Wirth vs HyperPro fjädrar...?

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Ska skämma bort min Tricker med lite roligare fjädring och har fastnat mellan två kandidater jag inte känner till.
Därför vänder jag mig till er kära hojbröder för att lyssna av era erfarenheter.
Känns dessa märken igen?
Vilken är att föredra, most ”bang for the buck” som di sär i utriket?

https://www.ebay.co.uk/itm/Wirth-Progressive-Fork-Springs-and-Oil-Yamaha-Xg-250-Tricker/153526164298

https://www.ebay.co.uk/itm/Hyperpro...ing-Kit-Yamaha-XG-250-Tricker-04/143266021681

Tacksam för all input!
:Bugar
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Har bara hört om hyperpro och det endast vid ett tillfälle. Det sitter på racehojen jag köpte i Danmark förra året. De verkar gilla det.. Har funkat, men sen är jag en glad amatör också ;)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kanske googla på
compare wirth with hyperpro spring
men det bästa är väl att ta reda på i varje fall mellan vilka N/mm
som respektive fjäder varierar mellan.
Vad din nuvarande fjäder har i N/mm vet du kanske redan ?
 
Last edited:

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Kanske googla på
compare wirth with hyperpro spring
men det bästa är väl att ta reda på i varje fall mellan vilka N/mm
som respektive fjäder varierar mellan.
Vad din nuvarande fjäder har i N/mm vet du kanske redan ?

Kollade i min verkstads manual och fick fram följande:
tricker sus.PNG
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kollade i min verkstads manual och fick fram följande:
View attachment 451348

Bra jobbat ! Och hur långa är fjädrarna ?
De har väl inte satt sig och blivit kortare och kanske passerat fri längd 468 mm ?
För då kanske ett par nya original kan duga ?

Vilket fabrikat och årsmodel är det på hojen ?

Är hojen rätt ny och dina nuvarande fjädrar är längre än servicegränsen fri längd minst 468 mm
så måste ju fjäderkandidater prestera samma data som servicemanualen så du vet om de har högre eller lägre fjäderkonstanter jämfört med original så du får vad du vill ha ?
Hårdare eller mjukare fjäder ?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är nog bara Alatalo som möjligen har tillgång till en databank som kan svara på den frågan.

Det är väl bara toleranserna som skiljer en dyr fjäder från en billigare. Så om man köper en billig fjäder som är ett steg styvare/mjukar än de gamla man haft kanske man får en fjäder som är exakt lika styv som den man redan har, eller kanske man får en fjäder som eg är 2 steg styvare än den man hade.

Sen är det ju inte ens säkert att den billigare ens är sämre i den bemärkelsen heller.

Eftersom TS verkar vara inne på gaffelfjädrar så kan han ju dra nytta av den angenäma fördelen att man faktiskt kan mixa fjädrar gaffelbenen.
Alltså säg att jag original har 46-fjädrar i gaffeln men vill ha 48. Då kan jag köpa ett par 50-fjädrar och behålla original fjäder i ena benet och sätta 50-fjäder i ena benet och gaffeln får genomsnittliga 48 som jag önskade. Jag har då för samma pengar kvar ett option att öka upp till 50 om jag fortfarande tycker det var för mjukt.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Bra jobbat ! Och hur långa är fjädrarna ?
De har väl inte satt sig och blivit kortare och kanske passerat fri längd 468 mm ?
För då kanske ett par nya original kan duga ?

Vilket fabrikat och årsmodel är det på hojen ?

Är hojen rätt ny och dina nuvarande fjädrar är längre än servicegränsen fri längd minst 468 mm
så måste ju fjäderkandidater prestera samma data som servicemanualen så du vet om de har högre eller lägre fjäderkonstanter jämfört med original så du får vad du vill ha ?
Hårdare eller mjukare fjäder ?

Hojjen är en Yamaha Tricker 250cc från -06.
Detta är en hoj där jag misstänker att stort fokus från tillverkaren har lagt på att cykeln ska vara ekonomisk försvarbar vilket indikerar att komponentvalet inte är direkt ur high end-series....
Cykeln är väldigt mjuk fram så ett byte kommer (förmodligen!) göra underverk. Problemet är att jag vill ju så klart köpa den bästa av dessa två val jag har men saknar insikt o kunskap på vad dessa siffror säger mig...

