WSBK 2020 - Honda vinner med lätthet?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
- Kommer Honda vinna titeln 2020?
- Kommer Bautista tycka att nya Hondan är mer lättkörd än Ducati V4?
- Var Leon Haslam en bra värning som teamkompis?
- Kommer Hondan vara starkare/snabbare än Ducatin?
- Kommer teamet vara ett äkta fabriksteam och hur kommer det i så fall märkas?
 

Bifogat

  • honda-hrc-logo.png
    honda-hrc-logo.png
    3.2 KB · Visningar: 59

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag kan bara svara på den sista frågan och svaret är utan tvekan att Honda tar WSB på allvar, för första gången på väldigt många år.

Jag är osäker på om titeln verkligen blir "fabriksteam" på samma sätt som i MotoGP, men uppbackningen från Hondafabriken är i alla fall förstklassig. Erfaren projektledare som har jobbat många år inom MotoGP, tight samarbete med Suzuka 8 timmars teamet (som är ett tvättäkta fabriksteam) och erfaren personal från bl.a. Idemitsu Moto2.

Om detta räcker för att spöa Kawasaki och Ducati får framtiden utvisa.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Äntligen!
Hoppas Honda skapar lite spänning i WSBK
Tror dock att Ducce med en riktig pilot har bästa chansen att utmana Kawasaki .
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Jag kan bara svara på den sista frågan och svaret är utan tvekan att Honda tar WSB på allvar, för första gången på väldigt många år.

Jag är osäker på om titeln verkligen blir "fabriksteam" på samma sätt som i MotoGP, men uppbackningen från Hondafabriken är i alla fall förstklassig. Erfaren projektledare som har jobbat många år inom MotoGP, tight samarbete med Suzuka 8 timmars teamet (som är ett tvättäkta fabriksteam) och erfaren personal från bl.a. Idemitsu Moto2.

Om detta räcker för att spöa Kawasaki och Ducati får framtiden utvisa.

Brukar ju ta några år för de som försöker att vinna WSBK. Men riktigt kul att Honda verkar vara tillbaka med en seriös satsning. Bautista är ju i slag, men gillar Haslam mycket och hoppas han kan knyta ihop säcken i år! Han har ju varit nära för...Oavsett, så hoppas jag vi blir många Svenskar som tar tillfället i akt att träffa dessa "Stjärnor" i depån på Assen i April. Och VdM har gjort detta till en riktig folkfest på senare år! Och, jo man kan gå runt bland bussar, tält och depåboxar fast man är vanlig dödlig. Mycket roligare än MotoGP!
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Haslam har kört ca 150 race i WSBK och vunnit 5 av dem. 30 race mellan varje seger.

Orkar inte med statistiker, men han har blivit 2:a i WSBK, kanske kan bli Världsmästare 2032? Gillar killen hursomhelst, mycket trevlig varje gång jag haft nöjet att träffa honom. Pocket Rocket!
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Läste om yamaha r1 euro 5. Där stog just om att killarna i WSBK kommer älska den ny versionen som har bibehållen effekt trots euro 5 avgasrening.

Yamaha skall tydligen enligt texten lämna seriöst mycket mera effekt de cattad o med rejs system.
Kanske detta gäller hondan med:va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Honda vinner med lätthet ?
Bara om dom flyttar Marc Marquez till WSBK. Som jag ser det.
Om man tar bort de bästa förarna i MotoGP från varje stall (förarna som nått sin position i poängtabellen pga extrem talang och/eller extrem envishet, träning) Så blir tabellen så här.

1a Danilo Petruci Ducati 176
2a Qvarten Yamaha 172
3a VR Yamaha 166
4a Jack Miller Ducati 149
5a Carl Crutchlow Honda 133

Min slutsats är att både Ducati och Yamaha är mer lättkörda än Honda.
Så utan MM i WSBK anser jag att Honda MC kunnande inte räcker till för att ta WSBK.
Dagens Hondahojar är inte tillräckligt bra för att konkurrera med Ducati och Kawasaki i WSBK.
Inget konstigt. Företag startas av ingenjörer.
När de blir tillräckligt stora tas företagen över av ekonomer.
 
Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Om man tar bort de bästa förarna i MotoGP från varje stall (förarna som nått sin position i poängtabellen pga extrem talang och/eller extrem envishet, träning) Så blir tabellen så här.

