Sverige idag..

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Dublinförordningen i en mening;

”Om en yttre gräns passerats utan tillstånd ska prövning ske i landet där passagen skett.”

Men här ska tydligen ska inte läsas som skall utan mer som luddigt råd.

I andra avseenden när EU antar en förordning så står Sverige i givakt.

Landet är kalkat. Nedmonteringen av välfärdsstaten kommer inte märkas i något beslut. Resurser kommer läggas ner pga att tillgångarna saknas. Dessa kommer till del tas över av privata funktioner. Allt från rättsväsende till skolor och vård. Försäkringar, terminsavgift och community-avgifter kommer bli en större del av den fasta kostnaden för hushållen. De som inte har råd kommer av förklarliga skäl söka sig till arbete med förmåner i den mån det är möjligt. Lönerna kommer således kunna hållas nere med lov om goda sjukvårdsvillkor. De där klyftorna man pratar om kommer nu vara klyftor på riktigt.


En slags självuppfyllande profetia, öppenheten har givit oss en slutenhet istället.
Slow clap.

Är detta dåligt? Det beror helt klart på om du är V eller H på skalan, om du är medelklass eller första generationens invandrare. Om du har råd att köpa dig en bättre skola för dina barn. Om du har råd att bo i det bevakade villakvarteret.
Eller om du helt enkelt vill ha det så som vi kommer att få det i landet.

Tror man däremot att man både kan ha kakan och äta den, kommer man få det rätt jobbigt med kompassen framgent.


”Möhööö, det är bättre nu än förr, julgranen har inte brunnit. Det finns boxvin på systemet!”

Fine, helt ok. Fortsätt så, du tillhör den del som inte kommer drabbas negativt pga ovan. Men det som för 10-20år sen var domedagsprofetior har inträtt. Ja förutom Gores klimatundergång för det var visst förra året.

Exempelvis har vi en inte obetydlig mängd slavarbete i Sverige idag. Det var ju tokigt, men den Bolivianske plattsättaren gjorde ju ett hyggligt jobb med ditt badrum och billigt var det också. What’s not to like? Att din son blev bestulen på sin jacka var ju lite tråkigt däremot men nästa gång får han ta taxi till skolan.

Och nu mina vänner, har vi skapat multipla parallellsamhällen. Poppa skumpan!


Jag kan ju såklart ha helt fel i mina aningar och Utopia är äntligen funnet.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Dublinförordningen i en mening;

”Om en yttre gräns passerats utan tillstånd ska prövning ske i landet där passagen skett.”

Men här ska tydligen ska inte läsas som skall utan mer som luddigt råd.

I andra avseenden när EU antar en förordning så står Sverige i givakt.

Landet är kalkat. Nedmonteringen av välfärdsstaten kommer inte märkas i något beslut. Resurser kommer läggas ner pga att tillgångarna saknas. Dessa kommer till del tas över av privata funktioner. Allt från rättsväsende till skolor och vård. Försäkringar, terminsavgift och community-avgifter kommer bli en större del av den fasta kostnaden för hushållen. De som inte har råd kommer av förklarliga skäl söka sig till arbete med förmåner i den mån det är möjligt. Lönerna kommer således kunna hållas nere med liv om goda sjukvårdsvillkor. De där klyftorna man pratar om kommer nu vara klyftor på riktigt.


En slags självuppfyllande profetia, öppenheten har givit oss en slutenhet istället.
Slow clap.

Är detta dåligt? Det beror helt klart på om du är V eller H på skalan, om du är medelklass eller första generationens invandrare. Om du har råd att köpa dig en bättre skola för dina barn. Om du har råd att bo i det bevakade villakvarteret.
Eller om du helt enkelt vill ha det så som vi kommer att få det i landet.

Tror man däremot att man både kan ha kakan och äta den, kommer man få det rätt jobbigt med kompassen framgent.


”Möhööö, det är bättre nu än förr, julgranen har inte brunnit. Det finns boxvin på systemet!”

Fine, helt ok. Fortsätt så, du tillhör den del som inte kommer drabbas negativt pga ovan. Men det som för 10-20år sen var domedagsprofetior har inträtt. Ja förutom Gores klimatundergång för det var visst förra året.
Al Gore. Asså.

0c46806ff20a4f138992966106f29b21.jpg


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Då förstår man ju, som någon skrev tidigare, att de söker sig till landet med bäst förutsättningar.
Innan EU har samma sociala-regler/lagar, eller varje land på annat sätt ändå betalar "sin del", kommer inte detta ändras gissar jag.

Snarare kommer Sverige strama åt sina sociala skyddsnät vilket gör det mer jämförbart med en del andra EU länder.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Delvis fel då ingen av dem bevisats vara barn heller, å andra sidan.



Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Jag rättade bara tidigare citat av Dublinförordningen hur den ska tolkas gällande ensamkommande barn.
Annars blir det lätt utrymme för fri tolkning som passar sin egen "sanning" :hej
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Angående Dublinförordningen... har någon svensk politiker ställt andra länder mot väggen? De länder som inte följde förordningen och istället hjälpte ”flyktingar” norrut.

Jag förstår iofs att man stänger ögonen och tillåter fri passage när lämmeltåget på väg mot Sveriges sockersöta mandelregn passerar genom berg och dal. Det är trots allt Sveriges regering som annonserat villkorslös ersättning till alla som knackar på rikets dörr...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag förstår givetvis att du vill ta till ytterligheter och tycker du inte att vi inom EU ska gemensamt hjälpa till vid större krig så är du naturligtvis fri att tycka så. Antar att du också är emot EU.

