Sverige idag..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jaha, där kom Löfven ut som rasist(enligt 2019års definition). Det såg man inte komma(enligt S talepunkt nr1)

Grisar flyger, ankor backar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag går efter officiella siffror både vad gäller invandring och asylsökande.

Jag föreslår att du söker på scb istället för att läsa på avpixlat och liknande.
Jag vet inte exakt vad din tes är men du förefaller ha en aningen inkomplett bild.

Det går inte att diskutera migration och missa anhöriginvandring, inte heller spårbyten, kompetens, eller uppehållstillstånd. Det är jättekul med indiska programmerare. Inte lika kul med bolivianska slavarbetare. Att bara lyfta ut några månader och dra någon slutsats blir inte rätt. Inte heller att slänga in tre länkar och peka på dem som facit.

Avpixlat heter numera samnytt och deras tonläge går nog att kritisera, speciellt om man är sjuklöver, men deras faktauppgifter har jag inte sett någon anmärka på tidigare, hoppas du nu exemplifierar med en radda knasigheter så vi inte hamnar i en negativ ryktesspridning.

De som kom 2015 är för övrigt knappast vårt största problem. Ännu.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jaha ja, lite information från Danmark om läget i Sverige.
https://www.berlingske.dk/europa/er...loest-bandeland-nu-skal-soeren-pape-give-gode
Fotot av bilarna och höghusen kan vara från Västra Frölunda några km SV från Göteborg centrum (Centralstationen, Brunnsparken)

Och lite från AP om vaccin mot Polio, ibland går det lite fel i nån vaccin batch.
Exempel, alla som fått sömnsjuka av svininfluensa vaccin i Sverige, fick det från EN batch vaccin.
Utrett av den förening som bildats av de drabbade. Sjukvården / Samhället kom inte på det......
https://apnews.com/619efb65b9eeec5650f011b960a152e9

Inte utan att jag trots konsekvenserna är glad jag haft COVID-19 och inte behöver vaccinera mig.
Och för det fick mig fixa Autogiro på hyra och el.
Så när jag inte kan betala så drabbas min son inte direkt av problem.
 
Last edited:

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Min syrra å jag såg löfven på Riksdagens öppnande. Hon orkar inte se han:zpy Hon jobbar som sjuksköterska
Tydligen så hade Franska sjuksköterskor fått 5000 kr extra för att arbetat med Coronan.
Löfven där imot bara snackar.

Det är ju upp till kommunal att ställa lite jävla krav och gå ifrån industristandarden.
Att basera en hel facklig rörelse på IF-metalls grundmått är inte så vettigt.

Visserligen bra för facken att inte spelas mot varandra, men både poliser och kommunalanställda / vårdanställda borde visa lite jefla ryggrad i förhandlingarna. (deras representanter då alltså..)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vild gissning. Lönenivån inom en rad yrken hade sett bättre ut om man skrotat en del pompösa förbund med deras välbeställda organisationsmedlemmar. Tänka sig att betala facklig avgift där en svullen tomat sitter och lyfter 4ggr din egen lön. Gillar att slå sig själv med en rostig kniv?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är ju upp till kommunal att ställa lite jävla krav och gå ifrån industristandarden.
Att basera en hel facklig rörelse på IF-metalls grundmått är inte så vettigt.

Visserligen bra för facken att inte spelas mot varandra, men både poliser och kommunalanställda / vårdanställda borde visa lite jefla ryggrad i förhandlingarna. (deras representanter då alltså..)

1. Ett mått på löneförhöjningsutrymme är motsvarande produktivitetsökning. Annars kommer inflation som ett brev på posten, företagens konkurrenskraft försämras etc. Det finns alltså ett gemensamt intresse att öka produktiviteten i företagen.

2. Ett mått på produktivitetsökning är exportindustrins löneavtal som då antas avspegla produktivitetsökning i internationell konkurrens. Det blir det sk "märket" som övriga förbund mer eller mindre solidariskt håller sig till för att inte äventyra inflation och därmed garantera reallöneökningar till de egna medlemmarna även på sikt.

3. Förhandling är förhandling och avtal träffas. Av ovan nämnda anledningar (inflationsrisk etc) tillkommer dessutom att om inte avtal träffas inom viss tid så ställs saken under medling, varpå medlaren lägger avtalsförslag inom märkets ram som arbetsgivare och arbetstagare antingen kan anta eller förkasta i sin helhet. Man tappar alltså initiativet helt och hållet.

4. Kommunal har till största delen lågavlönade medlemmar och vill således ha kronpåslag och låglönesatsningar/utsmetningar av löneutrymmet. IF Metall å sin sida har medlemmar som tjänar bra och är konkurrensutsatta och konjunkturberoende och vill å sin sida ha procentuella påslag och höjda maxlöner osv. Detta gör det svårt att hitta helt gemensamma linjer utan man får försöka enas kring gemensamma grunder.

