Sverige idag..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hur skulle det ens gå åt andra hållet rent generellt frågar jag mig. Ambulans/akutvård tex är ju inget statiskt.

Vården, likt bagaren, skidåkaren och snickaren blir ju såklart bättre och bättre på det de gör ju mer de övar. Utrustning, behandlingsmetoder, processer och flöden blir ju hela tiden bättre i takt med tiden och det som sker. Det är dumt att inte utvecklas och försöka göra saker bättre, ta lärdom av den vetskapen man har, erfarenheter, tekniska förbättringar osv.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Man ser det i annan statistik. I väntrummet exempelvis. ”Onödig” belastning med allt våld.

Det räcker ju att prata med personalen på de akutmottagningar som får ta emot de som blivit skjutna, knivskurna osv. Att belastningen på dessa akutmottagningar ökat har det ju inte direkt saknats rapporter om i media.

Blir missvisande att enbart titta på statistiken över skador pga våld totalt. En skottskadad eller allvarligt knivskuren person tar oerhört mycket mer av sjukvårdens resurser i anspråk, jämfört med någon som fått en snyting på krogen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det räcker ju att prata med personalen på de akutmottagningar som får ta emot de som blivit skjutna, knivskurna osv. Att belastningen på dessa akutmottagningar ökat har det ju inte direkt saknats rapporter om i media.

Blir missvisande att enbart titta på statistiken över skador pga våld totalt. En skottskadad eller allvarligt knivskuren person tar oerhört mycket mer av sjukvårdens resurser i anspråk, jämfört med någon som fått en snyting på krogen.


”Men färre dör ju så landet är på väg i rätt riktning!”

En del borde bara vara tysta och låta omgivningen vara osäkra på om de är korkade än att de uttrycker sig så alla tvivel undanröjs..
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det räcker ju att prata med personalen på de akutmottagningar som får ta emot de som blivit skjutna, knivskurna osv. Att belastningen på dessa akutmottagningar ökat har det ju inte direkt saknats rapporter om i media.

Blir missvisande att enbart titta på statistiken över skador pga våld totalt. En skottskadad eller allvarligt knivskuren person tar oerhört mycket mer av sjukvårdens resurser i anspråk, jämfört med någon som fått en snyting på krogen.
Det är en tidsfråga innan det kommer förslag från politiskt håll på att vi kan inte ha det så. Den som tillbringat mycket tid i svensk akutsjukvård lär attraheras.

Förslagsvis instiftas ett enkelt poängsystem som kvalificerar till samhällens olika välfärdserbjudanden.

Det är ingen naturlag att man kan flytta till Sverige utan asylskäl, gå på bidrag, begå brott, ta våra medel i anspråk för tex dyr vård. Viljan att finansiera detta sjunker i snabb takt är min gissning.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det finns ju en problematik i hur hela den här diskussionen förs i såväl sociala som asociala medier, vilket jag tror bidragit till den handlingsförlamning vi har som leder till svårigheter att ta tag i problemet. Det ser hela tiden ut som att det är två halmgubbar som debatterar med varandra (och nu kommer jag spetsa till det och överdriva en aning för att synliggöra min poäng):

Halmgubbe 1: Dels har vi bilden av att SD med hjälp av högern och ryska trollfabriker vill införa fascismen och återupprätta tredje riket. Detta leder till confirmation bias där känsloargument om 30-talet kombineras med selektivt faktaurval som visar att Sverige aldrig varit bättre/tryggare/rikare.

Halmgubbe 2: Dels har vi bilden av att "allt är invandringens fel". Detta leder till en confirmation bias där komplexiteten i frågan negligeras, där det alltid finns enkla lösningar och det ibland slarvas med fakta så att det blir ett selektivt urval som visar att allt är påväg att gå åt skogen.

Dessa två halmgubbar förstärker varandra hela tiden i debatten, genom att de ser och riktar in sig på motståndarens brister i argumentationen. Ju mer polariserat det blir, desto högre blir priset för någon sida att ge efter en enda millimeter från sin ståndpunkt och desto svårare blir det att kunna lägga fram konkreta förslag till lösningar som skulle bli accepterade.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men det vet ju alla som inte har skygglappar för ögonen och vill använda ”mindre dödligt våld” som nån sorts bevis för att skiten inte träffat fläkten. Logik är inte dessa blinda möss paradgren.

Mindre våld överhuvudtaget. Läser du inte länkar som postas?

Om de förut dog, men nu överlevde pga kvalificerad sjukvård så borde det ju synas i hur många som vårdas pga våld.

”Åsikten” är att många fler söker vård för våld, detta stämmer inte när man tittar på registrerade fall.

Eller är det någon annan konspiration som ligger bakom då?


Buy quality, cry once
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är en tidsfråga innan det kommer förslag från politiskt håll på att vi kan inte ha det så. Den som tillbringat mycket tid i svensk akutsjukvård lär attraheras.

Förslagsvis instiftas ett enkelt poängsystem som kvalificerar till samhällens olika välfärdserbjudanden.

Det är ingen naturlag att man kan flytta till Sverige utan asylskäl, gå på bidrag, begå brott, ta våra medel i anspråk för tex dyr vård. Viljan att finansiera detta sjunker i snabb takt är min gissning.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Just akutsjukvården tror jag är svår att ändra i det avseendet. Den som blir skjuten kommer inte att lämnas på gatan att dö.

