Sverige idag..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Håller med även dig i sak.
Men har du ett avhugget huvud hemma, av en person som du haft en nära relation till, och dessutom har högst sannolika skäl att vara vred på personen i fråga, så skulle jag inte klassa det som 'någerlunda troligt' att du varit medverkande i själva brottet att ha ihjäl denne. Det är högst troligt.
Jag är dock ingen expert i området inte heller har jag alla bevis framför mig. Men det är onekligen suspekt kan jag tycka.
Om det verkligen är så att detta är "all bevisning" och det ändå inte ansågs som högst sannolikt att vederbörande också dödat den stackars flickan, så hoppas jag det överklagas, går upp i högsta instans, och förövaren får livstid. Samt att det blir en prejudicerande dom. Det ska, enligt min högst personliga åsikt, aldrig löna sig att försvåra en brottsutredning. Tvärt om.

Ja alltså tingsrätten dömde ju livstid och jag har inte sett någon i denna tråd argumentera för att vi inte ska ha ett rättssystem där skuld skall bevisas.
Man kan ju argumentera för att den bevisning som föreligger i detta fall skall räcka för att kunna döma till livstid och att om inte villkoren för det är uppfyllda så kanske det är läge att ändra villkoren.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror att ett samhälle fungerar bättre om det krävs bevis för att någon utfört ett brott innan de straffas för det. Att det verkar någorlunda troligt räcker inte.

Fast nu döms ju den här personen för mordet.
Bevis för mordet finns ju i tillräcklig grad.
Det avhuggna huvudet hemma under sängen räckte ju till det.

Däremot ges det rabatt för att brottslingen har försvårat utredningen i sådan grad att detaljerna kring mordet är svåra att reda ut.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Laholms kommun drog in Ulrikas personliga assistans – kan inte göra någonting själv

I somras blev mardrömmen verklighet för Margareta Bengtsson och hennes man när deras 46-åriga dotter Ulrika blev av med assistanstimmar. Trots att hon inte kan göra någonting själv bedömer Laholms kommun att hon ska klara sig med runt sex timmar assistans per dygn i stället för de tidigare 18 timmarna.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/h...ragen-assistans-kan-inte-gora-nagonting-sjalv


Så jävlar trött på sånt här, en jävla otrygghet som inte är värdigt Sverige 2020.

Ansvariga politiker ska fan få skit för att ta beslut som i slutändan drabbar medborgarna såhär medan skatteslöseriet i andra ändar av statskassan fortsätter flöda fritt!

I en annan artikel svarar en ansvarig politiker, Kenneth Camitz (M), ordförande i socialnämnden att ser man till rättspraxis så har Laholms kommun delvis varit generösa när det kommer till personlig assistans.

Oviljan att lägga resurser på rätt saker, rätt människor, av rätt skäl, och istället slösa bort på t.ex. menskonst och konst för sniglar och allt vad det är... så jävla ovärdigt.

Bristerna i det här samhället, det knäcker mig...

.

.

.

En psykolog på Twitter idag (en serie tweets som fått rejält med respons, feedback och likes)

Jag har en ny kategori klienter/patienter: de som efter ett antal samtal vågar berätta om den lågintensiva stress, oro och vrede de ständigt upplever av hur illa landet sköts.

Man har tagit beslutet att inte se på TV och Public Service eftersom det upplevs som allt för vinklat, att man har oro för hur skolan sköts och vrede mot politiker. Man är också rädd för hur yttrandefriheten begränsas och hur språket allt mer förvandlas till ett tvingat nyspråk.

Det finns även en intensiv upprördhet över bristen på vuxenhet och ansvarstagande. Man oroar sig för vuxnas ovillighet att sätta gränser för barn och sig själva och lojhet och beroende av underhållning och bekräftelse.


Det hela påminner mycket om vad Ola Wong pratade om i sitt sommartal/som sommarpratare på SR
https://sverigesradio.se/avsnitt/1518790
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Laholms kommun drog in Ulrikas personliga assistans – kan inte göra någonting själv

I somras blev mardrömmen verklighet för Margareta Bengtsson och hennes man när deras 46-åriga dotter Ulrika blev av med assistanstimmar. Trots att hon inte kan göra någonting själv bedömer Laholms kommun att hon ska klara sig med runt sex timmar assistans per dygn i stället för de tidigare 18 timmarna.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/h...ragen-assistans-kan-inte-gora-nagonting-sjalv


Så jävlar trött på sånt här, en jävla otrygghet som inte är värdigt Sverige 2020.