2a Qvarten Yamaha 172
Quartararo är knappast den sämre föraren i sitt team.
Honda MC kunnande inte räcker till för att ta WSBK.
Kan du vara mer specifik? Vad är det för kunnande som Honda saknar för att kunna bygga en tillräckligt bra hoj för WSBK? Senaste gången de bygge en helt ny modell för WSBK, RC51, vann de direkt.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Quartararo är knappast den sämre föraren i sitt team.
Kan du vara mer specifik? Vad är det för kunnande som Honda saknar för att kunna bygga en tillräckligt bra hoj för WSBK? Senaste gången de bygge en helt ny modell för WSBK, RC51, vann de direkt.

Hojen måste vara lätt att köra för föraren. Det räcker inte med en stark motor.
Utan Marquez hade kampen i MotoGP stått mellan Ducati och Yamaha.
Det är ju bara att se på vad de andra Hondaförarna i MotoGP presterar på Honda.
2009 kom BMW med S1000RR som satte en ny standard för motoreffekt för superbike med ca 194hp när den testades hos bänkare. Några fick resultat under 194hp, några andra resultat över 194hp.
Hur gick det ? Kollade nu här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Superbike_World_Championship
Med början från 2009 fram till och med 2018 har BMW i WSBK blivit: 6a, 6a, 4a, 2a, 3a, 6a, 6a, 4a, 5a och 6a 2018
Under den här tiden 2009 till och med 2018 har mästerskapet tagits av Aprilia, Ducati och på senare år Kawasaki.
Trots att BMW hade marknadens starkaste motor till gatkunder när S1000RR kom så har BMW i WSBK aldrig blivit mer än 2a på 10år, det var 2012 det var nära.

För Honda ser det ut så här
Med början från 2009 fram till och med 2018 har Honda i WSBK blivit: 3a, 5a, 6a, 5a, 5a, 3a, 4a, 3a, 7a och 5a 2018
Bara för Honda kommer med en ny modell 2020 så tror jag inte de vinner WSBK.

Men satte Honda Marc Marques på en WSBK styrning så tror jag Honda skulle ha mycket god chans att vinna WSBK.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror nog att Honda har flera förare i MotoGP som skulle kunna ta titeln i wsbk på en potent hoj. Marquez är ett unikum däremot, och skulle säkert åtminstone ge Rea en ordentlig fajt om titeln även på nuvarande hojen.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
- Kommer Honda vinna titeln 2020?
Tveksamt. Många andra har lanserat nya bra hojar som ändå inte räckt hela vägen (Yamaha/BMW). Men förarpotentialen finns hos Bautsta, Haslam (hur trevlig han än verkar vara) håller inte måttet.
- Kommer Bautista tycka att nya Hondan är mer lättkörd än Ducati V4?
Svårt att säga, men Honda är väl ganska kända för att göra förarvänliga maskiner (MotoGP undantaget)
- Var Leon Haslam en bra värning som teamkompis?
Nja, som en klar teamtvåa kanske, men absolut ingen som kommer att bråka i den absoluta toppen.
- Kommer Hondan vara starkare/snabbare än Ducatin?
Nej.
- Kommer teamet vara ett äkta fabriksteam och hur kommer det i så fall märkas?
Det kan man ju hoppas. Minns att Stefan Bradl under sin WSBK-säsong var mycket imponerad över hojen han körde i Suzuka 8 timmars, istället för sina vanliga WSBK-hoj. Troligtvis tack vare lite extra fina komponenter och det fulla fabriksstöd han annars inte hade.
 

Bjoerlin76

Medlem
Gick med
3 Jul 2018
Ort
Lund
Hoj
Triumph 955i Speed Triple -05
Sticker ut hakan lite och gissar att Bautista kommer ta världsmästerskapet 2020. Hondan tror jag dessutom kommer vara mycket mer lättkörd än Duccen. Håller tummarna...
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Varför är det rätt att en spanjor är duktig och vinner tävlingar, ofta överlägset, medans en nordirländare inte ska göra det? :va

Är det för att han inte är dryg? :va

Eller för att han inte knuffar konkurrenter av banan? :va

För min del får gärna vem som helst förutom MM vinna MotoGP också. Jag tycker det blir tråkigt när samma personer vinner om och om och om och om och om igen.

Rea har visat jävligt dåligt humör ibland. Dryg? kanske, kanske inte.

Håller Lowes med om att Rea inte kör folk av banan?
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
För min del får gärna vem som helst förutom MM vinna MotoGP också. Jag tycker det blir tråkigt när samma personer vinner om och om och om och om och om igen.

Rea har visat jävligt dåligt humör ibland. Dryg? kanske, kanske inte.

Håller Lowes med om att Rea inte kör folk av banan?

Det var en spanjor som vann allt i februari, mars och april innan en nordirländare vann! :7peta

http://www.worldsbk.com/en/videos/2...n Test Jonathan Rea INTW?from_list=all_videos
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top