Har mailat säljarna av både Wirth o Hyperpro och kommer publicera siffrorna här så kanske jag kan få hjälp med att utläsa dem
:tummenupp

Kommer såklart även byta bakdämparen!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hojjen är en Yamaha Tricker 250cc från -06.
Detta är en hoj där jag misstänker att stort fokus från tillverkaren har lagt på att cykeln ska vara ekonomisk försvarbar vilket indikerar att komponentvalet inte är direkt ur high end-series....
Cykeln är väldigt mjuk fram så ett byte kommer (förmodligen!) göra underverk. Problemet är att jag vill ju så klart köpa den bästa av dessa två val jag har men saknar insikt o kunskap på vad dessa siffror säger mig...

Har mailat säljarna av både Wirth o Hyperpro och kommer publicera siffrorna här så kanske jag kan få hjälp med att utläsa dem
:tummenupp

Kommer såklart även byta bakdämparen!

Jag gissar att dina originalfjädrar passerat "bäst före datum" och är kortare än 468mm idag 2019, 13 år efter dom tillverkades. Du vill alltså ha hårdare fjädrar.

Nu visar jag min totala okunnighet
men går det att satta luftnipplar i gaffelskruvarna längst upp och pumpa i några bars tryck ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Fått svar från en av säljarna på eBay som skriver följande:

"Hi,

Hyperpro don't rate this spring in the normal way, as it is a progressive spring.
Basically, the more it compresses, the stiffer it gets.
What the spring will give you is really good initial travel sensitivity, with a reduction in diving or wallowing, and enhanced grip.
The recommended rider weight range for this kit is 65kg -110kg.

Regards Chris
"

Blev ju inte speciellt klokare av det...
:va
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är väl bara toleranserna som skiljer en dyr fjäder från en billigare. Så om man köper en billig fjäder som är ett steg styvare/mjukar än de gamla man haft kanske man får en fjäder som är exakt lika styv som den man redan har, eller kanske man får en fjäder som eg är 2 steg styvare än den man hade.
Nu är jag ute på djupt vatten, och jag är långt ifrån metallurg, men borde man inte med ett höggradigare stål i fjädern få en högre fjädringskonstant med mindre material, och därigenom också få en lättare fjäder? Mindre skrot ivägen borde ju också göra oljeflödet mer förutsägbart? I så fall borde ju en mer påkostad fjäder, med dyrare stål, ge vissa fördelar, jämfört med en som är gjord av armeringsjärn och gamla fälgar?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Fått svar från en av säljarna på eBay som skriver följande:

"Hi,

Hyperpro don't rate this spring in the normal way, as it is a progressive spring.
Basically, the more it compresses, the stiffer it gets.
What the spring will give you is really good initial travel sensitivity, with a reduction in diving or wallowing, and enhanced grip.
The recommended rider weight range for this kit is 65kg -110kg.

Regards Chris
"

Blev ju inte speciellt klokare av det...
:va

Den säljaren kan söka jobb på Ullared. Rätt fjäder för din (ärliga) vikt kommer göra underverk. Som Two Stroke Man skrev ovan så börja med att mäta nuvarande. Är de för korta så släng, annars har du möjlighet att blanda. Jag tror dock att rätt fjäder istället för tvättsvamp ger stor förbättring. Progressivitet skapas bäst med rätt oljevolym.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är jag ute på djupt vatten, och jag är långt ifrån metallurg, men borde man inte med ett höggradigare stål i fjädern få en högre fjädringskonstant med mindre material, och därigenom också få en lättare fjäder? Mindre skrot ivägen borde ju också göra oljeflödet mer förutsägbart? I så fall borde ju en mer påkostad fjäder, med dyrare stål, ge vissa fördelar, jämfört med en som är gjord av armeringsjärn och gamla fälgar?

Lägre vikt är ju aldrig fel, och det finns ju tex titanfjädrar som är lättare.

Jag är inte heller metallurg och har inte grävt djupare i det men det är väl E-modulen som styr styvheten och den skiljer sig ganska marginellt mellan olika sorters stål.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hittade den här ifall man vill testa olika dimensioner mm.
https://www.tribology-abc.com/calculators/t14_1.htm

Jag undrar om en fjäder egentligen ens blir så mycket mjukare med tiden? Tittar man på kalkylen i länken så är det antalet varv som styr styvheten så det bör bara vara förspänningen som minskar.

