Sverige idag..

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM


Jag bor ju inte i Sverige så..
https://www.cdc.gov/coronavirus/201...coronavirus/2019-ncov/about/transmission.html

För mig är det intressant hur man redan kan kategoriskt påstå att NEJ det smittar inte innan. Tänkvärt.

På ämnet experter;
För den svenske epidemihövdingen gäller andra idéer än säg... WHO? Ja, kanske ett sätt att försöka hantera svensk beredskap, eller brist därav. Vad vet vi? Nada.
https://www.expressen.se/nyheter/statsepidemiologen-gar-emot-whos-uppmaning/
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lite info om hur FHM jobbar; (@akutdoktorn Twitter)

Folkhälsomyndigheten har en plan de följer. Utifrån hurpass utbredd den lokala spridningen är, bedömer man indikationen för olika åtgärder. Därför kommer nya besked hela tiden, för att man följer planen.

Vi har en pandemi. Det betyder att Covid19 kommer att breda ut sig. Det är virusets fel, ingen annans. Även med god tillgång till sjukvård, kommer många människor att dö.

Det finns 2 693 884 i åldern 20-40. Om hälften av dem insjuknar och 0,1% dör (Sydkoreas siffror) innebär det 1347 unga döda i Sverige. Detta alltså räknat på de mest optimistiska siffrorna avseende insjuknande och dödlighet.

För att dödligheten ska kunna hållas så låg för de unga, måste äldre, friska, prioriteras bort. Var åldersgränsen går beror på belastningen i systemet.

Folkhälsomyndigheten och ansvariga i sjukvården vet detta. Det är därför de och politikerna tar till helt extrema åtgärder. Planen nu är att skydda de äldre. Hålla dem borta från exponering för viruset, medan yngre smittas och så många blir immuna att spridningen stannar av.

Det finns en stor kapacitet i sjukvården, som nu har mobiliserats. När dessa platser börjar fyllas upp, måste man ta till drastiska metoder för att minska takten och då stänger skolorna, precis som FHM sagt. Att göra det nu bedöms inte värt belastningen på övriga samhället.

Alternativet att vi skulle kunna bryta detta och stoppa smittan finns inte. Det går inte och hade inte gått oavsett vad FHM gjort. Vi har gått över i nästa fas, att plana ut kurvan, så att sjukvården räcker till.

Det är detta som Folkhälsomyndigheten säger. Vi har svårt att ta in det för att det är så overkligt, precis som alla andra katastrofer.”



Detta bygger alltså bland annat på att flockimmunitet uppträder.

Men..va?

https://thehill.com/changing-americ...apan-confirms-first-case-of-person-reinfected

Ni får själva bedöma om det är värt att stanna hemma för att skydda andra utifrån detta arbetssätt. Det kan röra sig om latent tidigare, eller förnyad.

Om man är vidare intresserad kan man även titta på detta;
https://medium.com/@joschabach/flattening-the-curve-is-a-deadly-delusion-eea324fe9727

Och tar in siffran 574st i kontexten ”det finns en stor kapacitet i sjukvården” från ovan citat.


Sammantaget jobbar man utifrån krigsmedicinsk taktik redan, triage.
Godnatt och imorgon är en ny dag.

*Källhänvisning på antalet 574 finns här utgåva maj 2019 nr 25 sid 52.
https://sfai.se/sfai/sfai-tidningen/
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Lite info om hur FHM jobbar; (@akutdoktorn Twitter)

”Det finns 2 693 884 i åldern 20-40. Om hälften av dem insjuknar och 0,1% dör (Sydkoreas siffror) innebär det 1347 unga döda i Sverige. Detta alltså räknat på de mest optimistiska siffrorna avseende insjuknande och dödlighet.

För att dödligheten ska kunna hållas så låg för de unga, måste äldre, friska, prioriteras bort. Var åldersgränsen går beror på belastningen i systemet.

Folkhälsomyndigheten och ansvariga i sjukvården vet detta. Det är därför de och politikerna tar till helt extrema åtgärder. Planen nu är att skydda de äldre. Hålla dem borta från exponering för viruset, medan yngre smittas och så många blir immuna att spridningen stannar av.”

Med äldre menar man då alla som är 40+?

Denna är också intressant i sammanhanget:
https://www.youtube.com/watch?v=Kas0tIxDvrg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu stänger Tyskland gränsen. Ett tydligt skifte. Bra övning för framtiden med.

Å fan. jag har bekanta som flög dit fredag morgon, det var ingen trängsel i Arlanda Utrikeshall, och planet var nästan tomt det med, men hem kommer dom ju, för inte stänger väl vi några gränser?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Å fan. jag har bekanta som flög dit fredag morgon, det var ingen trängsel i Arlanda Utrikeshall, och planet var nästan tomt det med, men hem kommer dom ju, för inte stänger väl vi några gränser?

FFA tror jag inte något land stänger sina gränser för egna medborgare :7peta
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Som medelålders astmatiker var jag kanske inte glad när jag insåg att jag både har ont i halsen, lite extra trögt att andas och feber, men jag räknar med att överleva. Gör jag inte det så är det inte mitt problem. Jag har äldre släktingar som jag inte tänker besöka närmsta tiden.

