Sverige idag..

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är väl så att alla de där siffrorna har gått neråt på de tidsperspektiv du efterfrågar, men sen hände ju nåt hösten 2015 samtidigt som Löfven stod och sa att ingenting har hänt.

Här är statistiken för dödligt våld i absoluta tal och då ska man komma ihåg att folkmängden ökat.
https://www.bra.se/statistik/kriminalstatistik/konstaterade-fall-av-dodligt-vald.html

EDIT: Bättre kurva, mord per 100000 invånare sedan 1990
https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/mord-och-drap.html#Sedan1990

Dödligt våld är böjligt trubbigt. Man kan med trygghet påstå att sjukvården blivit inihelsike mycket bättre på att omhänderta våld från stick- och skjutvapen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dessutom visar statistiken att anmälningsbenägenheten sjunker. Det borde få en lagom klok människa att dra öronen åt sig. Tilltron till samhällskontraktet osv. Osv.

Källa på det? Jag har nog snarare uppfattningen att folk idag anmäler tex en örfil som ingen skulle ha anmält för 20-30 år sedan.

Eller tex ökat antal sexualbrott brukar ju pk-maffian påstå bero på ökad anmälningsbenägenhet.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Varför är det inte såhär i polen(tidigare)? Eller Rumänien? Bulgarien?

Kommer du ihåg när Raskens och hans polare drog på gruppöverraskningssexturné i grannbyn? Aja. Whatever.

Svaret är iaf inte att de är en mer homogena kulturellt sett i respektive land.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Varför är det inte såhär i polen(tidigare)? Eller Rumänien? Bulgarien?

Kommer du ihåg när Raskens och hans polare drog på gruppöverraskningssexturné i grannbyn? Aja. Whatever.

Brottsnivåerna är höga i dessa länder, inte minst pga misär... Men självfallet också "kultur", tex rattfylleri/trafikolyckor osv. Misshandel såg jag senast i helgen i Riga på öppen gata, likaså narkotika osv.

Och våldtäkt var som sagt inte samma sak över tid, men nog minns jag själv hur det var på 1980- och 1990-talet där jämnåriga tjejer ofta blev utsatta för det som idag definitivt är våldtäkt och då var det bara "gått lite för långt" eller "skylla sig själv"...
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
- Misär? Jadu..se dig omkring vilka bilar som rör sig i "misär"-områdena och vilka som äger klubbarna i landet.

För ett antal år sedan kallades det flyktingar. Sen insåg t.o.m. Migrationsverket att det var en försvinnande del som verkligen var flyktingar, så döpte man om dem till "ensamkommande"...vilket är lika missvisande.

Som en äldre Turkisk äldre man sa till mig en gång i vår största stad:
"ni svenskar är så naiva. Ni tror att de som kommer hit idag flyr, när de i själva verket är såna vi inte vill ha i hemlandet. De som har råd att resa sticker till bidragen"

Du är rasist det är vi medelålders vita män som är bovarna!!!!:). Helt otroligt att man inte fattar att vi måste skära ned/stänga flyktingmottagandet helt om vi ska få ordning i landet igen. Jag har gett upp hoppet om detta land tyvärr.

Jag brukar fråga vänsternissarna detta!
Varför har det bildats olika länder på vårt jordklot under alla år?
Svar: lika kultur, seder, språk och tyvärr även utsende leker bäst.
Fattar inte folk fortfarande varför det blir inbördeskrig i vissa länder? Varför hjälper vi inte folk i deras egna länder så de kan leva i fred där? Nä vi gör som i svenska skolan vi låter mobbarna vara kvar och flyttar på den som blir mobbad!!!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Brottsnivåerna är höga i dessa länder, inte minst pga misär... Men självfallet också "kultur", tex rattfylleri/trafikolyckor osv. Misshandel såg jag senast i helgen i Riga på öppen gata, likaså narkotika osv.

Och våldtäkt var som sagt inte samma sak över tid, men nog minns jag själv hur det var på 1980- och 1990-talet där jämnåriga tjejer ofta blev utsatta för det som idag definitivt är våldtäkt och då var det bara "gått lite för långt" eller "skylla sig själv"...

