det är ditt, mitt och samhällets fel att vi har misslyckats med att integrera dessa individer till skötsamma människor. Skulle vi bara bygga ett par fritidsgårdar till så banne mig om vi inte hade sett ljuset i tunneln då.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
SVT är så bra, skönt vi har oberoende och högkvalitativa public service
7d6194e85b1a32400d6b878119a7e11c.jpg


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kanske är så enkelt att en del knasbollar här inne håller kvar vid kvällspressen och febrilt kallar allt annat för "högerextrem media"? Nåväl, gårdagens Tino:

"Lars Lindström är en stilig krönikör på Expressen känd för fashionabel modesmak och sin dåraktighet. Sist påstod han att utsatthet för brott i NTU inte ökat sen 2005, en fräck lögn som tvingade Expressen till en rättelse.

Sveriges stiligaste skribent är tillbaks med en krönika så full av hårresande bluffande att inte ens Morgan Johansson har retwittrat den:

Han påstår t.ex.. ”Inte sedan 2005 har så få fall av misshandel och grov misshandel anmälts per 100 000 invånare.”

Men Brås statistik visar ”en ökning” i anmälda misshandelsbrott, både överlag och per invånare. Särskilt har misshandel av barn ökat.

Artikeln har för många lögner att gå igenom alla, det räcker med ett par till. Lindström påstår att dödligt våld är lägre idag än femtio år, när det tvärtom sen dess ökat från 0.8 till 1.1 per hundra tusen invånare

Han påstår: "Statistiken över antalet personer som fått vård för våldsskador antyder att våldet mot både kvinnor och män har minskat dramatiskt...Har de kriminella gängen utbildat egen sjukvårdspersonal? Är det en konspiration för att dölja de rätta siffrorna?"

Nej Lars, det handlar om att du ljuger och bara citerar de ”vårdats inom slutenvården”, dvs. inlagda på sjukhus. Både Socialstyrelsen och Brå har varnar för detta: ”Undersökningar visar att i storleksordningen 75 till 80 procent av alla patienter som vårdas för våldsskador utanför primärvården inte alls vårdas i slutenvården”

Lars Lindström är inte bara en vacker och begåvad skribent, han är en magiker, som genom att trolla bort 75 till 80 procent av våldsoffer kan visa att våld rasar och håna alla som inte håller med!

Medan andra frågar sig hur vi kan stoppa en ökning av vidrigt barnmisshandel är Lindström agenda att ljuga bort problemet med alla trix han kan klämma in i samma artikel. Lars Lindström manipulerar läsare att ge honom sitt förtroende med känsloargument men för sen de bakom ljuset.

Å andra sidan gör det ingen nöd på Lars Lindström, hur ska en outbildad före detta musikrecensent tjäna pengar om han inte ljuger om andras misär?"

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Undrade just varför veckan börjat utan mord, men nu så tar det fart.

Obs "upprörda känslor" (fake news)

184f08136b470d1ea2c9a0e517a868bc.jpg


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Journalister, politiker etc från bägge sidor har ju en tendens till cherry picking för att hitta nåt som stödjer den egna saken. Här är grafer från 1950, justerade per 100000 invånare så kan ingen skylla på ökad folkmängd.

Källan BRÅ har ju fått en hel del kritik för sina rapporter men jag tror och hoppas att själva rådatan trots allt inte är manipulerad för i så fall skulle det vara riktigt illa.
https://www.bra.se/statistik/kriminalstatistik.html
 

Bifogat

  • Namnlös.png
    Namnlös.png
    11.4 KB · Visningar: 37
  • mord.png
    mord.png
    11.6 KB · Visningar: 35
  • sexualbrott.png
    sexualbrott.png
    9.6 KB · Visningar: 34
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sen har vi antalet lagförda personer, och dessa kurvor är INTE justerade efter folkmängd men pekar trots det paradoxalt nog i rakt motsatt riktning.

Trenden för Sveriges rättsväsende pekar verkligen i fel riktning med hänsyn till antalet anmälda och faktiskt konstaterade brott.
 

Bifogat

  • Lagförda.png
    Lagförda.png
    43.9 KB · Visningar: 29

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Journalister, politiker etc från bägge sidor har ju en tendens till cherry picking för att hitta nåt som stödjer den egna saken. Här är grafer från 1950, justerade per 100000 invånare så kan ingen skylla på ökad folkmängd.

Källan BRÅ har ju fått en hel del kritik för sina rapporter men jag tror och hoppas att själva rådatan trots allt inte är manipulerad för i så fall skulle det vara riktigt illa.
https://www.bra.se/statistik/kriminalstatistik.html

Enligt graf två med 5 mord/100000 invånare och med 10 milj i landet blir det väl ca 500 mord.
Var de verkligen så många eller läser jag grafen fel?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Enligt graf två med 5 mord/100000 invånare och med 10 milj i landet blir det väl ca 500 mord.
Var de verkligen så många eller läser jag grafen fel?

Bra fråga...

https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/mord-och-drap.html

108 fall av konstaterat dödligt våld 2018. Är det olika definitionsmässigt dödligt våld kontra mord/dråp.

I Brås granskning konstaterades 108 fall av dödligt våld 2018, vilket utgjorde närmare en fjärdedel (24 %) av samtliga händelser som anmäldes som mord, dråp eller barnadråp under året.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top