Xj 400-1982 Förgasare

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Tjena:)

Jag har köpt på mig ett vinterprojekt jag har börjat skruva på.
Den har förmodligen körts väldigt lite senaste åren och inget alls på iaf ett år.
Efter lite pill, ett nytt batteri och startgas gick den igång.
Den gick dock bara på full choke och typ 30000 varv och började bluddra men dö vid gaspådrag.
Jag plockade ur förgasarna och kollade in i ett par av dom för att kolla skicket osv.
Dom såg ganska fräscha ut. Packningar osv är ganska nya och förmodligen har någon bytt dom relativt nyligen.
Jag bestämde mig för att strunta i dom för tillfället och smällde ihop allt igen.
Den var lite tjurig men nu gick den igång och varvar upp istället och lägger sig på tip 6000 var. Dvs gasar endel själv och går dessutom ganska bra. Man kan även gasa upp den med bra svar på gasen. Dock så ligger den kvar på 6000 varv isch även utan pådrag.
Varför?

Jag har sprayat startgas runt alla gummin för att kolla om nått läcker men det verkar lugnt. Och jag har testat att skruva ut tomgången, vilket inte hjälper något.
Det borde va nått skit med förgasarna, men vad?

Jag kommer förmodligen på det själv, men jag lär mig allt massa bra saker av alla svar man får här, så tack på förhand.

Mvh Eken
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Genom att bara smacka ihop förgasarna efter att ha tyckt att packningarna såg bra ut - vet du ju inte om det finns oxid/skräp i munstycken och luftpassager. De flesta av oss fixar inte klärvoajans, iaf inte jag. Gör om, gör rätt. Ta reda på hur det verkligen förhåller sig. Fuska inte - så snurrar den igång igen som den gjorde när den lämnade fabriksportarna en gång i tiden.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Att den inte vill gå på låga varv utan choke beror på igensatt lågfartsmunstycke och om den hänger sig på högre varv beror också på mager blandning, t.ex. en kombination av igensatt lågfart och läckande insugsgummi.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top