Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53
  1. #1
    Medlem Vanvans avatar
    Reg.datum
    aug 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Suzuki Vanvan, Yamaha Neos, KTM 1190 Adventure, BMW R 1100 RS.
    Inlägg
    42

    När gick den tekniska utvecklingen av hojar snabbast?

    Vilka tekniska bidrag skulle det faktiskt gå att vara utan och inte gått att vara utan? Vad har gjort motorcyklar så mycket snyggare, bättre, starkare, hållbarare och roligare?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmavbild 2019-11-08 kl. 16.59.11.png
Visningar:	125
Storlek:	862,0 KB
Id:	451330  

  2. #2
    Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -14
    Inlägg
    2 792
    datoranpassad simulering, cad, osv... när det slog igenom så tog det fart. Vill du ha ett årtal så skulle jag säga 2008
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

    https://www.blocket.se/goteborg/KTM_....htm?ca=15&w=3

  3. #3
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    13 397
    Jag tycker 90-talet är perioden då hojarna blev mer gedigna och genomtänkta.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Örebro
    Hoj
    En gammal vän.
    Inlägg
    180
    70-talet när de började att hålla ihop ända till resmålet.

  5. #5
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Thorped Visa inlägg
    datoranpassad simulering, cad, osv... när det slog igenom så tog det fart. Vill du ha ett årtal så skulle jag säga 2008
    Nja, nog sysslade man med både CAD och FEM-beräkningar tidigare än så. Jag själv ritade och beräknade till exempel de första framgaffelbottenstyckena för radialmonterade bromsok redan 1997.

    Däremot håller jag med om att både CAD och FEM varit milstolpar både i bil- och mc-världen.
    The Build Quality Police

  6. #6
    Ijenklien så... laidbacks avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Nyköping
    Hoj
    En massa röd-vita, nu med blå inslag.
    Inlägg
    3 413
    Bra tråd!

    Under 80-talets tidiga år från 1981 när CB 1100R var den japanska spjutspetsen med luftkylning och dubbla bakdämpare, förbi 1984 där VF 1000R och GPZ 900R fick vattenkylning, fyrkantprofiler och enkeldämpare, för att landa 85-86-87 där GSX-R och FZR kom med jättebromsskivor, gjutna aluramar och 145-hästars motorer. Allt på bara sex år, så vad är egentligen nytt sen FZR 1000?

    Självklart är 80-talet decenniet där allt startade!
    Citat Ursprungligen postat av sportbike Visa inlägg
    Åka hoj handlar om så mycket mer än hästkrafter, klockan är 03:30 en ljuvlig sommarnatt, du har brassat helvet hela dan och är äntligen på väg hemåt, med hennes bröst i ryggen :)

    https://www.worldanimalprotection.se/

  7. #7
    Medlem Thorpeds avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 1190 Adventure -14
    Inlägg
    2 792
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Nja, nog sysslade man med både CAD och FEM-beräkningar tidigare än så. Jag själv ritade och beräknade till exempel de första framgaffelbottenstyckena för radialmonterade bromsok redan 1997.

    Däremot håller jag med om att både CAD och FEM varit milstolpar både i bil- och mc-världen.
    Fast min flickvän gjorde slut 2007 så vill inte tänka på tiden innan dess.
    Stockholmare är som spermier, finns en jäkla massa men det är bara få det blir folk av.

    https://www.blocket.se/goteborg/KTM_....htm?ca=15&w=3

  8. #8
    Medlem Wunders avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    GSX-R400 -87 & DR 800 -90
    Inlägg
    3 129
    Självklart 80-talet.
    Började med luftkylda motorer i mjuk stålrörsvaggram och dubbla bakdämpare. Ingen kåpa eller bara en liten toppkåpa. Skivbromsar med enkolvsok som jobbade mot oborrade skivor.
    Slutade med vätskekylda motorer i styv aluboxram med justerbar fjädring fram och bak. Aerodynamisk helkåpa. Skivbromsar med fyrkolvsok som jobbade mot slitsade eller borrade skivor.
    Allting nån annan kan göra kan jag göra bättre.

  9. #9
    Medlem Mats757s avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Hedemora
    Hoj
    FZR1000, ISR, SV650, Super Tenere
    Inlägg
    2 620
    Det största steget anser jag vara radialdäcken.
    Därefter kommer digitala tändsystem och vattenkylningen.
    Övriga förbättringar har på ett helt normalt sätt blivit bättre och bättre med tiden.
    Mats

    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg

    Det är så att man fnittrar när man får syn på burkar, kolvar och ventiler.......

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    1 144
    16" framhjul och antidive.

  11. #11
    Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Essinge församling
    Hoj
    BMW
    Inlägg
    585
    Slående hur oerhört mycket som hände under bara fem år mellan 1980–1985. Se här GSX 1100 E årsmodell 1980 (inte en retrohoj) och GSX-R 750 R av årsmodell 1985. Det är en fantastisk skillnad i både form/design och material/konstruktion/teknik. Någon som vet varför detta hände just under dessa år?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmavbild 2019-11-08 kl. 19.28.18.png
Visningar:	81
Storlek:	1,01 MB
Id:	451333  
    Senast redigerat av Klosse den 2019-11-08 klockan 19:30.