5. Det är mycket få fackligt anställda som lyfter höga löner. De har liknande löner som övriga kontorsnissar/ombudsmän/utredare osv på arbetsmarknaden.
De politiskt valda ordförandena kan förstås ha goda villkor, vilka medlemmarna faktiskt då bestämmer om i god demokratisk ordning. Det brukar vara kanske tre-fyra stycken i ett större förbund. Det har naturligtvis inte ett dugg med lönenivån bland förbundets medlemmar att göra annat än i någon slags moralisk-hygienisk aspekt.

6. Har yrket medvind i oponionen kan allt hända. Jag gissar på att Vårdförbundet, polisförbundet och officersförbundet kommer att få bättre utdelning i nästa lönerörelse. Kommunal likaså, och där är min gissning att den gamla stötestenen "Heltidstjänst, tillsvidare" kommer att prioriteras för deras medlemmar. Och tur är väl det.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Aftonblaskan skrev:
Liberalerna och Centern har tillsammans med regeringen kommit överens om en sänkt inkomstskatt på sammanlagt 13,5 miljarder kronor i den kommande höstbudgeten.

Det beräknas resultera i cirka 1 500 kronor mer i plånboken per år för främst låg- och medelinkomsttagare, meddelar Nyamko Sabuni (L) och Annie Lööf (C) på en pressträff.

Syftet är att öka skillnaden mellan den som arbetar och den som lever på bidrag och ge möjlighet till större ekonomiska marginaler, säger Annie Lööf om sänkningen:
– Det blir en tydlig morot att gå från bidrag till arbete, och ger vårt land en nystart.

125 spänn i månaden blir en tydlig morot?!? Joråsåatte :3freak
Lägg pengarna på löner åt polis och vårdpersonal.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
125 spänn i månaden blir en tydlig morot?!? Joråsåatte :3freak
Lägg pengarna på löner åt polis och vårdpersonal.

125 kr är inte så sällan skillnaden mellan plus eller minus innevarande månad. Vi har en ganska stor grupp medborgare vars ekonomiska situation är betydligt sämre än vad de flesta nog föreställer sig.

Det kanske för en familj innebär 3000kr/år på ett sparkonto så att man var 4-e år kan åka till Mallis en vecka?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
125 kr är inte så sällan skillnaden mellan plus eller minus innevarande månad. Vi har en ganska stor grupp medborgare vars ekonomiska situation är betydligt sämre än vad de flesta nog föreställer sig.

Det kanske för en familj innebär 3000kr/år på ett sparkonto så att man var 4-e år kan åka till Mallis en vecka?

Fullt medveten om att jag är en MVPM (Medelålders Vit Privilegierad Man) och att alla inte har det lika bra.
Men tycker ändå dom pengarna kunde ha satsats på Polis och vårdpersonal.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
125 spänn i månaden är ett hån.

Nu kommer dessa 125 kronor i månaden antagligen någon gång spenderas och därigenom inbringa skatt men om vi tittar på totalen så har vi skatteintäkter på ca 2000 miljarder per år. Man minskar dessa med 13,5 miljarder dvs ca 0,7 %. Hör ni? Hela nollkommasju procent!!! Wow, grattis.

Kommer säkert ge ett rejält hack i kurvan.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skattetryck/skattetrycket-historiskt/

Vågar man gissa på att det smyger in andra punktskatter som äter upp denna sänkning på inkomstskatten? plastpåseskatten äter väl tex upp typ 200 miljoner om året av denna sänkning.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
125 kr är inte så sällan skillnaden mellan plus eller minus innevarande månad. Vi har en ganska stor grupp medborgare vars ekonomiska situation är betydligt sämre än vad de flesta nog föreställer sig.

Det kanske för en familj innebär 3000kr/år på ett sparkonto så att man var 4-e år kan åka till Mallis en vecka?

Om de där 125kr istället lades på gräns/-samhällsbevakning med tull och polis då kanske sagda barnfamilj inte behöver lägga 495kr/mån för att känna sig tryggare? Du vet, samhällskontraktet.

Kommit fram till hur lång tid offentlig byggprocess tar än, när jag ändå har dig på tråden? :mattias
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Fatta hur von Oben frikopplad man är om man tror att man kan åka till Mallorca en vecka för 12,000kr med familjen.

Testa 120,000.

Eller man kanske aldrig åker utomlands om man bor i Norrland?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Fatta hur von Oben frikopplad man är om man tror att man kan åka till Mallorca en vecka för 12,000kr med familjen.

Testa 120,000.

Eller man kanske aldrig åker utomlands om man bor i Norrland?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Bara för att man är gift med en kusin behöver inte hela släkten åka med.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top