Sverige idag..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns nog inget scenario som inte har kunnat kritiseras i efterhand.

Man får alltid vara beredd på att ompröva beslut utifrån hur läget förändras i en dynamisk värld.

Uppdraget är att rädda liv men också rädda jobb och ekonomi. Nya beslut kommer att tas hela tiden och i vissa fall kanske helt motsatta dem man tog inledningsvis. Det betyder inte att det var fel då utan att läget förändrats.

Uppdragstaktik är såvitt jag vet en bra utgångspunkt för ledning i en föränderlig värld. Och den som kritiserar beslut långt i efterhand när man sitter med facit har ju bara visat att man inte förstått skillnaden mellan att fatta beslut med begränsad information jämfört med att fatta beslut med total information.


Buy quality, cry once

Och Tegnells fördröjda agerande skapar istället större ekonomiska kostnader fler förlorade jobb värre för företagen. Snart har vi en bankkris värre än den på 90-talet.

Om gränserna för en månad sedan hade stängts för allt utom varor så skulle vi sluppit detta.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lägg till att man i dagsläget inte alls vet hur immunitet utvecklas med just detta virus. Allt är kvalificerade gissningar och det betyder att kunskapsläget kommer att förflyttas.

Det i sin tur betyder alltså inte att politiker, myndigheter och forskare är klantarslen. I allmänhet är de inte det, även om trollnytt och andra dunkla krafter försöker ituta den icke kritiskt tänkande delen av befolkningen detta.


Buy quality, cry once

Om du undantar forskare så är min åsikt att dom i allmänhet är just klantarslen. Men vissa icke kritiskt tänkande individer litar ju på sina ledare in absurdum.
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
gWqa3q8.png


.
.

180-graders vändningarna fortsätter....

1f9t7j7.jpg
 

Raderad medlem 51742

Guest
Sveriges agerande förefaller vettigt om antagandet stämmer att viruset enbart smittar från människor med tydliga symptom. Detta antagande verkar nu inte stämma, vilket även Tegnell tog upp i Aktuellt ikväll. Många människor tycks ha blivit smittade av människor som inte själva upplevt symptom.
Tegnell tar upp att vi ser toppen av ett isberg men jag undrar om någon riktigt tar in innebörden.

Lägg samman dessa två saker:

Exponentiell ökning
Smittar från människor som inte upplever symptom.

Detta innebär att alla åtgärder sätts in för sent. Varje nästa steg behöver då sättas in när det fortfarande verkar orimligt, inte när det verkar rimligt för då är det för sent.

Det nämndes att de börjat göra stickprov för att testa bredare hur allmänt spridd smittan är. Detta skall tydligen visa på att vi ännu har låg spridning. Låt oss hoppas att det stämmer, men inte stoppa oss från att nu ta ansvar och hålla oss hemma.
 
Last edited by a moderator:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sveriges agerande förefaller vettigt om antagandet stämmer att viruset enbart smittar från människor med tydliga symptom. Detta antagande verkar nu inte stämma, vilket även Tegnell tog upp i Aktuellt ikväll. Många människor tycks ha blivit smittade av människor som inte själva upplevt symptom.
Tegnell tar upp att vi ser toppen av ett isberg men jag undrar om någon riktigt tar in innebörden.

Lägg samman dessa två saker:

Exponentiell ökning
Smittar från människor som inte upplever symptom.

Detta innebär att alla åtgärder sätts in för sent. Varje nästa steg behöver då sättas in när det fortfarande verkar orimligt, inte när det verkar rimligt för då är det för sent.

Det nämndes att de börjat göra stickprov för att testa bredare hur allmänt spridd smittan är. Detta skall tydligen visa på att vi ännu har låg spridning. Låt oss hoppas att det stämmer, men inte stoppa oss från att nu ta ansvar och hålla oss hemma.

Det är oavsett helt hjärndött att inte agera efter det försiktiga alternativet fram tills man vet säkert.

På ren svenska som ska man agera som att smittan är luftburen och smittar före den smittade uppvisar symptom. Den dagen annat är bevisat så kan man byta strategi.

