REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 187 av 202 FörstaFörsta ... 87137162181182183184185186187188189190191192193 ... SistaSista
Resultat 3 721 till 3 740 av 4028
    7.3 Werzions avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Hoj
    Ingen för tillfället
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	befolkning_samordningsnummer_skatteverket.jpg
Visningar:	33
Storlek:	57,1 KB
Id:	456184

"Vi" är fler än 11 miljoner...

Comme as you are totoros avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Hoj
    en mc som aldrig varit på verkstan
    Citat Ursprungligen postat av FettSnok Visa inlägg
    Det lär vi märka när nya folkräkningen startar och bidragen dras in.
    Tvivlar att dom räknar rätt. Tänker på Sandviken å tusen grejer till

Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Citat Ursprungligen postat av Markus Visa inlägg
    Missade du anhöriga nu?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
    Jag går efter officiella siffror både vad gäller invandring och asylsökande.

Jag föreslår att du söker på scb istället för att läsa på avpixlat och liknande.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Citat Ursprungligen postat av zoda Visa inlägg
    Tittar man här https://www.scb.se/hitta-statistik/s...-till-sverige/ så inleder de med att säga:

Hur stora är mörkertalen tro?
    Åt vilket håll slår mörkertalet?

Många verkar ju ha ett halvdussin identiteter så det kanske jämnar ut sig mot illegala papperslösa som vistas här?
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    Tuono 1100RR Highland 950 SM
    Jaha, där kom Löfven ut som rasist(enligt 2019års definition). Det såg man inte komma(enligt S talepunkt nr1)

Grisar flyger, ankor backar.
    Stöd samhället, kör svenskt.

Medlem Markuss avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Hoj
    KTM
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Jag går efter officiella siffror både vad gäller invandring och asylsökande.

Jag föreslår att du söker på scb istället för att läsa på avpixlat och liknande.
    Jag vet inte exakt vad din tes är men du förefaller ha en aningen inkomplett bild.

Det går inte att diskutera migration och missa anhöriginvandring, inte heller spårbyten, kompetens, eller uppehållstillstånd. Det är jättekul med indiska programmerare. Inte lika kul med bolivianska slavarbetare. Att bara lyfta ut några månader och dra någon slutsats blir inte rätt. Inte heller att slänga in tre länkar och peka på dem som facit.

Avpixlat heter numera samnytt och deras tonläge går nog att kritisera, speciellt om man är sjuklöver, men deras faktauppgifter har jag inte sett någon anmärka på tidigare, hoppas du nu exemplifierar med en radda knasigheter så vi inte hamnar i en negativ ryktesspridning.

De som kom 2015 är för övrigt knappast vårt största problem. Ännu.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Jaha ja, lite information från Danmark om läget i Sverige.
    https://www.berlingske.dk/europa/er-...pape-give-gode
    Fotot av bilarna och höghusen kan vara från Västra Frölunda några km SV från Göteborg centrum (Centralstationen, Brunnsparken)

Och lite från AP om vaccin mot Polio, ibland går det lite fel i nån vaccin batch.
    Exempel, alla som fått sömnsjuka av svininfluensa vaccin i Sverige, fick det från EN batch vaccin.
    Utrett av den förening som bildats av de drabbade. Sjukvården / Samhället kom inte på det......
    https://apnews.com/619efb65b9eeec5650f011b960a152e9

Inte utan att jag trots konsekvenserna är glad jag haft COVID-19 och inte behöver vaccinera mig.
    Och för det fick mig fixa Autogiro på hyra och el.
    Så när jag inte kan betala så drabbas min son inte direkt av problem.
    Senast redigerat av Comeback den 2020-09-10 klockan 08:41.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

Medlem
    Reg.datum
    jul 2015
    Hoj
    Japan
    Citat Ursprungligen postat av totoro Visa inlägg
    Min syrra å jag såg löfven på Riksdagens öppnande. Hon orkar inte se han Hon jobbar som sjuksköterska
    Tydligen så hade Franska sjuksköterskor fått 5000 kr extra för att arbetat med Coronan.
    Löfven där imot bara snackar.
    Det är ju upp till kommunal att ställa lite jävla krav och gå ifrån industristandarden.
    Att basera en hel facklig rörelse på IF-metalls grundmått är inte så vettigt.

