När gick den tekniska utvecklingen av hojar snabbast?

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
kul tråd så här ser jag på det. givetvis gäller detta vad för standard hoj som kunde köpas hos den lokala mc-handlaren

60-talet brytarlöst tändsystem:kawa 500 h1 1969
70-talet första standard hoj med +100hk:honda cbx1000 1978
80-talet då kommer bitarna på plats med bättre fjädring och ramar samt mer knuff i motorerna.

så jag lägger min röst på 80-talet
 
Last edited:

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
En vän har en BMW R90S från 1970 talet. Den rullar fortfarande med nu över 50000mil. Varför?
Total avsaknad av modern elektronik.
Därför tror jag att när det gällde hållbarhet kom maximum precis innan man gick över ECU och insprutning. dvs omkring 2000.


Hmm...du får nog backa iaf 10 år när vi kommer till insprut...
BMW låg nog inte i framkant på den tiden.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hmm...du får nog backa iaf 10 år när vi kommer till insprut...
BMW låg nog inte i framkant på den tiden.
Vanliga hojar med insprutning kom i slutet av 70- början av 80-talet. (Kawa 1100 + turbohojar) men det dröjde nog faktiskt till slutet av -90 början av - 00 innan det kom på bred front och ersatte förgasare nästan överallt. Säkert en kostnadsfråga snarare än teknisk. Ikonen R1 började med förgasare t ex.....

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vanliga hojar med insprutning kom i slutet av 70- början av 80-talet. (Kawa 1100 + turbohojar) men det dröjde nog faktiskt till slutet av -90 början av - 00 innan det kom på bred front och ersatte förgasare nästan överallt. Säkert en kostnadsfråga snarare än teknisk. Ikonen R1 började med förgasare t ex.....

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Utvecklingen är verkligen inte alltid linjär.
När R1 fick insprutning (2002) tyckte Yamaha fortfarande att förgasare var bättre för M1an, dvs, deras "värsta" hoj :)

Året därpå var det insprutning som gällde även på M1.


(klippt från wikipedia)
Yamaha förklarar användningen av förgasare på M1 (2002)

022702top.jpg

Yamaha har publicerat följande information om den pågående utvecklingen av MotoGP maskinen YZR-M1, nu med en förgasarmotor. Ironiskt nog pressenteras samtidigt den bränsleinsprutade gatcykeln R1 med enastående bränsleinsprutning.

Den nya YZR-M1 drivs av en helt ny 990cc vätskekyld 4-takts DOHC, 5-ventils, fyrcylindrig radmotor som utvecklats av Yamahas ingenjörer för det ultimata av låg vikt, kompakthet och hög prestanda .
Motorn är ungefär 10% lättare än 749cc-motorn som driver den nuvarande Superbike spec YZF-R7.
Genom att använda ett förgasarsystem utvecklar motorn över 200 hk.

Vi prioriterade en mer användbar effektleverans ur motorn.
Om vi enbart fokuserade på maxeffekt kunde vi ha höjt effekten men det skulle inte nödvändigtvis innebära bättre varvtider eller konkurrenskraft på banan.

Karaktären hos en förgasare och hur den använder den naturliga tryckskillnaden för att suga bränsle / luftblandningen in i motorn tjänar till att kompensera för den mjuka karaktären av mänsklig sensorisk funktion, uttryckt i vetenskapliga termer.

Med andra ord gör förgasare kraftleveransen mer användarvänlig, dessutom är atomiseringsegenskaperna hos bensinen i en förgasare för tillfället fortfarande överlägsen de konventionella bränsleinsprutningssystemen, detta är ytterligare en faktor som bidrar till bättre körbarhet.

Vi kommer naturligtvis att fortsätta utvecklingsarbetet med både bränsleinsprutning och förgasare för att utvärdera om bränsleinsprutningssystemen kommer ge en betydande fördel i framtiden.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om man räknar 22 år som i första inlägget så är den tekniska utvecklingen snabbast väldigt långt tillbaka. Innan första världskriget var det motoriserade trampcyklar. Slutet på 20-talet började motorcyklarna se ut som motorcyklar vi är vana vid med sadeltank och styre som vi har hundra år senare.