Ja, utöver att patienter visat sig smitta utan att uppvisa symptom så sägs det nu att viruset kan leva upp till tre timmar som aerosol.
https://www.nyteknik.se/innovation/sa-lange-kan-coronaviruset-overleva-pa-olika-ytor-6990926

Angående att smitta utan att uppvisa symptom så tydde allting på att redan de första patienterna i Tyskland hade smittats utan att 0-patienten uppvisade symptom. Men Tegnells svar var att, jo men den personen hade nog lite, om än jättelite symptom...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det var ett himla fokus på Tegnell här. Tror ni på allvar att han enväldigt hittar på vad man skall tycka dag från dag?

Det är svåra bedömningar utifrån ett begränsat kunskapsunderlag som dessutom förändras över tid. Det sitter många epidemiologer, virusforskare, statistiker, folkhälsoexperter osv och analyserar läget fortlöpande. Utifrån den samlade bilden kommer sedan en avvägning göras kring vad nästa steg blir, beslut tas och efter det kommer en presskonferens med icke medietränade företrädare.

Jag blir förvånad över den ensidiga hookupen på Tegnell. Följer ni bara slaskpress?


Buy quality, cry once
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag tror att motorcykelkörning rensar luftvägarna så Coronan blåser bort!

Helst med öppen hjälm naturligtvis! :tummenupp

- Det är också ett oslagbart sätt att bli ollad i pannan av en fet Ollonborre. Redan i sådär 80 km/h känns det som en rejäl lavett i pannfläsket.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror inte detta är rätt tid att leta syndabockar, men viktigt nu är att skapa begriplighet kring den information som finns, inse allvaret och varför vi var och en måste agera NU, OMEDELBART, om vi inte redan gjort det.

Många verkar fortfarande inte inse hur stor samhällsspridningen är och att rapporterade fall inte ens är i närheten av att återspegla antalet smittade. Många verkar inte heller ha tagit till sig hur smittsamt detta virus är och att det sprids även från människor som känner sig friska. Det kommer fler och fler studier som visar på detta:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/halften-av-alla-de-testade-hade-corona-utan-symtom/

(nu refererar jag till Expressen mest för att det är kortfattat och på svenska, men detta är givetvis information som rapporteras även via synnerligen seriösa kanaler och bland forskare just nu).

För de som är unga och friska är detta på sätt och vis positivt. Många kanske redan blivit smittade utan att veta om det och får därmed immunitet (förhoppningsvis).

Det som är allvaret i situationen är vad detta innebär när det gäller att skydda äldre och de i riskgrupper som kan drabbas synnerligen allvarligt av detta virus. Det räcker inte att undvika fysisk kontakt med dem först när vi känner oss lite sjuka. Vi kan mycket väl vara smittade redan nu utan att veta om detta. För varje dag som går blir det allt mer sannolikt. Vi måste inse att detta inte är en situation där vi kan vänta och se, att försöka skaffa oss själva mer information, att vänta tills vi ser en massa sjuka omkring oss innan vi själva agerar. Då kommer det vara för sent, alldeles för sent. Myndigheterna har redan sedan flera dagar tryckt på vikten av att skydda de äldre och riskgrupperna. Det är extremt viktigt att följa detta nu.

Därför gör det mig så förtvivlad när jag läser artiklar som dessa:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/förkyld-vårdpersonal-i-blekinge-ska-jobba-1.25568480

Att agera för att skydda de äldre och sjuka först när man ser bevis på allmän spridning kommer att vara för sent. Eftersom det inte pågår bred allmän testning så får vi inte tillförlitlig data om hur spritt viruset är, utan vi får data först när människor uppsöker sjukvården, vilket ger en avsevärd fördröjning. Detta kan kosta många människoliv.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Finns flera med kloka tankar i denna tråd.

Jag är ingen virolog och har säkert fel men min upplevelse är att vi agerar för sent och för svagt om man ska hårddra det.
Vill vi inte att skiten ska träffa fläkten så är det bra om vi agerar innan skiten redan träffat fläkten, det säger sig självt. Att agera kraftfullt i ett till synes lugnt läge är med andra ord kanske det rätta.
Och varför inte ta mer lärdom och agera mer likt de länder som klarat sig bäst vare sig det gäller att masstesta, stänga gränser, karantänisera eller vad det nu kan vara.

