Sverige idag..

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jahapp, tittade på kvällens avsnitt av Rapport för jag inte hade nåt bättre för mig. Svenska kraftnät har tvingats dra ner överföringen från vattenkraften för att Vattenfall stängt ner merparten av kärnkraften i söder. Låt det sjunka in lite: Vi har alltså massor av el uppe i norr som bara väntar på att skickas ner, men kan inte för att kärnkraften på ett eller annat sätt ligger nere på rena och skära beslut av vattenfalls ledning. Man har stängt ner nästan alla reaktorer för underhåll och chansat på att resten bara ska hålla sig fungerande. Hoppsan, det gjorde de inte.
Vad gör vi då? När Vattenfall uppenbart har destabiliserat elförsörjningen i hela nedre delen av Sverige? Ger dem en smäll på fingrarna? Ett rejält vite p.g.a oansvarigheten att förstöra landets möjlighet att ha ett balanserat elnät? Nej, SvK ger dem tamigfan 300 miljoner(!) kronor för att starta upp R1. Bara i Sverige säger jag..

Ahem. Vavadejasa?! HVDC..baslast...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ahem. Vavadejasa?! HVDC..baslast...
Ja det har jag aldrig motsatt mig, inte medvetet iaf. Problemet är inte att vi stänger ner en eller två reaktorer, problemet är att stänga ner merparten utan något alternativ för att hantera alla former av försörjning. Jag kan ha varit otydlig, men det är det jag försökt få fram.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Fast det är väl ändå politiska beslut som gjort att vi inte har drösvis med små reaktorer längs hela kusten och att de som står kvar inte fått underhåll för att klara framtiden.
Jo till viss del. Hade vi haft 30 reaktorer smetade längs kusterna skulle problemet vara mindre. Men det är inte så i dagsläget. Vi har inte 30 reaktorer. Att då med berått mod chansa på att de kvarvarande reaktorerna som inte är planerat nerstängda alla ska klara av att hålla sig i produktion för att upprätthålla stabiliteten i nätet är ett grovt fel utfört av Vattenfall. Dvs vårt kärnkraftsbolag. Det problem vi har just nu och idag i SE3 och SE4 är inte vindkraftens fel. Det är kärnkraftens. För den producerar inte så mycket som behövs för att nätet ska vara stabilt, så att våra överfulla vattenmagasin kan användas.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja det har jag aldrig motsatt mig, inte medvetet iaf. Problemet är inte att vi stänger ner en eller två reaktorer, problemet är att stänga ner merparten utan något alternativ för att hantera alla former av försörjning. Jag kan ha varit otydlig, men det är det jag försökt få fram.


Ska vi påminna varann om att Vattenfall ägs till 100% av staten och politiska nycker har, om jag uttrycker mig raljant, bra jäkla stor inverkan pga ägardirektiv? Och den andra detaljen, man biter inte husse? *host..SVT..host*

https://www.di.se/ledare/varfor-valjer-vattenfall-kol-fore-karnkraft/

Nå, börjar det klarna varför svensk elförsörjning är kattskit och vilka som lämpligen skämmas skall? :7peta



Annars kan du experimentera med tanken att du var VD på Vattenfall och skulle köra en tydlig bild som motsägelse till politiska visionerna.. du skulle bli utbytt på nästa stämma.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jo till viss del. Hade vi haft 30 reaktorer smetade längs kusterna skulle problemet vara mindre. Men det är inte så i dagsläget. Vi har inte 30 reaktorer. Att då med berått mod chansa på att de kvarvarande reaktorerna som inte är planerat nerstängda alla ska klara av att hålla sig i produktion för att upprätthålla stabiliteten i nätet är ett grovt fel utfört av Vattenfall. Dvs vårt kärnkraftsbolag. Det problem vi har just nu och idag i SE3 och SE4 är inte vindkraftens fel. Det är kärnkraftens. För den producerar inte så mycket som behövs för att nätet ska vara stabilt, så att våra överfulla vattenmagasin kan användas.