Krya på dig! Drick vatten, ta inte onödigt många ipren.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Dipb76FXsAEouAO.jpg


Steget Efter gjorde den för skogsbränderna 2018, men samma sak gäller COVID-19 såklart, och tsunamin, och till viss del flyktingkrisen, och såklart även till vilka resurser staten och myndigheterna har när det kommer till skjutningar, bombdåd, våldtäkter, utländska ligor, gängkriminalitet osv....

Citerar hela ditt inlägg.
Är inte "vänster" i klassisk defination.

Med det sagt så vill jag upplysa om att sakerna på bilden såldes av en M-ledd regering 2009. med avvecklingen av apoteksmonopolet försvann våra krislager OCH ANSVARET FÖR DEM!

Sistnämda är det viktigaste. Marknaden kan inte lösa saker lika fort som monopol / diktatur. För att alla ska få chansen att tjäna pengar först.

Med det sagt x2. Fuck menskonst...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Citerar hela ditt inlägg.
Är inte "vänster" i klassisk defination.

Med det sagt så vill jag upplysa om att sakerna på bilden såldes av en M-ledd regering 2009. med avvecklingen av apoteksmonopolet försvann våra krislager OCH ANSVARET FÖR DEM!

Sistnämda är det viktigaste. Marknaden kan inte lösa saker lika fort som monopol / diktatur. För att alla ska få chansen att tjäna pengar först.

Med det sagt x2. Fuck menskonst...

Bullcrap. Beredskapslager avvecklades från 1992 och framåt. Det finns inga motsättningar mot att vara privatföretag och lagerhålla. Det styrs i upphandling. Volvo, Scania mfl lagerhåller för FM de behov som finns där.
Ska du peka finger stod regeringen Persson för största beredskspsdöden. Varsågod och skölj för usla beslut.

Slut samhällsinformation.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och det som inte såldes 2009, se #2627, avvecklades redan tidigare genom de "gemensamma försvarsbesluten".
Det här från fejjan.
https://m.facebook.com/754856823/posts/10157122348546824/?d=n

Nu ska Socialstyrelsen ta fram riktlinjer så tillgänglig materiel räcker.
I klartext vilka som ska få vård vid behov.
Min gissning är att gränsen sätts inledningsvis vid födda 1955 och senare (Löfven är född 1957).
Och mycket bra för att bli av med Pensionärerna som bara kostar pengar. Och röstar fel.
I Italien är gränsen idag födda 1960 och senare.
Och Italien har dubbelt så många intensivvårdsplatser som Sverige.
Med min ålder så behöver jag inte vara orolig för att få dö på sjukhus. Det blir hemma.
 

Bifogat

  • 20200316-Respiratorer-Sverige.png
    20200316-Respiratorer-Sverige.png
    31.8 KB · Visningar: 51
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Well, Triage är aldrig vackert, men ingenting nytt, det är ett moraliskt dilemma som alltid funnits.

Man har alltid haft i uppgift att fördela resurserna mellan dom behövande, och ålder har alltid varit ett av sorteringskriterierna, är du gammal så kan resurserna rädda dig kvar i 10 år, är du ung kan resurserna rädda dig kvar i 50 år.

Är du gammal kommer du att kosta pengar i 10 år, är du ung kan du jobba i 40 år till

Är du gammal kanske du behöver ligga i respirator i en månad och ändå dör du.

Är du ung kanske du börjar andas själv efter en vecka i respirator.

Är det rätt att binda upp en respirator i en månad på någon som kanske dör, när samma respirator kunde rädda 4 personer på samma tid?

Problemet är bara att ju färre resurser man har att fördela, ju tidigare och hårdare måste man prioritera.
Vi har (som vanligt) för lite resersurser.

Militär beredskap har skurits ner på alla områden "för vi har ju aldrig haft krig"
Medicinsk beredskap har skurits ner (delvis med den militära) för vi har ju aldrig några katastrofer.
Det är en quck fix att spara pengar på, som inte syns föränn det är försent.

Jag ska säga upp alla mina försäkringar, för jag har ju aldrig krockat bilen eller fått huset nerbränt, det blir ju sköna slantar i budgeten, ända tills jag krockar eller huset brinner upp, då står jag där...

"Ingen kunde se att det skulle komma, jag har ju inte krockat på 30 år, nu måste någon hjälpa mig"
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Detta är mer i stilen att betala försäkring och samtidigt skrota brandvarnaren.
Visst, du får tillbaka huset men inte familjen därinne.

Efter varje katastrof har man ändå hoppats att väljarna hade brytt sig lite mer om totalförsvaret. Men jag tycker det verkar ligga långt ner. Nånstans får man således skörda sina val.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det viktiga är inte vem som skrivit utan vad som faktiskt står.

Men visst var det en skön känsla att använda en källa där man vet att det är rätt nyheter och inte propaganda! :tummenupp

Nu tillhör jag minoriteten som gillar Public Service utan att skämmas! :)
https://sverigesradio.se/avsnitt/1462862

Men jag tillhär också minoriteten på SportHoj som kör SportHoj utan att skämmas! :tungan
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top