Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
SD störst i LO.
Vad gör LO? Pratar fördelningspolitik.





Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det där med tullar och handelshinder är knepigt. Naturligtvis är det bra för tillväxten med så fri handel som möjligt, men det är lätt att glömma bort att det även finns baksidor. Jämfört med för några år sedan när alla sjöng frihandelns och globaliseringens lov börjar många nu inse det. Det är naturligtvis inte bra när det slår över för mycket åt andra hållet, handelskrig och överdriven protektionism är inte heller bra, men vi behöver hitta rätt balans och framför allt bli bättre på att se och hantera de negativa effekter som globaliseringen medför.

Det är lätt att vara negativ mot Trump, men en stor del av förklaringen till hans framgångar har väl att göra med att många människor upplevt att de drabbats negativt av globaliseringen. När de tidigare politikerna närmast ignorerat detta problem upplevde många att Trump var den enda som erbjöd en lösning på det problemet.

Vi kan även ta Kina som ett exempel. Kina har setts som världens ekonomiska under och det har inte funnits någon hejd på hur mycket affärer det gjorts med det landet, inte minst från svenskt håll, men man har närmast blundat för de negativa sidorna, t ex vad gäller säkerhetspolitik, sårbarheten när en så stor del av försörjningen av varor sker från Kina (hur hanterar vi ett globalt utbrott av coronavirus när en stor del av alla läkemedel tillverkas i Kina?), effekterna av att gynna en diktatur som bygger upp en allt mer avancerad förmåga att kontrollera människor och inte minst den enorma miljö- och klimatpåverkan som helt tycks ignoreras, samtidigt som vi här hemma ägnar oss åt självspäkning och symbolhandlingar som inte påverkar klimatet ens på marginalen i jämförelse.

Jag tror det hade varit vettigt om vi i Sverige började titta lite mer nyanserat på frågan om global handel. Vi vill naturligtvis kunna åtnjuta så mycket av dess fördelar som möjligt, men vi måste samtidigt se att det finns negativa sidor, så vi kan hantera och/eller undvika dem.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Tulltaxor bör komma genom förhandlingar och inte genom ensidigt påhitt av nyckfulla narcissistiska individer. Tittar man på hur taxorna ser ut ser man att det finns undantag för alla möjliga artiklar som har förhandlats fram.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Att det finns baksidor med fri handel står det var och en fritt att tycka, det gör det inte till en sanning och det ger naturligtvis inte de som tycker det rätt att använda våld mot meningsmotståndare.

Tulltaxor? Ja två parter får förhandla och komma överens om vad fan som helst vad mig anbelangar. Tvinga inte mig att på något sätt omfattas av ert avtal bara, den rätten att leka överförmyndare är inte er att ta.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tulltaxor bör komma genom förhandlingar och inte genom ensidigt påhitt av nyckfulla narcissistiska individer. Tittar man på hur taxorna ser ut ser man att det finns undantag för alla möjliga artiklar som har förhandlats fram.
Jag tror nog att man med stort fog kan säga att Kina haft räkmacka.
Det finns också sådant som låter anmärkningsvärt mellan EU och USA.
Oavsett hur det förhåller sig så var min poäng i alla fall att svensk media inte gjort mycket för att nyansera läget och belysa den ur olika synvinklar. Det är "Trump är dum" som gäller.
Jag delar helt din bild att Trump verkar ha en knepig personlighet, men det gör inte alla hans handlingar automatiskt dåliga för omvärlden, och i synnerhet inte för det folk som valt honom. Men som sagt, svensk media är extremt ensidig.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tror nog att man med stort fog kan säga att Kina haft räkmacka.
Det finns också sådant som låter anmärkningsvärt mellan EU och USA.
Oavsett hur det förhåller sig så var min poäng i alla fall att svensk media inte gjort mycket för att nyansera läget och belysa den ur olika synvinklar. Det är "Trump är dum" som gäller.
Jag delar helt din bild att Trump verkar ha en knepig personlighet, men det gör inte alla hans handlingar automatiskt dåliga för omvärlden, och i synnerhet inte för det folk som valt honom. Men som sagt, svensk media är extremt ensidig.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Det mesta jag ser av Trump är hans twittrande.

Visst sjutton har Kina haft det lätt. De har haft förmåner som kanske är passande för gamla u-länder. Nu har de blivit världens mäktigaste industrination på andra länders bekostnad. Jag lever av att handel mellan olika länder fungerar. På måndag hoppas jag att en leverans från Kina kommer så jag kan skicka saker vidare till USA så att en fabrik i Mexiko inte får problem. Jag gillar inte när reglerna ändras från en dag till nästa.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det mesta jag ser av Trump är hans twittrande.

Visst sjutton har Kina haft det lätt. De har haft förmåner som kanske är passande för gamla u-länder. Nu har de blivit världens mäktigaste industrination på andra länders bekostnad. Jag lever av att handel mellan olika länder fungerar. På måndag hoppas jag att en leverans från Kina kommer så jag kan skicka saker vidare till USA så att en fabrik i Mexiko inte får problem. Jag gillar inte när reglerna ändras från en dag till nästa.

