Sverige idag..

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Man måste släcka elden när det brinner, inte bara skaffa bättre skyddsmasker.
Exakt! Och den som lyssnar efter sådana lösningar i debatten – som inte är ihåliga klyschor som ”vi måste satsa på skolan” – hör att INGA politiker OAVSETT färg säger något om det. Det är lika usla hela bunten.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är ju en intressant tanke. Radera värlfärdsstaten så att det blir som i usa. Bara löner och skatter följer med så fine. Här (bor på andra sidan Atlanten) går bara 1/7 av alla barn hungriga. Frihet.

Japp, dit är vi på väg! Mer till dem som har och mindre till de som inte har.

Språket är amerikanska ord, ibland uttalade på "svenska" ibland hela uttryck på modärn "svenska".

Och detta är inte känslomässigt bevisgrundat utan ämmisionellt evidensbaserat! :tungan
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Inkomsterna till gängen bör man inte negligera. Det är en ansenlig mängd röka som ligger till grund för ca 50% av allt ”ghetto-våld”.

- Inkomsterna till de här "gängen" är inte grundorsaken till att Sverige ser ut som det gör idag.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Bra om ämnet i Studio Ett idag (samt även P1 morgon).

De femton-till tjugoåringar som begår dessa brott idag, vad gjorde de för fem-tio år sedan?

Det är DÄR man stoppar denna utveckling. Inte genom att införa hårdare straff eller annat som inte omhändertar problemet ett dugg. Man måste släcka elden när det brinner, inte bara skaffa bättre skyddsmasker.

- När grundorsaken är kultur, kan man bara "släcka elden" genom att se till att den inte sprider sig till områden med andra värderingar.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det är inte svenne banan som spränger, skjuter o våldtar i vårt land, om nu någon inte sett förbi dimridåerna.
Jag ser inga svenne-ungar i gäng nere på stan som hotar, tafsar på minderåriga tjejer och rånar folk.
Det värsta vi haft är HA och Bandidos när de fajtades med varandra, och det är i jämförelse rena dagiskäbblet för gemene man utanför de kriminella kretsarna.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det är inte "kultur" som är grundorsak. Det är "misär".

- Misär? Jadu..se dig omkring vilka bilar som rör sig i "misär"-områdena och vilka som äger klubbarna i landet.

För ett antal år sedan kallades det flyktingar. Sen insåg t.o.m. Migrationsverket att det var en försvinnande del som verkligen var flyktingar, så döpte man om dem till "ensamkommande"...vilket är lika missvisande.

Som en äldre Turkisk äldre man sa till mig en gång i vår största stad:
"ni svenskar är så naiva. Ni tror att de som kommer hit idag flyr, när de i själva verket är såna vi inte vill ha i hemlandet. De som har råd att resa sticker till bidragen"
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hur kan misär vara orsaken? Fanns det inte misär för 20 år sedan?
Hur många av dessa som syftas på lever dessutom i misär, statistik på det tack.

Min mormor var fattig som en kyrkråtta under sin uppväxt, inte gick hon ut och lekte med handgranater på torget för det.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Hur ska det bli ? 2 såkallade pedagoger sprang efter 2st 7åringar som smet från skolan 1,5 timme tog det innan de lyckades övertala barnen att komma tillbaka till skolan .Det sätts inga gränser barnen lär sej att de får göra precis som de vill .
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur kan misär vara orsaken? Fanns det inte misär för 20 år sedan?
Hur många av dessa som syftas på lever dessutom i misär, statistik på det tack.

Min mormor var fattig som en kyrkråtta under sin uppväxt, inte gick hon ut och lekte med handgranater på torget för det.

Det fanns misär för 20 år sedan, för 50 år sedan och för 100 år sedan. Det fanns skjutningar och sprängningar, knivdåd och mord, misshandel, rån och elände. Även då alltså. Det är inte en kulturell fråga. Ungar som växer upp i misär, brist på allt osv och utan framtidshopp har alltid väldigt nära till kriminalitet. Så var det förr och så är det nu.

Tillgång på vapen är ett annat problem, främst bottnar det problemet i balkankrigen då vapen av alla de slag spreds över Europa.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
App, app, app, du har missförstått eller så hänger du bara inte med! :7peta

Vi måste ha friheten att ha möjlighet att köpa en privat sjukförsäkring!

Vi måste ha friheten att ha möjlighet påverka vår pension!

Vi måste ha friheten att ha möjlighet köpa vår bostad!

Vi måste ha friheten att ha möjlighet att välja en privatägd skola till våra barn!

