Sverige idag..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns ingen lag som säger att dumhuvuden har rätt att bli inbjudna till TV-produktioner som de sedan fakturerar...


Buy quality, cry once
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Sant, men det är inte en mysig slippery slope när åsikter får människor sparkade...

Men han fick ju inte sparken. Enligt sig själv, https://www.expressen.se/noje/alexander-bard-sparkas-av-tv4/
Bard har en annan version.

– Det här är ett beslut som har växt fram under de senaste tre månaderna, det har ingenting alls att göra med vad som hände i dag, säger Alexander Bard.
[...]
Jag har en jättebra relation med TV4 men jag och mitt team har bestämt oss för att det är bättre att jag går vidare och gör mer edgy saker. Talang passar inte med den politiska, spirituella persona som jag odlat. Det här är ett beslut som växt fram under de senaste tre månaderna när jag hållit på med andra saker, säger Alexander Bard.

Surt sa räven...:fyllisar
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sant, men det är inte en mysig slippery slope när åsikter får människor sparkade...

Du kan ju se vilka politiska företrädare som driver just den linjen... och dra sina slutsatser.

Men TV4 är ett privat bolag och där är det förstås styrelsen som bestämmer vad som skall accepteras och inte.

Sedan ger ju inte dåren uttryck för ”en åsikt” utan vill bara orsaka största möjliga uppmärksamhet eftersom det är det som föder honom.

Men att påstå att det är din hudfärg som gör att du inte tar tag i ditt liv osv är ju befängt bortom förståelse.

I sammanhanget att färgade möter ett annat polisvåld än vita i USA, särskilt i vissa delstater.

Det är så jävla dumt att man baxnar.


Buy quality, cry once
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Men att påstå att det är din hudfärg som gör att du inte tar tag i ditt liv osv är ju befängt bortom förståelse.
Men det gör han ju inte. Han menar att man SKA ta tag i sitt liv, inte att det är hudfärgen som gör att man inte gör det.

I sammanhanget att färgade möter ett annat polisvåld än vita i USA, särskilt i vissa delstater.
Vart finns statistiken på detta?(Hur ser över/under-representationen ut tex mellan antal brott av vita & svarta i förhållande till andel av befolkningen och totalt antal brott.)

Det är ju en sak att börja med om man(inte du) ska ut och demonstrera - att faktiskt visa att saker förhåller sig till det sätt man menar. Fram med faktan liksom...

https://nyheteridag.se/larry-elder-black-lives-matter-bygger-pa-en-logn/
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag har inga problem med att man vill bilda opinion men någon form av koherens är önskvärd från min sida i argumenten och resonemangen man för.

Att tex en viss grupp ur befolkningen är överrepresenterade i våra fängelser gör inte att systemet är rasistiskt mot den gruppen per automatik. Kanske är det så att den grupper faktiskt också är överrepresenterade när det kommer till att begå brott.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi kan väl kanske enas om att dumhuvuden blir inbjudna till publik service och annan media som de sedan fakturerar så länge de navigerar rätt i åsiktskorridoren.

Nja, åsiktskorridoren är knappast så smal som vissa vill göra gällande. Däremot så står det ju fullständigt klart att inte alla vill stå bakom vad som helst.

Yttrandefrihet betyder inte att du slipper konsekvenser, bara att inte STATEN och det offentliga förföljer eller straffar dig för det.

Arbetsgivaren kan däremot göra det. Vänkretsen. Dina föräldrar. Osv. Så även företag som kan vägra att anlita dig eftersom de inte vill förknippas med dig.


Buy quality, cry once
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har inga problem med att man vill bilda opinion men någon form av koherens är önskvärd från min sida i argumenten och resonemangen man för.

Att tex en viss grupp ur befolkningen är överrepresenterade i våra fängelser gör inte att systemet är rasistiskt mot den gruppen per automatik. Kanske är det så att den grupper faktiskt också är överrepresenterade när det kommer till att begå brott.

Nu var det specifikt ”black lives matter”-rörelsen i USA och vad som ligger bakom den, även historiskt. Flytta målstolpar är inte konstruktivt.

Bard är en uppmärksamhetsknarkande medieprofil, inget annat.


Buy quality, cry once
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nu var det specifikt ”black lives matter”-rörelsen i USA och vad som ligger bakom den, även historiskt. Flytta målstolpar är inte konstruktivt.