Däremot tror jag det så småningom kommer bli förändringar i vad som kommer att gälla för att få tillgång till övriga sjukvården och välfärdssystemen. Det kommer krävas någon form av kvalificering. Kanske blir det så att dagens skattefinansierade sjukvård ersätts av någon form av obligatoriskt försäkringssystem, så som det är i de flesta andra europeiska länder förutom typ Sverige, Norge, Storbritannien och Finland. (jag lämnar USA utanför jämförelsen eftersom deras system skiljer sig i så många andra avseenden). Det kommer att krävas något för att få tillgång till sjukvården. Förmodligen kommer det bli en basnivå som alla som kvalificerat sig får tillgång till och sedan blir det möjligt att höja nivån genom att betala extra för tilläggsförsäkringar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Just akutsjukvården tror jag är svår att ändra i det avseendet. Den som blir skjuten kommer inte att lämnas på gatan att dö.

Däremot tror jag det så småningom kommer bli förändringar i vad som kommer att gälla för att få tillgång till övriga sjukvården och välfärdssystemen. Det kommer krävas någon form av kvalificering. Kanske blir det så att dagens skattefinansierade sjukvård ersätts av någon form av obligatoriskt försäkringssystem, så som det är i de flesta andra europeiska länder förutom typ Sverige, Norge, Storbritannien och Finland. (jag lämnar USA utanför jämförelsen eftersom deras system skiljer sig i så många andra avseenden). Det kommer att krävas något för att få tillgång till sjukvården. Förmodligen kommer det bli en basnivå som alla som kvalificerat sig får tillgång till och sedan blir det möjligt att höja nivån genom att betala extra för tilläggsförsäkringar.
Berätta gärna om tex Finland och Norge.

Jag tror akutsjukvården kan förändras så att det blir helt andra ställen man åker till med ett febrigt barn jämfört där en klanstrid skall utkämpas. De ställena behöver inte så mycket medel tänker jag mig. Det finns ju flera sätt att attackera frågan, så snart det finns en politisk vilja så är jag säker på att även det kan förbättras.

Tydligen får man inte erbjuda privat sjukförsäkring för akutvård idag, om det gick skulle det vara ett bra första steg.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mindre våld överhuvudtaget. Läser du inte länkar som postas?

Om de förut dog, men nu överlevde pga kvalificerad sjukvård så borde det ju synas i hur många som vårdas pga våld.

”Åsikten” är att många fler söker vård för våld, detta stämmer inte när man tittar på registrerade fall.

Eller är det någon annan konspiration som ligger bakom då?


Buy quality, cry once


Inte en Jerzy Sarnecki håller med sin gamla devis än längre. Läs FoF.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Berätta gärna om tex Finland och Norge.

Jag tror akutsjukvården kan förändras så att det blir helt andra ställen man åker till med ett febrigt barn jämfört där en klanstrid skall utkämpas. De ställena behöver inte så mycket medel tänker jag mig. Det finns ju flera sätt att attackera frågan, så snart det finns en politisk vilja så är jag säker på att även det kan förbättras.

Tydligen får man inte erbjuda privat sjukförsäkring för akutvård idag, om det gick skulle det vara ett bra första steg.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Finland vet jag inte så mycket om, mer än att de har ett liknande skattefinansierat system som Sverige. Även Norge har ett skattefinansierat system, men inte samma problem med köer som i Sverige. De har sina oljepengar som de kan pumpa in i systemet och få det funktionellt, trots att det bygger på samma ineffektiva grundtanke som i Sverige.

Storbritannien har sitt NHS och det börjar väl krackelera på liknande sätt som det svenska systemet.

Norge har en skillnad när det gäller akutsjukvården. Om jag har förstått saken rätt bygger deras system i mycket högre grad på att man skall gå via sin husläkare även vid akuta fall. Det är inte bara att glida in på akuten hur som helst. Behöver man akutsjukvård ringer man i princip sin husläkare som i sin tur slussar vidare till akutsjukvård eller ringer ambulans (finns förstås undantag när det är akut fara för liv).
 
Last edited by a moderator:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Visa på tillförlitlig statistik som visar annat istället för att fjanta med sånt.


Buy quality, cry once

Det var ju precis vad som konstaterades, statistiken kan du inte ta för given. Förstår du? Det är så mångfacetterade datapunkter och detta tas inte omhand.

https://fof.se/tidning/2018/2/artikel/laget-ar-javligt-allvarligt


Du är bara fjantig om du tar enskilda siffror på antal dödade per år som nån slags garant för hur samhället utvecklats och tryggheten ökat.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Inte en Jerzy Sarnecki håller med sin gamla devis än längre. Läs FoF.
Inte ens Jerzy har väl någonsin sagt att s.k. "socioekonomiska faktorer" förklarar hela överrepresentationen.

Troll is troll, de har alltid funnits.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Finland vet jag inte så mycket om, mer än att de har ett liknande skattefinansierat system som Sverige. Även Norge har ett skattefinansierat system, men inte samma problem med köer som i Sverige. De har sina oljepengar som de kan pumpa in i systemet och få det funktionellt, trots att det bygger på samma ineffektiva grundtanke som i Sverige.

Storbritannien har sitt NHS och det börjar väl krackelera på liknande sätt som det svenska systemet.

Norge har en skillnad när det gäller akutsjukvården. Om jag har förstått saken rätt bygger deras system i mycket högre grad på att man skall gå via sin husläkare även vid akuta fall. Det är inte bara att glida in på akuten hur som helst. Behöver man ambulans ringer man i princip sin husläkare som i sin tur ringer ambulans (finns säkert undantag).
Jag läste ditt inlägg fel, ursäkta.



Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Inte ens Jerzy har väl någonsin sagt att s.k. "socioekonomiska faktorer" förklarar hela överrepresentationen.

Troll is troll, de har alltid funnits.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk


Forskare åsido, så nej, inte ens Jerzy har haft den förklaringsmodellen.

Om det varit socioekonomiska faktorer skulle det varit helt bat shit crazy in säg Polen och Rumänien. Där snackar vi klyftor 2-4ggr i Sverige.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top