Allt annat är vänster och det måste vi få bort! ;)

Javisst! Jag är för den friheten, men det är lite trist att folket ska behöva betala två gånger för samma tjänst eftersom den första leverantören inte levererar.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det fanns misär för 20 år sedan, för 50 år sedan och för 100 år sedan. Det fanns skjutningar och sprängningar, knivdåd och mord, misshandel, rån och elände. Även då alltså. Det är inte en kulturell fråga. Ungar som växer upp i misär, brist på allt osv och utan framtidshopp har alltid väldigt nära till kriminalitet. Så var det förr och så är det nu.

Tillgång på vapen är ett annat problem, främst bottnar det problemet i balkankrigen då vapen av alla de slag spreds över Europa.

Ok så det vi läser om i tidningarna om skjutningar och sprängningar, knivdåd och mord, misshandel, rån och elände är lika vanligt idag per capita som för 20, 50 och 100 år sedan?

Hur stor andel av befolkningen lever i misär i Sverige idag 2019 med socialbidrag, bostadsbidrag, bidrag för det enda och för det tredje, samt hur stor andel utgör de i brottsstatistiken? Dvs är de över eller underrepresenterade?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Javisst! Jag är för den friheten, men det är lite trist att folket ska behöva betala två gånger för samma tjänst eftersom den första leverantören inte levererar.

Men Fredrik sa faktiskt att vi skulle spara Jobbskattebidraget så vi kunde betala det som vi inte skulle få när skatterna sänktes! :7peta

Att det finns röstberättigade som inte lyssnade på Fredrik utan trodde att det fortsatt skulle levereras är bögarnas fel! :tungan

Eller om det var Sossarnas fel? :va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ok så det vi läser om i tidningarna om skjutningar och sprängningar, knivdåd och mord, misshandel, rån och elände är lika vanligt idag per capita som för 20, 50 och 100 år sedan?

Hur stor andel av befolkningen lever i misär i Sverige idag 2019 med socialbidrag, bostadsbidrag, bidrag för det enda och för det tredje, samt hur stor andel utgör de i brottsstatistiken? Dvs är de över eller underrepresenterade?

Det är väl så att alla de där siffrorna har gått neråt på de tidsperspektiv du efterfrågar, men sen hände ju nåt hösten 2015 samtidigt som Löfven stod och sa att ingenting har hänt.

Här är statistiken för dödligt våld i absoluta tal och då ska man komma ihåg att folkmängden ökat.
https://www.bra.se/statistik/kriminalstatistik/konstaterade-fall-av-dodligt-vald.html

EDIT: Bättre kurva, mord per 100000 invånare sedan 1990
https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/mord-och-drap.html#Sedan1990
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
https://www.google.com/url?sa=t&rct...2_fr1950.xls&usg=AOvVaw3bQR9PJG-46BMSBk57IfSr

Där finns en hel del. OBS att det är "anmälda brott" vilket gör att exempelvis våldtäktssiffror inte kan jämföras över tid - och där har dessutom lagstiftningen ändrats till att innefatta sådant som för bara 10 år sedan hade kategoriserats som möjligen trakasserier...

Vad gäller övrigt finns det så fantastiskt mycket utrett och skrivet i alla sorters medier sista att det nog bara är faktaresistens som orsakar ev oklarheter. Eller Trumpsk "fake news"-mentalitet...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men Fredrik sa faktiskt att vi skulle spara Jobbskattebidraget så vi kunde betala det som vi inte skulle få när skatterna sänktes! :7peta

Att det finns röstberättigade som inte lyssnade på Fredrik utan trodde att det fortsatt skulle levereras är bögarnas fel! :tungan

Eller om det var Sossarnas fel? :va

Jag tror inte Fredrik sagt att det skulle dras ner på allt detta. Men visa mig gärna att jag har fel?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är väl så att alla de där siffrorna har gått neråt på de tidsperspektiv du efterfrågar, men sen hände ju nåt hösten 2015 samtidigt som Löfven stod och sa att ingenting har hänt.

Här är statistiken för dödligt våld i absoluta tal och då ska man komma ihåg att folkmängden ökat.
https://www.bra.se/statistik/kriminalstatistik/konstaterade-fall-av-dodligt-vald.html

EDIT: Bättre kurva, mord per 100000 invånare sedan 1990
https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/mord-och-drap.html#Sedan1990

Inte en aning. Jag bara frågar.

Antalet som dör hålls tillbaka tack vare bättre ambulanshantering och bättre akutsjukvård. Och bla detta
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svenska-kirurger-lars-upp-i-sydafrika

Antalet mordförsök/antalet döda skulle jag vilja se. Per capita då.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att de här kurvorna pekar åt olika håll är ju inte direkt positivt eller nåt bra betyg för våra politiker.
 

Bifogat

  • Lagforda_urval.png
    Lagforda_urval.png
    59.3 KB · Visningar: 117
  • Brottsstatistik_urval.png
    Brottsstatistik_urval.png
    55.5 KB · Visningar: 100
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top