Jag tänker att det är lättare att backa av och gå ner i åtgärdsnivå ju mer av facit man får än att trappa upp ju mer facit man får, då kan det vara för sent att agera. Det blir då mer reaktiva åtgärder än proaktiva.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag undrar hur många av de hårt ansträngda vårdplatserna på sjukhusen som upptas av skattebetalande personer.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror inte detta är rätt tid att leta syndabockar, men viktigt nu är att skapa begriplighet kring den information som finns, inse allvaret och varför vi var och en måste agera NU, OMEDELBART, om vi inte redan gjort det.

Många verkar fortfarande inte inse hur stor samhällsspridningen är och att rapporterade fall inte ens är i närheten av att återspegla antalet smittade. Många verkar inte heller ha tagit till sig hur smittsamt detta virus är och att det sprids även från människor som känner sig friska. Det kommer fler och fler studier som visar på detta:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/halften-av-alla-de-testade-hade-corona-utan-symtom/

(nu refererar jag till Expressen mest för att det är kortfattat och på svenska, men detta är givetvis information som rapporteras även via synnerligen seriösa kanaler och bland forskare just nu).

För de som är unga och friska är detta på sätt och vis positivt. Många kanske redan blivit smittade utan att veta om det och får därmed immunitet (förhoppningsvis).

Det som är allvaret i situationen är vad detta innebär när det gäller att skydda äldre och de i riskgrupper som kan drabbas synnerligen allvarligt av detta virus. Det räcker inte att undvika fysisk kontakt med dem först när vi känner oss lite sjuka. Vi kan mycket väl vara smittade redan nu utan att veta om detta. För varje dag som går blir det allt mer sannolikt. Vi måste inse att detta inte är en situation där vi kan vänta och se, att försöka skaffa oss själva mer information, att vänta tills vi ser en massa sjuka omkring oss innan vi själva agerar. Då kommer det vara för sent, alldeles för sent. Myndigheterna har redan sedan flera dagar tryckt på vikten av att skydda de äldre och riskgrupperna. Det är extremt viktigt att följa detta nu.

Därför gör det mig så förtvivlad när jag läser artiklar som dessa:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/förkyld-vårdpersonal-i-blekinge-ska-jobba-1.25568480

Att agera för att skydda de äldre och sjuka först när man ser bevis på allmän spridning kommer att vara för sent. Eftersom det inte pågår bred allmän testning så får vi inte tillförlitlig data om hur spritt viruset är, utan vi får data först när människor uppsöker sjukvården, vilket ger en avsevärd fördröjning. Detta kan kosta många människoliv.

Att skydda riskgrupperna har varit strategi från dag 1, oavsett ibland märkliga uttalanden från enskilda personer.

I Italien består en stor del av spridningen av personer som struntade i reseförbudet och reste från norra till södra Italien, jag har sett siffror på uppåt 5000 personer som trotsade påbuden och därmed spred viruset till tidigare fria områden... Tyvärr är det såhär det alltid fungerar med pandemier.

Besök inte äldre och sjuka. Håll er hemma om ni inte måste. Arbeta om ni kan, men även lindriga symptom betyder håll er hemma och två dagars symptomfrihet innan ni återgår till arbetet. Karensdagen togs bort redan förra veckan.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror vi nu måste utgå från att sannolikheten att människor vi möter är smittade är hög eller att vi själv kan vara smittsamma utan att känna symptom, dvs utgå från att om vi inte tillämpar social distansering kommer vi själva smittas och/eller sprida smittan vidare.

Ser jag omkring mig tycks många inte heller inse vad äldre/riskgrupper innebär. Det är inte bara multisjuka 85-åringar, utan alla över 70 samt rätt många yngre än så med olika riskfaktorer.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är många som har åsikter om Tegnell, men mycket av det han påstås ha sagt stämmer inte. På Flashback fanns en sammanställning med uttalanden där inte ett enda stämde med vad han faktiskt uttalat.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Allteftersom fler blir smittade, blir så småningom också fler immuna (såvitt man vet idag), och därmed kan fler och fler återgå till ett mer normalt liv med allt vad det innebär för samhället o världen i stort.