Visserligen bra för facken att inte spelas mot varandra, men både poliser och kommunalanställda / vårdanställda borde visa lite jefla ryggrad i förhandlingarna. (deras representanter då alltså..)

Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    Vild gissning. Lönenivån inom en rad yrken hade sett bättre ut om man skrotat en del pompösa förbund med deras välbeställda organisationsmedlemmar. Tänka sig att betala facklig avgift där en svullen tomat sitter och lyfter 4ggr din egen lön. Gillar att slå sig själv med en rostig kniv?

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Citat Ursprungligen postat av Bennybira Visa inlägg
    Det är ju upp till kommunal att ställa lite jävla krav och gå ifrån industristandarden.
    Att basera en hel facklig rörelse på IF-metalls grundmått är inte så vettigt.

Visserligen bra för facken att inte spelas mot varandra, men både poliser och kommunalanställda / vårdanställda borde visa lite jefla ryggrad i förhandlingarna. (deras representanter då alltså..)
    1. Ett mått på löneförhöjningsutrymme är motsvarande produktivitetsökning. Annars kommer inflation som ett brev på posten, företagens konkurrenskraft försämras etc. Det finns alltså ett gemensamt intresse att öka produktiviteten i företagen.

2. Ett mått på produktivitetsökning är exportindustrins löneavtal som då antas avspegla produktivitetsökning i internationell konkurrens. Det blir det sk "märket" som övriga förbund mer eller mindre solidariskt håller sig till för att inte äventyra inflation och därmed garantera reallöneökningar till de egna medlemmarna även på sikt.

3. Förhandling är förhandling och avtal träffas. Av ovan nämnda anledningar (inflationsrisk etc) tillkommer dessutom att om inte avtal träffas inom viss tid så ställs saken under medling, varpå medlaren lägger avtalsförslag inom märkets ram som arbetsgivare och arbetstagare antingen kan anta eller förkasta i sin helhet. Man tappar alltså initiativet helt och hållet.

4. Kommunal har till största delen lågavlönade medlemmar och vill således ha kronpåslag och låglönesatsningar/utsmetningar av löneutrymmet. IF Metall å sin sida har medlemmar som tjänar bra och är konkurrensutsatta och konjunkturberoende och vill å sin sida ha procentuella påslag och höjda maxlöner osv. Detta gör det svårt att hitta helt gemensamma linjer utan man får försöka enas kring gemensamma grunder.

5. Det är mycket få fackligt anställda som lyfter höga löner. De har liknande löner som övriga kontorsnissar/ombudsmän/utredare osv på arbetsmarknaden.
    De politiskt valda ordförandena kan förstås ha goda villkor, vilka medlemmarna faktiskt då bestämmer om i god demokratisk ordning. Det brukar vara kanske tre-fyra stycken i ett större förbund. Det har naturligtvis inte ett dugg med lönenivån bland förbundets medlemmar att göra annat än i någon slags moralisk-hygienisk aspekt.

6. Har yrket medvind i oponionen kan allt hända. Jag gissar på att Vårdförbundet, polisförbundet och officersförbundet kommer att få bättre utdelning i nästa lönerörelse. Kommunal likaså, och där är min gissning att den gamla stötestenen "Heltidstjänst, tillsvidare" kommer att prioriteras för deras medlemmar. Och tur är väl det.
    Buy quality, cry once.

Medlem Kratozs avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
    Citat Ursprungligen postat av Aftonblaskan
    Liberalerna och Centern har tillsammans med regeringen kommit överens om en sänkt inkomstskatt på sammanlagt 13,5 miljarder kronor i den kommande höstbudgeten.

Det beräknas resultera i cirka 1 500 kronor mer i plånboken per år för främst låg- och medelinkomsttagare, meddelar Nyamko Sabuni (L) och Annie Lööf (C) på en pressträff.