Nog så sant, minns när jag bodde vid Möllan i Malmö.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Hur mycket?

Och framför allt, vad är standardavvikelsen på den? Ser man graferna så svänger de ganska mycket så att jämföra bara två enskilda år och inte ens ange en siffra tycker jag inte är så övertygande. Med lite cherry picking kan man visa vad som helst.

Därmed säger jag inte att du har fel, bara att jag nog vill se en trendlinje över flera år för att bli övertygad.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur mycket?

Och framför allt, vad är standardavvikelsen på den? Ser man graferna så svänger de ganska mycket så att jämföra bara två enskilda år och inte ens ange en siffra tycker jag inte är så övertygande. Med lite cherry picking kan man visa vad som helst.

Därmed säger jag inte att du har fel, bara att jag nog vill se en trendlinje över flera år för att bli övertygad.

Inte alls orimligt att det ökar för vissa brott, men minskar för andra. Är det lönt att anmäla stölder? Osv.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du är rasist det är vi medelålders vita män som är bovarna!!!!:). Helt otroligt att man inte fattar att vi måste skära ned/stänga flyktingmottagandet helt om vi ska få ordning i landet igen. Jag har gett upp hoppet om detta land tyvärr.

Jag brukar fråga vänsternissarna detta!
Varför har det bildats olika länder på vårt jordklot under alla år?
Svar: lika kultur, seder, språk och tyvärr även utsende leker bäst.
Fattar inte folk fortfarande varför det blir inbördeskrig i vissa länder? Varför hjälper vi inte folk i deras egna länder så de kan leva i fred där? Nä vi gör som i svenska skolan vi låter mobbarna vara kvar och flyttar på den som blir mobbad!!!

Du får ursäkta men det är faktiskt rent korkat att tro att inbördeskrig har med utseendet eller kulturen att göra. Så sent som 1918 var det exempelvis ett mycket blodigt inbördeskrig i Finland som än idag förmärks i det finska samhället. Orsaken? Fnula på den du. Det är samma orsak som alla andra inbördeskrig och "revolutioner", nämligen "misär". Svält. Nöd. Fattigdom. Hopplöshet. När dessa företeelser dyker upp blir resultatet helt enkelt skit.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Du får ursäkta men det är faktiskt rent korkat att tro att inbördeskrig har med utseendet eller kulturen att göra. Så sent som 1918 var det exempelvis ett mycket blodigt inbördeskrig i Finland som än idag förmärks i det finska samhället. Orsaken? Fnula på den du. Det är samma orsak som alla andra inbördeskrig och "revolutioner", nämligen "misär". Svält. Nöd. Fattigdom. Hopplöshet. När dessa företeelser dyker upp blir resultatet helt enkelt skit.


Helt enig. Således borde man kunnat räkna ut att det skulle skapas mer lokal misär med den politik som bedrivits. Det är rent utsagt sjävklart.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Helt enig. Således borde man kunnat räkna ut att det skulle skapas mer lokal misär med den politik som bedrivits. Det är rent utsagt sjävklart.

Ja det är faktiskt det. Som man sår får man skörda.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja det är faktiskt det. Som man sår får man skörda.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Det hade såklart inte gått för Freddan att stå där på scenen och förklara att ”Detta kommer naturligtvis få konsekvenser, folk kommer inte komma i arbete, de blir bidragsberoende och därmed ökar brottslighet och våld mot invånare i allmänhet. Men vi får acceptera det, det är värt den baksidan.” Det hade varit ansvarsfullt. Men helt otänkbart. Istället körde man Sandvikenrapporten, med mera. Tror det i långa loppet funkar bättre med ärlighet. När tilltron till politiker sjunker ökar riskerna för andra negativa följder. En slags dubbelsmäll för samhället.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
BrooklynS har du någon referens till något som ens antyder på att misär(och inte kultur eller något annat) skulle vara grundorsaken?'

Är hela kaoset som pågår i mellanöstern en rak konsekvens av andelen som lever i misär? Kvinnosynen i dessa kulturer(oavsett om man är rik eller fattig) kan tex inte antas föra med sig någon ökad risk för sexualbrott?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top