Nu har kanske Trump väldigt lite att göra med att det blev lite stopp i maskineriet när det dök upp en allvarlig snuva i fladdermussoppan.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nu har kanske Trump väldigt lite att göra med att det blev lite stopp i maskineriet när det dök upp en allvarlig snuva i fladdermussoppan.

Nu är inte senaste veckornas problem enda gången det plötsligt har hänt saker. Fråga svensk stålindustri om de uppskattar att det de skeppar har nya villkor innan fartyget nått fram.

Jag har en känsla av att Huitfeldts text den här veckan kommer mötas med tystnad.
https://kvartal.se/artiklar/veckobrev-v-7/
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nu är inte senaste veckornas problem enda gången det plötsligt har hänt saker. Fråga svensk stålindustri om de uppskattar att det de skeppar har nya villkor innan fartyget nått fram.

Jag har en känsla av att Huitfeldts text den här veckan kommer mötas med tystnad.
Huitfeldts text denna vecka handlar om ungdomsrånen, förstår inte kopplingen riktigt nu.



Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
SVT är nästintill ofattbart lögnaktiga. När en framtida konservativ majoritet tvingas börja nysta i detta kommer det bli ett jäkla liv.

ca033f9fa0bdcc99109922a12430bf90.jpg


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
SVT är nästintill ofattbart lögnaktiga. När en framtida konservativ majoritet tvingas börja nysta i detta kommer det bli ett jäkla liv.

ca033f9fa0bdcc99109922a12430bf90.jpg


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Jag kommenterar med att parafrasera mig själv;

"Allt började med att Israel försvarade sig."

Vad är att vänta av ett så försåtligt folk att de t o m bygger ruinerna av sitt tempel under al-Aqsamoskén?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

3.30 in har vi SAS-reklamen! :tummenupp

https://sverigesradio.se/avsnitt/1445944

Men är det inte lite svenskt att tycka att det som inte är svenskt är bättre?

Nu är vi amerikaner, men tidigare var vi tyskar. Men en kille som fortsatte med en mustasch som var inne på 20-talet gjorde slut med det för de flesta.
Innan det var det franskt som gällde.

Och är det inte lite svenskt att se ner på istället för att hylla.
Hyllning stavas nästan som komage på modärn "svenska" :D

Vi hyllar inte våra ledare om det inte gäller ishockey eller fotboll.

Vadå - jag dyster? :(
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tillhör definitivt gruppen som är irriterad på SAS.

Däremot var det intressant att läsa Hakelius i Expressen igår som bagatelliserade det hela. Eftersom jag håller av Hakelius så blir jag tvungen att reflektera.

Det är också ett exempel på att jag fungerar som Trump-hatarna, dvs jag reagerar olika beroende på vem som säger/gör vad. En irriterande insikt

För övrigt har Hakelius helt fel, denna gång.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Detta efter att flygbolaget SAS släppt sin reklamfilm med budskapet att exakt allt skandinaviskt egentligen är "kopierat" från andra länder.

En av lyssnarna som hörsammade uppmaningen ringde in till programmet och sade följande:

– Skandinaviskt är Oden, Tor, Balder. Blonda, blåögda, altruistiska människor, innovativa, upptäcktsresande. Trollskogar, fjäll, polarnatt, allmogekonst, vikingar. Lucia, som är en urnordisk tradition, ingen kristen tradition. Samma med julen, julen är kulturellt approprierad av andra länder. Den är urnordisk, sade mannen och avslutade med följande budskap:

– SAS väntas vid Finspångsrättegångarna.

Finspångsrättegångarna är en så kallad nätmem populär på högerkanten som går ut på att landsförrädare ska ställas inför rätta i en fiktiv rättegång i Finspång i framtiden.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tillhör definitivt gruppen som är irriterad på SAS.

Däremot var det intressant att läsa Hakelius i Expressen igår som bagatelliserade det hela. Eftersom jag håller av Hakelius så blir jag tvungen att reflektera.

Det är också ett exempel på att jag fungerar som Trump-hatarna, dvs jag reagerar olika beroende på vem som säger/gör vad. En irriterande insikt

För övrigt har Hakelius helt fel, denna gång.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Faktaresistenta är vi allihopa – men det finns motmedel

Våra hjärnor har formats av den jägar/samlartillvaro som vår art levt i under mer än 99 procent av sin tid på jorden. Och vi har inte klarat oss och utvecklats till jordens mest avancerade art för att vi envist sökt sanningen, utan för att vi haft en grupp som skyddat oss. Gruppen är lika med överlevnad. Därför, om vi måste välja mellan sanning och den kunskap som vår grupp accepterar, väljer vi att vara lojala med gruppen.

https://etidning.lt.se/shared/spread/lanstidningen-sodertalje-2020-02-15-p14-15/wJdHYxMs
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top