Sverige idag..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag som jobbar på företag A lovar att företag A levererar en bra produkt. Cilla försöker - rimligtvis iofs - försvara sitt jobb.
Om ni är så jävla bra, varför måste ni med våld tvinga till er pengar?

Går fårskocken på denna smörja?

https://www.expressen.se/debatt/med-public-service-far-du-opartiska-nyheter/

Man skulle kunna tänka sig ett system där man fortfarande tvingar folk att betala för TV, men istället för att påtvingas SVT1 SVT2 SVT24 Barnkanalen och Kunskapskanalen så fick man fritt välja vilka 5 kanaler man skulle få se för pengarna (ja SVT säger att dom levererar 5 kanaler om man frågar vad man får för pengarna)

Undrar hur många som skulle välja andra kanaler?
Tex Tv4 för nyheter och underhållning, kanal 5, någon Discovery och någon Sportkanal....
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är skönt att slippa reklamen !

Jo, men om jag kan välja att titta på Die Hard 2 med reklam eller en långsamt rinnande diarré utan reklam, så står jag faktiskt ut med reklamen....

TV4 är ju redan gratis tack vare att den är reklamfinansierad, så då kanske man skulle kunna välja valfri streamingtjäns istället, man pröjsar ju 1300 var per år för SVT, så man skulle ju kunna ha två streamingtjänster per hushåll för samma peng, och dom livsviktiga nyheterna från TV4 med reklam innan vädret...
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Man skulle kunna tänka sig ett system där man fortfarande tvingar folk att betala för TV, men istället för att påtvingas SVT1 SVT2 SVT24 Barnkanalen och Kunskapskanalen så fick man fritt välja vilka 5 kanaler man skulle få se för pengarna (ja SVT säger att dom levererar 5 kanaler om man frågar vad man får för pengarna)

Undrar hur många som skulle välja andra kanaler?
Tex Tv4 för nyheter och underhållning, kanal 5, någon Discovery och någon Sportkanal....

Jag hade valt Kunskapskanalen, Norsk och Dansk TV för nyheter, Discovery, National Geografic, Al Jazeera, RT och Fox tex.
Vill man veta vad som händer i Sverige så ska man läsa utländsk press för de berättar utan att blinka
(och kanske som varnande exempel för sin egen publik)
vad svenska medier undviker att tala om....man stöter sig ju inte gärna med de som betalar för verksamheten, riksdagshenen.

tex
https://www.aljazeera.com/program/start-here/2020/11/19/whats-happening-in-ethiopia-start-here/
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Man skulle kunna tänka sig ett system där man fortfarande tvingar folk att betala för TV, men istället för att påtvingas SVT1 SVT2 SVT24 Barnkanalen och Kunskapskanalen så fick man fritt välja vilka 5 kanaler man skulle få se för pengarna (ja SVT säger att dom levererar 5 kanaler om man frågar vad man får för pengarna)

Undrar hur många som skulle välja andra kanaler?
Tex Tv4 för nyheter och underhållning, kanal 5, någon Discovery och någon Sportkanal....

Vad är poängen med ett sådant system, dvs varför skall man tvingas betala? Varför då inte helt enkelt låta folk välja själva vilka kanaler de vill betala för, utan att blanda in tvångsmedel?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad är poängen med ett sådant system, dvs varför skall man tvingas betala? Varför då inte helt enkelt låta folk välja själva vilka kanaler de vill betala för, utan att blanda in tvångsmedel?

Det är ingen vits, annat än för att visa att folk inte vill ha SVT.

Jag kollade upp priserna nu, en normal familj kan ju betala 3 streamingtjänster med vad vi tvingas ge SVT mot vår vilja.

Jag som enastående/makalös pröjsar ju "bara" 110:-/månad för skit som jag inte bett om...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
På tal om SVT kan jag rekommendera gårdagens "Svenska Nyheter" på SVTplay. Eller ja, de tidigare avsnitten också. Men just gårdagens förklarar lite hur politiken ser ut som den gör. Intressant vinkling.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är ingen vits, annat än för att visa att folk inte vill ha SVT.