Du är grundlurad. Det är till 100%. :fakta precis som varenda vindkraftverk står där pga politiska beslut i form av statskassans vidöppna dörrar.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Du är grundlurad. Det är till 100%. :fakta precis som varenda vindkraftverk står där pga politiska beslut i form av statskassans vidöppna dörrar.
Om det inte är kärnkraftens fel. Varför löses problemet då genom att starta upp en nedstängd reaktor? När det just nu är 2,5 reaktorer som skulle vara igång men är oplanerat nere p.g.a haveri och upptäcka fel?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om det inte är kärnkraftens fel. Varför löses problemet då genom att starta upp en nedstängd reaktor? När det just nu är 2,5 reaktorer som skulle vara igång men är oplanerat nere p.g.a haveri och upptäcka fel?

Jag repeterar: det är politiska beslutsfattares fel. Samma typer som drivit in subventionerad vind för att konkurrera ut den.

Det är inte på annat vis...därför man nu kommer starta R1 tidigare men som sagt man dödade O1 och O2 med Don Qs antagonister

Man sänkte Barsebäck för man var tramsiga, vad fick vi? Eoner med danska fekalier i havet utanför Hbg som tack. Men dansken är nöjd, danska Vestas fick ju göra grova pengar med hjälp av svenska statskassan.

Kan du tänka dig vilken jäkla dubbelsmäll? Först blir man av med KK sen kan man sälja vindkraftverk som svenska staten tar mellanskillnad plus avkastning för. Ingen dålig affärsidé. Synd att så få tjäna på det..
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag repeterar: det är politiska beslutsfattares fel. Samma typer som drivit in subventionerad vind för att konkurrera ut den.

Det är inte på annat vis...
Jag håller absolut med om att det är politiska beslut att vi har så få reaktorer som vi har. Inget snack om saken.
Men det är inte ett politiskt beslut att stänga ner merparten av reaktorerna samtidigt och utan tillräcklig redundans för att köra det underhåll och de inspektioner som krävs för att hålla reaktorerna i fungerande skick. Detta och bara detta är anledningen till problemen vi har i SE3 och SE4 just nu. För vi hade inte haft de här problemet om bara en reaktor av de som är nere just nu hade planerats att tas ner för revision när alla andra gåtts igenom.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag håller absolut med om att det är politiska beslut att vi har så få reaktorer som vi har. Inget snack om saken.
Men det är inte ett politiskt beslut att stänga ner merparten av reaktorerna samtidigt och utan tillräcklig redundans för att köra det underhåll och de inspektioner som krävs för att hålla reaktorerna i fungerande skick. Detta och bara detta är anledningen till problemen vi har i SE3 och SE4 just nu. För vi hade inte haft de här problemet om bara en reaktor av de som är nere just nu hade planerats att tas ner för revision när alla andra gåtts igenom.

Redundans saknas pga för få. Det finns fyra reaktorer i SE4. När förutom sommar är det lämpligt? De...är...för...få...


Det du säger är ”hoppa högre”. Att Ringhals exvis legat på runt 97% tillgänglighet och att man slog topprekord i produktion 2018 trots sin ålder tyder på att det inte var nåt större fel på grejerna som gjorde att R2 året efter fick stänga :zpy

Jo seddu, eftersom i stort sett all övrig produktion i SE3 & 4 är helt oberäknelig så blir det så. Man hade hoppats på lite mer vind men det har varit lite skralt med det på sistone...

Lösningen är enkel, skrota elcertifikat och ta bort effektskatten så kommer i alla fall uniper bygga nytt.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Om det inte är kärnkraftens fel. Varför löses problemet då genom att starta upp en nedstängd reaktor? När det just nu är 2,5 reaktorer som skulle vara igång men är oplanerat nere p.g.a haveri och upptäcka fel?

För att det löser till viss del problemet oavsett problemets orsak. Mer vindsnurror nu löser inte problemet.

