Varför inte MV Agusta?

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Man måste nog vara lite klarsynt när det gäller fabrikat och dess för och nackdelar, en kompis som är HD-frälst uttryckte detta på ett bra sätt för några år sedan: ”Jag säger inte att HD är den bästa motorcykeln, men det är den motorcykeln som är bäst för mig”

Väldigt kloka ord skulle jag vilja säga för det är precis vad det handlar om, att ha en maskin som uppfyller dom krav och önskemål man har på den.

Personligen är jag ju tämligen oknuten till det ena eller andra då jag brukar 9 olika fabrikat och njuter av samtliga men på olika sätt, och jag älskar mina 8 Italienska skönheter, men att säga att dom är som Japanarna skulle va helt fel, både på gott o ont.

Sen är det ju ganska intressant att läsa statestiken från de stora verkstäderna gällande vilka märken som har flest garantireklamationer, även om både HD och Ducati brukar vara med högt upp är det allt som oftast BMW som toppar den ”inofficiella” listan, men det är både BMW och deras kunder bra på att mörka:tummenupp
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Köper man nytt med garanti är det ju skönt att ha en återförsäljare som kan ta hand om saker när eller om det sker. Likaså kan det vara viktigt att få den där stämpeln i boken åtminstone under garantitiden för andrahandsvärde, garanti och goodwill.

Jag är inte särskilt märkesfanatisk heller, men har köpt Triumph två gånger i rad (nya). När Triumph Center Landskrona plötsligt gick i konkurs var det lite problematiskt med återkallelser och service, men det löste sig.

Med det sagt skulle jag inte låta återförsäljaren styra mitt val till 100%. Men visst, det är skönt att ha nära till Triumph/JE68 och de är väldigt bra att ha att göra med. De säljer BMW också, och visst hör jag om att det är ganska mycket problem med hojarna, men att BMW är duktiga på att ta hand om sina kunder ändå.

Ett så pass, åtminstone för mig, personligt fordon som min mc, ja då spelar hjärta mycket in och jag kan acceptera saker jag aldrig skulle gjort med exempelvis min tjänstebil. Vill jag äga en MV Agusta så kommer jag att köpa en. Som gammal Alfista är jag van och "bekväm" med italiensk charm. :) Jag vet precis hur mycket jag får tillbaka när allt lirar! :kär
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
.
Sen är det ju ganska intressant att läsa statestiken från de stora verkstäderna gällande vilka märken som har flest garantireklamationer, även om både HD och Ducati brukar vara med högt upp är det allt som oftast BMW som toppar den ”inofficiella” listan, men det är både BMW och deras kunder bra på att mörka:tummenupp

Garantireparationer är väl en sak, men något mycket mer betydelsefullt än antalet garantiärenden är ju hur dessa hanteras, behöver man föra sin sak, oberoende om det är en hoj eller något annat, på garantireparstion, så vill man ju att det skall gå fort och effektivt att få felet åtgärdat, och där brukar det kunna vara väldigt stora skillnader på vad man har att göra med för företag.
Nu har inte jag köpt någon ny hoj, och kommer nog aldrig att göra det heller. Så jag ska inte uttala mig om vilka som är bra och vilka som inte.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Garantireparationer är väl en sak, men något mycket mer betydelsefullt än antalet garantiärenden är ju hur dessa hanteras, behöver man föra sin sak, oberoende om det är en hoj eller något annat, på garantireparstion, så vill man ju att det skall gå fort och effektivt att få felet åtgärdat, och där brukar det kunna vara väldigt stora skillnader på vad man har att göra med för företag.
Nu har inte jag köpt någon ny hoj, och kommer nog aldrig att göra det heller. Så jag ska inte uttala mig om vilka som är bra och vilka som inte.

Har inte heller köpt någon ny hoj, senast begagnad Suzuki GSX1300R 2008, köpt 2013.
För ett par år sedan kanske 2017 kom ett brev om att Suzuki återkallade laddningsregulatorn. och att jag skulle ta kontakt med lokal återförsäljare.
Så jag bokade en dag hos Johans MC , lämnade in Busan på eftermiddagen och kunde hämta den nästa dag med nyinstallerad ny laddningsregulator.
Garantiärende ?
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Har inte heller köpt någon ny hoj, senast beganad Suzuki GSX1300R 2008, köpt 2013.
För ett par år sedan kanske 2017 kom ett brev om att Suzuki återkallade laddningsregulatorn. och att jag skulle ta konatkt med lokal återförsäljare.
Så jag bokade en dag hos Johans MC , lämnade in Busan på eftermiddagen och kunde hämta den nästa dag med nyinstallerad laddningsregulator.
Garantiärende ?