Ansvariga politiker ska fan få skit för att ta beslut som i slutändan drabbar medborgarna såhär medan skatteslöseriet i andra ändar av statskassan fortsätter flöda fritt!

I en annan artikel svarar en ansvarig politiker, Kenneth Camitz (M), ordförande i socialnämnden att ser man till rättspraxis så har Laholms kommun delvis varit generösa när det kommer till personlig assistans.

Oviljan att lägga resurser på rätt saker, rätt människor, av rätt skäl, och istället slösa bort på t.ex. menskonst och konst för sniglar och allt vad det är... så jävla ovärdigt.

Bristerna i det här samhället, det knäcker mig...

.

.

.

En psykolog på Twitter idag (en serie tweets som fått rejält med respons, feedback och likes)

Jag har en ny kategori klienter/patienter: de som efter ett antal samtal vågar berätta om den lågintensiva stress, oro och vrede de ständigt upplever av hur illa landet sköts.

Man har tagit beslutet att inte se på TV och Public Service eftersom det upplevs som allt för vinklat, att man har oro för hur skolan sköts och vrede mot politiker. Man är också rädd för hur yttrandefriheten begränsas och hur språket allt mer förvandlas till ett tvingat nyspråk.

Det finns även en intensiv upprördhet över bristen på vuxenhet och ansvarstagande. Man oroar sig för vuxnas ovillighet att sätta gränser för barn och sig själva och lojhet och beroende av underhållning och bekräftelse.


Det hela påminner mycket om vad Ola Wong pratade om i sitt sommartal/som sommarpratare på SR
https://sverigesradio.se/avsnitt/1518790

Vi har I alla tider betalat enorma mängder skatt i det här landet, och jag har tidigare försvarat det med "tänk på allt vi får tillbaka"

Det funkade på den tiden sjuka människor fick vara sjuka och fick den hjälp dom behövde.
Det funkade på den tiden man kunde gå med sina barn till badhuset.
Det funkade på den tiden man kunde gå med sina barn till biblioteket.
Det funkade på den tiden folk kände trygghet.
Det funkade på den tiden lag och ordning upprätthölls.
Det funkade på den tiden vi hade militär beredskap
Det funkade på den tiden vi hade bra sjukvård med korta köer

Det funkar inte längre...

Fanns det något namn/diagnos på personerna psykologen pratade om?

Jag tänkte så man kan säga det direkt om man måste prata med en psykolog någon gång.

Jag läser uteslutande mina svenska nyheter på Omni (för att det är gratis och någorlunda ovinklat)
Jag ser INTE på TV längre, jag läser INTE Aftonbladet och Expressen eller Lokaltidningar längre.
Ja, resten stämmer rätt bra det med...

Jag måste nog lyssna på den där Wong....
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men framförallt för att det skulle medföra att man riskerar att dumpa markpriserna.

Markpriset är vad kommunen betalat för marken + alla räntor som kommunen betalat för marken sedan kommunen köpte marken. Lärde jag mig när jag bodde i Malmö.
Så jag gissar det är likadant i Göteborg. Kruxet i Göteborg är att marken längs och i Götaälv ligger så nära vattenytan att marken regelbundet är översvämmad. I varje fall när det är riktig storm.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/fiskhamnen-svammade-over-varsta-jag-sett-pa-nio-ar/
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/kaotiskt-vid-stenas-tysklandsterminal-1.876900

Resultat är att "byggnadsföretagen" inte är så pigga på att bygga på gammal träskmark och lera.
Projektet Frihamnen "dök" när byggbolagen ville ha marken gratis för att bygga på Frihamnskajen "mitt i älven".
Och här är problemet. Den mark Göteborg har som säkerhet för sina lån. Är "egentligen" inget som någon som kan sin bibel skulle vilja bygga på. Matt. 7:24-27 eller Luk. 6:47-49
Denna liknelse handlar om två män, en som byggde sitt hus på berggrund och en som byggde sitt hus på sand.
Och i Göteborg är sanden lera nere vid älven. :huvet
Men det gäller att i det längsta att inte låtsas om det.
https://www.gp.se/nyheter/älvstaden-är-ännu-ett-tecken-på-att-något-är-grundligt-fel-1.35919249

Man behöver inte se bort till USA för att hitta klimatförnekare.
De finns att hitta tror jag hos de flesta svenska kommuner. Enklast är att söka bland politikerna !