Nedstängd? R1 har varit avstängd för revision och planerats att starta senare i år, inga konstigheter. Nu får den startas tidigare för att Svenska Kraftnät ser ett behov. Problemet löses med kärnkraft för att kärnkraft har andra nyttigheter förutom de kWh som produceras som andra kraftkällor inte har.
https://www.svk.se/press-och-nyhete...m-tillganglighet-av-karnkraft-under-sommaren/

Och återigen, kärnkraften stänger som vanligt på sommarperioden för revision och underhåll.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag håller absolut med om att det är politiska beslut att vi har så få reaktorer som vi har. Inget snack om saken.
Men det är inte ett politiskt beslut att stänga ner merparten av reaktorerna samtidigt och utan tillräcklig redundans för att köra det underhåll och de inspektioner som krävs för att hålla reaktorerna i fungerande skick. Detta och bara detta är anledningen till problemen vi har i SE3 och SE4 just nu. För vi hade inte haft de här problemet om bara en reaktor av de som är nere just nu hade planerats att tas ner för revision när alla andra gåtts igenom.

Det är ingen nyhet för någon att revisioner måste göras och att de planeras på sommarhalvåret då effektbehovet är lågt. Det har fungerat sedan 70/80-talet.
Nästa sommar finns ingen R1 heller som Svenska Kraftnät kan ringa in.

Är de som kraftproducent skyldiga enligt lag eller avtal att ha redundans?
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Redundans saknas pga för få. Det finns fyra reaktorer i SE4. När förutom sommar är det lämpligt? De...är...för...få...


Det du säger är ”hoppa högre”. Att Ringhals exvis legat på runt 97% tillgänglighet och att man slog topprekord i produktion 2018 trots sin ålder tyder på att det inte var nåt större fel på grejerna som gjorde att R2 året efter fick stänga :zpy

Jo seddu, eftersom i stort sett all övrig produktion i SE3 & 4 är helt oberäknelig så blir det så. Man hade hoppats på lite mer vind men det har varit lite skralt med det på sistone...

Lösningen är enkel, skrota elcertifikat och ta bort effektskatten så kommer i alla fall uniper bygga nytt.

Effektskatten är väl borta?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det är ingen nyhet för någon att revisioner måste göras och att de planeras på sommarhalvåret då effektbehovet är lågt. Det har fungerat sedan 70/80-talet.
Nästa sommar finns ingen R1 heller som Svenska Kraftnät kan ringa in.

Är de som kraftproducent skyldiga enligt lag eller avtal att ha redundans?
Jag motsäger mig inte detta alls, det måste göras och är en rejäl nackdel för kärnkraften om du frågar mig. Men bara för att man måste stänga en betydande producent på regelbunden basis måste man inte göra det oansvarigt.
Istället för att köra en "Du Leffe, vi börjar väl med att stänga ner X antal reaktorer samtidigt som vi alltid gjort? -Ja för fan, det är ju färre igång nu, då hinner vi med det snabbare och kan lapa Piña Colada på beachen hela Augusti" kunde man tänkt såhär istället: "Vi brukar alltid hålla Y antal reaktorer igång, även under sommaren, så vi planerar in att successivt gå över dem ett mindre antal än vanligt åt gången eftersom det finns färre av dem nu, och inte börja på nästa förrän en av de nerstängda är igång igen. Vi står ju faktiskt även för frekvensreglering i södra delarna av nätet."
Politiken sysslar med den oansvariga permanenta nerstängningen av kärnkraften, med MP i spetsen.
Vattenfall däremot står för den oansvariga tillfälliga nerstängningen av kärnkraften.
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Det där inlägget försvann lite i tsunamin av k-krafts-inlägg. Har kollat igenom det nu, mycket intressant! :tummenupp

Bard har mycket intressant och vettigt att säga, mycket är fakta, mycket är åsikter, ofta men inte alltid med fakta som underlag. Han gör det dock onödigt svårt för sig själv med att provocera och ha noll ödmjukhet.

Förstår inte riktigt hans taktik, samtidigt som jag finner lite logik i att skriva på ett sätt på Twitter, i nästa nivå skriva långa debattartiklar som förklarar en del, sedan rekommendera t.ex. Jordan B. Peterson och hänvisa till poddar/poddavsnitt han är med i för att dyka ner djupare och förklara saker och ting. För att slutligen rekommendera sina egna böcker (tillsammans med Jan Söderqvist) för att få (de få) läsarna att riktigt på djupet förstå (ännu färre individer) samhället, vår historia och det troliga scenariot vi har framför oss.

Själv är jag någonstans mellan Twitter och Jordan B. Peterson i förståelse :tungan ;)


Här gör Bard ett besök och pladdrar på ännu mer och mer fritt, NJUT!

https://www.youtube.com/watch?v=XphBSMDYdak

.
.