Sådant där är ju helt upp till tillverkaren, om man skiter i kunderna eller bryr sig om dem.

Exempelvis med min förra Toyota, när den var runt tio år gammal, hemmaservad och sliten så kom det ett brev från Toyota om en återkallelse. Jag fick boka en tid, lämna in, fick lånebil och en ursäkt för besväret. Samtidigt som kollegans fullservade Mercedes han köpt ny på Hedin och servat där i tio år, fick det ökända kamaxelfelet som innebär döden för motorn. Det var ingen goodwill där inte, bara att betala och vara glad. Garantin har gått ut var beskedet från både Hedin och Mercedes.

Alltså - det skiljer sig från märke till märke, och naturligtvis vilken återförsäljare man har att göra med. Lite lotto är det också. Men som Mercedes-entusiast köper jag inte en nyare Mercedes till frun. Hon kör fortfarande Toyota. Ganska mycket tack vare den fantastiska kundservicen, kvaliteten på bilarna och att de typ aldrig går sönder.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Köp den hojen du vill ha och skit i vad andra tycker.

När jag tänkte på vilken min drömjobb verkligen var så var det helt klart en MV Agusta F4. Då ringde jag återförsäljaren i Gemla och köpte en F4RC direkt över telefon. 8 månader senare körde han hem den till mig.
Jäääääävlar vilken hoj. Går inte att jämföra med nåt annat. Då tittade jag även på Ducati Superleggera, BMW HP4RACE och H2R.
Jag känner att jag valde helt rätt.

Efter 3 månader trimmade jag den rejält. Tog 2 år att färdigställa. Nu har den det där riktiga bettet som en hoj ska ha med. :tummenupp
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Köp den hojen du vill ha och skit i vad andra tycker.

Jag bryr mig väldigt lite om vad andra tycker, men eftersom jag har provkört Brutale några gånger och har tyckt att det känns hysteriskt kul finner jag det underligt att man knappt ser dem. Jag har inte lyckats hitta någon annan mc som känns lika körglad. Då tänkte jag att det antagligen finns någon anledning som jag missat.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Jag skulle absolut vilja ha en 1999-2009 MV Agusta F4. Motorstorlek är inte så noga. Frågan är dock om jag ryms på den, är 194cm lång och har inte haft chansen att provsitta någon.
De från 2010 och frammåt är jag inte intresserad av, tycker inte de är snygga, och ser inte lika spännande ut, får inte alls samma känsla av att kolla på de. De ser billiga och "serieproducerade" ut i jämförelse med de äldre.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag skulle absolut vilja ha en 1999-2009 MV Agusta F4. Motorstorlek är inte så noga. Frågan är dock om jag ryms på den, är 194cm lång och har inte haft chansen att provsitta någon.
De från 2010 och frammåt är jag inte intresserad av, tycker inte de är snygga, och ser inte lika spännande ut, får inte alls samma känsla av att kolla på de. De ser billiga och "serieproducerade" ut i jämförelse med de äldre.

Titta på 44teeth Budget Bike Battle Italia! ”Sue Perkins” aka Baron von Grumble är INTE liten och han verkar trivas:

[video]https://www.youtube.com/playlist?list=PL17EJR_05MHeCczrwCnjPmpH-buaTFugj[/video]
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Titta på 44teeth Budget Bike Battle Italia! ”Sue Perkins” aka Baron von Grumble är INTE liten och han verkar trivas:

[video]https://www.youtube.com/playlist?list=PL17EJR_05MHeCczrwCnjPmpH-buaTFugj[/video]

Tack för tipset, kollat två avsnitt. De säljer ju inte direkt in märket, men hade iofs redan förstått att MV är typiskt italienskt. :)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
MV har mer själ än Ducati, i min mening. Sätter man målet att bygga världens vackraste motorcykel och sedan låter det styra utvecklingen så får man dessa underbara maskiner.

Jag tycker alla borde äga en MV någon gång i livet. Mycket lycka för pengarna.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
MV har mer själ än Ducati, i min mening. Sätter man målet att bygga världens vackraste motorcykel och sedan låter det styra utvecklingen så får man dessa underbara maskiner.

Jag tycker alla borde äga en MV någon gång i livet. Mycket lycka för pengarna.

Som av en händelse kom det ut en F4 på blocket igår. Helt rätt spec enligt mig. Tyvärr har jag inte pengarna, och den är ärligt talat lite för fin. 154 mil om man ska tro på mätaren!

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/mv_agusta_f4_1000_s/87770851
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top