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Sörby
    Hoj
    Bmw K1300s
    Inlägg
    24
    Citat Ursprungligen postat av Klosse Visa inlägg
    Slående hur oerhört mycket som hände under bara fem år mellan 1980–1985. Se här GSX 1100 E årsmodell 1980 (inte en retrohoj) och GSX-R 750 R av årsmodell 1985. Det är en fantastisk skillnad i både form/design och material/konstruktion/teknik. Någon som vet varför detta hände just under dessa år?
    Vi hade infångat tillräckligt med utomjordiska skepp och tillskansat oss ny teknik.

  13. #13
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    6 130
    Sen då?
    Är "vi" klara nu?

    Har väl inte hänt något alls sen 2006 typ, förutom elektronik och komponentval då..
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2019
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    2001, Triumph
    Inlägg
    22
    Japanerna var väldigt hungriga på 80-talet. Nu har dom blivit feta och lata.
    Eller kanske bara gamla och trötta.
    Senast redigerat av pimpelgas den 2019-11-08 klockan 19:49.

  15. #15
    Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Essinge församling
    Hoj
    BMW
    Inlägg
    585
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    Sen då?
    Sedan (observera detta, inte ”sen”) människor började tillverka motorcyklar.

  16. #16
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    6 130
    Citat Ursprungligen postat av Vanvan Visa inlägg
    Sedan (observera detta, inte ”sen”) människor började tillverka motorcyklar.
    Sen människor började tillverka motorsykklar vaddå?
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  17. #17
    Medlem JPTs avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skarlunda
    Hoj
    Par stycken Ktm:er
    Inlägg
    1 925
    Citat Ursprungligen postat av Thorped Visa inlägg
    datoranpassad simulering, cad, osv... när det slog igenom så tog det fart. Vill du ha ett årtal så skulle jag säga 2008
    1986 köpt vi på firman en styrd fräs som va CAD cam klar å farsan tycke de va nästan som man stoppa in en ritning i ena ändan å ur andra änden kom de fram en färdig detalj..
    Skulle säga att CAD redan fanns tidigare än 1986..

  18. #18
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    6 singlar och 4 par -44 till -13
    Inlägg
    888
    Naturligtvis i begynnelsen. Från sekelskiftet fram till första världskriget. Från en motoriserad trampcykel till hojar som faktiskt hade dom flesta komponenter som finns på dagens hojar. Finesser som koppling, växellåda och framfjädring. Sen det glada tjugotalet när snabbaste varvet på Isle of Man steg från 56 till 80 Mph.
    Kanske 50-talet när bakfjädring och bättre ramar kom. Eller runt 1970 med japanska driftsäkra, oljetäta hojar med elstart. Dessutom skivbromsar.
    Och så vidare.
    Vad som är en snyggare motorcykel vete fan.
    Roligast? Har lika roligt på Manxen som på 70tals Hondaracern som på Ninjan. I alla fall på bana.
    Racing is the process of turning money into noise.

  19. #19
    Medlem nick burns avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    norrköping
    Hoj
    ducati 916,999
    Inlägg
    210
    Är en komplex fråga men om man samlar alla kriterier tycker jag man hamnar på en 10-års period, 1985-1995, det som utvecklats efter -95 mest är däcken framför allt så det räknas inte till själva hojarna tycker jag.
    En Sukka 1100R -88 med moderna däck o kompetent pilot hänger du inte av på en högfartsbana hur som helst kan jag säga och då pratar vi om en hoj som är 30år...


    Fakta på det?

    1,20 på Mantorp... o det var en -86 tom...

  20. 2019-11-08, 22:19

  21. #20
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 344
    En vän har en BMW R90S från 1970 talet. Den rullar fortfarande med nu över 50000mil. Varför?
    Total avsaknad av modern elektronik.
    Därför tror jag att när det gällde hållbarhet kom maximum precis innan man gick över ECU och insprutning. dvs omkring 2000.
    Idag är vanligaste felet elektronik. Som krånglar.
    Såg i någonstans att Ford räknar med att om några år är livslängden på en bil 4,5 år.
    En ingenjör i Sverige beklagade sig över i Dagens Eko(?), radio alltså, över att komponenterna i autonoma bilar kom från mobiler och plattor med en beräknad livslängd på 2 till 3 år,
    Hoppas det är lätt byta de här komponenterna när det är dags. För annars blir det ju återvinningen.
    https://www.motorcycle.com/top10/the...companies.html
    Senast redigerat av Comeback den 2019-11-09 klockan 12:27.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Japp. Jag har bott här nere i snart 12 år nu utan att besöka EICMA, så det var hög tid att åka dit. Den av de nya hojarna som jag gillade mest var den nya CBR [...]

tobbes
Vill du annonsera ovan? Klicka här