Syftet är att öka skillnaden mellan den som arbetar och den som lever på bidrag och ge möjlighet till större ekonomiska marginaler, säger Annie Lööf om sänkningen:
    – Det blir en tydlig morot att gå från bidrag till arbete, och ger vårt land en nystart.
    125 spänn i månaden blir en tydlig morot?!? Joråsåatte
    Lägg pengarna på löner åt polis och vårdpersonal.
    Marc Marquez! You had me at Valencia 2012! :)

"Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Citat Ursprungligen postat av Kratoz Visa inlägg
    Det blir ju faktiskt en fri lunch på nåt hak Sluta var så cynisk och otacksam
    Söker: Motor till GSXR1100W dvs vattenkylda 92-98, ev skabbig hoj

/steffe

Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

Medlem Kratozs avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
    Det blir ju faktiskt en fri lunch på nåt hak Sluta var så cynisk och otacksam
    Flåt.

Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Hoj
    Beror på
    Det finns inga gratisluncher

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Citat Ursprungligen postat av Kratoz Visa inlägg
    125 kr är inte så sällan skillnaden mellan plus eller minus innevarande månad. Vi har en ganska stor grupp medborgare vars ekonomiska situation är betydligt sämre än vad de flesta nog föreställer sig.

Det kanske för en familj innebär 3000kr/år på ett sparkonto så att man var 4-e år kan åka till Mallis en vecka?
    Buy quality, cry once.

Medlem Kratozs avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    125 kr är inte så sällan skillnaden mellan plus eller minus innevarande månad. Vi har en ganska stor grupp medborgare vars ekonomiska situation är betydligt sämre än vad de flesta nog föreställer sig.

Det kanske för en familj innebär 3000kr/år på ett sparkonto så att man var 4-e år kan åka till Mallis en vecka?
    Fullt medveten om att jag är en MVPM (Medelålders Vit Privilegierad Man) och att alla inte har det lika bra.
    Men tycker ändå dom pengarna kunde ha satsats på Polis och vårdpersonal.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Hoj
    Ok
    125 spänn i månaden är ett hån.

Nu kommer dessa 125 kronor i månaden antagligen någon gång spenderas och därigenom inbringa skatt men om vi tittar på totalen så har vi skatteintäkter på ca 2000 miljarder per år. Man minskar dessa med 13,5 miljarder dvs ca 0,7 %. Hör ni? Hela nollkommasju procent!!! Wow, grattis.

Kommer säkert ge ett rejält hack i kurvan.
    https://www.ekonomifakta.se/fakta/sk...et-historiskt/

Vågar man gissa på att det smyger in andra punktskatter som äter upp denna sänkning på inkomstskatten? plastpåseskatten äter väl tex upp typ 200 miljoner om året av denna sänkning.
    Senast redigerat av zoda den 2020-09-10 klockan 18:16.

Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg

Om de där 125kr istället lades på gräns/-samhällsbevakning med tull och polis då kanske sagda barnfamilj inte behöver lägga 495kr/mån för att känna sig tryggare? Du vet, samhällskontraktet.

Kommit fram till hur lång tid offentlig byggprocess tar än, när jag ändå har dig på tråden?

Medlem Markuss avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Hoj
    KTM
    Fatta hur von Oben frikopplad man är om man tror att man kan åka till Mallorca en vecka för 12,000kr med familjen.

Testa 120,000.

Eller man kanske aldrig åker utomlands om man bor i Norrland?

Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    Ducati Scrambler - 18, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat: Suzuki, Triumph, 2xYamaha
    Citat Ursprungligen postat av Markus Visa inlägg
    Fatta hur von Oben frikopplad man är om man tror att man kan åka till Mallorca en vecka för 12,000kr med familjen.

Testa 120,000.

Eller man kanske aldrig åker utomlands om man bor i Norrland?

Bara för att man är gift med en kusin behöver inte hela släkten åka med.

Sidan 187 av 202 FörstaFörsta ... 87137162181182183184185186187188189190191192193 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Tycker nog att jämförelsen är rättvis i många avseenden, men kanske ännu mer gentemot KTM 790, även om det inte är en kåpklädd hoj. Snarlik effekt och lite m [...]

CoBz
Vill du annonsera ovan? Klicka här