Installationskabel för utomhusbruk som tåler solljus

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är nog så jävla illa. Jag hade nyss isär ett utomhus eluttag ifrån Jula eller Biltema. Det har bara suttit uppe i nåt år och gummigenomföringarna till kabeln var helt torra så dom sprack.

Ett eluttag specat IP54 är alltså nere på IP11 efter bara nåt år utomhus.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Som allt annat får du det du betalar för. Köper du billigt får du oftast skit kvalité.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Fast partisoleringen kommer ju, korrekt installerad, aldrig utsättas för uv- och/eller solljus. Anledningen till att det tillägget finns med i produktbeskrivningen är om kabeln exempelvis används för att mata lysrörsarmaturer - parternas isolering kommer då utsättas för betydande uv-strålning under lång tid.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
För att få det avklarat - att förlägga kabel och installera armaturer är något som endast behöriga (eller numera auktoriserade) elektriker ska ägna sig åt. I synnerhet utomhus. Finns JFB installerad över gruppen? Om inte så gör dig själv en tjänst och låt nån, med kunskap, installera en sån åtminstone. Med det sagt så kan jag peka dig i rätt riktning. PR-kabel används INTE i Sverige - men däremot flitigt i Norge - därav finns den bara i varuhusen i Charlottenberg och Töcksfors. Jag skulle personligen valt en EXLQ men även de äldre generationerna i form av EQLQ eller EKLK skulle väl göra jobbet också. En liten finess med den här typen av kabel är biledaren - vad gör man med den egentligen? Inte ens alla elektriker vet hur den ska hanteras - men har du väl kommit såhär långt så låter du dig inte skrämmas av nåt sånt trivialt. Google it. All lycka på vägen!
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Skärmen gör väl föga nytta ute i laggårn - om den nu inte är full av switchade nätaggregat som kan störa telemetrin från kossornas pacemakers. :näsblod

Som sagt, inte alla förstår vad skärmen och/eller biledaren är till för, inte ens de som installerar den...
 

rpettersson

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2018
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki Z900 2018
Skärmen gör väl föga nytta ute i laggårn - om den nu inte är full av switchade nätaggregat som kan störa telemetrin från kossornas pacemakers. :näsblod

Skärmen gör bra nytta om en liten gnagare blir sugen på kabel.

Vad gäller biledaren brukar en biledarslang och ubåt funka kanon.

För övrigt anser jag att om man inte ens har koll på vilken kabel som ska användas så ska man inte ens fundera på att göra det själv. Ring en elinstallatör!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top