Sverige idag..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja alltså, jag har inget ansvar i det fall personen jag köper droger eller satsumas av går och sticker kniven i magen på någon annan.
Det är dessutom redan förbjudet att sticka knivar i andra människor.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Vissa landsting skickar till inkasso men de flesta inte. Inget skickar till fogden så skiter man i att betala händer ändå inget. Finns nationell policy att ingen skall skuldsättas pga sjukvård.

En bypass med eftervård och uppföljning kostar ungefär hälften av priset i USA. 375000 i startavgift och 300kr/min under op är taxan hos mig. Så strax under en halv miljon om man inkluderar besök före och uppföljning.

En halv mille är rätt många års landstingsskatt även för en höginkomsttagare....

Kluven i just det här med utflyttade pensionärer som kommer hem för vård.
Dom har ju jobbat och slitit ett helt liv och betalat oftast mycket i skatt och vill spendera sina sista år i solen och kanske få ut lite mer av sina hårt ihoptjänade pensionspengar. Om dom sedan vill nyttja sjukvården hemma kan jag tycka är Ok.
Dom har redan bidragit till statskassan hela livet.

Däremot om det är någon som flyttat från Sverige i unga år och vill komma hemma och få vård är inte Ok då man inte bidragit med skatt under åren.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kluven i just det här med utflyttade pensionärer som kommer hem för vård.
Dom har ju jobbat och slitit ett helt liv och betalat oftast mycket i skatt och vill spendera sina sista år i solen och kanske få ut lite mer av sina hårt ihoptjänade pensionspengar. Om dom sedan vill nyttja sjukvården hemma kan jag tycka är Ok.
Dom har redan bidragit till statskassan hela livet.

Däremot om det är någon som flyttat från Sverige i unga år och vill komma hemma och få vård är inte Ok då man inte bidragit med skatt under åren.

Men jag har ju betalat försäkring på min SportHoj i alla år, varför måste jag fortsätta för att betala för att min försäkring ska gälla? :va
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Men jag har ju betalat försäkring på min SportHoj i alla år, varför måste jag fortsätta för att betala för att min försäkring ska gälla? :va

:krama

Som sagt, lite kluven när det gäller pensionärer som får vända o vrida på slantarna och dessutom ska betala skatt på skattade pengar när dom slitit ont ett helt liv.

Kanske man skulle ha någon form av nivå på pensionen som berättigar till fri sjukvård som Sol-pensionär alternativt inte berättigar om du har en fet pension.

Som sagt, jag ser det från båda synvinklarna.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Nu har i min stad en stackars tonåring blivit rånad och misshandlad. Med tillhygge. Såklart av ett gäng. Bytet? En matlåda!
Alltså vad fan!
Vad har hänt!? Bura in fanskapet!
Men nejdå..
Jag däremot tittar ut genom ett galler på byggboden när jag äter min matlåda. Som en jävla fånge!
Ibland går jag ner till Hemköp och tar en fika. Alltid fullt av samhällets toppskikt vid affärens spelavdelning. De spelar ur en i det närmaste outsinlig kassa, pensionärer och invandrare. De sistnämnda alltid välklädda män (det är alltid bara män, hucklena står utanför med nya barnvagnar). Själv känner jag mig malplacerad i mina skitiga knegarkläder. Försöker men kan ändå inte tränga bort känslan av att det är jävligt provocerande!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så länge landet ger gratis vård till människor som inte ens har rätt att befinna sig i landet ser jag inte varför vi ska gnälla på att några hemvändande utlandssvenskar plockar russin ur kakan.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Nu har i min stad en stackars tonåring blivit rånad och misshandlad. Med tillhygge. Såklart av ett gäng. Bytet? En matlåda!
Alltså vad fan!
Vad har hänt!? Bura in fanskapet!
Men nejdå..
Jag däremot tittar ut genom ett galler på byggboden när jag äter min matlåda. Som en jävla fånge!
Ibland går jag ner till Hemköp och tar en fika. Alltid fullt av samhällets toppskikt vid affärens spelavdelning. De spelar ur en i det närmaste outsinlig kassa, pensionärer och invandrare. De sistnämnda alltid välklädda män (det är alltid bara män, hucklena står utanför med nya barnvagnar). Själv känner jag mig malplacerad i mina skitiga knegarkläder. Försöker men kan ändå inte tränga bort känslan av att det är jävligt provocerande!