Vid en sån extrem flyktingvåg som blev i och med Syrienkriget funkar det inte att Turkiet, Grekland, Italien osv enbart ska ta emot alla.

Men är du av den åsikten att vi i Sverige ska sköta vårt och strunta i alla andra så får du tycka det, men jag tycker inte så.

Med det sagt är jag inte för obegränsad invandring.

Tack för det givande och utvecklande inlägget. Fick tydliga svar på mina frågor, jag är nöjd med det så länge.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det blir inte en mening....:gnissla

Skulle Löfven&co haft förstånd att sätta upp gränskontroller 2015 så skulle de sk barnen stått i Danmark och tvingats söka asyl där. Det skulle väldigt snabbt lett till att Danmark skulle ha satt upp kontroller osv.

Med följden att de flesta skulle ha tvingats söka asyl i Turkiet, vilket skulle blivit dem övermäktigt och där skulle EU i sin tur ha gått in och hjälpt till, och förslagsvis fördelat "barnen" rättvist över hela EU.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Skulle Löfven&co haft förstånd att sätta upp gränskontroller 2015 så skulle de sk barnen stått i Danmark och tvingats söka asyl där. Det skulle väldigt snabbt lett till att Danmark skulle ha satt upp kontroller osv.

Med följden att de flesta skulle ha tvingats söka asyl i Turkiet, vilket skulle blivit dem övermäktigt och där skulle EU i sin tur ha gått in och hjälpt till, och förslagsvis fördelat "barnen" rättvist över hela EU.

Nej vi har tydligen etablerat en objektiv sanning om att du kan fly ifrån kriget i syrien även när du befinner dig i danmark. Vet ej huruvida det gäller andra länder.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Angående Dublinförordningen... har någon svensk politiker ställt andra länder mot väggen? De länder som inte följde förordningen och istället hjälpte ”flyktingar” norrut.

Jag förstår iofs att man stänger ögonen och tillåter fri passage när lämmeltåget på väg mot Sveriges sockersöta mandelregn passerar genom berg och dal. Det är trots allt Sveriges regering som annonserat villkorslös ersättning till alla som knackar på rikets dörr...

Det skulle ha räckt med gränskontroller. Men dom var väl för rädda för hur PK-maffian skulle ha reagerat. Hela vår massmedia gick ju dessutom i spetsen för det drevet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Skulle Löfven&co haft förstånd att sätta upp gränskontroller 2015 så skulle de sk barnen stått i Danmark och tvingats söka asyl där. Det skulle väldigt snabbt lett till att Danmark skulle ha satt upp kontroller osv.

Med följden att de flesta skulle ha tvingats söka asyl i Turkiet, vilket skulle blivit dem övermäktigt och där skulle EU i sin tur ha gått in och hjälpt till, och förslagsvis fördelat "barnen" rättvist över hela EU.
Det där är en villfarelse, att någon någonsin skulle kunna "fördelas jämnt" i Europa.
Även om vi avskaffar det nationella självbestämmandet i en så central fråga så skulle vänsterliberalerna ändå behålla fri rörlighet, och som bekant är vår dragningskraft tätt knuten till våra generösa välfärdsregler. Så, alla skulle komma hit ändå. ("Vilket blir en förtjänst lite längre fram")

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där är en villfarelse, att någon någonsin skulle kunna "fördelas jämnt" i Europa.
Även om vi avskaffar det nationella självbestämmandet i en så central fråga så skulle vänsterliberalerna ändå behålla fri rörlighet, och som bekant är vår dragningskraft tätt knuten till våra generösa välfärdsregler. Så, alla skulle komma hit ändå. ("Vilket blir en förtjänst lite längre fram")

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Nja, vi har fri rörlighet men Sverige är inte skyldig att ge socialbidrag till någon som har fått uppehållstillstånd i ett annat eu-land.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så, kommer S fortsätta försöka hålla Löfven undan kameran mandatperioden ut eller har Sveavägen 68 fullt upp med stabsläge för att ersätta, men absolut ingen vill ta i situationen med tång..?

Diskutera i små grupper.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Så, kommer S fortsätta försöka hålla Löfven undan kameran mandatperioden ut eller har Sveavägen 68 fullt upp med stabsläge för att ersätta, men absolut ingen vill ta i situationen med tång..?

Diskutera i små grupper.

Finns nog flera som vill kasta sig över den poste, de med riktigt skev verklighetsuppfattning står först i kön.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Finns nog flera som vill kasta sig över den poste, de med riktigt skev verklighetsuppfattning står först i kön.

Då är det ytterst märkligt att man fortfarande inte kastat sig över den, för den nuvarande har de fullt sjå med att hålla kvar av allt att döma.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nja, vi har fri rörlighet men Sverige är inte skyldig att ge socialbidrag till någon som har fått uppehållstillstånd i ett annat eu-land.
Nja, för det första gör vi alltid mer än vad vi är skyldiga till så i praktiken betyder det inte så mycket, och för det andra kan de ju få socialbidrag från ett annat land och ändå vara här och leva rövare och för det tredje kommer de nyktra länderna i Europa aldrig ge dem uppehållstillstånd, möjligen ett tältläger i Litauen eller liknande i Ungern. Hur länge tror du att det tar innan de kommer hit, 2-3 dygn?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top