Det vi sett senare är förbättringar och formgivning.

https://en.wikipedia.org/wiki/1907_Isle_of_Man_TT#/media/File:Norton_TT_1907_01.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=D2HMASmWUd8


http://www.motomaniastore.com/motors/details/bsa-sloper-500-ohv-1929-99
https://www.youtube.com/watch?v=kBATPoUUYQQ

https://www.youtube.com/watch?v=HS11g1Y3ohk

https://www.youtube.com/watch?v=bnDWhKAn8mk
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW

Bifogat

  • i-can-am-spyder-f3-se6-kategoria-b-new-model-2019.jpg
    i-can-am-spyder-f3-se6-kategoria-b-new-model-2019.jpg
    31.3 KB · Visningar: 28

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Vanliga hojar med insprutning kom i slutet av 70- början av 80-talet. (Kawa 1100 + turbohojar) men det dröjde nog faktiskt till slutet av -90 början av - 00 innan det kom på bred front och ersatte förgasare nästan överallt. Säkert en kostnadsfråga snarare än teknisk. Ikonen R1 började med förgasare t ex.....

Skickat från min G8441 via Tapatalk


Nu kan jag inte hålla med riktigt...
Ducati kom med insprut i slutet på -80 talet på sina sportmodeller, här var jappsen efter...
För att inte tala om resten av fabrikaten...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nu kan jag inte hålla med riktigt...
Ducati kom med insprut i slutet på -80 talet på sina sportmodeller, här var jappsen efter...
För att inte tala om resten av fabrikaten...
Precis. En tillverkare på vissa modeller är ju inte "bred front" direkt....
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu kan jag inte hålla med riktigt...
Ducati kom med insprut i slutet på -80 talet på sina sportmodeller, här var jappsen efter...
För att inte tala om resten av fabrikaten...

BMW hade insprut på K100 redan 1983. Och ABS 1986. Osv...:tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Utvecklingen är verkligen inte alltid linjär.
När R1 fick insprutning (2002) tyckte Yamaha fortfarande att förgasare var bättre för M1an, dvs, deras "värsta" hoj :)

Året därpå var det insprutning som gällde även på M1.


View attachment 451344

Nu blev det rörigt här... Har den tekniska spjutspetshojen Yamaha M1 förgasare?! Och trots förgasarhästar är den ändå tröttast i fältet?!? :va
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nu blev det rörigt här... Har den tekniska spjutspetshojen Yamaha M1 förgasare?! Och trots förgasarhästar är den ändå tröttast i fältet?!? :va

2003 verkar den fått insprutningshästar vilket borde gjort den ännu slöare (enligt Oscar)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nu blev det rörigt här... Har den tekniska spjutspetshojen Yamaha M1 förgasare?! Och trots förgasarhästar är den ändå tröttast i fältet?!? :va

Njae, det var som sagt bara första årsmodellen (2002).
Det lustiga var hur kategoriskt och detaljerat yamaha förklarade varför förgasare var bättre än motsvarande insprutning.
Efter 2003 har de nog inte tittat tillbaka igen :)

Edit:
Kom just på att det fanns en röd tråd i yamahas resonemang kring hur viktig körbarhet var för dem..

När första generationen R1 fick insprutning ville de inte förlora förgasarkaraktären, därför hade spjällhusen vacuumtrottlar likt CV förgasare... :tummenupp

20191111_191730.jpg
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Som svar på frågan "När gick den tekniska utvecklingen av hojar snabbast?" så svarar jag tveklöst andra halvan av 80-talet. Mkt av det som kom då är fortf standard, tex delta-box ram i alu samt breda 17"-hjul fram och bak. 120/70-17 är vad jag vet fortf standard fram. Jämför tex en Fzr 1000 med valfri hoj tio år framåt och bakåt i tiden och se var det skiljer mest.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
tekniska utvecklingen vet jag ej.

men när can bus hamnade i motorcyklarna så började man fylla dom med massa bra/mindre bra/dåliga saker/utrustning..

snyggast tycker jag nog dock designen var på 90 talet..
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
2003 verkar den fått insprutningshästar vilket borde gjort den ännu slöare (enligt Oscar)

Njae, det var som sagt bara första årsmodellen (2002).
Det lustiga var hur kategoriskt och detaljerat yamaha förklarade varför förgasare var bättre än motsvarande insprutning.
Efter 2003 har de nog inte tittat tillbaka igen :)

Edit:
Kom just på att det fanns en röd tråd i yamahas resonemang kring hur viktig körbarhet var för dem..

När första generationen R1 fick insprutning ville de inte förlora förgasarkaraktären, därför hade spjällhusen vacuumtrottlar likt CV förgasare... :tummenupp

View attachment 451374


Okej, vad skönt! Förgasare känns väldigt mycket mindre "teknisk landvinning" än sprut, för att passa på de vassaste hojarna i världen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top