Jag förstår inte vad du menar?


Jag tänker så här:
Jag är rädd att detta delvis leder till att allt fler unga svarta tappar tron på sig själva, hålet grävs djupare och offerkoftan sitter allt tajtare. Det blir ett narrativ där ansvar tas bort från en själv och läggs på andra(vita) och systemet. Går det dåligt för mig så är det pga den systematiska rasismen i samhället.
Lite så är det jag upplever det hela.

Där har ju Bard en poäng.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, åsiktskorridoren är knappast så smal som vissa vill göra gällande. Däremot så står det ju fullständigt klart att inte alla vill stå bakom vad som helst.

Yttrandefrihet betyder inte att du slipper konsekvenser, bara att inte STATEN och det offentliga förföljer eller straffar dig för det.

Arbetsgivaren kan däremot göra det. Vänkretsen. Dina föräldrar. Osv. Så även företag som kan vägra att anlita dig eftersom de inte vill förknippas med dig.


Buy quality, cry once

Tycker du att mediavärlden uppvisar god tolerans mot den som visar upp åsikter som inte är mainstream?
Kan du se nåt problem i att mediavärlden utesluter varje person som gör ett tramp utanför åsiktsbubblan?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det bästa med Bard är att han lämnar med fanan i topp och står för vad han sagt även om media precis som Brooklyn vrider om det han sagt till nåt som verkar röra sig i deras egna kanske minst lika rasistiska huvuden. Freudiansk slip.

Fan jag önskar att Paolo inte skulle ha pudlat utan skulle ha varit offensiv från första början.
Att han erkände offentligt var starkt men därefter skulle han stått på sig och gett den prostituerade ansvaret för sina egna handlingar men istället kröp han som en hund och erkände ett brott han inte ens begått. Vilket sen mediavärlden tog som en sanning och lynchade honom totalt för.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tycker du att mediavärlden uppvisar god tolerans mot den som visar upp åsikter som inte är mainstream?
Kan du se nåt problem i att mediavärlden utesluter varje person som gör ett tramp utanför åsiktsbubblan?

Inte alls. Det är fritt att starta medier i Sverige och det finns extremt gott om exempel på medier som har som uppgift att sprida dylika tramp, exempel senast länkat till strax ovan. Ofta dessutom genom att kringgå kraven på ansvarig utgivare mm. Det är snarast lagstiftningen om hets mot folkgrupp som begränsar där och som ständigt utmanas. Idag kostar det ingenting att starta en youtubekanal, en blogg, en nättidning osv.

Så det man egentligen retar sig på är att vissa åsikter faktiskt framstår som precis så dumma de är och om man trodde att alla åsikter skulle bemötas med samma respekt så tror man helt fel. Det beror inte så mycket på åsiktskorridor som på att de flesta människor faktiskt är ganska vettiga.



Buy quality, cry once
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag förstår inte vad du menar?


Jag tänker så här:
Jag är rädd att detta delvis leder till att allt fler unga svarta tappar tron på sig själva, hålet grävs djupare och offerkoftan sitter allt tajtare. Det blir ett narrativ där ansvar tas bort från en själv och läggs på andra(vita) och systemet. Går det dåligt för mig så är det pga den systematiska rasismen i samhället.
Lite så är det jag upplever det hela.

Där har ju Bard en poäng.

Det finns absolut en poäng i det. Men Black Lives Matter är något helt annat.


Buy quality, cry once
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Inte alls. Det är fritt att starta medier i Sverige och det finns extremt gott om exempel på medier som har som uppgift att sprida dylika tramp, exempel senast länkat till strax ovan. Ofta dessutom genom att kringgå kraven på ansvarig utgivare mm. Det är snarast lagstiftningen om hets mot folkgrupp som begränsar där och som ständigt utmanas. Idag kostar det ingenting att starta en youtubekanal, en blogg, en nättidning osv.

Så det man egentligen retar sig på är att vissa åsikter faktiskt framstår som precis så dumma de är och om man trodde att alla åsikter skulle bemötas med samma respekt så tror man helt fel. Det beror inte så mycket på åsiktskorridor som på att de flesta människor faktiskt är ganska vettiga.



Buy quality, cry once

Nu är ju public service skattefinansierad, men jag antar att du inte förstår varför det skulle ha nåt med saken att göra.

Den som kontrollerar nutiden, kontrollerar det förflutna
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top