*EDIT*

En intressant aspekt jag märkt av främst på Facebook är hur många vänsterindivider stoltserar i diverse trådar om hur de vägrar se eller lyssna på denna misogyna nazisten...
Det blir extra komiskt när Bard och Modiri diskuterar detta patetiska beteende bara 5 minuter in i klippet, och vågar man lyssna 25-30 minuter in så diskuterar dom det löjliga med detta ständiga kastande av rasistkort på allt och alla som är till höger om Gustav Fridolin...

INGEN jag vet är såväl mitt som höger i politiken skulle någonsin stoltsera och skryta med sin vägran att ta in fakta och andras åsikter...
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bard har mycket intressant och vettigt att säga, mycket är fakta, mycket är åsikter, ofta men inte alltid med fakta som underlag. Han gör det dock onödigt svårt för sig själv med att provocera och ha noll ödmjukhet.

Förstår inte riktigt hans taktik, samtidigt som jag finner lite logik i att skriva på ett sätt på Twitter, i nästa nivå skriva långa debattartiklar som förklarar en del, sedan rekommendera t.ex. Jordan B. Peterson och hänvisa till poddar/poddavsnitt han är med i för att dyka ner djupare och förklara saker och ting. För att slutligen rekommendera sina egna böcker (tillsammans med Jan Söderqvist) för att få (de få) läsarna att riktigt på djupet förstå (ännu färre individer) samhället, vår historia och det troliga scenariot vi har framför oss.

Själv är jag någonstans mellan Twitter och Jordan B. Peterson i förståelse :tungan ;)


Här gör Bard ett besök och pladdrar på ännu mer och mer fritt, NJUT!

https://www.youtube.com/watch?v=XphBSMDYdak

.
.

*EDIT*

En intressant aspekt jag märkt av främst på Facebook är hur många vänsterindivider stoltserar i diverse trådar om hur de vägrar se eller lyssna på denna misogyna nazisten...
Det blir extra komiskt när Bard och Modiri diskuterar detta patetiska beteende bara 5 minuter in i klippet, och vågar man lyssna 25-30 minuter in så diskuterar dom det löjliga med detta ständiga kastande av rasistkort på allt och alla som är till höger om Gustav Fridolin...

INGEN jag vet är såväl mitt som höger i politiken skulle någonsin stoltsera och skryta med sin vägran att ta in fakta och andras åsikter...

Precis min åsikt av Bard. :tummenupp

Jag gillar Peterssons enkla klara beskrivningar av komplexa problem.
Det är gud-biten jag har lite svårt med...;)

Även om jag också hör det oftare från vänster (för identitetspolitik kan verkligen fuqqar med folk)
vad gäller ta till sig andra sidans åsikter, hör jag ganska liknande saker från "höger".
Jag skulle aldrig lyssna på Guilou, Melin, Suhonen, och om vi ska in på moderna tänkare, Zizek.
Polariseringen som uppstår genom detta ser vi resultaten av i USA gissar jag.
Dom är som vanligt lite före.
Känns mer och mer oundvikligt här hemma också.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vattenfall däremot står för den oansvariga tillfälliga nerstängningen av kärnkraften.

Oansvarig? Det är Svenska Kraftnät(som är en myndighet) som har ansvar för driftsäkerheten i elsystemet.
Vad har (statligt helägda)Vattenfall för ansvar och hur är det reglerat?
Skriver staten/SvK/Strålsäkerhetsmyndigheten dåliga avtal med kärnkraftsproducenterna om detta kanske?

Normalt byts en del av bränslestavarna ut en gång om året, massa provningar osv enligt myndighetskrav osv. När är det bäst att göra det, vid litet eller stort effektbehov?

Är det andra förutsättningar för om en vindkraftsproducent vill stoppa sitt verk för arbete tycker du? Varför isf. Har det att göra med att kärnkraften är mer värdefull för elsystemet än vindkraft.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vilken skillnad. Idag ser spotpriset mycket bättre ut. Inte över 1 krona/kWh någon timme idag.

F2 verkar ha kommit igång idag. Ser ut att vara lite mer vind än igår också.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top