Och vad kommer dagens GP med. Favorit i Repris ! Bakom betalvägg.
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/så-kan-göteborgs-manhattan-till-slut-byggas-ut-1.35932983
Men så här ska det se ut mitt i GötaälvLERAN. Manhattan har berg som grund.
 

Bifogat

  • Frihamnen-i-GP-20201026.png
    Frihamnen-i-GP-20201026.png
    430.2 KB · Visningar: 13
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så sent som i går fick jag upp en artikel om Corona där Anders Tegnell lovade att det inte skulle bli någon allmän spridning i Sverige, eftersom vi har så bra sjukvård.

Vi skulle minsann kunna isolera varje fall så att ingen spridning skedde.

Eftersom vi har så bra sjukvård i Sverige ligger antalet döda på 5,7 % av antalet smittade.

Medan den i Finland och USA som tydligen har ännu bättre sjukvård (det vet vi väl från media och SVT / SR) ligger den på 2,8 % respektive 2,7 %.
https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_death_rates_by_country
Kolla i kolummen Case Fatality Rate.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu rapporterar ju Sverige ALLA dödsfall av covidsmittade patienter oavsett vad man dog av. Det är alltså inte dödsorsaken utan korrelationen. Oklart hur det redovisas i övriga länder.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nu rapporterar ju Sverige ALLA dödsfall av covidsmittade patienter oavsett vad man dog av. Det är alltså inte dödsorsaken utan korrelationen. Oklart hur det redovisas i övriga länder.

Jag fattar det som att statistiken för sverige innefattar de som har diagnostiserats med covid-19 och avlidit inom en månad.
Hur stor sannolikhet är det att man testas positivt och dör av andra orsaker inom en månad? Borde väl inte vara många tänker jag?

Sen kan man tänka på detta också.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wPG4eA/langt-fler-svenskar-kan-ha-dott-av-corona
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag fattar det som att statistiken för sverige innefattar de som har diagnostiserats med covid-19 och avlidit inom en månad.
Hur stor sannolikhet är det att man testas positivt och dör av andra orsaker inom en månad? Borde väl inte vara många tänker jag?

Sen kan man tänka på detta också.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wPG4eA/langt-fler-svenskar-kan-ha-dott-av-corona

Det vanligaste är att man INTE dör av Corona, även om man är smittad...

Men det gör definitivt att statistik inte kan jämföras utan vidare. Däremot kan man sannolikt jämföra överdödlighet.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag fattar det som att statistiken för sverige innefattar de som har diagnostiserats med covid-19 och avlidit inom en månad.
Hur stor sannolikhet är det att man testas positivt och dör av andra orsaker inom en månad? Borde väl inte vara många tänker jag?

Sen kan man tänka på detta också.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wPG4eA/langt-fler-svenskar-kan-ha-dott-av-corona

Eftersom en del av de som dött i Sverige har bott på äldreboenden ser jag det som att sannolikheten att de dör av vad som helst är ganska stor. Det är sällan det är friska åldringar som får en plats nånstans.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det vanligaste är att man INTE dör av Corona, även om man är smittad...

Men det gör definitivt att statistik inte kan jämföras utan vidare. Däremot kan man sannolikt jämföra överdödlighet.

Det vanligaste är ju att man inte dör av EN hjärtinfarkt heller, många har ju haft flera stycken innan dom dör.

Lika fullt är det inget man vill ha, speciellt inte om man har en annan sjukdom också
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Med en anings anings insikt i hur det är på sjukhusen så är det ytterst ovanligt att de som har fått diagnosen Covid-19 har det som enda diagnos, ofta upptäcks det vid rutinprovtagning och skrivs ju givetvis in i journalen sen dör patienten av något helt annat men har ju bevisligen Covid-19 också.
Och detta andra kan vara så vitt skilda saker som sviter efter trafikolycka, hjärnblödning mm där ett virus inte spelar någon avgörande roll.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top