Det borde vara en naturligt scenario att antalet smittade också renderar ett stort antal resistenta människor.
Med det för handen och i kombination med kommande vaccin, är jag optimistisk.

Världen går i cykler, o det gäller allting verkar det som.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är många som har åsikter om Tegnell, men mycket av det han påstås ha sagt stämmer inte. På Flashback fanns en sammanställning med uttalanden där inte ett enda stämde med vad han faktiskt uttalat.
Länka gärna.

Jag har sett flera felaktiga uttalanden själv. Jag har inte sett något som visat sig stämma. Har du?

Nu har även Läkemedelsverket sällat sig till skaran som hellre skickar folk i döden än är försiktiga såg jag annars.

Bara att hoppas på en rejäl folktribunal när detta lagt sig.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Raderad medlem 51742

Guest
Utan att veta så verkar det ändå som såväl Folkhälsomyndighetens som Läkemedelsverkets (när det gäller Ibuprofen-rekommendationen) agerande i vissa frågor tyder på ett synsätt som är anpassat för en situation där "normalläge" råder, men inte i en akut eskalerande och synnerligen komplex situation där snabba beslut på bristande underlag måste tas och förmågan att göra detta blir avgörande. I ett läge där det inte finns tid att invänta evidens eller där tillförlitlig data saknas kan det vara läge att t ex agera enligt försiktighetsprincipen för att begränsa eventuell skada tills man vet mer.

Samtidigt så bör man vara medveten om att det faktiskt tas mängder av beslut baserat på bristande information just nu. Beslut som måste tas, trots att all information inte finns. Detta tror jag vi skall vara tacksamma för. Det går inte att göra denna situation fullt ut förutsägbar, hur gärna vi än vill. Det vi kan göra är att i varje stund försöka skaffa oss så bra överblicksbild och kunskap som möjligt, agera, följa upp utvecklingen och upprepa detta förfarande gång på gång. Att hota med folktribunaler mot myndighetspersoner blir bara kontraproduktivt. De personer som tvingas fatta beslut i dessa osäkra lägen kommer inte göra ett bättre jobb bara för att de hotas med lynchning om de gör fel. Snarare tvärtom - ingen vågar fatta några beslut överhuvudtaget om de riskerar att bli "hängda" för att de gör misstag. Vi snackar inte om människor som av illvilja vill ha ihjäl folk, utan som gör sitt bästa för att agera utifrån de förutsättningar som finns.

Däremot tror jag det hade varit bra om politikerna från början hade trätt in mer istället för att gömma sig bakom myndighetspersoner när det gäller de svåra övervägandena. Det är politikernas jobb att kunna ställas till svars efteråt. Det är de som skall göra de svåra avvägningarna och ta målkonflikterna. De skall lyssna på expertisen, men när det handlar om svåra vägval bör de redovisa öppet vilka dessa vägval är och vilka argument som talar för och emot respektive alternativ. Sedan bör de ta ansvar för de beslut de fattar på dessa premisser.

Om Tegnell kan man säga mycket. Det finns en hel del saker han sagt, framför allt inledningsvis, där det uppfattats som att han tvärsäkert har sagt saker som sedan inte visat sig stämma. Han verkar framför allt ha uttryckt sig väldigt otydligt så att det kunnat misstolkas rejält. Jag tror att han är kompetent inom smittskydd, men definitivt inte inom kommunikation.
 
Last edited by a moderator:

Raderad medlem 51742

Guest
Det går ju att ägna sig åt semantik, men i slutändan är det viktiga inte om det som Tegnell sagt ordagrannt varit korrekt eller inte, utan hur det uppfattats. Det här med kommunikation är svårt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Eftersom folk mordhotar Tegnell och trakasserar honom på ett olika sätt kan det vara bra att visa vad som är sant och inte.

IMG_20200318_134604.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top