Inte helt korrekt förstås då det väl lär bli en aning utmattning i materialet också.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nej den blir inte mjukare med tiden, oförändrad fjädringskonstant. Men fjädern blir kortare.
När jag kollade kopplingsfjädrarna 2011 på min sv650S -00 låg de precis över (typ 1 mm) över gränsen för byte.

De är därför Momentnycklar (med inbyggd fjäder) alltid ska nollställas direKt efter användning.
Dvs skruvas till lägsta värde på skalan och lite till.
För annars kommer fjädern ändra längd och momentnyckeln "knäppa till" vid lägre moment än det inställda momentet.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Att säljaren är kass behöver ju inte betyda att produkten är kass.
Har skickat mail till tillverkaren för både Wirth o Hyperpro.
Får se om ngn av dem behagar svara.
Hade ju hoppats att NÅGON här på forumet hade personliga erfarenheter av dessa två aktörer och kunde ge lite input...
:(

Med en sådan udda fågel som Trickern ändå är så finns det ju inte jätte mkt alternativ därute (om vi pratar rimliga pengar!)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att säljaren är kass behöver ju inte betyda att produkten är kass.
Har skickat mail till tillverkaren för både Wirth o Hyperpro.
Får se om ngn av dem behagar svara.
Hade ju hoppats att NÅGON här på forumet hade personliga erfarenheter av dessa två aktörer och kunde ge lite input...
:(

Med en sådan udda fågel som Trickern ändå är så finns det ju inte jätte mkt alternativ därute (om vi pratar rimliga pengar!)

Men va fan, jag skulle hellre styva upp med lite tryckluft som comeback föreslog än att köpa grisen i säcken av någon som borde jobba på Ullared och tycker att förare på 65kg ska ha samma fjäder som en 110 kilos förare.

Eller skicka en originalfjäder till mig så mäter jag hur styv den är åt dig så ska det väl gå att hitta nåt annat sen.

EDIT: Det står ju tom styvhet i tabellen ovan så det är ju bara diametern på fjädern som är okänd och den mäter du själv med ett skjutmått.
 
Last edited:

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Men va fan, jag skulle hellre styva upp med lite tryckluft som comeback föreslog än att köpa grisen i säcken av någon som borde jobba på Ullared och tycker att förare på 65kg ska ha samma fjäder som en 110 kilos förare.

Eller skicka en originalfjäder till mig så mäter jag hur styv den är åt dig så ska det väl gå att hitta nåt annat sen.

EDIT: Det står ju tom styvhet i tabellen ovan så det är ju bara diametern på fjädern som är okänd och den mäter du själv med ett skjutmått.

Får ta på mig dumstruten och erkänna mina tillkortakommanden i denna minst sagt (för mig!) förvirrade värld!
:pangihuve
Det enda jag med säkerhet kan uttala mig om är att framgaffeln i originalutförande är för mjuk och bottnar om jag kör aktivt (hur aktivt nu man kan köra med en 250cc på hela 20 hästar.....).
Ställde samma fråga på ett fäjjsbåkk forum för just Tricker-entusiaster och fick där tipset att köpa detta:
https://www.japan-webike.se/product...tOb9phCf4_Q7JnJYDd49mQyVdJbonwhDlr5hzNgYazNPM

Ska dock villigt erkänna att jag knappt vet vad kittet innebär/gör för skillnad
:7peta

Nåväl, jag hoppas som sagt på att få svar från tillverkarna och jag publicerar dem i denna tråd så kanske ni som är betydligt mera pålästa kan utröna vilket som vore den bästa lösningen för mig!
:Bugar
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som tvåtaktarn är inne på, det kan ju finnas alla möjliga fjädrar som passar din hoj, bara längd, diameter och fjädringskonstant är rätt så är det ju bara att köra, alternativt om dom är lite för korta, fixa distanser. Men alla tillverkare kanske inte har orkat se vilken av deras fjädrar som passar till just den hojen, eller så krävs det som sagt en distans också, är allt rätt förutom att deras fjäder är 5mm för kort så listas den ju inte för din hoj.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top