Pensionärerna har förtjänat sin plats i spelavdelningen och andra platser, noll provocerande anser jag.
Nysvenskar tror jag majoriteten skulle göra vad som helst för ett arbete.
Men sen finns det såklart dom som hellre flyger under radarn och tjänar sina pengar på annat men det finns det även svenne banan o kalle kula som gör också.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
:krama

Som sagt, lite kluven när det gäller pensionärer som får vända o vrida på slantarna och dessutom ska betala skatt på skattade pengar när dom slitit ont ett helt liv.

Kanske man skulle ha någon form av nivå på pensionen som berättigar till fri sjukvård som Sol-pensionär alternativt inte berättigar om du har en fet pension.

Som sagt, jag ser det från båda synvinklarna.

Så länge landet ger gratis vård till människor som inte ens har rätt att befinna sig i landet ser jag inte varför vi ska gnälla på att några hemvändande utlandssvenskar plockar russin ur kakan.

För att du valt att avtala om det.

Skatten är, eller ska vara, min försäkring så att jag kan få sjukvård och ersättning vid sjukdom eller arbetslöshet. Slutar jag betala anser jag att jag valt att säga upp min försäkring.

Jag har, precis som Leif, betalt mer i skatt än jag fått tillbaka, även om summan skiljer lite! :tungan

Eftersom jag inte varit arbetslös eller allvarligt sjuk ännu ligger jag, precis som Leif, på minus men en vurpa med min SportHoj kan ändra det...
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Skatten är, eller ska vara, min försäkring så att jag kan få sjukvård och ersättning vid sjukdom eller arbetslöshet. Slutar jag betala anser jag att jag valt att säga upp min försäkring.

Jag har, precis som Leif, betalt mer i skatt än jag fått tillbaka, även om summan skiljer lite! :tungan

Eftersom jag inte varit arbetslös eller allvarligt sjuk ännu ligger jag, precis som Leif, på minus men en vurpa med min SportHoj kan ändra det...

Då är vi helt överens att vi inte är överens :krama
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Att personer inte längre betalar skatt i Sverige, men sedan ändå vill använda sig av välfärden här går förstås alltid att diskutera ur ett moraliskt perspektiv när det handlar om enskilda fall. Däremot vet jag inte om det perspektivet är så användbart för att hitta orsaker till mer övergripande rörelser i befolkningen som går åt det hållet. Jag skulle bli väldigt förvånad om det i befolkningen skulle gå att se större förändringar i människors moral som förklaring, utan då tror jag det är intressantare att titta på en kombination av rationella skäl och människors allmänna tillit till samhällskontraktet, dvs ju mindre man upplever att man får valuta för de skattepengar man betalar in, desto mer rationellt blir det att försöka betala mindre skatt. Skulle tro att dessa människor fortfarande anser sig ha precis samma moral som tidigare och kan försvara sina beslut på moraliska grunder, även om det där med moral förstås är svårt att bedöma objektivt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Undrar hur det blir när de som får örat avskuret, blir nedslagna för en matlåda eller knivskurna för en jacka får rösträtt.

Kommer de hålla sig till ”det är synd om..” och rösta som mor- och farföräldrar?

Tror vi behöver fundera på om man blir rånad på träningskläder eller andra saker av noll värde inte handlar om fattigdom utan att förnedra.
 
Last edited:

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Hur ska det bli ? 2 såkallade pedagoger sprang efter 2st 7åringar som smet från skolan 1,5 timme tog det innan de lyckades övertala barnen att komma tillbaka till skolan .Det sätts inga gränser barnen lär sej att de får göra precis som de vill .

Utanför lokala läroverket mitt i fäderneslandet sammanstrålade två fjårtisar med våld i sinnet. Polis!? tillkallas för att sära uppviglarna åt..vad händer i d vad gör lärare gardet? nada förmodligen för att ungarna hade "äganderätt" till kniv
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top