Jag kollade upp priserna nu, en normal familj kan ju betala 3 streamingtjänster med vad vi tvingas ge SVT mot vår vilja.

Jag som enastående/makalös pröjsar ju "bara" 110:-/månad för skit som jag inte bett om...

Aha, då är jag med.

För egen del tänker jag att debatten om public service borde hållits för 20 år sedan - att ha den nu blir extremt kortsiktigt och utgör mest en sista desperat dödsryckning för ett utdaterat system när hela medialandskapet och sätten för människor att kommunicera har förändrats. Skall man minska polarisering och är orolig för demokratin är inte lösningen att klamra sig fast vid statlig media som skall indoktrinera alla att tycka lika.

Låt folk själva välja vilken skit de vill se och betala för på dumburken.

Frågan som istället borde ställas ur ett demokratiskt perspektiv är: vilka mekanismer i det nya media- och kommunikationslandskapet bidrar till att människor med fundamentalt olika åsikter kan samarbeta och respektera varandra?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, anledningen till att SVT avgiften las på skatten är att till och med dom insåg att tablå-tv är död, det var jävligt bråttom att säkra intäkterna till regim-media innan allt för många avanmält TV innehav för att dom helt enkelt övergått till att konsumera innehåll genom streaming.

Hade vi hunnit få ner siffrorna till ett 75% eller lägre innehav av TV hade det aldrig gått att genomdriva som en skatt.

Nu passade man på att göra om det till en skatt, för 97% har ju ändå en TV så det drabbar ju egentligen väldigt få, och har man särskilda skäl (är tokblind och tvärdöv, med intyg) så kan man få tillbaka skatten för TV....
(mycket väl medveten om att ingen orkar skaffa läkarintyg på att dom är både blind och döv för att kräva igen pengarna)

Tablå-tv kommer att vara lika dött som text-tv om 10 år.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag klippa toung på den som rör www.svt.se/text.

Du kan vara lugn, Text-TV kommer överleva TV. Det är en TV-tjänst som är oberoende av TV. I värsta fall kan du säkert ringa upp ett nummer och knappa in sidan du vill se från din tonvalstelefon för att få den levererad till närmaste fax. I och med att SVT är statligt borde dessutom text-tv-sidor räknas som offentliga handlingar, så det borde gå att ringa diariet och be dem skicka sidorna med posten.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur kunde det gå så galet ?

Du åt "6-8 skivor bröd om dagen" enligt Brödinstitutets uppmaning? Munskydd fanns på ca 30% av besökande till Capio Örebro i måndags. Av dem bar ca 3 av 4 munskydden korrekt. Vad gör vi åt idioterna som inte bär dem korrekt? Antagligen samma idioter som går till jobbet i trots symptom. Media rapporterar att det är samma visa som i våras, att det är omsorgen som brister.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du åt "6-8 skivor bröd om dagen" enligt Brödinstitutets uppmaning? Munskydd fanns på ca 30% av besökande till Capio Örebro i måndags. Av dem bar ca 3 av 4 munskydden korrekt. Vad gör vi åt idioterna som inte bär dem korrekt? Antagligen samma idioter som går till jobbet i trots symptom. Media rapporterar att det är samma visa som i våras, att det är omsorgen som brister.

Med tanke på jämlikheten ska vi inte göra någonting åt den 1/4 som inte bar munskydden korrekt, de kan ju bli kränkta i nysverige.
För modligen svennar som inte fått instruktioner från Sverige om hur munskydd ska bäras....

https://www.expressen.se/gt/rika-stadsdelarna-dar-corona-sprids/

Citat:
Att fler tycks bära munskydd i Biskopsgården, jämfört med andra stadsdelar i Göteborg, skulle kunna hänga ihop med vilka medier man följer. Det menar Ingmar Skoog.
– Följer du medier från andra länder så är det mycket rapportering om positiva effekter med munskydd. Det är inte helt omöjligt att det är förklaringen, säger han.
slut citat
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top